Op welke luidsterkte spelen we?

Gestart door Kingpin, augustus 8, 2013, 17:50:39

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Op welke luidsterkte spelen we zodat alles nog 'acceptabel' klinkt voordat de roommode parten gaat spelen?

In mijn woonkamer is 93dB wel zo ongeveer de max.
Hierbij staat de versterker op ongeveer 50%. Eigenlijk niet eens gek voor een buis van 18W met 86dB/W/m speakers.

Gemiddeld luister ik rond de 50 a 80 dB.

Edit: gemeten op de luisterplek.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

luistervinkje

80 /90 db, meestal dichter bij de 90. ;D
En klinkt nog super strak met goede controle over het laag.

Wel met muziek dvd s natuurlijk en geen stereo, dat is een ander verhaal, dan ga je lekker onderuit zitten luisteren.
Mijn vrouw zit vaak om de hoek in de kamer achter de PC en ziet dan dat ik zelfs met dat volume soms nog wegdommel :popcorn: ( met een glaasje bier )
Rotel RSP 1098 en Rotel RDV 1093 Rotel RMB 1095 voor de fronts, RMB 991 voor de center RMB 1050 voor de r. B&W  803N  B&W Center HTM 1S 3 x REL Q200E  speakerkabel  KIMBER  4 tc en 8 tc BI-AMPING  interlink KIMBER HERO en digi siltech HF-9 G3 SE

Eddye

Ik zat net op een piek van 76dB gemiddeld 70dB, dat vind ik te hard, piek onder de 70 en gemiddeld 64 ongeveer vind ik prettig.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

MVG

Meestal tussen de 70 - 80 db. Bij normaal luisteren 70, en als ik door de muziek wordt gegrepen gaat het richting de 80.

Soms voor de gein richting 95, vorige week nog 97 max maar dat is niet leuk meer vind ik zelf  :D Lang leve de betonnen nieuwbouw huizen  :sly:

eMVe

Wellicht een onnozele vraag, maar dan meten jullie op de luisterplaats neem ik aan?

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Kingpin

Citaat van: eMVe op augustus  8, 2013, 20:15:58
Wellicht een onnozele vraag, maar dan meten jullie op de luisterplaats neem ik aan?
Ja
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Martijn M

Bij het wat 'serieuzer' luisteren zit ik meestal rond de 80 dB(C). Soms wat luider, maar roommodes hebben er weinig mee te maken. Het laag is strak op zowel hoge als lage geluidsniveaus :).
Dutch & Dutch

Kingpin

Citaat van: keyser op augustus  8, 2013, 22:28:30
Bij het wat 'serieuzer' luisteren zit ik meestal rond de 80 dB(C). Soms wat luider, maar roommodes hebben er weinig mee te maken. Het laag is strak op zowel hoge als lage geluidsniveaus :).
Op hoge volumes vind ik dat in elke kamer op een gegeven moment 'een brei' wordt.
of kan het ook aan de 'vervorming' liggen van de set?

Exxar

Ik gok op de vervorming van jouw set. En hoe groter de luisterruimte, hoe meer vermogen je nodig hebt om deze te vullen. Veel buizenversterkers komen dan al gauw power te kort op een wat minder gevoelige luidspreker.

eMVe

Citaat van: Kingpin op augustus  8, 2013, 22:24:47
Ja
Ok, vanavond voor het eerst "This is it" bekeken/beluisterd en gemiddeld zie ik 90 dB op de meter verschijnen, max 108 dB. . . klinkt lekker.
Stereo zal aanzienlijk minder zijn, zal ik binnenkort ook eens meten.

Kingpin

Citaat van: Exxar op augustus  8, 2013, 22:58:02
Ik gok op de vervorming van jouw set.
Niet alleen van mijn set ...
Buizen vervorming vs transistor is een heel verhaal.
Hier een leuk stukje waar ik me wel in kan vinden.

Citeer
En hoe groter de luisterruimte, hoe meer vermogen je nodig hebt om deze te vullen.
Klopt

Citeer
Veel buizenversterkers komen dan al gauw power te kort op een wat minder gevoelige luidspreker.
Klopt, maar voor de woonkamer moet het echt niet harder en doet absoluut niet onder voor een transistor versterker in mijn situatie.

AbZ

Citaat van: Kingpin op augustus  9, 2013, 00:20:46
Niet alleen van mijn set ...
Buizen vervorming vs transistor is een heel verhaal.
Hier een leuk stukje waar ik me wel in kan vinden.
Daar staan ook hele rare dingen in:

"verder gebeurt de versterking van een buis in een vacuum, terwijl het signaal in een transistor langs siliciumlaagjes gaat. Een transistor klinkt daardoor wat korreliger, stroever."

Hallo zeg, het is silicium maar er is een verschil tussen halfgeleiders en zandkorrels.

flakkees

tussen de 95 en 110 dB en nee , dan hoor je nog lang geen vervorming  :yawnee:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Maro

Citaat van: flakkees op augustus  9, 2013, 06:42:07

Dan hoor na verloop van tijd sowieso niet veel meer... :P
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

flakkees

Citaat van: Maro op augustus  9, 2013, 08:44:54
Dan hoor na verloop van tijd sowieso niet veel meer... :P
muziek moet je voelen  :P

Maro

Neem aan dat je of vrijstaand woont of zeer tolerante/dove buren hebt... :laugh:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Kingpin

Citaat van: flakkees op augustus  9, 2013, 08:46:09
muziek moet je voelen  :P
Dat doe ik op zolder :D
Zal eens meten wat ik daar produceer.

flakkees

ik luister alleen op die sterkte overdag en natuurlijk niet heel de dag
maar standje 75 is mijn rotel niet vreemd
zo hou ik de buren blij . sterker nog ze zijn wel eens bij de set komen kijken en luisteren

Martijn M

110 dB gemiddeld is echt extreem luid  ??? .
Dutch & Dutch

Eddye

Citaat van: keyser op augustus  9, 2013, 09:05:00
110 dB gemiddeld is echt extreem luid  ??? .
"110    Extreem luid    Heimachine, rockconcert (110-130 dB), schreeuwen in iemands oor, gillend huilende baby, speelgoed piepbeestje dicht tegen het oor, motorzaag, bladblazer, disco, drukke videospelhal, symfonieorkest gemiddeld niveau, onveilige walkman op zijn hardst (112 dB), op een sneeuwmobiel rijden, zandstralen, hard spelende radio of hifi, F16A straaljager op 90 m hoogte"

Inderdaad extreem
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Peerless Monster

Handig is ook om aan te geven op welke afstand je zit.
Als je zoals Flakkees zo hard speelt, komt dat omdat hij met zijn oor bij de speakers zit?
ALs het 110 db op 20 meter afstand zit, dan heb je een behoorlijke versterker en speakers ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

flakkees

misschien slaat mijn dB meter wel zover uit omdat het laag hier nogal hard staat

Raphie

Citaat van: flakkees op augustus  9, 2013, 06:42:07
echt, niet, je meter is stuk, 95dB is clubniveau 110dB is harder dan eerste rij op festival.  :D

zo komen de sterke verhalen dus in de wereld
JBL PRX Power!

Nahpets

Citaat van: flakkees op augustus  9, 2013, 09:15:32
misschien slaat mijn dB meter wel zover uit omdat het laag hier nogal hard staat

db-meters zijn over het algemeen niet goed in staat laag te meten (geven lager aan dat er daadwerkelijk aan geluidsdruk is).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.