Atmoz' A/V casa [---> Nieuwe TV-wand]

Gestart door Atmoz, juni 21, 2013, 09:31:34

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

RalphH

V.E.T.

Start net REW op, zal dus zo wat theorie posten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Rielplayer

Als ik binnenkort wat heuveltjes kom fietsen kom ik graag eens kijken O0
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

W.Otter

heb je überhaupt nog ruimte in je handtekening voor nóg meer apparatuur?  :tongue2:
heel vet hoor allemaal! erg inventief en creatief wat je allemaal uitspookt, ga zo door!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Atmoz

#328
Citaat van: RalphH op mei 23, 2014, 11:13:44
V.E.T.

Start net REW op, zal dus zo wat theorie posten.

:worship: Topper!!
Thanks :) Ben heel benieuwd...
Zorg er a.u.b. voor dat ik niet teveel kosten heb aan die "sound verbeteringen" he :D :angel: ;D


Citaat van: Rielplayer op mei 23, 2014, 11:21:50
Als ik binnenkort wat heuveltjes kom fietsen kom ik graag eens kijken O0

Je bent van harte welkom Maurice!
Ik zorg wel voor een versnapering zodat je erna weer lekker fit op de fits kunt stappen :)
Lijkt me in ieder geval gezellig. En inderdaad: heuveltjes hebben we hier wel... ken je de "hallembaye" (route) ? Dat is misschien echt iets voor jou!


Citaat van: W.Otter op mei 23, 2014, 11:23:05
heb je überhaupt nog ruimte in je handtekening voor nóg meer apparatuur?  :tongue2:
heel vet hoor allemaal! erg inventief en creatief wat je allemaal uitspookt, ga zo door!

Lol ;D Uhmm nee, niet echt he.. Ik kan me herinneren dat het toen ik die handtekening maakte al proppen was geblazen.
Staat ook niet alles meer op. Er hangen ondertussen een stuk meer tv's/projectors in huis ;)

Enne thanks weer! :)
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Raymond187


Atmoz

Citaat van: Raymond187 op mei 23, 2014, 11:30:22
Nu nog een fatsoenlijke sub  :angel:

Je hebt gelijk!! 8)
Ben me heeeeel voorzichtig een beetje aan het oriënteren voor een SVS...
Maar wil deze eigenlijk niet kopen voordat ik al een stuk gevorderd ben met 't HT.
Is toch altijd even passen en meten met zo'n ding he...
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Raymond187

Een SVS?.....

Met jou handen lekker zelf bouwuhh jonguhhh  :headbanging:

VET design van maken. Onder de kist LED, zodat het lijkt alsof de kisten zweven  :headbanging:

2 "kleine" gesloten kisten 15" of 13.5" Meetbaas Ralph uitnodigen  :worship: die komt vast wel voor een koud bierke, hapje voer en gezelligheid :D

RalphH

Mijn oren begonnen te tintelen....typte er iemand "bier"? :P
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Atmoz

#333
Citaat van: Raymond187 op mei 23, 2014, 11:36:10
Een SVS?.....

Met jou handen lekker zelf bouwuhh jonguhhh  :headbanging:

VET design van maken. Onder de kist LED, zodat het lijkt alsof de kisten zweven  :headbanging:

2 "kleine" gesloten kisten 15" of 13.5" Meetbaas Ralph uitnodigen  :worship: die komt vast wel voor een koud bierke, hapje voer en gezelligheid :D

Godmiljaar Ray, nu maak je me weer lekker met iets :-X

Ik heb er nog nooit zo over nagedacht, maar inderdaad: zoiets kun je natuurlijk ook zelf maken...

Heb je daar wat meer info over? Welke versterker moet ik dan kopen? En welke bass-speaker? (één of twee?)

