Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Groovy

Bas heeft mijn Garrard gehoord op een Luxman l507s best goed maar ook niet top of the bill.
Ik kan ook niets zeggen ten nadele zeggen over de Well Tempered,ik ga ervan uit dat dat een goede dt is zoals ook anderen.
Als het over geld gaat dan kun je zeggen dat de investering van een garrard 301 loopwerk nagenoeg waardevast is,dat is met een nieuwe dt zeker niet zo.
Maar ik zou op die criteria geen dt kopen.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

roeleken

nee klopt, geld en waardevast zijn eigenlijk geen criteria. Je moet een tafel kopen die je het beste vindt klinken en waar je een goed gevoel over hebt. Dat hoeft zelfs niet eens de aller allerbest klinkende tafel te zijn. Een draaitafel is, vind ik, het meest gevoelige hifi component op dat vlak.
Je moet 'm echt bedienen, aanraken, eventueel afregelen, zien, voelen etc.

Tsjeezus wordt hier nog sentimenteel  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Groovy

Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Robiwan

Deze nieuwe DT van Onkyo vind ik best mooi voor het geld. Geen idee hoe dit klinkt?

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: roeleken op maart 26, 2015, 13:07:34
Persoonlijk ken ik de Garrard totaal niet, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. De Well Tempered wel gehoord en die klonk bijzonder goed. Niet gekocht omdat ik op het eind te ongeduldig werd en een minpuntje vind ik misschien toch ook wel dat er standaard geen armlift op zit en het een beetje 'poppespul' lijkt. Hiermee bedoel ik voornamelijk het dunne armpje en dat je deze dus zonder liftje zelf op moet tillen.

Je hebt de well tempered geluisterd met een Pro-ject voorversterkertje, niet echt top of the bill...
Ook is het natuurlijk een nieuwe speler en deze wordt zelden aangeboden tweedehands. Dat zegt ook wel wat over de tevredenheid van de gebruikers.

Prijstechnisch is de Simplex erg aantrekkelijk en met een goed element en toch ook garantie wanneer je 'm nieuw koopt lijkt me dit een geweldige tafel. Wat voor element zat er nu op de Simplex die je geluisterd hebt?
Ik vind de keuze voor een simpele voorversterker eigenlijk wel een goede. Je hebt daardoor een soort basisniveau van de draaitafel die met een betere voorversterker alleen maar beter kan klinken. Dat vind ik altijd nog een betere keuze dan een hele dure phonotrap die een draaitafel beter laat klinken
Er zat een Dynavector 20X2L op.

De Well Tempered vond ik absoluut een muzikale tafel, laat dat duidelijk zijn. De Garrard vond ik echter nog steeds gedefinieerder en krachtiger klinken. Niet krachtig in de zin van een sausje, maar zelfverzekerd en vanzelfsprekend.
Wat dat betreft vind ik het jammer dat er relatief weinig mensen zijn die de Garrard zelf hebben gehoord. Dat maakt het toch minder makkelijk te vergelijken.

Restwaarde en dergelijke vind ik oninteressant. Het gaat er mij om op een voor mij best mogelijke wijze van de unieke manier waarop een draaitafel muziek weergeeft te genieten.

Citaat van: LPlover op maart 26, 2015, 16:49:07
Deze nieuwe DT van Onkyo vind ik best mooi voor het geld. Geen idee hoe dit klinkt?


Wie weet. Ik kan deze optie echter niet zo goed plaatsen. Wat is de reden dat je hem oppert?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

roeleken

OK Garrard it is. Gefeliciteerd met de keuze  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op maart 26, 2015, 20:05:48

Wie weet. Ik kan deze optie echter niet zo goed plaatsen. Wat is de reden dat je hem oppert?

gewoon zomaar niet zo serieus worden aub :(. vind het een mooi ding voor 450 euro.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: roeleken op maart 26, 2015, 20:24:07
OK Garrard it is. Gefeliciteerd met de keuze  ;D
Ik waardeer jullie adviezen en tips! Het nadeel van mijn "werkwijze" is dat ik meer tafels vergelijk dan anderen en toch advies aan jullie vraag. Ik zoek dan soms net wat meer uitleg misschien waarom sommige tips gegeven worden.
Daarbij ben ik natuurlijk ook nog eens de eeuwige twijfelkont. Gisteren hoopte ik stiekem dat de beluisterde draaitafels minder klonken dan de Garrard. De Well Tempered klonk echter ook erg muzikaal. Het liefst zou ik beide naast elkaar horen in de meest ideale situatie, maar zo werkt het nu eenmaal niet. Keuze voor één van de twee voelt dus een beetje als een sprong in het diepe. De keuze valt nu op de Garrard omdat die naar mijn idee de meeste potentie heeft.

