Het Linn Sondek LP12 'liefhebbers' topic

Gestart door raindog, augustus 9, 2013, 23:13:16

Vorige topic - Volgende topic

ErikmdGH

Citaat van: LPlover op maart 24, 2015, 19:50:10
ja, voor mij wel. Met glas als ondergrond hoorde ik een moeilijk te definieren "bijklank", soort ringing, met een dun houten gefineerd plankje (lage massa is belangrijk!) is hier geen sprake van en speelt de LP12 heerlijk levendig.

Dank LPlover, een dun plaatje hout doet het bij mij ook goed, in combinatie met een klein metalen tafeltje waar de LP12 precies op past.
Ik heb mijn LP12 op een audiomeubel met glasplaat geprobeerd gisteravond, dat bevalt mij ook niet zo goed. Misschien komt het ook wel doordat het meubel van zichzelf al zwaar is en dan nog met een plaat glas er op, slechte combinatie denk ik voor de LP12.

Misschien gaat het beter als ik tussen de LP12 en het meubel dat plaatje probeer. Dat ga ik binnenkort maar eens uitproberen.

Robiwan

Citaat van: ErikmdGH op maart 25, 2015, 19:32:50
Dank LPlover, een dun plaatje hout doet het bij mij ook goed, in combinatie met een klein metalen tafeltje waar de LP12 precies op past.
Ik heb mijn LP12 op een audiomeubel met glasplaat geprobeerd gisteravond, dat bevalt mij ook niet zo goed. Misschien komt het ook wel doordat het meubel van zichzelf al zwaar is en dan nog met een plaat glas er op, slechte combinatie denk ik voor de LP12.

Misschien gaat het beter als ik tussen de LP12 en het meubel dat plaatje probeer. Dat ga ik binnenkort maar eens uitproberen.

LP12 zet je het liefst op een lichte maar stevige ondergrond. De Custom Design WMB1 muurbeugel bevalt mij heel erg goed.
Naim Supernait | Naim Hicap 2 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N | Naim I Supply |  Denon DP60L+Ortofon 2M red | Neat Motive SX2

newday

Citaat van: garmtz op maart 22, 2015, 22:02:57
Prachtige nieuwe plint van Woodsong Audio van 'Movingui' hout op mijn LP12. Het lijkt en voelt alsof het hout gelakt is, maar dat is niet zo! Chris Harban weet het hout zo te polijsten en oliën, dat het hout gelakt LIJKT. Met olie komt de natuurlijke schoonheid van het hout ook veel meer naar voren en wordt alleen maar mooier met de jaren... ERG blij mee!

Huidige configuratie: Woodsong plint van 'Movingui' - Radikal - Kore - Akito 2B - Adikt - Trampolin 2.

Ziet er mooi uit !
Is de Kore een financiële keuze geweest of vind je hem nu ook echt gelijkwaardig / beter dan de Keel?

ErikmdGH

Citaat van: LPlover op maart 26, 2015, 17:04:09
LP12 zet je het liefst op een lichte maar stevige ondergrond. De Custom Design WMB1 muurbeugel bevalt mij heel erg goed.

Zo'n muurbeugel lijkt me heel fraai, daar is helaas geen ruimte voor om die te plaatsen. Die WMB1 wordt zover ik kan zien met een glasplaat geleverd, maar je gebruikt een houten plaatje. Van wat voor hout heb je dat gemaakt?

Ik heb de LP12 op een licht plaatje geprobeerd met masterbase plaatjes daar weer onder (op het meubel met glas bovenplaat). Ook dat is niet zo'n goeie combinatie.

Robiwan

Citaat van: ErikmdGH op maart 28, 2015, 12:53:29
Zo'n muurbeugel lijkt me heel fraai, daar is helaas geen ruimte voor om die te plaatsen. Die WMB1 wordt zover ik kan zien met een glasplaat geleverd, maar je gebruikt een houten plaatje. Van wat voor hout heb je dat gemaakt?

