audissey zet speakers op large!

Gestart door surfingjohn, mei 12, 2013, 12:49:57

Vorige topic - Volgende topic

AndreC

Citaat van: Remus op mei 23, 2013, 13:12:52
Maar heb je het al zelf geprobeerd?

Wel uitgeprobeerd en vond het geen verbetering, dus weer teruggezet zoals audyssey het had ingesteld.
Woonkamer: Marantz SR7007 || Dali Zensor 1 en 7 || Dali SUB E-12F || Panasonic TX-P50VT50 || Eminent EM7380 || Synology DS212+
Slaapkamer: Samsung HT-D5200 || Panasonic TX-P42ST50 || Eminent EM7380

morca

XT 32 zie ik goeie dingen mee,de eerdere versie,s zijn niet altijd evengoed.
Mijn fase werd ook te laag ingemeten,de rest ook heel slecht.
Alles het de hand ingesteld daarna na een reset,de eq op oor en daarna nameten,en nog een paar weken natweaken onder het luisteren.

TopGun2010

Als ik na de meting in het Audissey menu kijk kan ik alleen maar grafieken van de luidsprekers zien maar niet van de sub, terwijl er op xt32 ook subeq zit. Ik heb een Denon receiver. Weet iemand hoe dit zit?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

michel69

Citaat van: AndreC op mei 22, 2013, 00:54:20
Wil toch even reageren hier omdat er verschillende dingen geroepen worden.

Allereerst is het belangrijkste: hoe plaats je de meet microfoon, hier gaat het in 70% van alle gevallen al mis.
Begin alvorens te meten achter op de sub de crossover op maximaal te zetten, fase is in bijna alle gevallen 0, verder zet je het volume op ongeveer 1/4 tot 1/6.
Beste is als je na de meting controleert dat de sub staat tussen de +3,5 en -3,5, zo niet dan staat hij te hard of te zacht, pas het aan en doe de meting opnieuw.

Zorg minimaal dat je afstand van de masterpositie en muur minimaal 70cm is, liefst 1mtr. Meetmicrofoon en muur bedoel ik dus.
Vervolgens de andere 7 metingen, schema is via Google wel te vinden.

Waar het ook mis mee gaat is de bewering audyssey zet mijn fronts op large, dit is niet zo, dat doet de reciever.
Zet na de meting de fronts op small, ook eventueel de center en surround, als je een goede sub in je systeem hebt dan horen alle andere speakers op small te staan.
Deze instelling heeft er niks mee te maken dat je slechte speakers hebt of dat ze niet zo laag gaan.
Maar laat het lage lekker over aan de sub, daar is die voor.
Verdere voordeel is dat er op deze manier meer rust in de speaker komt voor alle andere tonen.

Audyssey heeft hier lfe op 120 gezet en de crossover van de fronts en surrounds op 40, niet meer aankomen. Lekker zo laten staan.
Het is vaker ook wennen aan zeg maar het nieuwe geluid, niet meteen vanalles gaan aanpassen, eerst genieten, en als dan na een week zeg maar nog steeds niet bevalt kun je eens wat gaan aanpassen.
Ga je te veel aanpassen dan ben je eigenlijk het geluid grofgezegd aan het verkrachten.

In deze opstelling heb je bij het luisteren van muziek in de stand stereo dat de fronts spelen en de sub.
Speel je af in pure direct, dan gaan automatisch de fronts naar large, dus alles gaat naar je fronts.
Je zou lfe + main kunnen instellen dan doet de sub ook mee in de pure direct stand.

Persoonlijk vind ik laatst genoemde niet mooi, het laag wordt dan eigenlijk dubbel weergeven.
Misschien vinden sommigen dit mooier klinken, maar eigenlijk is dit niet de weergave zoals de uitgever het heeft opgenomen.

Succes, bij vragen stel ze gerust, geen garantie dat ik het antwoord weet.  ;D

Hoi Andre ik ben in het bezit van de Onkyo 809 en als ik het dus goed begrijp moet ik de crossover helemaal open zetten voordat ik de meting ga doen,ik had gelezen in de manual van mijn receiver dat ik hem op 75hz moest zetten maar dat klopt dus niet?

Groetjes Michel
Stereo Kharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-Audio Research VS110 - GamuT m250-Audio Research DAC 1-20 -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Shunyata Hydra 6 - Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Oppo Uhd 203 -Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-- Audioquest pearl 4x

TopGun2010

Op de sub moet je de C/O helemaal open zetten!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

AndreC

Citaat van: michel69 op mei 25, 2013, 14:55:17
Hoi Andre ik ben in het bezit van de Onkyo 809 en als ik het dus goed begrijp moet ik de crossover helemaal open zetten voordat ik de meting ga doen,ik had gelezen in de manual van mijn receiver dat ik hem op 75hz moest zetten maar dat klopt dus niet?