Oei, nu gaat het alweer kriebelen :wub:

Heb je zelf ook al met Ralph zulke dingen gedaan dan?
Maar wat je zegt: lijkt me inderdaad gezellig :) Ik regel alles wel O0


[edit]

Citaat van: RalphH op mei 23, 2014, 11:49:13
Mijn oren begonnen te tintelen....typte er iemand "bier"? :P

Haha ;D Dat idee van Raymond kan zo te horen ook nog echt iets worden :pompom:
Ruig man!! We moeten het hier eens over gaan hebben :) :)
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Raymond187

Citaat van: RalphH op mei 23, 2014, 11:49:13
Mijn oren begonnen te tintelen....typte er iemand "bier"? :P
Gnagnagnahhh  :headbanging:

Citaat van: Atmoz op mei 23, 2014, 11:50:37
Godmiljaar Ray, nu maak je me weer lekker met iets :-X

Ik heb er nog nooit zo over nagedacht, maar inderdaad: zoiets kun je natuurlijk ook zelf maken...

Heb je daar wat meer info over? Welke versterker moet ik dan kopen? En welke bass-speaker? (één of twee?)

Oei, nu gaat het alweer kriebelen :wub:

Heb je zelf ook al met Ralph zulke dingen gedaan dan?
Maar wat je zegt: lijkt me inderdaad gezellig :) Ik regel alles wel O0


[edit]

Haha ;D Dat idee van Raymond kan zo te horen ook nog echt iets worden :pompom:
Ruig man!! We moeten het hier eens over gaan hebben :) :)

Er is een mooi topic over DIY subs maken. Ik ben ook wat aan het inlezen. Voor 12 a 1300 euro heb je 2 gesloten kisten die een Velodyne 18DD evenaren.... wel goed geplaatst en afgesteld  O0

Toch gaaf 2 zwevende Subs  :wub:
Atmoz eruit frezen en jou kennende ook LED in rammen :D

RalphH

#335
Zo, paar simulaties gedraaid in REW. Puur basic hoor. Fronts, subs, standaard dempingswaarden (beton gok ik). Paar verschillende luisterplekken, 1 en 2 subs in een vrij goed afgesloten ruimte. Even geen crossover ingesteld, is dus volledige output van de speakers.
En GEEN akoestische maatregelen, just your default galmbak.

Links zie je een plaatje van de ruimte met speakers en luisterplek. Rechts een frequentieverloop van de lage tonen en het volume op de luisterplek van de verschillende frequenties.

Ongeveer 360 cm van het scherm af. Dit is de afstand die ik zelf comfortabel vind voor ons scherm van 235 kijkbreedte. Dit is dus heel persoonlijk.


Midden van de kamer


Soort van optimale plek voor front weergave (beste van alle slechten)


Voor sub(s) ben ik even uitgegaan van de 360cm luisterplek. Kijkend naar de fronts, zul je met een sub tegen de projectiewand, dezelfde resultaten krijgen als het eerste plaatje. Je hebt dan een forse krater. Ben in de simulatie met de sub(s) gaan schuiven en dan krijg je dit:

Subje rechts tegen de wand


Subje linksachter


Resultaat van beide subs gecombineerd.


Als je alle fasen/timingsettings goed inregelt, kom vrij aardig tot een resultaat die de combinatie is van de 3 afzonderlijke metingen (fronts, sub1, sub2)

Qua simulatieresultaten komt de ruimte vrij overeen met die wij hebben (590 x 420 x 240). Ik ben zelf, los van enige simulatie, met subs op ongeveer dezelfde plekken uitgekomen. Mijn real life metingen redelijk overheen met de simulaties van jouw ruimte.

Voor echte resultaten moet je natuurlijk zelf gaan meten. Ruimtevulling zal de resultaten wel wat beinvloeden. Zooi je in de ruimte (kastjes, banken, tafels, bureau, noem maar op) heeft invloed.

Metingen zijn gefocust op 't laag, omdat ik daar zelf de meeste problemen ondervond en omdat de simulatie maar tot 200Hz loopt :bigsmile: :bigsmile:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Atmoz

#336
Citaat van: Raymond187 op mei 23, 2014, 12:02:37

Er is een mooi topic over DIY subs maken. Ik ben ook wat aan het inlezen. Voor 12 a 1300 euro heb je 2 gesloten kisten die een Velodyne 18DD evenaren.... wel goed geplaatst en afgesteld  O0

Toch gaaf 2 zwevende Subs :wub:
Atmoz eruit frezen en jou kennende ook LED in rammen :D

Haha vet!
Hmzzz, ik moet eerlijk zeggen: nu heb je me alweer lekker gemaakt O0
Maar waarom 2 stuks? Het is maar een kamertje van 5.40 x 3.0 he... Ik denk dat 2 stuks écht teveel is.

Liever maak ik één grote (liggend voor het scherm) sjieke sub. En dan wel een woofer van 12" ofzo erin!
En zo'n "custom made sub" kan dan misschien met het scherm en de rest van de speaker(wand) worden geïntegreerd.

Ik ga eens opzoek naar dat topic wat je zegt :)

Thanks!!



[edit]


Wow RalphH :worship: :pompom:

Dat ziet er interessant (maar vooral ook ingewikkeld :angel:) uit!!!
Pfewww, hier heb ik dus echt geen verstand van :-X

Sjiek dat er zulke programma's bestaan ook!

Wat denk jij? Zou één sub niet voldoende zijn?
En als het inderdaad beter is om een sub aan de zijkant te zetten, dan lukt dat idee met die "custom made" sub-bar voor het scherm niet echt he...
Zou er niets verzonnen kunnen worden waardoor de sub toch voorin de kamer kan? Dus gewoon andere dingen (panelen, absorbers, weet ik wat allemaal) maken en plaatsen waardoor de sub wel voorin kan?

Waar woon jij als ik vragen mag Ralph? Misschien kunnen we -zodra ik mijn huidige slaapkamer (c.q. het HT straks) leeg heb gemaakt- tegen die tijd eens meeten? (en dan ook "meten" ;D)
Want alleen kom ik hier niet uit denk ik. Al die grafieken en alles  ::) ::)

Maar nogmaals bedankt zeg!!
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

RalphH

Citaat van: Atmoz op mei 23, 2014, 12:15:38
Maar waarom 2 stuks? Het is maar een kamertje van 5.40 x 3.0 he... Ik denk dat 2 stuks écht teveel is.

Check de grafiekjes, dan weet je waarom. ;)

De dips zijn het vervelendste, je hoort dan letterlijk het laag verdwijnen als je van een plek met laag naar een plek met een dip loopt. Bizarre gewaarwording kan ik je vertellen. De eerste keer dat ik dat hoorde, had ik echt een WTF momentje ;).

Pieken kun je met fatsoenlijke DSP (Audyssey xt32, ARC ofzo) wel redelijk weghalen.

Daarnaast is nagalm in de ruimte is nog een dingetje. Ga je akoestische maatregelen nemen, dan zal dit ook verbeteren.
Voor het hoog is dit vrij "eenvoudig" aan te pakken, pas enkel op voor overdemping. Voor het laag wordt dit ook weer lastiger omdat het weer grotere volumes dempingsmateriaal vereist.

Kom anders eens aanwaaien in het zonnige Den Bosch, krijg je een beetje een indruk misschien.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Atmoz


Oh, ik had mijn post ook al ge-edit :)

Straks weer eens verder over hebben dit alles.
Nu eerst weer aan 't werk ;D
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

RalphH

Werkze, ik ga eens boodschappen doen denk ik.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raymond187

CitaatHaha vet!
Hmzzz, ik moet eerlijk zeggen: nu heb je me alweer lekker gemaakt O0
Maar waarom 2 stuks? Het is maar een kamertje van 5.40 x 3.0 he... Ik denk dat 2 stuks écht teveel is.

Liever maak ik één grote (liggend voor het scherm) sjieke sub. En dan wel een woofer van 12" ofzo erin!
En zo'n "custom made sub" kan dan misschien met het scherm en de rest van de speaker(wand) worden geïntegreerd.
2e sub voor eventuele staande golven op te vangen. Meer output druk opbouw. En omdat het kan  :headbanging:

1 gepoorte met een 15" driver. 70L kist  :headbanging:
Doet het ook beft natuurlijk.

RalphH

Citaat van: Atmoz op mei 23, 2014, 12:15:38
Dat ziet er interessant (maar vooral ook ingewikkeld :angel:) uit!!!
Pfewww, hier heb ik dus echt geen verstand van :-X

Valt mee hoor. Als je wat je hoort in een grafiek terugziet, dan wordt het wel wat begrijpelijker.
Meetresultaten lezen snap je vrij vlot, wat er mee te doen, is een heel ander verhaal. Ik ben niet verder gekomen dan schuiven een subje erbij zetten en met REW de fases goed inregelen ;D.

Citaat
Wat denk jij? Zou één sub niet voldoende zijn?
En als het inderdaad beter is om een sub aan de zijkant te zetten, dan lukt dat idee met die "custom made" sub-bar voor het scherm niet echt he...
Zou er niets verzonnen kunnen worden waardoor de sub toch voorin de kamer kan? Dus gewoon andere dingen (panelen, absorbers, weet ik wat allemaal) maken en plaatsen waardoor de sub wel voorin kan?

Om met 1 sub (waar dan ook in de ruimte) op de luisterplek een goed resultaat krijgen, is zonder aanpassingen redelijk onbegonnen werk denk ik. Welke aanpassingen je exact zou moeten doen, dat durf ik ook niet te zeggen. Met wat rondlezen kom ik op veel forums (bijv hometheatershack, gearslutz) tot de conclusie dat je niet vlug teveel bass-trapping in een ruimte maakt. Mgoe, zoals al aangegeven, dat zijn vrij volumeuze constructies en dat moet je maar willen.
Je kunt voor professioneel advies gaan natuurlijk en bijv. Thingman bij je thuis uitnodigen. Een mailtje naar realtraps of GIK kan wellicht ook nog wat licht op de zaak werpen.
Voordeel is dat je nu vrij blanco begint en dus nog allerlei kanten op kan.

Citaat
Waar woon jij als ik vragen mag Ralph? Misschien kunnen we -zodra ik mijn huidige slaapkamer (c.q. het HT straks) leeg heb gemaakt- tegen die tijd eens meeten? (en dan ook "meten" ;D)
Want alleen kom ik hier niet uit denk ik. Al die grafieken en alles  ::) ::)

In Den Bosch. bezoekje moet wel kunnen dus.
Let wel dat ik ook maar een hobbyist ben. Kan leuk een grafiekje maken en een beetje de boel afstellen, maar akoestisch advies kan ik niet echt geven. Ben zelf niet verder gekomen dan een paar dempingspanelen voor de hoge tonen (wel met redelijk resultaat) en een paar ongelukkig geplaatste 244 traps van GIK. Meer zit er gewoon ff niet in vanwege de huidige inrichting en mogelijkheden van de ruimte.

Citaat
Maar nogmaals bedankt zeg!!

Geen probleme natuurlijk  :)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

denoontje

Vette shit hoor die upgrade....
En bij ralph klinkt het prima met die 2subs in zijn ht.

En wat hij zegt..rare gewaarwording als de bas verdwijnt op de luisterplek....en in de hoek wapper je weg....


denoontje

Vette shit hoor die upgrade....
En bij ralph klinkt het prima met die 2subs in zijn ht.

En wat hij zegt..rare gewaarwording als de bas verdwijnt op de luisterplek....en in de hoek wapper je weg....


HTip

Hele gave upgrade Stephan!! O0

Om alvast van het 4K-gebeuren te kunnen genieten kun je naast je PS4 ook de zgn. "Mastered in 4K" BD's aanschaffen of op een andere manier verkrijgen ;)

Wat ik ervan heb begrepen is dat de Sony VW500 deze kan "uitpakken" tot 4K en dus een bijna native 4K beeld ervan maakt. Zo'n beetje zoals pkzip werkt voor bestanden. Het wordt gecomprimeerd tot 2K met een algoritme wat ook in de VW500 aanwezig is.

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Citaat van: denoontje op mei 23, 2014, 13:59:59
...en in de hoek wapper je weg....

En wapperende broekspijpen willen we net op de luisterplek ;D ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


jantje112

Ik vraag me wel af, sinds ik jaren geleden een oude sony crt bij je dumpte.. wat ben je voor werk gaan doen om deze hobby's allemaal te bekostigen :):)

Raymond187


Syphon

#349
Heel heel vet! Eind van het jaar komt de eerste 4K bluray dus hopelijk gaat het dan snel voor jou  :coffee: