Eddye v2.0 - door met Akoestiek

Gestart door Eddye, augustus 17, 2013, 10:59:38

Vorige topic - Volgende topic

YamahaRXV

Citaat van: Eddye op december 28, 2013, 11:05:03
Al mijn muziek staat op mijn NAS. iTunes gebruik ik alleen als bibliotheek, dus die bibliotheek wijst naar de muziek op de NAS. Voor het afspelen gebruik ik Audirvana, welke ook met FLAC files kan omgaan. Dat Audirvana wordt gebruikt is eigenlijk geheel transparant. De bediening gebeurt op de iPad via de remote app. Wat mij betreft niet moeilijker dan de Sueezebox oplossing die ik eerst had.

+1 Zo is het maar net  :thumbs-up:

Ik heb sterk het gevoel dat er toch een groot aantal mensen een aversie hebben tegen iTunes doordat dit meer ''tussen de oren zit'' als dat ze daadwerkelijk tegen duidelijke praktische tekortkomingen aanlopen  ;)
Het is zoals Eddy ook aangeeft; je gebruikt iTunes puur en alleen als mediabibliotheek, het klankmatige ligt verder geheel in handen van software als Audirvana, Pure Music etc.
Heb zelf ook een SBT gehad en deze meerdere keren gecombineerd met dac,s uit verschillende prijsklasse,s, maar m.i. kan een SBT klankmatig zeker niet op tegen een MM, vooral als deze nog wat verder ''geoptimaliseerd'' is.
De SBT blijft met wat voor dac er dan ook achter een wat meer digitaal randje houden en laat een minder groots en muzikaal beeld horen.
Wat prijs/klankmatige kwaliteit verhouding betreft overigens nog steeds een ''bargain''  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Eddye

Citaat van: YamahaRXV op december 28, 2013, 11:50:34
+1 Zo is het maar net  :thumbs-up:

Ik heb sterk het gevoel dat er toch een groot aantal mensen een aversie hebben tegen iTunes doordat dit meer ''tussen de oren zit'' als dat ze daadwerkelijk tegen duidelijke praktische tekortkomingen aanlopen  ;)
Klopt, iTunes heeft gewoon een slechte naam, waarschijnlijk alleen maar omdat het inderdaad niet standaard FLAC ondersteund.

Citeer
Het is zoals Eddy ook aangeeft; je gebruikt iTunes puur en alleen als mediabibliotheek, het klankmatige ligt verder geheel in handen van software als Audirvana, Pure Music etc.
Heb zelf ook een SBT gehad en deze meerdere keren gecombineerd met dac,s uit verschillende prijsklasse,s, maar m.i. kan een SBT klankmatig zeker niet op tegen een MM, vooral als deze nog wat verder ''geoptimaliseerd'' is.
De SBT blijft met wat voor dac er dan ook achter een wat meer digitaal randje houden en laat een minder groots en muzikaal beeld horen.
Wat prijs/klankmatige kwaliteit verhouding betreft overigens nog steeds een ''bargain''  ;)
Ik kan geen vergelijk meer maken omdat mijn set totaal gewijzigd is, sinds ik mijn SBT heb verkocht. Ik vond het, voor het geld, een fantastische speler. De zwakke punten lagen m.i. in de software (LMS voor de Qnap en voor OSX). Ik vind het erg jammer dat Logitech deze tak heeft afgestoten, ondanks dat ik op een andere manier stream. Logitech was met z'n Squeezebox serie echt concurerend bezig, zelfs naar het hogere segment toe.

Terug naar de Mac Mini SSD upgrade:
Ik zit nu al een tijdje te luisteren, en het valt me op (nogmaals, objectief zal het waarschijnlijk niet zijn.) dat het geluid toch weer een stuk beter is. Het komt me wat natuurlijker over, het heeft wat meer definitie en een ietsje meer body.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

YamahaRXV

@Eddye  Hoe staat het trouwens met de Viablue Tri Absorbers ?  Al wat kunnen testen daarmee onder de MM of de Devialet....?
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Eddye

Citaat van: YamahaRXV op december 29, 2013, 12:07:30
@Eddye  Hoe staat het trouwens met de Viablue Tri Absorbers ?  Al wat kunnen testen daarmee onder de MM of de Devialet....?
Ik heb ze onder de Mac Mini gezet, en daar zijn ze nog niet onderuit gekomen. :) Ik ga het wel een keer proberen, maar op een later tijdstip.
Devialet 200
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Eddye

Ik zie dat ik in mijn eigen topic al een tijd niets heb geschreven, tijd voor een update.
Wat betreft stereo is de grootste verandering de aanschaf van mijn draaitafel. De Clearaudio Concept. Het aanschaffen van een draaitafel is, voor mij, een van de mooiste aankopen ooit.

