Het Linn Sondek LP12 'liefhebbers' topic

Gestart door raindog, augustus 9, 2013, 23:13:16

Vorige topic - Volgende topic

raindog

Donderdagavond is mijn LP12, bij BB&G, voorzien van een Linn Lingo voeding. Een mooie upgrade die ik te lang uitgesteld heb. Ik zou nu al niet meer terug kunnen ;D

Tevens heb ik van Jan Verlegh een Linn Linto phono pre meegekregen om thuis te vergelijken met mijn Lehmann. Dat is gelijk een wereld van verschil. De Linto klinkt (veel) grootser, warmer en voller dan de Lehmann. Echter, dat blijkt in mijn set met de Dynavector wellicht wat veel van het goede te zijn. Door het dikkere middengebied lijkt de Linto vooral aan openheid in te boeten. Ook vind ik de Lehmann, ondanks de koelere tonaliteit, natuurlijker en verfijnder klinken. Ik ga nog eens wat experimenteren met andere interlinks maar vooralsnog geeft de Linn Linto nog niet de synergie die ik hoopte.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Robiwan

Citaat van: raindog op mei  2, 2015, 20:19:24
Donderdagavond is mijn LP12, bij BB&G, voorzien van een Linn Lingo voeding. Een mooie upgrade die ik te lang uitgesteld heb. Ik zou nu al niet meer terug kunnen ;D

Tevens heb ik van Jan Verlegh een Linn Linto phono pre meegekregen om thuis te vergelijken met mijn Lehmann. Dat is gelijk een wereld van verschil. De Linto klinkt (veel) grootser, warmer en voller dan de Lehmann. Echter, dat blijkt in mijn set met de Dynavector wellicht wat veel van het goede te zijn. Door het dikkere middengebied lijkt de Linto vooral aan openheid in te boeten. Ook vind ik de Lehmann, ondanks de koelere tonaliteit, natuurlijker en verfijnder klinken. Ik ga nog eens wat experimenteren met andere interlinks maar vooralsnog geeft de Linn Linto nog niet de synergie die ik hoopte.

synergie is waarschijnlijk met een linn element het beste!
Naim Supernait | Naim Hicap 2 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N | Naim I Supply |  Denon DP60L+Ortofon 2M red | Neat Motive SX2

advr

Citaat van: LPlover op mei  3, 2015, 07:58:03
synergie is waarschijnlijk met een linn element het beste!
Dat zou best eens kunnen echter heb ik lange tijd gespeeld met een benz wood L2 icm de linto. Dat ging toch ook best goed. Met een linn klyde daarentegen vind ik het niet echt geweldig maar dat kon ook aan de Klyde liggen. Een Benz Gold vond ik zelf zelfs beter. Dit alles op de Linto. Er zijn dus zeker combinaties te vinden die goed gaan.
Echter de Linto is niet aan te passen.
Mooi en stil ontwerp! Heb je de juiste combinatie te pakken dan speelt ie heerlijk.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

raindog

Ben nog steeds zwaar onder de indruk van de Lingo 1  :worship: en ik heb gelijk even wat aanvullende info in de openingspost gezet aangaande de verschillende typen Lingo's.

Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Robiwan

Citaat van: raindog op mei  4, 2015, 19:51:38
Ben nog steeds zwaar onder de indruk van de Lingo 1  :worship: en ik heb gelijk even wat aanvullende info in de openingspost gezet aangaande de verschillende typen Lingo's.

noem eens een paar "zware" verbeteringen? :D
Naim Supernait | Naim Hicap 2 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N | Naim I Supply |  Denon DP60L+Ortofon 2M red | Neat Motive SX2

raindog

Citaat van: LPlover op mei  5, 2015, 08:58:38
noem eens een paar "zware" verbeteringen? :D

Meer dynamiek, meer rust, meer diepte. De muziek komt meer los en is tastbaarder.

Ik had die verschillen al eerder gehoord tijdens demo's bij BBenG en AudioXperience. Maar thuis lijkt de sprong voorwaarts nog groter te zijn. En ik was al best tevreden..  ;)

Robiwan

Citaat van: raindog op mei  5, 2015, 21:55:23
Meer dynamiek, meer rust, meer diepte. De muziek komt meer los en is tastbaarder.

Ik had die verschillen al eerder gehoord tijdens demo's bij BBenG en AudioXperience. Maar thuis lijkt de sprong voorwaarts nog groter te zijn. En ik was al best tevreden..  ;)

Mooi :)

Ik hou het bij de valhalla.

sebassie

Als jullie tussen het plateau en de draaitafel zelf kijken, loopt het plateau dan helemaal en absoluut recht zonder ook maar enig spoor van een 'golfje'? Of zit er wel een heel kleine en minimaal 'golfje' in? Bij mij is dat laatste namelijk het geval. Maar vroeg me af of dat wel normaal is...