Ik heb de LP12 op een licht plaatje geprobeerd met masterbase plaatjes daar weer onder (op het meubel met glas bovenplaat). Ook dat is niet zo'n goeie combinatie.

ik heb speciaal voor het plankje een oud Target TT5 audio rack gekocht voor heel weinig. Daar zitten van die mooie, lichte, zwarte gefineerde plankjes (levels) bij die daar perfect voor zijn geschikt. Ik weet niet zeker of het MDF dan wel spaanplaat is? De WMB1 glasplaat staan netjes in de berging opgeborgen.

probeer eens een IKEA Lack tafeltje, de zwarte zijn de beste. Kost je 5 euro, licht en stijf alleen geen waterpas verstelling maar met beetje geluk staat de LP12 waterpas genoeg :D

Hier mijn LP12 opstelling, niet op het behangetje letten :D

Naim Supernait | Naim Hicap 2 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N | Naim I Supply |  Denon DP60L+Ortofon 2M red | Neat Motive SX2

scrutinizer

Citaat van: LPlover op maart 28, 2015, 13:32:39

probeer eens een IKEA Lack tafeltje, de zwarte zijn de beste. Kost je 5 euro, licht en stijf alleen geen waterpas verstelling maar met beetje geluk staat de LP12 waterpas genoeg :D

Visueel met jou zwarte plint gezien of ......? ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Robiwan

Citaat van: scrutinizer op maart 28, 2015, 14:08:11
Visueel met jou zwarte plint gezien of ......? ::)

de opbouw, heb ik allemaal uitgetest.

scrutinizer

Citaat van: LPlover op maart 28, 2015, 14:11:58
de opbouw, heb ik allemaal uitgetest.

Volgens mij verschillen deze "LA(C)K" tafeltjes alleen in kleur.
De opbouw is gelijk, bestaande uit 2 plaatjes berken triplex, gelijmd op een honingraatstructuur van karton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

eddy135

Citaat van: scrutinizer op maart 28, 2015, 14:46:58
De opbouw is gelijk, bestaande uit 2 plaatjes berken triplex, gelijmd op een honingraatstructuur van karton.

Alleen in de zwarte lak zitten sub-atomaire koolstofdeeltjes, die een dempend karakter hebben! ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Robiwan

Citaat van: scrutinizer op maart 28, 2015, 14:46:58

zal toch de afwerking zijn. Bij de gekleurde tafels lijkt de afwerking meer plastic achtig en bij de zwarte variant meer karton/houtachtig. Tenminste zo lijkt het vanuit mijn perspectief :D

ErikmdGH

Handig dat je zo de LP12 kan levelen met verstelbare spikes en op stahoogte kan bedienen. Dat is bij lage tafeltjes lastiger. Dat dunne plaatje hout is ideaal voor de LP12.

Citeer
Dat is niet nodig, ik heb een audio tafeltje waar de LP12 zeer goed op klinkt (ongeveer hetzelfde als een Target tafeltje). Waterpas doe ik met kleine schoteltjes. Maar, de plaatsing kan beter. De LP12 staat achter de rechter speaker half verborgen (ik zie de arm niet) en eigenlijk ook een beetje in de weg. En er is een heel klein beetje magnetische inwerking van de speakers op het element met deze opstelling. Mogelijk niet hoorbaar maar wel te meten. De draaitafel staat er zo'n 30 cm achter.

Daarom wilde ik proberen of mijn LP12 ook op een andere plek zou werken, maar met wat ik al geprobeerd heb komt het niet goed (op een audiomeubel met een bovenplaat van glas). Nou ja, zo erg is het ook weer niet. Het speelt nu ook goed.

provia_f

Gelden de plaatsingsadviezen van een LP12 ook voor mijn Thorens TD320 mkII (toch een beetje een poor man's LP12)?

De ruimte waarin mijn speler staat heeft een houten vloer, daarop rubber ondertapijt en een wollen tapijt. Daarop staat een houten ladenblok van Lundia. Op dit ladenblok heb ik een zelfbouw "zandbak" van MDF geplaatst. 3 lagen; de onderste is de bodem, dan een laag zilverzand zo dik als 1 laag MDF, en op dat zand ligt weer een plaat MDF waarop dan de speler staat. De zandbak staat dan met mini cones op het ladenblok. Ziet er high-endig uit, maar is misschien wel helemaal de verkeerde soort ondergrond.

Qua plaats zal ik het met dat ladenblok moeten doen. Maar ik zou bijvoorbeeld ook de bovenplaat van een Lack-tafeltje met een  paar cones/spikes erop kunnen zetten en daar weer mijn speler op als dat beter past bij dit soort draaitafels.

Iemand suggesties?
Epson TW-3200, Panasonic DMP-BDT500, Sony TA-FA70ES, B&W Matrix 804

ErikmdGH

Citaat van: provia_f op maart 29, 2015, 18:41:30
Gelden de plaatsingsadviezen van een LP12 ook voor mijn Thorens TD320 mkII (toch een beetje een poor man's LP12)?
Ik heb voor de LP12 een Thorens TD160 MKII VB gehad. Die speelde ik op een kastplank en ook op een Lundia ladenblok. Altijd goed geluid gehad. Ik weet alleen niet of dat voor de TD320 ook geldt, maar mijn LP12 is gevoeliger voor plaatsing dan mijn oude Thorens.

garmtz

Citaat van: newday op maart 26, 2015, 17:16:36
Ziet er mooi uit !
Is de Kore een financiële keuze geweest of vind je hem nu ook echt gelijkwaardig / beter dan de Keel?