Citaat van: LPlover op maart 26, 2015, 20:26:12
gewoon zomaar niet zo serieus worden aub :(. vind het een mooi ding voor 450 euro.
Ik bedoelde het niet als kritiek hoor! Was gewoon nieuwsgierig waarom je met die draaitafel kwam.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Groovy

@ Bas.
Als je kiest tussen twee goede dan houd je een goede over :)
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Bas Akkerman

Citaat van: Groovy op maart 26, 2015, 20:54:35
@ Bas.
Als je kiest tussen twee goede dan houd je een goede over :)
Als perfectionist wil ik de goedste goede kiezen. Maar je hebt wel gelijk ja...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

roeleken

tsja, kiezen is niet altijd even makkelijk. Als je twijfelt tussen garrard en well tempered ga je die twee toch nog 'ns luisteren. Neem van jezelf wat lp's mee, zodat je dezelfde muziek hoort op beiden.
Heb je het keuze aanbod toch al flink teruggebracht van oneindig naar 2
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Bas Akkerman

Citaat van: roeleken op maart 27, 2015, 09:49:32
tsja, kiezen is niet altijd even makkelijk. Als je twijfelt tussen garrard en well tempered ga je die twee toch nog 'ns luisteren. Neem van jezelf wat lp's mee, zodat je dezelfde muziek hoort op beiden.
Heb je het keuze aanbod toch al flink teruggebracht van oneindig naar 2
Dat heb ik geprobeerd door de ene dag naar de Garrard te luisteren en de volgende dag naar de Well Tempered. Uiteraard met dezelfde muziek van mijzelf. Op twee verschillende sets en ruimtes dat weer wel. Op het track na vond ik de Garrard de beste ervaring. Probleem is dat de Garrard particulier is en het dus lastig één op één te vergelijken is met de Well Tempered.

Zo is het nu eenmaal met mijn werkwijze. De voor mij minst slechte werkwijze ook.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Joris1971

Citaat van: Groovy op maart 27, 2015, 09:42:41
Ik vind het zo een lelijk ding.

inderdaad vooral die plint is erg kitscherig.

addesmo

Citaat van: Bas Akkerman op maart 27, 2015, 10:44:38
Dat heb ik geprobeerd door de ene dag naar de Garrard te luisteren en de volgende dag naar de Well Tempered. Uiteraard met dezelfde muziek van mijzelf. Op twee verschillende sets en ruimtes dat weer wel. Op het track na vond ik de Garrard de beste ervaring. Probleem is dat de Garrard particulier is en het dus lastig één op één te vergelijken is met de Well Tempered.

Zo is het nu eenmaal met mijn werkwijze. De voor mij minst slechte werkwijze ook.
Erg knap hoor dat je twee zo verschillende draaitafels met andere armen en elementen en dan ook nog in twee accoustisch verschillende ruimtes kan beoordele. Ook versterkers en speakers niet hetzelfde neem ik aan!
Zelf wil ik alleen maar apparatuur die ik bij mij thuis kan beoordelen op mijn apparatuur. ;)
Vindt trouwens dat je erg de nadruk op de speler legt. Zelf kies ik voor nadruk op element keuze.

Mordante

Citaat van: addesmo op maart 27, 2015, 14:47:30
Erg knap hoor dat je twee zo verschillende draaitafels met andere armen en elementen en dan ook nog in twee accoustisch verschillende ruimtes kan beoordele. Ook versterkers en speakers niet hetzelfde neem ik aan!
Zelf wil ik alleen maar apparatuur die ik bij mij thuis kan beoordelen op mijn apparatuur. ;)
Vindt trouwens dat je erg de nadruk op de speler legt. Zelf kies ik voor nadruk op element keuze.

Ik vind het moeilijk om te zeggen wat het meeste van belang is. Maar zou zelf eerder geneigd zijn te bezuinigen op een element dan op speler/arm of phono pre.

Ook omdat een element aan sluitage onderhevig is

roeleken

Ik heb paar maanden terug een nieuwe tafel gekocht en ook bezuinigd op element...  maar dan ook goed bezuinigd. Element kostte me 240 euro. Over een jaartje ga ik dan ook een hele goede kopen.
Wil maar zeggen dat je inderdaad kan bezuinigen op het element, maar in de toekomst toch echt niet. Lijkt me een van de belangrijkste onderdelen van je tafel.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Groovy

Ik zou als het niet nodig is niet bezuinigen op de dt en arm.
Kies een arm die voor veel elementen geschikt is dan kun je qwa elementen alle kanten uit.
Een element koop en verkoop je nu eenmaal in de meeste gevallen makkelijker dan een dt.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Jumping Jack

Citaat van: roeleken op maart 27, 2015, 16:01:04
Ik heb paar maanden terug een nieuwe tafel gekocht en ook bezuinigd op element...  maar dan ook goed bezuinigd. Element kostte me 240 euro. Over een jaartje ga ik dan ook een hele goede kopen.
Wil maar zeggen dat je inderdaad kan bezuinigen op het element, maar in de toekomst toch echt niet. Lijkt me een van de belangrijkste onderdelen van je tafel.

Ik heb hier nog een nieuwe dynavector 20x2 liggen,  speciaal aangepast voor / door vpi voor de jmw armen  ;)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

addesmo

Citaat van: Groovy op maart 27, 2015, 16:22:58
Ik zou als het niet nodig is niet bezuinigen op de dt en arm
Een element koop en verkoop je nu eenmaal in de meeste gevallen makkelijker dan een dt.
Als een draaitafel niet bevalt kun je die makkelijker inruilen op een andere dan dat je een element inruilt of verkoopt volgens mij.
Ik heb zelf een Rega p5, licht gemodificeerd, met een psu. Daarin een Lyra Delos. Dit voor minder dan Bas wil uitgeven. Ik daag hem uit om uit zijn combi met goedkoop element een beter geluid te krijgen.... ;)

addesmo