HTPC ter vervanging van 2 bronnen

Gestart door rho, mei 19, 2013, 23:15:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

notoxus

Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

rho

Dan moet ie werken. Hij staat mooi in het lijstje.

Maar de snellere Kingston, die ik eerst had gekozen staat er ook in. Dus dat zou ook geen probleem geweest zijn. (maar wel duurder en hoogstwaarschijnlijk nergens voor nodig)

Thunder

Citaat van: rho op juni  6, 2013, 20:45:23
Ik heb al wat met Linux gespeeld (geen htpc toepassingen) en op het werk gebruik ik het ook (gebruiken! Niet stoeien met de mogelijkheden en instellingen!).
Eigenlijk lijkt me dat nu niet zo leuk bij deze htpc. Het is fijn om wat te spelen met settings en plug-ins, maar het moet wel redelijk makkelijk functioneel te krijgen zijn.

Ik heb trouwens mijn config een beetje bijgesteld:
- processor: AMD A8-5500 (boxed)(~€87)
- Mobo (µATX, 8reeks chipset): GigaByte GA-F2A85XM-D3H (~€71)
- RAM: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9 (~€60)
- SSD: Samsung 840 series 120GB (~€90)
- Optische drive: LG BH16NS40
- Voeding: BeQuiet! Pure Power L7 300W (~€42)
- CPU koeler: Scythe Big Shuriken 2 rev.b (~€45)
- Behuizing: Silverstone Grandia GD06B (µATX)  (~€120)
- TV-kaart :     DVB-T HD : TBD
                       Analoog: TBD
Zo heb ik een grotere SDD en die supersnelle RAM blijkt toch niet echt nodig te zijn.
Of zou ik beter af zijn met 4GB RAM en toch 1866MHz? (om de prijs ongeveer gelijk te houden)

Als je een Samsung SSD gaat halen van de 840 serie, koop dan de pro. De normale versie heeft veel mindere performance. Goed alternatief is nog steeds de Crucial M4, die dicht bij de 840Pro in de buurt komt.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

rho

#103
Aha, dat kan me misschien wel een teleurstelling besparen. Als je de specs bekijkt lijkt de gewone 840 serie al sneller dan de Crucial M4. En volgens Hardware.Info zijn die schijven ook best betrouwbaar.
Ik ga eens zoeken of ik dan misschien toch niet beter voor de Crucial M4 kan gaan of dat de pro versie van de Samsung vlot verkrijgbaar is.

Edit: Ik ben even gaan zien op Tweakers wat daar te vinden is.
Als je dit bekijkt lijkt die Pro van Samsung best wel sneller. Maar het is vooral de schrijfsnelheid die er uitspringt. Is het niet vooral de leessnelheid die van belang is bij een SSD waar het OS op staat? Voor het wegschrijven van TV opnames zal zo'n gewone 840 of een M4 toch ook wel snel genoeg zijn denk ik. TV opnames gaan eerst vooral analoog zijn, dus weinig data per tijdseenheid. Later ga ik misschien DVB-T HD aanschaffen, maar dat is nog een grote misschien.

dennism

Citaat van: Thunder op juni  7, 2013, 09:10:09
Als je een Samsung SSD gaat halen van de 840 serie, koop dan de pro. De normale versie heeft veel mindere performance. Goed alternatief is nog steeds de Crucial M4, die dicht bij de 840Pro in de buurt komt.

Denk niet dat je dat gaat merken in een HTPC, ik gebruik zelf de 840's non Pro's in office systeempjes, heb een 830 in mijn eigen game pc zitten en gebruik wat 830's/840 Pro's in zakelijk workstations voor Photoshop/Cad/3d rendering die ik beheer en ik moet zeggen dat in Realworld performance er eigenlijk geen verschil te merken is door een gebruiker. Alle bovenstaande systemen zijn allemaal lekker "snappy" en allemaal cappen ze de transferrates voor Gigabit netwerk e.d. Nu zal het vast zo zijn dat op een render klus van 15-30 min de 830's en de 840 Pro's iets sneller klaar zijn, want in theoretische benchmarks zijn ze inderdaad een stukje sneller. Echter als het prijsverschil meer dan een 10tje is (bij gelijke grootte) zou ik bij een HTPC mooi voor de 840's gaan en niet voor de Pro.  Bij SSD's schat ik de betrouwbaarheid altijd hoger in als aanschaf criterium dan de snelheid daar bij normaal gebruik iedere SSD de gebruiker makkelijk kan bijbenen. En deze betrouwbaarheid zit bij alle 830,840 modellen en ook bij bijv de Crucial M4/M5 serie wel goed. Blijf alleen vooral weg bij Sandforce meuk.

