Waterpas

Gestart door Rowdy, mei 27, 2014, 19:29:20

Vorige topic - Volgende topic

Rowdy

Heb onderstaande wandmeubel voor de platenspeler en zou het graag opnieuw waterpas willen stellen, omdat m'n huidige waterpas niet meer 100% is. Je hebt waterpassen in verschillende maten, soorten en prijsklassen.
- Welke type kan ik het beste nemen?
- Zijn alle waterpassen even nauwkeurig?
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

mijkie

ik koop alleen maar een waterpassen van Sola, heb er hier 5 ....

en alleen de goudkleurige, zijn voor 95 % goed gekalibreerd maar, controleer dat altijd zelf nog ff !!
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1 * Auralic Altair G1.1 * ik moet nog een keuze maken *

Rowdy

Welke lengte neem je dan, die van 40 cm?

mijkie

heb ze van 40 tot 1,8 meter ...

40 is eigenlijk te kort voor mooi maar, soms erg handig, 60 cm is prima !!
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1 * Auralic Altair G1.1 * ik moet nog een keuze maken *

Rowdy

Het wandmeubel is 43,5 cm breed en ongeveer 40 cm diep. Kan ik dan beter de 60 cm of toch de 40 cm nemen?

mijkie

ik vind de 40 net te kort om echt nauwkeurig te zijn, met 60 cm kun je volgens mij prima mee uit de voeten, ook in de diepte !

en heb je later met andere dingen ook meer aan !!

Rowdy

Oké, dank je wel. Zal kijken naar een 60 cm waterpas van Sola.

mijkie

neem wel de goudkleurige en niet de rode of zilveren  ;)

ik koop ze ook in een winkel, kun je op de balie kijken of ie goed is, eerst de ene kant bekijken en dan 180 graden draaien en kijken of ie het zelfde aangeeft in de libelle !!

Rowdy

mijkie

dat zijn de goede !!

Deleted Member 2

het enige dat echt van belang is bij een draaitafel is dat de stand van de spindel en de axis van de arm exact loodrecht staan.
Omdat dit lastig te controleren is meet je op de bovenkant van het plateau (niet op de mat) en de bevestingsplaats van de arm. Uiteraard zorg je er ook voor dat de ondergrond waar de draaitafel op staat ook waterpas is, maar is van iets minder belang.

Een 60 centimeter waterpas is wellicht goed te gebruiken om de ondergrond waterpas te zetten, maar voor de spindel / plateau en het armboard heb je iets fijner gereedschap nodig.

Fraaie muurbeugel! Van welk materiaal is de ondergrond gemaakt?

Gr
Henk

Rowdy

Citaat van: Onder013 op mei 27, 2014, 20:39:12
Een 60 centimeter waterpas is wellicht goed te gebruiken om de ondergrond waterpas te zetten, maar voor de spindel / plateau en het armboard heb je iets fijner gereedschap nodig.
Welke gebruik je dan voor de spindel / plateau en het armboard?

Citaat van: Onder013 op mei 27, 2014, 20:39:12
Fraaie muurbeugel! Van welk materiaal is de ondergrond gemaakt?
Het is de Pro-Ject Wallmount it 1. Overgenomen van een forumlid. Hij heeft i.p.v. de standaard plank een MDF plank van 30 mm dik erop gezet. Ikzelf heb deze zwart geverfd met een roller.

garmtz

Je kunt altijd 'middelen' met een iets minder perfecte waterpas... Gewoon meten, de waterpas 180 graden draaien en dan nogmaals meten...

Deleted Member 2

Citaat van: Rowdy op mei 27, 2014, 21:12:37
Welke gebruik je dan voor de spindel / plateau en het armboard?
Het is de Pro-Ject Wallmount it 1. Overgenomen van een forumlid. Hij heeft i.p.v. de standaard plank een MDF plank van 30 mm dik erop gezet. Ikzelf heb deze zwart geverfd met een roller.

Korte en vooral lichte waterpas omdat ik een draaitafel heb die in veren hangt (Michell Gyro). Ik gebruik de libellen uit een stabila waterpas. Op het plateau zet ik ze tegenover elkaar en draai dan het plateau langzaam rond om te controleren en te stellen. Het armboard doe ik met één libel op het plateau en de andere op het armboard.

Gr
Henk

PS
Heb je ook ander materiaal (zoals berken multi, beuken, esdoorn) geprobeerd als ondergrond?

Rowdy

Heb je de libellen uit de Stabila waterpas gedemonteerd?

Ander materiaal heb ik niet gebruikt. Deze wandmeubel is ter vervanging van een zelfbouw wandsteun.

Deleted Member 2

Citaat van: Rowdy op mei 28, 2014, 07:51:50
Heb je de libellen uit de Stabila waterpas gedemonteerd?

Ander materiaal heb ik niet gebruikt. Deze wandmeubel is ter vervanging van een zelfbouw wandsteun.

Ja, uit zo'n stabila van 80 centimeter

Rowdy

Heb een Sola waterpas van 60 cm aangeschaft. De wandmeubel heb ik opnieuw waterpas ingesteld. Zat toch een afwijking in.

Mediator

Zorg ook dat je draaitafelplateau waterpas staat !

Kjelt

even bij de vakwinkel shoppen, je hebt waterpassen met dubbele streep en kleine bel die zijn <0,5o nauwkeurig.

Rowdy

Citaat van: Mediator op juni  9, 2014, 20:28:53
Zorg ook dat je draaitafelplateau waterpas staat !
Staat nu ook waterpas. Heb het ook opnieuw afgeregeld. Maar ben nog aan het kijken naar een Tonar Crossballs of Ortofon Libelle 2.