Groetjes Michel

Inderdaad, wat topgun zei, op de sub helemaal open, dus max.
Dan inmeten en dan de crossover die wat instelbaar is op de reciever laten staan zoals ingemeten.

Stel ze zijn ingesteld door audyssey op 40, je kunt eens proberen deze te verhogen.
Maar kan je verzekeren dat de gemeten 40 het prettigst klinkt.

Maar goed smaken kunnen verschillen.
Woonkamer: Marantz SR7007 || Dali Zensor 1 en 7 || Dali SUB E-12F || Panasonic TX-P50VT50 || Eminent EM7380 || Synology DS212+

michel69

Citaat van: AndreC op mei 25, 2013, 15:18:47
Dan inmeten en dan de crossover die wat instelbaar is op de reciever laten staan zoals ingemeten.

Stel ze zijn ingesteld door audyssey op 40, je kunt eens proberen deze te verhogen.

Bij mijn laatste meting heeft audyssey de fronts op 40,center op 70 en de surr/surrback ook op 40 gezet,ik heb er al wat metingen opzitten en aangezien ik het voorheen altijd dedd(de laatste meting wel met statief)vond ik het elke keer eigenlijk niet klinken.

Het was daarna altijd of de linker front bv wat meer db,s geven en standaard moest ik mijn center altijd flink opschroeven wat ik altijd vreemd vond,maar goed bij de laatste meting met statief is het al een stuk beter gaan klinken!

Ik ga zo dus maar weer eens voor de zoveelste keer ;D de meting opnieuw doen met de crossover dus helemaal open gedraaid.

Bedankt trouwens voor je snelle antwoord!
Stereo Kharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-Audio Research VS110 - GamuT m250-Audio Research DAC 1-20 -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Shunyata Hydra 6 - Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Oppo Uhd 203 -Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-- Audioquest pearl 4x

danielo

Citaat van: AndreC op mei 25, 2013, 15:18:47

Voor de duidelijkheid, audyssey bepaald niet wat de crossover setting is. De meeting wordt 'neutraal' gedaan en de resultaten worden aangeboden aan de rest van de machine. Deze bepalen afhankelijk hiervan hoe ze dingen instellen denon gaat anders met de resultaten om dan bv onkyo. Het advies wat te doen is daardoor niet altijd gelijk bij elk merk bv bij denon lijkt het een beetje 50/50 te zijn of mensen achteraf nog dingen bijstellen (alstanden, small/large, crossover).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

AndreC

Citaat van: michel69 op mei 25, 2013, 15:41:26
Bij mijn laatste meting heeft audyssey de fronts op 40,center op 70 en de surr/surrback ook op 40 gezet,ik heb er al wat metingen opzitten en aangezien ik het voorheen altijd dedd(de laatste meting wel met statief)vond ik het elke keer eigenlijk niet klinken.

Het was daarna altijd of de linker front bv wat meer db,s geven en standaard moest ik mijn center altijd flink opschroeven wat ik altijd vreemd vond,maar goed bij de laatste meting met statief is het al een stuk beter gaan klinken!

Ik ga zo dus maar weer eens voor de zoveelste keer ;D de meting opnieuw doen met de crossover dus helemaal open gedraaid.

Bedankt trouwens voor je snelle antwoord!

Succes, en denk aan afstand muur en microfoon, heel belangrijk.

AndreC

Citaat van: danielo op mei 25, 2013, 15:54:35
Voor de duidelijkheid, audyssey bepaald niet wat de crossover setting is. De meeting wordt 'neutraal' gedaan en de resultaten worden aangeboden aan de rest van de machine. Deze bepalen afhankelijk hiervan hoe ze dingen instellen denon gaat anders met de resultaten om dan bv onkyo. Het advies wat te doen is daardoor niet altijd gelijk bij elk merk bv bij denon lijkt het een beetje 50/50 te zijn of mensen achteraf nog dingen bijstellen (alstanden, small/large, crossover).

Daniel.

Kan dit niet weerspreken, want ik heb alleen pas een Denon, nad en marantz gehad.
Bij alle 3 hoefde ik niks bij te stellen, alleen de fronts op small.

Telkens als ik gemeten had kon ik geen verschil ontdekken qua volume verschil tussen links of rechts.

