Stop de loudness war!

Gestart door loneranger, juli 17, 2013, 21:22:25

Vorige topic - Volgende topic

AbZ

Snap niet waarom mensen zo klagen over die DR beperking
als ze ervoor kiezen om naar kabouterplopmuziek te luisteren. 

loneranger

Citaat van: AbZ op juli 18, 2013, 18:40:26
Snap niet waarom mensen zo klagen over die DR beperking
als ze ervoor kiezen om naar kabouterplopmuziek te luisteren.

Mij is geleerd ieders keuze voor zijn muziek te respecteren en er niemand om af te kraken. Ook al is het je smaak niet. Jammer toch weer dat dat niet voor iedereen geldt.

AbZ

Citaat van: loneranger op juli 18, 2013, 20:10:16
Mij is geleerd ieders keuze voor zijn muziek te respecteren en er niemand om af te kraken. Ook al is het je smaak niet. Jammer toch weer dat dat niet voor iedereen geldt.
Jij gaat hier uit van een negatief oordeel over Kabouter Plop?  Dat is mijn punt niet, dus neem het niet persoonlijk op.  Je kunt ook gewoon proberen te snappen wat iemand bedoelt.  In dit geval ging het dus om een genre dat in heel veel opzichten muzikale beperkingen heeft.  Dat is geen kwestie van smaak.

Han S

Citaat van: garmtz op juli 18, 2013, 17:41:13
Mee eens, maar is niet mijn punt...

Eens, de tweede wave is inderdaad gecomprimeerd met een brick wall er bovenop. Wat je zult horen als je ze met elkaar vergelijkt is dat de tweede harder klinkt omdat het gemiddelde nivo omhoog is gegaan. De pieken, voorzover die er nog zijn, zijn echter niet harder als van de eerste versie, welke meer ruimte en diepte in het geluid zal laten horen.

Wat je ook hier weer ziet is dat mensen zeggen dat hun versterker op standje 1 al te hard gaat, dus wat de reden is van deze zucht naar meer volume is mij een raadsel. Het enige doel is om de CD van bandje A harder te laten klinken dan de CD van bandje B, als ze worden gedraaid in de een of andere club of kroeg.

Wat mij betreft grenst dat aan waanzin. Wij gebruiken in de studio voor tonnen aan apparatuur om het zo goed mogelijk te laten klinken en het uiteindelijke resultaat is om depressief van te worden.

Kom eens bij me langs en ik laat je een opname horen direct vanaf de twee inch brede tape waarmee het werd opgenomen, of hoe het in de computer staat in 24/96. Je zult verbaasd zijn hoe goed een bandje of orkest kan klinken als je de volledige dynamiek in stand houdt.

loneranger

Han; ik geloof je onmiddellijk. Mijn oude cd's klinker ook beter. Ik sta voor een dilemma; toch de good old Lp of toch maar streamen. Maar streamen lijkt op dit moment voor mij weinig te bieden.

Han S

Zoals Raphie al zei zal de CD het winnen van de LP, mits je dezelfde master gebruikt. Met een goede platenspeler kan een LP prachtig klinken, maar de CD heeft geen fouthoek, geen snelheid die relatief steeds minder wordt, geen nare bijverschijnselen etc.

Het probleem van de CD is dat hij digitaal is en digitaal zijn de mogelijkheden tot manipulatie vrijwel onbeperkt. Je kunt een opname zo gaan masteren dat er helemaal geen dynamiek meer in zit. Het is dan niet meer om aan te horen, maar het kan wel.

Met een vinylplaat komt er heel wat bij kijken en vroeger had je mensen die de plaat heel erg goed konden laten klinken. Ik vrees dat die nu in bejaardenhuizen zich zitten te verbazen over hoe we met muziek bezig zijn.

Persoonlijk (strikt persoonlijk dus) vind ik een goed afgeregelde 24 sporen mastermachine plus een hi end mengpaneel nog altijd beter klinken dan een digitaal opnamekarretje. Dat gaat niet meer over.

Raphie

klopt, tapecompressie a'la STUDER is ERG prettig
JBL PRX Power!

Han S

Klopt, maar ook de hoge tonen weergave op 76cm/s is griezelig echt en we hebben het hier over de beste machines ooit gemaakt, dus geen consumentenbarreltje.

Overigens heb ik nog een Revox G36 en die klinkt ook behoorlijk goed voor zo'n oude bak.

AbZ

Hoe is dat plannetje van jullie in discussie met Frits dW afgelopen?
Dat Raphie wat materiaal zou gaan (re)masteren?