Daarnaast is de luidspreker bekabeling vervangen door Audioquest Rocket 44

De huiskamer is ook een beetje op de schop gegaan (dat gebeurt bij mij wel vaker).

Nu wordt het echt tijd om het volgende belangrijke punt aan te passen, namelijk de akoestiek. Uiteraard is mijn huiskamer om in te leven, maar volgens mij zijn er best een aantal aanpassingen te doen die de akoestiek verbeteren zonder te veel in het oog te springen.
Met de overgenomen UMIK-1 van knubbe heb ik gisterenavond een eerste meting gedaan. De gebruikte instellingen heb ik rechtstreeks uit een how-to.

1. SPL/Phase

2. Waterfall

3. RT60

Deze grafieken zie ik vaak terugkomen, die heb ik dan ook maar gepost. Ik ga er even vanuit dat ik een juiste meting heb gedaan, maar als het anders moet hoor ik het graag.

Nu alleen de vraag wat het allemaal betekend. Mijn interpretatie is dat vanaf 40Hz tot 300Hz wat gedempt moet worden, en volgens mij is dat niet het meest makkelijke gebied. Kan iemand hier iets over zeggen?
Devialet 200

Joske007

Er zal inderdaad veel moeten gedempt worden, maar wat ik erger vindt is dat er zeer grote verschillen zitten tussen de verschillende frequenties.
Ik zie ook dat je lederen zitbanken hebt, waarbij ik denk dat je de meetmic zonder statief misschien wat te dicht tegen dit lederen reflectievlak hebt geplaatst?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Eddye

Citaat van: Joske007 op juli 12, 2014, 10:32:36
Er zal inderdaad veel moeten gedempt worden, maar wat ik erger vindt is dat er zeer grote verschillen zitten tussen de verschillende frequenties.
Ik zie ook dat je lederen zitbanken hebt, waarbij ik denk dat je de meetmic zonder statief misschien wat te dicht tegen dit lederen reflectievlak hebt geplaatst?
Dat klopt (achteraf dom....). Ik moet de meetmic dus hoger plaatsten?
Devialet 200

Xander32

Citaat van: Eddye op juli 12, 2014, 10:36:12
Dat klopt (achteraf dom....). Ik moet de meetmic dus hoger plaatsten?
De meetmic iig. op de sweetspot op oorhoogte (jouw oorhoogte).

Maar het ziet er gelikt uit, de nieuwe opstelling. En ik ben jaloers op jouw draaitafel, daarvoor heb ik domweg geen ruimte.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Eddye

Citaat van: Xander32 op juli 12, 2014, 12:15:50
De meetmic iig. op de sweetspot op oorhoogte (jouw oorhoogte).
Ik zal morgen een nieuwe meting uitvoeren met de mic op oorhoogte op de luisterpositie

Citeer

Maar het ziet er gelikt uit, de nieuwe opstelling. En ik ben jaloers op jouw draaitafel, daarvoor heb ik domweg geen ruimte.
Dank je. Waar een wil is, is een weg, he ;)
Devialet 200

YamahaRXV

Mooie plaatjes en goed bezig zo  :thumbs-up:

Wat mij vooralsnog opvalt aan de grafieken van je metingen dat deze idd. nogal "grillig" zijn en je een redelijke gain hebt in het laag en midlaag gebied  ;)

Ben erg benieuwd wat er evt. voor verschillen naar voren komen bij een hernieuwde meting met betere positionering van meetmicrofoon...

Eddye

Thanks Jan,
Blij dat er mensen zijn die dat allemaal weten. Af en toe wel handig zo'n forum.

Straks even naar de MM voor een langere USB kabel of een verlengkabel. De kabel is net wat te kort.
Devialet 200

YamahaRXV

Citaat van: Eddye op juli 12, 2014, 12:39:28
Thanks Jan,
Blij dat er mensen zijn die dat allemaal weten. Af en toe wel handig zo'n forum.