Gr
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Robiwan

Grote of kleine waterpas voor waterpas zetten van de LP12 plint?

Ik heb een grote (30 cm) van Stanley en een kleine (ca. 12 cm) van Kraftwerk met bel en digitale uitlezing. De plint heb ik met mijn arendsogen waterpas gezet met de Stanley, maar nu geeft de Kraftwerk -0,1 graad als waarde (afwijking) aan i.p.v. 0,0, en dit over de gehele plint met soms zelfs -0,2. Wat is nou correct? :D

Rowdy

Heb in dit topic advies gevraagd over welke waterpas.
Heb voor een aantal maanden een app op mijn smartphone geïnstalleerd en kwam ook op -0,1 of -0,2 bij het meten.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

advr

het plateau moet waterpas zijn, de plint is minder belangrijk 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Robiwan

Citaat van: advr op mei 20, 2015, 21:08:47
het plateau moet waterpas zijn, de plint is minder belangrijk 8)

en dat kun je dan alleen checken met zo'n licht en rond waterpasje, direct naast de spindle!

Deleted Member 2

Citaat van: LPlover op mei 21, 2015, 13:06:19
en dat kun je dan alleen checken met zo'n licht en rond waterpasje, direct naast de spindle!

centre of gravity! Pas nadat de bounce zuiver verticaal is.

Robiwan

Citaat van: Onder013 op mei 21, 2015, 14:11:26
centre of gravity! Pas nadat de bounce zuiver verticaal is.

Die is prima!

Deleted Member 2

Na de positieve ervaringen van Martin!!! met het op bamboe zetten van de lp12 en de phono pre is er nu ook een plint gemaakt van bamboe. De conclusie is opmerkelijk:

Hi-Fi+ juni 2015:
"Which brings me to perhaps the most interesting thing about the booplinth.
It doesn't just slot straight into the LP12 upgrade logic, it jumps the queue
straight to  rst place. Doesn't that upset the front-end  rst apple cart? Actually,
no. If the turntable is the foundation of and de nes the record player's quality,
then what's the foundation of the turntable? That would be the plinth – the
mechanical element that ties all the others together. Think about the parts that
make up the deck, how they interrelate and what happens to noise generated
within the structure and suddenly it all starts to make sense – and suddenly
the venerable LP12 has got a whole new lease of life. It's 30-years since I last
owned a Linn Sondek, but all of a sudden, I'm taking the idea seriously again.
The booplinth represents the biggest and most musically fundamental
upgrade I've yet heard to the LP12 – and that includes all the various Linn
parts. For anybody who has played with bamboo in an audio system already,
that probably won't come as a surprise: it's the scale of the improvement
that's going to be the shock. How much of that is down to the material and
how much to the improved manufacturing accuracy and mechanical integrity
is impossible to say, but the sonic and musical results are simply astonishing.
£1,650 is a lot of money – but to put it into context, it's way less than you'll be
charged for a Keel, a Radikal or a Urika and the booplinth makes a bigger and musically
more important difference than those three put together. The booplinth is available in
natural bamboo and cherry, ebony, or black stains – with dark rumours of a Nextel option
too. It's time to pick a colour, because no matter how new or old your LP12, or how
far up the upgrade ladder it's climbed, the booplinth should be your  rst/next priority.
Once you've heard it there's no going back. But look on the bright side – the LP12 has
never, ever sounded this good, this musically engaging, or this much downright fun."

booplinth – engineered bamboo plinth
upgrade for the Linn LP12
Replaces existing wooden plinth
Price: from £1,650
Manufactured by:
The Booplinth Company
URL: www.booplinth.com
Tel: +44 (0)161 766 4837

chansig

Op Audiofreaks staat een LP12 met Lukascheck PP1 T9 te koop...

Verkoper is een aardige Hagenees woonachtig in west Brabant.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

advr

Citaat van: Onder013 op juni 14, 2015, 12:17:01
Na de positieve ervaringen van Martin!!! met het op bamboe zetten van de lp12 en de phono pre is er nu ook een plint gemaakt van bamboe. De conclusie is opmerkelijk:

Hi-Fi+ juni 2015:
".... , because no matter how new or old your LP12, or how
far up the upgrade ladder it's climbed, the booplinth should be your  rst/next priority.
Once you've heard it there's no going back. But look on the bright side – the LP12 has
never, ever sounded this good, this musically engaging, or this much downright fun."