Ik zou niet zeggen dat ik de Kore beter vind, maar een Keel is niet heel evident als je een Akito gebruikt. Die heeft last van de geïntegreerde collar van de Keel en komt dan een tikje te hoog uit (met een Adikt eigenlijk niet eens een probleem). Maar zeker ook financieel. De tafel zoals hij nu is, is voor mij voor dit geld de mooiste configuratie. Misschien had ik het niet zo absoluut moeten stellen eerder... :)

ErikmdGH

Ook hierbij mijn opstelling van de lp12, wat verborgen achter de r. speaker  :D maar de lp12 speelt daar wel goed.
Een andere opstelling meer in het zicht zou mijn wens zijn maar dan moet deze op een audiomeubel gezet en dat
speelt helaas dan weer minder goed, zoals ik al heb kunnen proberen.

Robiwan

Citaat van: ErikmdGH op maart 30, 2015, 14:34:32
Ook hierbij mijn opstelling van de lp12, wat verborgen achter de r. speaker  :D maar de lp12 speelt daar wel goed.
Een andere opstelling meer in het zicht zou mijn wens zijn maar dan moet deze op een audiomeubel gezet en dat

Wow, dat zijn goede rackjes die van Soundorganisation, zie je zelden meer voorbij komen :clapping:! Relatief licht en stijf. Alleen opstelling achter speakers is wat vreemd en niet optimaal (laagenergie). Op het Engelse Naim forum zie ik toch regelmatig opstellingen voorbijkomen waarbij de tranen in mijn ogen springen. Speakers pal naast draaitafels en dan gewoon spelen met het allerduurste spul he :( Volgens mij begrijp je het dan niet helemaal.

Cyreg

Citaat van: LPlover op maart 30, 2015, 14:59:49
....Wow, dat zijn goede rackjes die van Soundorganisation.....:clapping:

En dat is absoluut waar, top of the bill in 80'r jaren  :worship:
(en schrikwekkend prijzig toen)  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)

garmtz

Citaat van: ErikmdGH op maart 30, 2015, 14:34:32

He, een platenmat van House of Linn! Bevalt die?

ErikmdGH

Citaat van: LPlover op maart 30, 2015, 14:59:49
Wow, dat zijn goede rackjes die van Soundorganisation, zie je zelden meer voorbij komen :clapping:! Relatief licht en stijf.
Ziet er ook heel strak uit met een LP12 er op! :D

ErikmdGH

Citaat van: Cyreg op maart 30, 2015, 17:25:36
En dat is absoluut waar, top of the bill in 80'r jaren  :worship:
(en schrikwekkend prijzig toen)  :D
Ze waren wel duur £ 55 (ik heb de folder nog even opgezocht waar ze in staan).

ErikmdGH

Citaat van: garmtz op maart 30, 2015, 19:14:29
He, een platenmat van House of Linn! Bevalt die?
Scherp gezien  ::) garmtz! De House of Linn mat heb ik tegelijk met een nieuwe Linn mat gekocht om te kunnen vergelijken. Dat heb ik dan ook uitgebreid gedaan. Uiteindelijk was de klank met de House of Linn mat voor mij prettiger om te horen.

De House of Linn mat is een paar millimeter dikker dan de standaard Linn mat en voelt stevig aan. Daardoor blijft de mat ook niet zo snel plakken aan de plaat bij statische lading. Dat vind ik wel een voordeel t.o.v. de Linn mat.

Ik heb 'm er nu zo'n half jaartje op zitten en zal binnenkort de Linn mat weer eens proberen.  :smile:

Martin!!!

Dinsdagavond hier "bamboo-goeroe 013" op bezoek gehad en door hem de Interest Knowledge Equipment Audio Aptitlig plate onder mijn LP12 laten schuiven en ik moet zeggen ik ben zwaar onder de indruk van het positieve effect wat deze tweak teweeg heeft gebracht. Vanavond snel naar mijn dealer om er zelf één (of meerdere) aan te schaffen  :angel:

Omschrijving: strakker, detailrijker, beter volgbaar, meer inzicht in de muziek, voller/rijker.

Visueel ook zeer fraai te noemen de schuine kant van de Aptitlig is contra aan de schuine kant van de plint :pompom: :worship:
mainly British stuff

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

garmtz

Deleted Member 2

.
oeps, foutje, sorry