HTPC ter vervanging van 2 bronnen

Gestart door rho, mei 19, 2013, 23:15:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Loondijke

Citaat van: Spollie op juli  9, 2013, 16:41:36
Ik zou de case fans er uit slopen, die zijn nergens voor nodig. Je kunt de fan van de Shuriken nog vervangen door een stiller exemplaar en dan zou je niets meer moeten horen.

Ook niet eens nodig denk ik. Als je die fan gewoon op stand 1 zet, dan hoor je echt helemaal niks. Ik heb hem ook gehad en in een normale kast is deze echt 100% stil op stand 1.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

rho

Denk je echt dat verder geen koeling nodig is?
Gaan die fans ook draaien als er geen koeling nodig is?
De nexus zonder PWM draait vast op 1000rpm, maar de andere is geregeld tussen 500rpm en 2k rpm lijkt mij. Maar als er verder geen koeling vandoen is, draaien ze dan toch? Is dat niet door het mobo geregeld?

Maar als je geen fans aansluit, hoe weet je dan of het nog allemaal wel koel genoeg blijft?
Ik durf het risico niet echt lopen.

rho

Citaat van: Loonens op juli  9, 2013, 16:47:36
Ook niet eens nodig denk ik. Als je die fan gewoon op stand 1 zet, dan hoor je echt helemaal niks. Ik heb hem ook gehad en in een normale kast is deze echt 100% stil op stand 1.
Je bedoelt dat zelfs de fan op de CPU koeler niet nodig is? Of bedoel je dat het niet nodig is die te vervangen door een stiller exemplaar?

RonG

Op de CPU heb je denk ik toch zeker een fan nodig.

In de kast heb ik 2 van Fractal design silent series

Loondijke

Citaat van: rho op juli  9, 2013, 16:51:01
Je bedoelt dat zelfs de fan op de CPU koeler niet nodig is? Of bedoel je dat het niet nodig is die te vervangen door een stiller exemplaar?

Je hebt er al een Shuriken inzitten toch? Deze kan je in je bios op stand 1 t/m 10 zetten. Voor een normale HTPC is stand 1 perfect. Lage RPM en max wordt hij 60 graden.

Verder zitten er amper fans in. Ik zou de casefans er wel inlaten, maar eerst even onaangesloten laten. Dan kijken wat de temp wordt. Waarschijnlijk is het onnodig dat de casefans draaien omdat de cpu niet warm wordt.

Op de CPU heb je wel een fan nodig uiteraard. Maar die hoeft amper te werken. De VGA is aan het werk tijdens XBMC.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Spollie

Citaat van: rho op juli  9, 2013, 16:49:34
Denk je echt dat verder geen koeling nodig is?
Gaan die fans ook draaien als er geen koeling nodig is?
De nexus zonder PWM draait vast op 1000rpm, maar de andere is geregeld tussen 500rpm en 2k rpm lijkt mij. Maar als er verder geen koeling vandoen is, draaien ze dan toch? Is dat niet door het mobo geregeld?

Maar als je geen fans aansluit, hoe weet je dan of het nog allemaal wel koel genoeg blijft?
Ik durf het risico niet echt lopen.

Ik heb zelf een HTPC met een i5 3570k en een passief gekoelde AMD HD 6570 videokaart en dit is totaal geen probleem. De enige fans in mijn systeem zijn de fan van de Big Shuriken en de fan van de voeding, en dan heb ik de CPU fan middels PWM nog wat langzamer gezet. De temperatuur van de CPU kun je monitoren met een tooltje (bijv. Core Temp), deze komt bij normaal gebruik niet boven de 50 graden Celsius.

Mocht je toch een case fan willen, pak er dan eentje die zo langzaam mogelijk draait. Of pak er eentje met PWM zodat je de snelheid zelf kan instellen (mits het mobo dit ondersteunt).

rho

Aha, dat is best wel goed nieuws. Ik hoopte al dat de case lekker stil zou zijn. Maar als ik de case-fans kan uitschakelen werkt dat natuurlijk wel positief op de onderdrukking van ongewenst lawaai.

rho

Aaaaaaaaaaaaaaaargh!!!!
Heb ik de hele namiddag lekker zitten bouwen. Alles zit netjes in de kast. Op zich heb ik geen problemen gevonden met de aansluitingen. Het spreekt een beetje voor zich allemaal. Eens je de manuals hebt gelezen en wat forum-leden om hulp hebt gevraagd zie je de bomen door het bos weer snel verschijnen.