Qua sneller/meer Ram is de stelregel nog altijd dat meer beter is dan sneller, in ieder geval tot 16GB geheugen, dus liever 8GB 1600Mhz, dan 4GB 1866Mhz. Echter anders dan bij Intel heeft de AMD Trinity Apu wel baat bij sneller geheugen vooral als je veel gebruik gaat maken van de GPU. Daar dit bij jou niet zo lijkt te zijn (geen gaming e.d.) is denk ik in jouw geval 8GB 1600Mhz ruim voldoende en ga je het verschil tussen 1600 en 1866Mhz niet merken. Wel lees ik her en der dat de Trinity APU's wanneer de GPU wel volwaardig gebruikt wordt dat deze het beste presteren met 2133Mhz geheugen met low latency. Dit is echter een compleet andere prijsklasse (denk aan 250 euro+ voor 16GB) en in een HTPC totaal zinloos.

rho

Zulke investeringen in een latje RAM ben ik ook niet van plan om te doen.
Het mag een beetje er over zijn wat de performance betreft (een beetje reserve kan geen kwaad), maar het moet budgettair wel verantwoord blijven.

Ik denk dat ik met de huidige configuratie een goede middenweg heb tussen uitstekende performantie en toch nog een betaalbaar systeem.
Ik zal niet snel in verlegenheid komen met deze hardware en ook voor de toekomst zit ik nog wel goed lijkt me. UHD formaat is nog ver weg en in mijn thuissituatie ook niet echt nuttig. Dus daar hoef ik me niet op te voorzien. en tegen de tijd dat het er wel van zou komen is deze set-up toch al betrekkelijk verouderd lijkt me.
Nu is de mogelijkheid om op een lekker vlotte manier 3D content te kunnen weergeven de zwaarste eis die aan het systeem gesteld wordt denk ik.

dennism

rho,

check ook deze nog even, AMD heeft net de nieuwe generatie APU's gelanceerd, misschien interressant voor je :-)

http://nl.hardware.info/reviews/4442/amd-a10-6800k--a10-6700-cpu-review-richland-op-de-testbank

rho

Ik had het al gezien.
Kan wel interessant zijn, maar het verschil is niet zo waanzinnig groot met de huidige generatie APU's. Toch zeker niet voor de htpc toepassingen.

Ik ga het nog iets beter onderzoeken, maar ik denk niet dat deze reeks echt significante voordelen biedt.
En nog een half jaar wachten op de echte nieuwe APU's vind ik net iets te lang.

Een A10 is er trouwens wel ver over wat de cpu power betreft. Zelfs een A8 is ruim voldoende. Wat de igp betreft zijn ook de A10 en A8 ruim bemeten.
Het blijft wat afwegen tussen "overhead" en budget.
Als de prijs van de nieuwe reeks APU's echt super goed meevalt overweeg ik het misschien toch. Ze passen netjes in het mobo.

rho

Goed nieuws! Telenet gaat CI+ modules aanbieden.
Nu nog een TV kaart vinden die die CI+ module kan gebruiken. (alle tips zijn welkom)

dennism

Volgens mij zijn die er niet of bijna niet, CI+ is een redelijk gesloten systeem dat alleen werkt op gecertificeerde apparatuur, en kaarten waarmee makkelijk "te klooien" valt krijgen volgens mij deze certificering niet.

rho


dennism

Das volgens mij CI (welke wel voorkomt op PC hardware), niet CI+, en CI en CI+ zijn niet onderling uitwisselbaar.

katwax

Digi(brol) buiten.
Lijkt mij wel de moeite indien dit te combineren zou zijn met xbmc natuurlijk.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

rho

Citaat van: dennism op juni 13, 2013, 15:23:45
Das volgens mij CI (welke wel voorkomt op PC hardware), niet CI+, en CI en CI+ zijn niet onderling uitwisselbaar.
Dat is wel heel erg jammer. :unhappy:

rho

Citaat van: katwax op juni 13, 2013, 15:37:56
Digi(brol) buiten.
Lijkt mij wel de moeite indien dit te combineren zou zijn met xbmc natuurlijk.
Dat is nu net de vraag he.
Hoe zou je dat doen? Als er (bijna) geen TV-kaarten met CI+ zijn zal het moeilijk worden.

dennism

Tja, CI+ is er vooral zodat Kabelmaatschappijen en content providers meer controle hebben over het uitgezonden materiaal (bijv aan en uitzetten of iets wel/niet digitaal opgenomen mag worden). Terwijl dit met CI niet echt mogelijk is. Voor de consument is eigenlijk het enige voordeel dat CI+ modules + kaarten direct in de TV passen waardoor je geen extern kastje meer nodig hebt om te zappen.

katwax

voor wat ik er kan over vinden is het probleem dat om een ci+ te mogen gebruiken je een gesloten systeem moet hebben wat een pc niet is natuurlijk.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

rho

#117
Dus voor mijn situatie verandert er het volgende:
Digibox kan de deur uit. (Ik heb geen abonnement bij Telenet, maar heb de box gekocht.)
Ik kan dat CI+ kaartje in de TV steken, zodat ik een toestel minder in gebruik heb, alles (zappen, etc) met de afstandsbediening van de TV kan doen EN tv-programma's kan opnemen als ik een USB schijf aan de TV hang.
Dat is best wel mooi. :)
De functionaliteit blijft in mijn geval hetzelfde voor de rest.

Maar wat mijn htpc betreft win ik niks. en dat is dan weer jammer.

sion

Citaat van: rho op juni 13, 2013, 14:15:11
Goed nieuws! Telenet gaat CI+ modules aanbieden.
Nu nog een TV kaart vinden die die CI+ module kan gebruiken. (alle tips zijn welkom)

Anysee maakt tuners die met een CI+ module overweg kunnen. De N7 is een netwerktuner, maar ook E30 USB Tuners zijn beschikbaar. Voordeel van een netwerktuner is dat je tvsignaal gelijk op alle computers in je netwerk beschikbaar is (ook mobiele apparaten).
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

rho

En zijn die toestellen dan gegarandeerd compatibel of valt dat ook nog te bezien?

dennism

Dat hangt van je provider af, bij CI+ kunnen ze devices blokkeren die niet aan de door de provider gestelde eisen voldoen (daarom werken bijv in Nederland CI+ modules van ziggo niet in alle tv's). Als je dus een strenge provider hebt kan het zijn dat zulke apparaten niet werken.

dennism

Citaat van: sion op juni 13, 2013, 18:07:02
Anysee maakt tuners die met een CI+ module overweg kunnen. De N7 is een netwerktuner, maar ook E30 USB Tuners zijn beschikbaar. Voordeel van een netwerktuner is dat je tvsignaal gelijk op alle computers in je netwerk beschikbaar is (ook mobiele apparaten).

Weet je dit trouwens zeker, als ik er een review bij pak lees ik het volgende:

CitaatHet CAM-slot is overigens alleen geschikt voor CI-modules, de CI+ standaard wordt uitdrukkelijk niet ondersteund. Dat hebben we ook getest: het plaatsen van een Ziggo CI+ CAM levert een keurige foutmelding op. Slecht nieuws dus voor wie hoopt dat deze tuner in de toekomst met de CI+ CAM's van UPC gaat werken.

De N7 wordt hier niet genoemd, maar de website van de fabrikant noemt ook daar alleen CI. En daar bijv. Ziggo zowel CI als CI+ ondersteund werkt bij Ziggo wel. Wat ik echter begrijp doet UPC niet aan CI en werkt het daar dus niet, Ziggo heeft daarnaast al enkele jaren geleden aangegeven dat de CI ondersteuning ieder moment gestopt kan worden wanneer content proiders dat gaan eisen, echter tot op heden is hier nog geen actie op geweest.

http://nl.hardware.info/reviews/1888/2/anysee-e7-tc-ci-plus-review-e7-vs-e30http://nl.hardware.info/reviews/1888/2/anysee-e7-tc-ci-plus-review-e7-vs-e30

rho

Vreemd, ik heb gisteren ook ergenss gelezen dat de E30 ComboPlus met CI+ is uitgerust, maar ik kan het niet meer terugvinden. Het zal dus wel CI zijn en geen CI+.

rho

Ik ben zo ongeveer klaar om echt een bestelling te gaan plaatsen. Maar nu vraag ik me af of er in de pc-markt ook zoiets bestaat als een koopjes periode. Als die toevallig binnen de komende 2 maanden of zo zou vallen dan wacht ik nog even.

dennism

neuh dat is er niet echt, tenzij je voor een pre made systeem gaat, dan zou je een media markt actie ofzo kunnen afwachten, die is er dacht ik meestal in september wel. Maar op onderdelen bij vooral webshops zijn de marges zo laag dat echt stunten er niet in zit voor deze winkels normaliter.