Morel 338-110 en 1x Peerless HDS 180 exclusive

Gestart door NielsW1986, mei 13, 2013, 21:53:48

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NielsW1986

Beste Leden,

Binnenkort zal ik gaan beginnen aan een nieuw project.
Mijn vorige speakers waren ontworpen door Interficior. een twee-weg met een Eton SD-1 en een Peerless HDS 180 exclusive. Bijzonder mooi stereobeeld en klank. Echter na de clone met de Morel ET 338-110 te hebben gehoord was ik verkocht. Nu wil ik dit dus zelf ook bouwen, maar dan met twee bassspeakers voor wat meer body.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze keuze vinden. En ik vraag me ook af of Interficior hier nog op dit forum rondwaant. Hij is namelijk de eindbaas der scheidingsfilters bouwen en zodoende ben ik dus ook opzoek naar wat hulp hierbij!

Onderstaand de opzet, een Sonus-Faber achtige luidspreker waar veel tijd in zal gaan zitten :)


Niels

Edit:

Om de kosten te drukken zal er slechts één bassunit per luidspreker in komen.. We willen ook graag nog op vakantie :)

dre73

mooi project!

wordt het een 2 weg of 2,5 weg?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

niels-hihi

Hey Niels (Naamgenoot  :happy: )
Vet project, vind het erg leuk het ontwerp zo te zien, al een idee van hoe je het bovenste drivertje/tweeter in gaat bouwen, vooral hoe je die vorm gaat doen? Met 3mm Russisch Berken triplex b/bb Kun je de vorm er makkelijk in maken na het een kwartiertje in bad heb laten liggen!

NielsW1986

Dat heet dan een 2.5 weg? woofers komen iig achter elkaar te zitten op het filter

jazeker! ik ga cirkels maken en daar een deel van gebruiken. De randen schuin ik lafjes af zodat het mooi schuin wegloopt. De bovenkant frees ik schuin weg met een simpele vingerfrees zodat de ringen één worden met de kast. En dat alles in een sopje van epoxy :)

Ik zal niet gaan buigen maar de kast opbouwen uit plankjes waar ik de binnenkant uit weg ga frezen. Daarna zal ik ze gaan fineren met berken oid.

niels-hihi

Erg mooi gaat dit worden, ik werk zelf best veel met berken is helmaal niet duur en toch sterk en goed om dingen mee te persen. Wel bij de hubo of houthandel halen trouwens bouwmarkten zit er vaak pulp in...

KILLorBE

Citaat van: NielsW1986 op mei 13, 2013, 22:28:34
Dat heet dan een 2.5 weg? woofers komen iig achter elkaar te zitten op het filter
2.5 weg is volgens mij 2 dezelfde woofers in dezelfde behuizing waarvan er één voor mid/laag zorgt en de andere alleen voor laag.

Ambitieus project! Daar hou ik wel van :thumbs-up:

Interficior is volgens mij vandaag nog actief geweest op HeTForum, nou ben ik al een hele tijd niet actief geweest als het op zelfbouw aankomt, maar er zijn toch wel meer "bazen"?

Succes!!
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

mijkie

* Focal Alpha 50 * Auralic Altair *

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

NielsW1986

In dat geval wordt het een twee-weg.

Er zijn inderdaad beslist meer mensen goed met scheidingsfilters. Ik ga sowieso eerst beginnen met de behuizingen. De filters zijn van latere zorg :)

Hopelijk komen er snel foto's!

Martijn M

Leuk project! We zien hier al meer dan genoeg subs ;) . Onlangs zag ik je (inmiddels voormalige?) speakers volgens mij op marktplaats voor een veel te lage prijs. Zijn ze weg?
Dutch & Dutch

NielsW1986

Ja, dat klopt! Ach.. Ik heb ze aan iemand verkocht die er echt verliefd op was en het uiterlijk net zo waardeert zoals ik dat een paar jaar geleden deed. Ik was er echt op uitgekeken!

Donderdag is mn vrije dag en dan wil ik gaan beginnen aan de eerste mallen :)

NielsW1986

#11
Het is dan wel een tijdje geleden dat ik iets heb gepost, maar ik niet stil gezeten.

Er is aardig wat tijd in het maken van de mallen gaan zitten, maar...! ze zijn dan ook daadwerkelijk af :)

Het begon allemaal vorige week donderdag met het zagen van de plankjes. Het is 22 mm MDF medite worden.



Vervolgens heb ik een boormal gemaakt en die vastgeschroefd aan de draaibare plaat met vier schroeven zodat-ie écht niet verschuift!



Ongeveer 70 plankjes later..



Na enig (nachtelijk) denkwerk heb ik de volgende constructie bedacht:

Dit is de plaat die ik in de workmate kan zetten, door een lat kan ik die goed vastklemmen zodat die in ieder geval niet zal verschuiven!
Vervolgens heb ik vier M8 bouten met inslagmoeren vanaf de onderkant uitsteken door mijn mal heen, zodat daar het plankje op vast zit. Uiteraard past het rechthoekige plankje precies, maar dan ook echt precies (zuigend) in mijn mal.
Hier overheen (op de volgende foto te zien) gaat de mal voor de buitenkant, en vervolgens gaat deze mal er af en de mal voor de binnenkant er overheen. Hufterproof! Alleen moet ik zorgen dat ik constant al het stof wegblaas zodat ik geen scheve onderdelen krijg.



Als laatste zie je hier alles liggen, met ook het eerste plankje. Ik ben erg tevreden met het resultaat.



Morgen ben ik weer vrij en zal ik heerlijk de hele ochtend gaan frezen, ik kan niet wachten!!

Verdere foto's volgen.

Niels

jslaman

Mooi werk, ben erg benieuwd naar het resultaat!

simsatit

leuk om eindelijk weer eens een speakerproject  langs te zien komen naast al dat subwoofer geweld!
zullen vast mooie speakers worden!!
keep it up!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Cookymonster


NielsW1986

Dank, ik zal jullie (en vooral mijzelf) niet teleurstellen :)

Ik zit nog een beetje te dubben over de aansluitterminals. Ze hebben eigenlijk niet wat ik zoek bij europe-audio. En ik weet dat een forum member ooit eens een Speakon connector heeft gebruikt voor zijn luidsprekers. Dat lijkt mij eigenlijk wel wat! Niet alleen vanwege de kostenbesparing, maar vooral omdat zo'n steker oerdegelijk is en zo vast zit als een huis. Het heeft natuurlijk ook een reden dat ze dat in de professionele scene gebruiken.

Ideeën/suggesties/bezwaren zijn welkom!

waterpomptangmeisje

Ik vind het een gaaf project! Wat ben jij een EindBaas! Ga het zeker volgen.

kus

simsatit

bezwaar om speakon te gebruiken zou kunnen zijn dat ze dan niet compatibel zijn met standaard geconfectioneerde speakerkabels (banaan of spade), dit kan ongunstig zijn als je de speakers ooit weer zou willen verkopen.
goede speakerterminals hoeven niet duur te zijn!
ik gebruik iig GEEN wbt/m-connect/furutech en verdere ingestraalde componenten ;)
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Cookymonster

Citaat van: simsatit op mei 23, 2013, 23:07:52
ik gebruik iig GEEN wbt/m-connect/furutech en verdere ingestraalde componenten ;)
Eh. Wat zijn ingestraalde componenten ?

KILLorBE

Bijna 4 jaar lid en je weet niet wat ingestraalde componenten zijn? Ga je schamen!! :D

@ Niels: Goed bezig! Is dat je eigen wandzaag of maak je gebruik van ....??
B&W - Phonar - Infinity - Denon - Oppo - Panasonic - Pioneer - Technics - Thorens
Sony - MS - Aiwa - Matchline - Monitor PC (Inakustik) - VLS - McFarlow - Linn - Spectral

I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not - Kurt Cobain

NielsW1986

Nee, ingestraalde onderdelen doe ik niet aan. Daarom dacht ik aan speakon! Er zijn toch vast wel 2 aderige speakon kabels waar ik gewoon banaanpluggen op kan zetten met een mooi krimpkousje? Dan breng ik ze zelf wel een keer naar Tiel om ze door Jomanda te laten instralen ;)

Het is (ook) mijn wandzaag. Ben mede-eigenaar van een dhz zaak :)


NielsW1986

#22
Het project is gewijzigd, het wordt een normale 2-weg met één tweeter en één woofer. Dat is prijstechnisch iets interessanter op het moment.

Het filter:
http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Aeon102.jpg

simsatit

Leuk dat je hulp hebt gekregen!
Gaat vast een heel mooi systeempje worden;)

heb je alle units in de (of een) kast gemeten?
Of is dit filter gebaseerd op de parameters van de producent, zodat je later nog gaat aanpassen/tunen?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Cookymonster

Citaat van: KILLorBE op mei 24, 2013, 06:35:34
Bijna 4 jaar lid en je weet niet wat ingestraalde componenten zijn? Ga je schamen!! :D
OK, I ' m square.
Er zit een gat in mijn kennis, dat is duidelijk.
Dus maar eens een zoektocht op de term gedaan op dit forum.
En ik durf het bijna niet te zeggen: ik kom uit bij Jomanda en zo...
Niet wijzer uit geraakt.  Dus maar eens op Google gezocht. En daar kom ik uit bij Haïtiaanse volkscultuur / volksgebruiken.
Ik denk dat ik op het goede spoor ben, niet  :D