Maar .... hij doet het niet. Hij doet dus eigenlijk niets ...  :nopompom:

Mja, hij doet wel iets. De ventilatoren slaan aan en draaien netjes. De ledjes bij de ethernet connectie gaan aan. Het optische station krijgt voeding (de lade gaat ook open en dicht, dus ik neem aan dat het kwa voeding goed zit daar).
De power-led gaat aan.

Ik heb de TV via hdmi aangesloten. Probeem is dat ik geen andere monitor heb om te proberen.
Eerst kwam er een regenboog in het onderste deel van het beeld. Toen maar eens gereboot en toen kwam er echt totaal niets meer.

Ik heb héél goed opgelet dat pin1 van de APU op pin1 positie van de socket zit. Koelpasta zit tussen APU en koeler. Koeler netjes aangedraaid. Maakt goed contact.

Wat me opvalt:
Er zijn enkele zaken die warm worden. Op de foto staat wel heet, maar ik denk dat ik mijn vinger er nog net kan op houden. Of het zo blijft als ie even aan staat weet ik niet. Het valt gewoon op dat het véél warmer wordt dan eender welke andere component op het mobo.
CPU koeler wordt niet warm.

Enkele vragen:
- Die CPU-P4 connector steekt toch op de juiste plaats? Ik denk niet dat er een andere optie is dan daar.
- Die schroeven waar het mobo mee vast zit moeten toch niet geïsoleerd zitten van de behuizing? Ze zitten kortgesloten met de kast, zoals ze nu ingeschroefd zijn.


rho

#158
Hij doet toch IETS!!! :D

Ik heb op zolder nog een oud 7" VGA schermpje gevonden.
Hij boot en geeft onmiddellijk de melding:
CitaatReboot and select the proper boot device.
Or insert boot media in selected boot device and press a key.

RonG

Lol, we hebben het er maar druk mee :D. Hopelijk komt alles toch nog goed ;D

rho

Mja, ik weet even niet wat ik moet doen.
Hij laat een fractie van een seconde een boot-screen zien en dan komt die melding.
Als ik dan ook daadwerkelijk op een toets van het wireless keyboard druk, reageert ie wel. Hij geeft dan nogmaals diezelfde melding.
Ergens doet ie dus toch wel een aantal dingen juist. Hoe kan ie anders netjes met het wireless keyboard overweg?

Alle hulp is dus welkom!

JANJWJMC

Knap nog dat tie met een draadloos toetsenbord werkt zou maar eerst even een bedraad toetsenbord plus muis gebruiken.
Even op del drukken om in het bios te komen en dan bootdisk selecteren.
Normaal zou hij ook beeld moeten geven via hdmi op je tv dus even in bios ook kijken naar of er settings over te vinden zijn.
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

RonG

Bij die CPU4 (12v) heb ik een 8polige stekker ingeplugd, dus nog zo'n blokje.

Kun je in de bios wel zien dat hij je HDD herkend?

JANJWJMC

Citaat van: RonG op juli 13, 2013, 19:46:07
Bij die CPU4 (12v) heb ik een 8polige stekker ingeplugd, dus nog zo'n blokje.

Kun je in de bios wel zien dat hij je HDD herkend?

Moet te doen zijn met vierpolige stekker.
8 polige stekker is alleen nodig als je zwaar gaat overklocken
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

rho

#164
Ik kan enkel in de BIOS door de CMOS te clearen en dan te booten met dat VGA schermpje er aan. (dat lukt enkel de eerste keer na een clear van de CMOS)
Dan kan ik zien dat ie de SDD en de optische drive prima herkent. Ook de RAM ziet ie zitten en de APU ook. De temp van de APU is 20°C, dus die loopt zeker niet heet.  :D
Via hdmi krijg ik echt niks te zien, behalve als ik in het BIOS scherm geraak en daarna pas de hdmi aansluit. Dan krijg ik een mooi regenboog-kleuren scherm op de TV en het BIOS scherm op dat VGA dingetje (dat trouwens om de seconde "Auto Adjust" laat zien en de linker bovenhoek bedekt met het menu op dat moment  :crazy: )

JANJWJMC

kun je wat grotere foto's uploaden van de binnen kant van de kast?
Misschien zien we dan wel waar het aan ligt.
Samsung 46D700, Mordount-short performance 6
Pioneer SC-lX90,B&W DB1,
Monitor audio Apex a40 center + 2x A10 achter

rho

Hoe bedoel je? Foto's van het hele interne van de kast?

Ik zie trouwens dat de "memory frequency" op 1333Mhz staat terwijl het 1600Mhz zou moeten zijn. Maar ik krijg 'm niet aangepast.

rho


dennism

optie 1: Sluit die 8 pins een aan met 8 pins ipv 4 pins.
Optie 2: Stopd een bootable Cd in de CDrom speler, kans dan die dan wel doorloopt

Die onderdelen die jij als heeft aangeeft zijn de VRM's van de CPU, die horen ook heet te worden, zeker met de minimale koeling die ze hebben op dit mobo.

notoxus

Jammer dat hij niet in één keer boot maar is vast wel op te lossen.

Mocht die voeding geen 8 pins hebben kan je nog eens proberen om de 4 pins stekker in het bovenste gedeelte te pluggen.
Sommige borden hebben volgens mij een afdek kapje zitten op overige 4 pins aansluitingen. Misschien dat het bordje een bepaalde voorkeur heeft in welke hij wordt aangesloten.
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

rho

Het lag dus gewoon aan het VGA schermpje. Eens de Windows8 schijf in de optische drive stak ging de hdmi ook werken.
Dat de hdmi niet zou werken kon ik nog wel geloven maar dat ik geen boot-screen deftig in beeld kon krijgen of geen set-up kon doen verontrustte me toch. Blijkt alles netjes te werken eens de hdmi uitgang zijn werk doet. :D
Ik had dennism zijn reactie dus eerder moeten lezen. :)

MediaPortal is al geïnstalleerd. Ik heb alleen nog geen media om af te spelen. (de 2 extra schijven steken nog niet in de pc.)
Straks of zo de setup eens in orde brengen.

Ahja, Windows8 boot dus echt wel binnen de 10 seconden. Voor de rest ben ik er nog niet zo weg van. Lijkt me echt iets speciaal voor aanraakschermen, zoals al zo vaak gezegd is. Ik wacht dus op Windows8.1, dat deze zomer zou uitkomen.

De ventilattoren van de case zijn wel een stuk luidruchtiger dan ik gehoopt had. Ik ga eens proberen van ze uit te schakelen, zoals aangeraden werd. Maar ik vrees toch voor teveel hitte.

RonG

Mooi dat het om opgelost is :thumbs-up:

De bios heb de fans op silent gezet. Misschien dat dat helpt.

rho

Ik moet nog de nodige instellingen doen. Maar ik heb de indruk dat ik een beetje georganiseerder te werk moet gaan. Ik ben zowat alles door elkaar aan het doen.
Nu moet ik effe rebooten. :D

dennism

staar je trouwens niet blind op de VRM temperatuur. Afhankelijk van de gebruikte VRM's zijn deze rated tot 120c max temperatuur. Case fans uitzetten zou ik echter ook niet direct doen. Gewoon via PWM op 50% oid zetten van de max rotatie snelheid. Dan zouden ze stil zat moeten zijn.

rho

#174
Als ik nog in de BIOS geraak zal ik dat zeker doen. Maar dat lukt dus niet met enkel de TV via hdmi aangesloten. Om 1 of andere reden wil ie niet in de BIOS gaan dan. En via dat 7" VGA schermpje kon ik wel even in de BIOS maar dat werkte echt niet lekker. Ik moet dus op zoek naar een betere pc monitor om eens goed in de BIOS te kunnen kijken en wat met de instellingen te spelen.

Naast de BIOS problemen zit ik met de volgende zaken:
- Ik heb MediaPortal zo ingesteld dat ie opstart als Windows start. Maar als Windows start moet ik eerst inloggen en dan opent MediaPortal automatisch. Kan ik het niet instellen zodat ie direct door boot naar MediaPortal, zonder eerst als 1 of andere user in te loggen?
- Ik heb een paar HDD's met series en films op, die ik met mijn Dune HD Max gebruik. Deze zijn in FAT32 geformateerd. Ik dacht die schijven te back-uppen, te formateren naar NTFS en dan de data (films, series, muziek, video-files, ...) er weer op te kopiëren. Maar als ik zo'n schijf in de htpc steek ziet ie 'm niet eens. Er valt dan dus ook niks te formatteren. Hoe ga ik best te werk als ik die schijven in de htpc wil gebruiken?