Beter, beter, beter ,het is gewoon anders en het is maar wat je zoekt  :baaa:

Tja, het is in zijn oren de beste LP12, echter heeft hij er zelf geen gehad in de afgelopen 30 jaar dus moeilijk een echt vergelijk te maken, tevens is het maar een recensie. :-).

Een LP12 is een LP12 en een andere plint geeft zeker een ander geluid, da's ook met een ander voetje, subchassis en wat voor wijziging dan ook.
Al die Niet Linn updates maakt het geen echte LP12 meer maar meer een 'voor de massa draaitafeltje'. Al moet ik bekennen dat ook de laatste Linn updates meer marketing gericht zijn dan een bijdrage leveren aan de karakteristieke LP12 muzikaliteit. :-0

Zo merk ik dat het ietsje rondere geluid van de Akiva meer muziek laat horen dan de Kandid al is dat voor velen heiligschennis  ;D ;D

Genoeg 'negatieve' gedachtes mijnerzijds.  :shaun:

Eenieder een fijne zondag toegewenst en natuurlijk veel plezier met het upgrade virus  :bigsmile:

Martin!!!

@ Onder013  interessant artikel, ben benieuwd naar hoe het in het eggie zal klinken, vooralsnog is de Aptitlig (zeker qua prijs) een onverslaanbare upgrade gebleken.......
mainly British stuff

Robiwan

Citaat van: advr op juni 14, 2015, 13:22:46
Beter, beter, beter ,het is gewoon anders en het is maar wat je zoekt  :baaa:

Tja, het is in zijn oren de beste LP12, echter heeft hij er zelf geen gehad in de afgelopen 30 jaar dus moeilijk een echt vergelijk te maken, tevens is het maar een recensie. :-).

Een LP12 is een LP12 en een andere plint geeft zeker een ander geluid, da's ook met een ander voetje, subchassis en wat voor wijziging dan ook.
Al die Niet Linn updates maakt het geen echte LP12 meer maar meer een 'voor de massa draaitafeltje'. Al moet ik bekennen dat ook de laatste Linn updates meer marketing gericht zijn dan een bijdrage leveren aan de karakteristieke LP12 muzikaliteit. :-0

Zo merk ik dat het ietsje rondere geluid van de Akiva meer muziek laat horen dan de Kandid al is dat voor velen heiligschennis  ;D ;D

Genoeg 'negatieve' gedachtes mijnerzijds.  :shaun:

Eenieder een fijne zondag toegewenst en natuurlijk veel plezier met het upgrade virus  :bigsmile:

^^
Het moet wel een LP12 blijven want waarom koop je anders een LP12? De luchtvering van een ouder model Citroen ga je toch ook niet vervangen voor "normale" vering/schokdemping, daarom rijdt dat ding zo lekker comfi.

Deleted Member 2

Hahahaha. Waarom dan wel al die nieuwe pakketjes? Maakt niet uit verder en was slechts ter info van iets dat mijn aandacht trok omdat het over de toepassing van bamboe gaat.

is overigens geen luchtvering: Hydropneumatisch is een combinatie van hydrauliek (olie) en pneumatiek (perslucht of een ander gas onder druk).

Robiwan

Citaat van: Onder013 op juni 14, 2015, 14:28:39
Hahahaha. Waarom dan wel al die nieuwe pakketjes?

is overigens geen luchtvering: Hydropneumatisch is een combinatie van hydrauliek (olie) en pneumatiek (perslucht of een ander gas onder druk).

welke pakketjes?

Als je zo'n C5 nou vol gooit met 2000 kg bagage, kan de auto zich dan met de hydrauliek/pneumatiek level zetten? :D Leuke test voor mythbusters.

Deleted Member 2

Robiwan

Robiwan

Zijn wij in Nederland nou zo nuchter? Dit druist in tegen de door Linn geadviseerde lichte ondergrond. Stijf zal het wel zijn maar zwaar helaas ook  :crazy: Als je nou toch aan het stapelen ben waarom geen 8 stuks :crazy: :D

advr

Citaat van: LPlover op juni 16, 2015, 08:12:34
Zijn wij in Nederland nou zo nuchter? Dit druist in tegen de door Linn geadviseerde lichte ondergrond. Stijf zal het wel zijn maar zwaar helaas ook  :crazy: Als je nou toch aan het stapelen ben waarom geen 8 stuks :crazy: :D

leuk, kwestie van geld teveel denk ik... :bigsmile: