Behringer Ultra-Curve 2496 - Klankmatig transparant?

Gestart door Martijn M, juni 19, 2013, 17:26:16

Vorige topic - Volgende topic

Welk bestand is door de Behringer gegaan?

Bestand A
3 (42.9%)
Bestand B
4 (57.1%)

Totaal aantal stemmen: 7

morca

Citaat van: morca op juni 20, 2013, 22:21:19
Daar zal je gelijk hebben,ik ben niet zo thuis in de instrumenten.  ;)
Luister ook pas een jaar of 5 zulke muziek,wel relaxt tov me oude smaak 
Alhoewel ik dat ook nog steeds soms draai....  :headbanging:
Ik ken me instrumenten niet zo goed,aan de set ligt het niet.
Aan de eigenaar zijn instrumenten kennis.  :P

Martijn M

Ik heb 't een kwartiertje geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Is er iemand die het met zekerheid wel hoort (liefst middels ABX-software) die me zou kunnen vertellen op welke aspecten ik 't best zou kunnen letten?

Als er liefhebbers voor zijn, wil ik ook nog wel een ander (stereo) bestand maken.

Raphie, ik heb de twee bestanden ingeladen in DiffMaker. Het verschilbestand lijkt me dezelfde muziek, maar dan heel zacht.  Het lijkt me dat het normaliseren dan niet perfect gedaan is, niet waar?
Dutch & Dutch

jvanhambelgium

Citaat van: keyser op juni 21, 2013, 18:05:42
Raphie, ik heb de twee bestanden ingeladen in DiffMaker. Het verschilbestand lijkt me dezelfde muziek, maar dan heel zacht.  Het lijkt me dat het normaliseren dan niet perfect gedaan is, niet waar?

Ik denk ook zoiets, ik kan echt niet geloven dat er zoveel "diff" op zou zitten en dat ik niets van verschil zou horen !
Het lijkt inderdaad redelijk dezelfde muziek, maar wel een stuk "dunner" in de saxofoon in he begin en ook de vocals lijken me wat "crippled" tov het originele dat een stuk dynamischer overkomt.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

garmtz

Goed, een paar hints... Let vooral op 'sfeer' en dieptebeeld. Ook op de natuurlijkheid van de cymbalen bekkens, vooral in het midden van het geluidsbeeld. Let ook op 'tunefulness': welk stuk muziek lijkt 'langzamer' te draaien, is dus beter te volgen voor de hersenen.

Succes! ;)

AbZ

Citaat van: garmtz op juni 21, 2013, 19:04:49
Goed, een paar hints... Let vooral op 'sfeer' en dieptebeeld. Ook op de natuurlijkheid van de cymbalen, vooral in het midden van het geluidsbeeld. Let ook op 'tunefulness': welk stuk muziek lijkt 'langzamer' te draaien, is dus beter te volgen voor de hersenen.

Succes! ;)
Zeg jij nou ook al cymbalen als je bekkens bedoelt?  :-X

Raphie

Citaat van: jvanhambelgium op juni 21, 2013, 18:59:56
Ik denk ook zoiets, ik kan echt niet geloven dat er zoveel "diff" op zou zitten en dat ik niets van verschil zou horen !
Het lijkt inderdaad redelijk dezelfde muziek, maar wel een stuk "dunner" in de saxofoon in he begin en ook de vocals lijken me wat "crippled" tov het originele dat een stuk dynamischer overkomt.
het is echt het verschil, het is véél zachter en je moet het dus ook zien het perspectief van het hele spectrum, normalizing gecompenseert
als je file A met deze diif vergelijkt, komt file B er weer uit als nieuwe diff, vergelijk je deze met de oude B dan zouden die perfect moeten nullen
JBL PRX Power!

garmtz

Citaat van: AbZ op juni 21, 2013, 19:06:10
Zeg jij nou ook al cymbalen als je bekkens bedoelt?  :-X

Excuse me, waarom mag dat niet?

garmtz

Citaat van: Raphie op juni 21, 2013, 19:30:24
het is echt het verschil, het is véél zachter en je moet het dus ook zien het perspectief van het hele spectrum, normalizing gecompenseert
als je file A met deze diif vergelijkt, komt file B er weer uit als nieuwe diff, vergelijk je deze met de oude B dan zouden die perfect moeten nullen

Zolang het verschil minder is dan 0,2 dB, kan ik het niet horen (heb ik vastgesteld met een online testje). Was het meer?

Raphie

Citaat van: garmtz op juni 21, 2013, 19:50:29
Zolang het verschil minder is dan 0,2 dB, kan ik het niet horen (heb ik vastgesteld met een online testje). Was het meer?
het was wel meer i.d.d. ik ben nu ff file B-A aan het doen om te kijken of dat hetzelfde resultaat geeft.
kan zijn dat er een fase issue in zit en de boel dus niet exact matched
waardoor het waarneembaar verschil niet zo groot is, maar het verschil wat de computer berekend groter lijkt.

Maar er ís dus verschil, alleen als ik de diff file luister kan ik niet m'n vinger erop leggen of dat nu goed of slecht of iets minder van hetzelfde is :)
JBL PRX Power!

Raphie

>>    [fourier transform: size 8388608]
>>    [fourier transform: size 8388608]
>> Complete: saving the "Difference" WAV file
>> Parameters: -663,5usec, -0,100dB.Corr Depth: 17,3 dB

hij corrigeert 17dB gain, moet even kijken of ik die correctie uit kan zetten
JBL PRX Power!

Raphie

plaatje zegt meer dan 1000 woorden
verschil tussen A & B geplot

JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: garmtz op juni 21, 2013, 19:49:28
Excuse me, waarom mag dat niet?
« Last Edit: Today at 19:52:43 by garmtz »
Je vorige antwoord was beter.

(Dat was immers gewoon bevestigend.)

Raphie

deze laat het nog beter zien
duidelijke phase problemen onder de 100Hz

JBL PRX Power!

garmtz

Citaat van: AbZ op juni 21, 2013, 20:01:22
Je vorige antwoord was beter.

(Dat was immers gewoon bevestigend.)

Kwam er achter dat een Cymbaal twee dingen kan zijn. Maar een cymbaal is ook een bekken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bekken_%28muziekinstrument%29

AbZ

Citaat van: garmtz op juni 21, 2013, 20:06:16
Kwam er achter dat een Cymbaal twee dingen kan zijn. Maar een cymbaal is ook een bekken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bekken_%28muziekinstrument%29
ff op de taal en de spelling letten (NL/E en i/y)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cimbalom

Feitelijk gewoon een wijdverbreid gevalletje spraakverwarring bij audiofielen
die teveel Engelstalige recensies hebben gelezen.
Cymbaal is gewoon geen gangbare aanduiding voor bekkens,
wat de musicologen en Wiki er ook van zeggen.

p.s. Die Hongaarse spelling (Cimbalom) is nieuw maar het ding bestaat al eeuwen.
Het woord clavecimbel is er ook van afgeleid (clave = toets, cimbel = cymbaal/hakkebord).

Raphie

eigenlijk moet je hem zo lezen

De track loopt van rechts naar links (113sec = 1.53m = de lengte v/d track, er is een spike aan het begin (plop tick o.i.d.)
en dan een steady verschil hoofdzakelijk in het laag. de freq loopt dan van voor naar achter en de relatieve amplitude in de hoogte
de file is 17.3 DB geboost om de luidste verschillen het niveau van de referentietrack te geven

JBL PRX Power!

bmateijsen

Volgens mij was het ook geen issue of er een verschil was tussen de bestanden, maar meer of het hoorbaar was of niet... En OF het hoorbaar is, kan diffmaker je niet vertellen, dat moet je beluisteren.

garmtz

Bovenstaande post is van garmtz... Was alleen even ingelogd als bmateijsen... ;)

Raphie

klopt, en dan zelfs nog meer wetende dat er verschil is, welke is dan het orgineel.
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: garmtz op juni 21, 2013, 20:20:16
Bovenstaande post is van garmtz... Was alleen even ingelogd als bmateijsen... ;)
En van wie is deze nu   :wacko:   De saxofoon of de trompet?

Raphie

maar een leuke tool dus om bijv de kleuring van een DAC of kabel te laten zien, zo kan je dus bijv de AQ netwerk kabel ook testen, ook daar hoor je verschil en deze plot kan dat verschil zichtbaar maken
JBL PRX Power!

SpeedyAndré

Citaat van: keyser op juni 21, 2013, 18:05:42

Als er liefhebbers voor zijn, wil ik ook nog wel een ander (stereo) bestand maken.

Graag, ik mis nu belangrijke aspecten in het '3d' domein waar ik heel goed conclusies mee zou kunnen trekken.

Nu ervaar ik meer iets van gesmoordheid of demping in het middengebied als ik het verschil tussen de tracks zou moeten beschrijven.
Ik ben benieuwd wat Garmt verderop met 'dieptebeeld' bedoelt terwijl dit een mono track is.
Stel dat de track 100% mono is met een perfect evenwicht tussen L en R, dan kan ik weinig met een (ontbrekend) dieptebeeld.
Of treedt het diepte idee op door fasefouten die onstaan zijn?
Wat sfeer en slagwerk betreft kan ik mee komen met Garmt en ook de transparantie laat verschillen horen.

Als ik het goed begrijp heeft het geluid zowel voor als na de UC al diverse bewerkingen ondergaan, niet echt puur dus.
Het mooie van de UC is dat je aes/ebu in- en uitgangen kan gebruiken zodat de dac en adc niet in de processing zitten.
Om hier mee te kunnen werken heb je een cd loopwerk en een losse dac nodig als je de kwaliteit hoog wilt houden.
Nu heb ik het idee dat ik vooral naar de gebreken van een usb dac (en die van de UC) zit te luisteren ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

AbZ

André, het is juist de bedoeling dat je naar de AD/DA van de UC luistert
maar dan moet je dus ook een andere DA/AD hebben om er op aan te sluiten.

Via de AES3 gebeurt er (als het goed is) juist niets.