Vrees bijna te zeggen dat er dan toch wat fout gedaan is met inmeten.
Ik denk dat meerdere toch niet beseffen hoe belangrijk de plaatsingen zijn van de meetmicrofoon is.

michel69

Citaat van: AndreC op mei 25, 2013, 16:22:45
Kan dit niet weerspreken, want ik heb alleen pas een Denon, nad en marantz gehad.
Bij alle 3 hoefde ik niks bij te stellen, alleen de fronts op small.

Telkens als ik gemeten had kon ik geen verschil ontdekken qua volume verschil tussen links of rechts.

Vrees bijna te zeggen dat er dan toch wat fout gedaan is met inmeten.
Ik denk dat meerdere toch niet beseffen hoe belangrijk de plaatsingen zijn van de meetmicrofoon is.

Dat klopt ook want met een statief die ik voorheen dus niet gebruikte(oude zuilspeaker met daarop een standaard voor de microfoon wel op oorhoogte dat dan weer wel ;)) maar goed ik kom dus op 1 punt qua afstand in de problemen en dat is zeg maar meting nr.3 volgens het plaatje van audysey met de acht metingen,de rest van de andere metingen heb ik ruimte zat t.o.v. de muren.

Wat is nu het verstandigst om te doen de meting bij nr3 zeg maar meer naar binnen te doen(weer terug naar de sweetspot) of gewoon het plaatje van audyssey volgen?

Sorry voor de wellicht domme vragen hier maar ben nog niet zo heel lang bezig met het hele ht in je huiskamer.

Groetjes Michel 

jvanhambelgium

De 1e meting is de belangrijkste! aangezien daar (akoestische) afstanden & levels tov gezet worden.
Voor het verdere verloop schijnt het niet uit te maken welke positie je eerst meet, alhoewel je wel de "klassierkers" moet vermijden zoals te dicht tegen een muur etc meten wat nadelig is/kan zijn voor het resultaat.
Er bestaan prentjes met de voorgestelde meetpunten & sequenties, maar dat blijkt geen absolute must.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

AndreC

Citaat van: michel69 op mei 25, 2013, 16:44:02
Dat klopt ook want met een statief die ik voorheen dus niet gebruikte(oude zuilspeaker met daarop een standaard voor de microfoon wel op oorhoogte dat dan weer wel ;)) maar goed ik kom dus op 1 punt qua afstand in de problemen en dat is zeg maar meting nr.3 volgens het plaatje van audysey met de acht metingen,de rest van de andere metingen heb ik ruimte zat t.o.v. de muren.

Wat is nu het verstandigst om te doen de meting bij nr3 zeg maar meer naar binnen te doen(weer terug naar de sweetspot) of gewoon het plaatje van audyssey volgen?

Sorry voor de wellicht domme vragen hier maar ben nog niet zo heel lang bezig met het hele ht in je huiskamer.

Groetjes Michel

Wat jvanhambelgium aangeeft, 1e is inderdaad de belangrijkste. Deze bepaald veel wat met afstanden te maken heeft, zodat je in het gebied komt van de centrale weergave.

Dus kom je in de knoei met andere posities dan is het belangrijkste dat je harde vlakken probeert te vermijden als ze binnen de meter komen, populair gezegd, dan maar wat foetelen ipv je meeting omzeep te helpen.

En stomme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden.  ;)

RalphH

Bepaalt Audyssey (bijv XT32) de instelling voor "perfecte" weergave op 1 luisterplek, of maakt deze een compromis op een (zelf) te kiezen aantal plekken?
Is mij nooit helemaal duidelijk.
Persoonlijk stel ik hier de boel in (zonder enige vorm van EQ) zodat het op 1 plek het beste klinkt. Meerdere plekken ook niet echt geprobeerd gezien de moeilijkeidsfactor hier en het feit dat ik toch de persoon in de ruimte ben die het 't meest interesseert hoe alles klinkt  ;D. Ben dus niet op zoek naar een compromis voor de rest van de ruimte..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

Citaat van: RalphH op mei 27, 2013, 22:37:56
Bepaalt Audyssey (bijv XT32) de instelling voor "perfecte" weergave op 1 luisterplek, of maakt deze een compromis op een (zelf) te kiezen aantal plekken?
Persoonlijk stel ik hier de boel in (zonder enige vorm van EQ) zodat het op 1 plek het beste klinkt. Meerdere plekken ook niet echt geprobeerd gezien de moeilijkeidsfactor hier en het feit dat ik toch de persoon in de ruimte ben die het 't meest interesseert hoe alles klinkt  ;D. Ben dus niet op zoek naar een compromis voor de rest van de ruimte..
Je hebt sowieso maar op 1 plek de meest optimale weergave ivm delays en levels.

Ik schat dat XT32 " weegt" in de EQ bepaling. Dus MLP bijvoorbeeld 75 % en de rest om wat te smoothen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: RalphH op mei 27, 2013, 22:37:56
Ik gebruik mijn ADSY wat de simpele versie is dacht ik,gewoon manueel.
Dus ik gebruik die eq wel ,maar stel hem zelf in .
Heb er best voordeel van zo,met HT en muziek.

RalphH

Om spraakverwarringen te voorkomen:
Audyssey is de auto eq, de manuele is geen audyssey. ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

danielo

Citaat van: Hipster op mei 27, 2013, 23:03:36
Je hebt sowieso maar op 1 plek de meest optimale weergave ivm delays en levels.

Ik schat dat XT32 " weegt" in de EQ bepaling. Dus MLP bijvoorbeeld 75 % en de rest om wat te smoothen.

Dit is niet correct, de eerste meting is wel belangrijker vooral voor de basis instellingen van afstanden en delays en sub-level. De metingen erna gaan op een vrij ingewikkelde manier via fuzzy-logic niet 'smoothen' van de volgende metingen. Het doel is om zoveel mogelijk van de meetplekken een goeie curve te krijgen en gewoon smoothen zou dan te simpel zijn.

Daniel.

Staaled

Citaat van: danielo op mei 28, 2013, 08:36:18
Dit is niet correct, de eerste meting is wel belangrijker vooral voor de basis instellingen van afstanden en delays en sub-level. De metingen erna gaan op een vrij ingewikkelde manier via fuzzy-logic niet 'smoothen' van de volgende metingen. Het doel is om zoveel mogelijk van de meetplekken een goeie curve te krijgen en gewoon smoothen zou dan te simpel zijn.

Daniel.
OK, weer wat geleerd. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: RalphH op mei 28, 2013, 06:43:54
Om spraakverwarringen te voorkomen:
Audyssey is de auto eq, de manuele is geen audyssey. ;)
Het samen met de afstanden instellen zie ik als ADSY handmatig instellen,voledig zelf naar wens.
Je gebruikt wel alle dingen die onder ADSY vallen,word dat anders benoemt dan?

danielo

Citaat van: morca op mei 28, 2013, 17:10:26
Het samen met de afstanden instellen zie ik als ADSY handmatig instellen,voledig zelf naar wens.
Je gebruikt wel alle dingen die onder ADSY vallen,word dat anders benoemt dan?

Punt is (uitleg op hun website) dat ADSY nu afhankelijk van model 5 a 6 dingen doet. Maar dat het belangrijkste deel toch de room-correction is en dat deze echt weg gaat op het moment dat je met de hand aan de EQ gaat zitten dan wordt het een gewone para-eq. Volgens mij vallen (maar heb dit nooit getest zal het doen als mijn pre/pro terug is) dan ook dingen als dynamic-eq en dynamic-volume weg en misschien ook wel die nieuwe dingen als die subwoofer voor de buren minder lastig mode (ben naam even kwijt).

Daniel.

TopGun2010

Subwoofer voor de buren minder lastig mode! :-) Die houden we erin!

morca

Citaat van: TopGun2010 op mei 28, 2013, 21:29:36
Subwoofer voor de buren minder lastig mode! :-) Die houden we erin!
Ik heb een  andere mode,sinds vd week noem ik die de DIE HARD modus  :headbanging:   :clapping:

morca

Citaat van: danielo op mei 28, 2013, 20:48:19
Punt is (uitleg op hun website) dat ADSY nu afhankelijk van model 5 a 6 dingen doet. Maar dat het belangrijkste deel toch de room-correction is en dat deze echt weg gaat op het moment dat je met de hand aan de EQ gaat zitten dan wordt het een gewone para-eq. Volgens mij vallen (maar heb dit nooit getest zal het doen als mijn pre/pro terug is) dan ook dingen als dynamic-eq en dynamic-volume weg en misschien ook wel die nieuwe dingen als die subwoofer voor de buren minder lastig mode (ben naam even kwijt).

Daniel.
Verschillende dynamic mode,s blijven bij mij actief,maar die gebruik ik zoals je hierboven ziet niet  :)

Het is gewoon een eq die ADSY zelf ook gebruikt bij mijn weten,of ADSY hem als peq percies op een piek kan zetten of hij de freq van de eq gebruikt durf ik niet te zeggen.
maar als je dat netjes inmeet,klinkt het heel wat beter als op auto ADSY hier,maar ik heb de simpele versie  :D

TopGun2010

@ morca, ben je nog van plan om binnenkort een upgrade naar een xt32 receiver te doen? Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen in deze!