Straks even naar de MM voor een langere USB kabel of een verlengkabel. De kabel is net wat te kort.

Als je nog eens wil upgraden naar een goede usb kabel kan je zeker de Vertere D-fi of double D-fi overwegen  ;) Is een erg goede usb kabel met veel positieve reviews.
Deed het hier beduidend beter als een aantal (dure) Audioquest usb kabels.

Ben nu overigens de Moon 180 Mind streamer aan het testen, eerste klankmatige indrukken zijn erg goed moet ik zeggen...
De Moon speelt nu i.c.m. de Metrum Octave mkII en dat vormt een erg lekkere combi  :headbanging:

Eddye

Citaat van: YamahaRXV op juli 12, 2014, 13:44:26
Als je nog eens wil upgraden naar een goede usb kabel kan je zeker de Vertere D-fi of double D-fi overwegen  ;) Is een erg goede usb kabel met veel positieve reviews.
Deed het hier beduidend beter als een aantal (dure) Audioquest usb kabels.

Ben nu overigens de Moon 180 Mind streamer aan het testen, eerste klankmatige indrukken zijn erg goed moet ik zeggen...
De Moon speelt nu i.c.m. de Metrum Octave mkII en dat vormt een erg lekkere combi  :headbanging:
LOL, deze verlengkabel was voor de meetmic :D

Die 180 Mind is inderdaad een mooie streamer. De AES/EBU uitgang schijnt het erg goed te doen. Ik ben erg benieuwd naar al je nieuwe audiospeeltjes  :music:
Devialet 200

YamahaRXV

Citaat van: Eddye op juli 12, 2014, 13:53:46
LOL, deze verlengkabel was voor de meetmic :D

Die 180 Mind is inderdaad een mooie streamer. De AES/EBU uitgang schijnt het erg goed te doen. Ik ben erg benieuwd naar al je nieuwe audiospeeltjes  :music:

Ah, dan had ik het even verkeerd begrepen v.w.b. die usb kabel  :D

De Moon 180 Mind is zeker een mooie streamer, maar bleek na het nodige vergelijk vanmiddag toch klankmatig de mindere te zijn van mijn aangepaste Mac Mini  ;)
De 180 Mind klinkt erg clean, maar is minder "muzikaal" en organisch klinkend dan de MM.
En dat is mooi, want het scheelt weer de nodige financiële uitgave !

Eddye

Citaat van: YamahaRXV op juli 12, 2014, 21:21:28
Ah, dan had ik het even verkeerd begrepen v.w.b. die usb kabel  :D

De Moon 180 Mind is zeker een mooie streamer, maar bleek na het nodige vergelijk vanmiddag toch klankmatig de mindere te zijn van mijn aangepaste Mac Mini  ;)
De 180 Mind klinkt erg clean, maar is minder "muzikaal" en organisch klinkend dan de MM.
Ik had niet begrepen dat de Mind tegen je MM moest strijden. Bij voorbaat een gelopen race  :D
Devialet 200

YamahaRXV

Citaat van: Eddye op juli 12, 2014, 21:25:02
Ik had niet begrepen dat de Mind tegen je MM moest strijden. Bij voorbaat een gelopen race  :D

Was inderdaad een vergelijk gebaseerd op nieuwsgierigheid naar de klankmatige performance van de 180 Mind vs die van de MM  ;)
Tot nu toe blijft mijn MM voor mij nog steeds de haast ongeslagen streaming optie  :music:
Het vergelijk is overigens niet uitgevoerd i.c.m. de Pass Int.150 omdat deze weer retour is gebracht naar Audiofile voor geplande luistersessies. Speel nu een aantal dagen met een geïntegreerde Densen versterker die ik wederom tot mijn beschikking heb gekregen van Michel tot woensdag a.s., de dag dat mijn nieuwe bestelde Pass Int.150 opgehaald kan worden  :pompom:

Eddye

Citaat van: YamahaRXV op juli 12, 2014, 21:36:29
Was inderdaad een vergelijk gebaseerd op nieuwsgierigheid naar de klankmatige performance van de 180 Mind vs die van de MM  ;)
Tot nu toe blijft mijn MM voor mij nog steeds de haast ongeslagen streaming optie  :music:
Het vergelijk is overigens niet uitgevoerd i.c.m. de Pass Int.150 omdat deze weer retour is gebracht naar Audiofile voor geplande luistersessies. Speel nu een aantal dagen met een geïntegreerde Densen versterker die ik wederom tot mijn beschikking heb gekregen van Michel tot woensdag a.s., de dag dat mijn nieuwe bestelde Pass Int.150 opgehaald kan worden  :pompom:
Densen moest ik even googlen, maar die ziet er echt heel strak uit. Hoe klinkt die?
Devialet 200

skyfox

Mooie spullen zeg! Jammer dat de meetmic voor de akoestiek niet hoog genoeg stond, nu kan je er eigenlijk niets mee. Idd op oorhoogte even opnieuw meten en posten. Ben benieuwd!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Eddye

Citaat van: skyfox op juli 12, 2014, 22:13:54
Mooie spullen zeg! Jammer dat de meetmic voor de akoestiek niet hoog genoeg stond, nu kan je er eigenlijk niets mee. Idd op oorhoogte even opnieuw meten en posten. Ben benieuwd!
ja, heel stom eigenlijk, maar gewoon even niet bij nagedacht. Meetmic neergezet en gaan meten. Ach, morgen even overnieuw opstellen en meten.
Devialet 200

YamahaRXV

Citaat van: Eddye op juli 12, 2014, 21:40:21
Densen moest ik even googlen, maar die ziet er echt heel strak uit. Hoe klinkt die?

Het betreft de Densen B-130, inderdaad een erg strak en minimalistisch ogende versterker   ;)
Is van Deens makelij en heeft een klanksignatuur die m.i. als ''schoon'' klinkend bestempeld kan worden, maar daardoor ook wel de nodige warmte mist en minder organisch en muzikaal klinkt.
Ten opzichte van de Pass Labs Int. 150 toch wel een flinke downgrade hoor, maar ja, alle waarde naar zijn geld want de Pass is bijna 3x zo duur...
Wat ik persoonlijk een groot gemis vind aan deze versterker is het afwezig zijn van een afstandsbediening; ik heb dit vandaag meermaals ondervonden en het zou voor mij absoluut onacceptabel zijn om met een versterker zonder afstandsbediening te moeten leven  :-X

De Moon 180 Mind streamer is een streamer die vrij gedetailleerd en transparant klinkt en in combinatie met de Densen toch wel wat té steriel klinkend.
Zoals gezegd matcht de MM beter met de Densen, maar het zou heel goed kunnen zijn dat de Moon 180 Mind het wel weer erg goed doet met de beduidend warmer en muzikaler klinkende Pass Labs Int. 150, wat ik binnenkort weer gaat testen als de Pass de benodigde inspeeluren achter de rug heeft.
Onder013 heeft de Moon 180 Mind + de door de fabrikant beschikbaar gestelde 12 volt lineaire Squeeze Upgrade voeding vanavond meegenomen en een paar uur geleden hoorde ik van hem dat de Moon bizar goed klinkt i.c.m. de Metrum Octave mkI en de Marantz PM KI Pearl, dus het blijkt toch maar weer hoe belangrijk een stukje ''match'' met andere componenten kan zijn  ;)

Deleted Member 2

Citaat van: YamahaRXV op juli 12, 2014, 21:21:28

Ik nodig je uit voor een second opinion Jan.... ;D
Volgens mij was je tijdelijke versterker een spelbreker. De Moon 180 MiND speelde inderdaad niet geweldig in de set met de Densen versterker en de Pencils. Het klonk allemaal erg schraal, kleurloos. Instrumenten klonken heel geïsoleerd van elkaar. Niets te horen van de ruimte waarin ze speelden. Afgesproken was dat ik de Moon in mijn set zou testen. Ik moet bekennen dat ik er geen enkel vertrouwen in had dat deze streamer echt muziek zou kunnen maken. Ook nog nederlands elftal dat speelt tegen Brazilie; het komt wel een keer om de Moon te installeren in de set.
Toch maar even gedaan tussen de doelpunten door. De verrassing was groot tijdens al de eerste klanken hoe goed dit kleine kastje speelt. Je hoort direct dat dit iets bijzonders is. Ongeveer zo als de Pass Labs versterker indruk maakte bij de eerste tonen....
Het zijn nog maar korte indrukken en een uitgebreide test zal nog volgen. Voorlopig kan ik niet stoppen met luisteren. Zal ik dan toch een waardige opvolger voor de Squeezebox Touch gevonden hebben?

Gr
Henk

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op juli 13, 2014, 00:58:14
Ik nodig je uit voor een second opinion Jan.... ;D
Volgens mij was je tijdelijke versterker een spelbreker. De Moon 180 MiND speelde inderdaad niet geweldig in de set met de Densen versterker en de Pencils. Het klonk allemaal erg schraal, kleurloos. Instrumenten klonken heel geïsoleerd van elkaar. Niets te horen van de ruimte waarin ze speelden. Afgesproken was dat ik de Moon in mijn set zou testen. Ik moet bekennen dat ik er geen enkel vertrouwen in had dat deze streamer echt muziek zou kunnen maken. Ook nog nederlands elftal dat speelt tegen Brazilie; het komt wel een keer om de Moon te installeren in de set.
Toch maar even gedaan tussen de doelpunten door. De verrassing was groot tijdens al de eerste klanken hoe goed dit kleine kastje speelt. Je hoort direct dat dit iets bijzonders is. Ongeveer zo als de Pass Labs versterker indruk maakte bij de eerste tonen....
Het zijn nog maar korte indrukken en een uitgebreide test zal nog volgen. Voorlopig kan ik niet stoppen met luisteren. Zal ik dan toch een waardige opvolger voor de Squeezebox Touch gevonden hebben?

Gr
Henk

Die uitnodiging neem ik zeker ter harte want ik ben door jouw enthousiasme betreffende de Moon 180 Mind wel heel erg nieuwsgierig geworden hoe deze klinkt in jouw set  ::)  Temeer omdat we natuurlijk enige tijd geleden e.e.a. aan streamers hebben vergeleken bij jou en dat je met de Moon 180 Mind - Metrum Octave combi nu de best klinkende streamer in huis heb t.o.v. alle andere eerder uitvoerig beluisterde varianten zoals o.a. de SBT - Metrum Octave combi, de Naim NDX, en de Marantz NA 11 ;)

En mogelijk kan het nog beter als we de 12 v. BOTW voeding verwisselen voor de Teradak 12 v. die ik gebruik als voeding voor de MM.
Zoals je hoorde vanmiddag gaf dat ook nog verbetering, dus zeker interessant om dat ook nog uitgebreid te testen !

Deleted Member 2

Citaat van: YamahaRXV op juli 13, 2014, 01:11:15
Die uitnodiging neem ik zeker ter harte want ik ben door jouw enthousiasme betreffende de Moon 180 Mind wel heel erg nieuwsgierig geworden hoe deze klinkt in jouw set  ::)  Temeer omdat we natuurlijk enige tijd geleden e.e.a. aan streamers hebben vergeleken bij jou en dat je met de Moon 180 Mind - Metrum Octave combi nu de best klinkende streamer in huis heb t.o.v. alle andere eerder uitvoerig beluisterde varianten zoals o.a. de SBT - Metrum Octave combi, de Naim NDX, en de Marantz NA 11 ;)

En mogelijk kan het nog beter als we de 12 v. BOTW voeding verwisselen voor de Teradak 12 v. die ik gebruik als voeding voor de MM.
Zoals je hoorde vanmiddag gaf dat ook nog verbetering, dus zeker interessant om dat ook nog uitgebreid te testen !

Klopt helemaal jan. met de Teradak voeding klonk de Moon beter dan daarvoor. De komende dagen zal ik de Moon uitgebreid testen met de standaard voeding en met de BOTW voeding. Vervolgens kunnen we horen wat jouw teradak nog verder zal bijdragen. Ben zeer benieuwd.

Gr
Henk

Eddye

Ik heb een nieuwe meting gedaan. nu met de meetmic op oorhoogte.

SPL/Phase

Waterfall

RT60

Om eerlijk te zijn zie ik niet heel veel verschil, maar ik heb er dan ook geen verstand van.
Devialet 200

weust

Als je nog ergens anders wilt oefenen mag je ook hier langskomen ;)
Ben wel benieuwd hoe het hier klinkt sinds de laatste, en enige meting.
Wat gewisseld in meubels en ben dus benieuwd hoe het erna voor staat.

Begrijpen hoe de grafieken te lezen komt dan later wel :)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4