Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: Maikel_audionerd op maart 16, 2015, 21:47:09
^^
Ben benieuwd!
Ik ook! Of de Garrard nog steeds zo'n indruk maakt en wat de andere draaitafels daar tegenin weten te brengen. :music:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op maart 16, 2015, 22:18:41
Nóóóóóóóóóóó....  ;D
Haha, jawel! Mocht het de Garrard 301 worden, dan is er ook nog zoiets als een plint. ;D

De arm wordt denk ik wel een 12" dus dat beperkt de keus wel aardig. Een luchtgelagerde arm lijkt me ook wel wat hebben, maar dat past weer niet in mijn budget.

Niet dat een element onbelangrijk is, maar dat wordt binnen het budget de sluitpost. Dat komt dan ook pas aan het eind, dus over een tijdje... :devil:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Citaat van: Bas Akkerman op maart 16, 2015, 22:23:44
Haha, jawel! Mocht het de Garrard 301 worden, dan is er ook nog zoiets als een plint. ;D

De arm wordt denk ik wel een 12" dus dat beperkt de keus wel aardig. Een luchtgelagerde arm lijkt me ook wel wat hebben, maar dat past weer niet in mijn budget.

Niet dat een element onbelangrijk is, maar dat wordt binnen het budget de sluitpost. Dat komt dan ook pas aan het eind, dus over een tijdje... :devil:
Wat ik ervan weet zijn die dingen extreem (piel)gevoelig en dat lijkt mij nu niets voor jou. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Citaat van: Staaled op maart 17, 2015, 16:55:15
Wat ik ervan weet zijn die dingen extreem (piel)gevoelig en dat lijkt mij nu niets voor jou. ;)
Nou, zonder te willen pochen, weet ik dat sommige kennissen al hebben toegezegd de draaitafel thuis af te regelen als dat nodig mocht blijken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Ik draai al jaren zonder enig probleem met mijn 301.
Er hangt een stevige motor onder en de onderdelen zijn bijna onverslijtbaar.
Na 50-60 jaar kunnen ze wel een onderhoudsbeurt gebruiken.
Dan kom je met e350 al een heel eind.
Heb je het geluk dat alles nog ok is dan is een afstel en smeerbeurt voldoende voor jarenlang genieten.


Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Actionhost


Citaat van: Bas Akkerman op maart 16, 2015, 21:09:17

Daarna valt de beslissing welke draaitafel het wordt. De arm en element wordt dan de vervolgstap.

Nog jaren leesplezier dus! [emoji3]
Marantz PM-15s2 Limited Edition/Marantz SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met Ortofon 2M Blue/ Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Mod/Externe DAC: Marantz SA-15s2 Limited Edition/Synology DS213

Bas Akkerman

Citaat van: Groovy op maart 17, 2015, 18:44:53
Ik draai al jaren zonder enig probleem met mijn 301.
Er hangt een stevige motor onder en de onderdelen zijn bijna onverslijtbaar.
Na 50-60 jaar kunnen ze wel een onderhoudsbeurt gebruiken.
Dan kom je met e350 al een heel eind.
Heb je het geluk dat alles nog ok is dan is een afstel en smeerbeurt voldoende voor jarenlang genieten.
Ik doelde eigenlijk op het afstellen van de arm, maar jouw ervaringen zijn wel reden om de aanschaf van een Garrard aan te durven. Natuurlijk heb ik ook minder goede verhalen gehoord, ik ben dus niet geheel doof voor de risico's van zo'n vintage product.

Citaat van: Actionhost op maart 17, 2015, 19:50:46
Nog jaren leesplezier dus! [emoji3]
Decennia! ;D

Veel zal ook afhangen van de beschikbaarheid van de  uiteindelijke keuze. Maar eerst volgende week afwachten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

De kans dat er iets mis is is niet te sluiten als je een oude dt koopt dat is waar.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Bas Akkerman

Dat ik aan een luchtgelagerde arm zat te denken heeft een reden. Het lijkt me een goede keuze voor een krachtige motor als die van de Garrard. Voor mijn gevoel werkt het het beste als je dan een arm neemt die zo min mogelijk weerstand geeft. Idem voor de arm van Well Tempered bijvoorbeeld. Geldt natuurlijk voor alle draaitafelmotoren en armen, maar ik hoor graag jullie ervaren mening.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Citaat van: Bas Akkerman op maart 17, 2015, 17:32:08
Nou, zonder te willen pochen, weet ik dat sommige kennissen al hebben toegezegd de draaitafel thuis af te regelen als dat nodig mocht blijken.
Of het moet inmiddels veel beter zijn , maar dat diende met met enige regelmaat te doen.
Taart- en gebakabonnement dan lijkt mijn aangewezen. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Jumping Jack

Citaat van: Bas Akkerman op maart 18, 2015, 07:09:26
Dat ik aan een luchtgelagerde arm zat te denken heeft een reden. Het lijkt me een goede keuze voor een krachtige motor als die van de Garrard. Voor mijn gevoel werkt het het beste als je dan een arm neemt die zo min mogelijk weerstand geeft. Idem voor de arm van Well Tempered bijvoorbeeld. Geldt natuurlijk voor alle draaitafelmotoren en armen, maar ik hoor graag jullie ervaren mening.

Dan kun je ook voor een unipivot opteren. Veel eenvoudiger en ook minimale weerstand...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Groovy

Een luchtgelagerde toonarm heeft voordelen bij de aftasting van de groef.
De weerstand is minimaal en er is geen fouthoek.
Een stille pomp is wel iets waar je op moet letten als je die in dezelfde ruimte zet als de dt.
Ik ben zelf in voor een Rabco tangiale op batterijtjes,die zal op de Thorens komen.
De huidige eigenaar wil er nog niet vanaf maar de aanhouder wint ;D
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Bas Akkerman

Citaat van: Staaled op maart 18, 2015, 09:26:15
Of het moet inmiddels veel beter zijn , maar dat diende met met enige regelmaat te doen.
Taart- en gebakabonnement dan lijkt mijn aangewezen. ;)
Joh, zo vaak? Dat is wel een stevig minpunt ja.

Citaat van: Jumping Jack op maart 18, 2015, 09:28:41
Dan kun je ook voor een unipivot opteren. Veel eenvoudiger en ook minimale weerstand...
Maar zo weinig weerstand? Daarnaast gaat mijn voorkeur ook uit naar een 12" arm, juist vanwege de fouthoek.

Citaat van: Groovy op maart 18, 2015, 09:51:51
Een luchtgelagerde toonarm heeft voordelen bij de aftasting van de groef.
De weerstand is minimaal en er is geen fouthoek.
Een stille pomp is wel iets waar je op moet letten als je die in dezelfde ruimte zet als de dt.
Ik ben zelf in voor een Rabco tangiale op batterijtjes,die zal op de Thorens komen.
De huidige eigenaar wil er nog niet vanaf maar de aanhouder wint ;D

Het is voor nu nog buiten budget, maar in de toekomst zou ik die pomp dan aan de andere kant van de wand kunnen zetten. Ik ga eens Google voor die Rabco. Naar je Thorens ben ik ook benieuwd, die had ik nog niet beluisterd... :)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Komt goed.
Ik denk trouwens dat een Rabco toonarm niet zo duur hoeft te zijn.
Om er een te vinden in optimale staat is moeilijker.
Maar ik heb een kennis die ze weer in orde maakt.
Hij heeft ook een 30tal toonarmen alle in perfecte staat.
Dat is ook nog een optie als je een toonarm zoekt.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

roeleken

Bas Bas Bas: 'heb hebben van de zaak, is het einde van het vermaak'  Dat gaat bij jou wel op he. Je vindt de zoektocht volgens mij stukken leuker dan daadwerkelijk een draaitafel te kopen.
Mag ik je er op wijzen dat je maar één leven hebt en ondertussen dus helemaal niet kan genieten van het geweldige analoge vinyl!

Word persoonlijk een beetje moe van je zoektocht. Ik ga ook lang op onderzoek uit maar jij spant echt de kroon  ;D  , als je vervolgens ook nog over luchtgelagerde armen begint terwijl je volgens mij nog nooit een draaitafel in je bezit hebt gehad denk ik wel dat je het moeilijker zoekt dan nodig is.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Bas Akkerman

Citaat van: Groovy op maart 18, 2015, 10:36:30
Komt goed.
Ik denk trouwens dat een Rabco toonarm niet zo duur hoeft te zijn.
Om er een te vinden in optimale staat is moeilijker.
Maar ik heb een kennis die ze weer in orde maakt.
Hij heeft ook een 30tal toonarmen alle in perfecte staat.
Dat is ook nog een optie als je een toonarm zoekt.
Ok... Klinkt als het draaitafelparadijs. ;)

Citaat van: roeleken op maart 18, 2015, 10:40:18
Bas Bas Bas: 'heb hebben van de zaak, is het einde van het vermaak'  Dat gaat bij jou wel op he. Je vindt de zoektocht volgens mij stukken leuker dan daadwerkelijk een draaitafel te kopen.
Mag ik je er op wijzen dat je maar één leven hebt en ondertussen dus helemaal niet kan genieten van het geweldige analoge vinyl!

Word persoonlijk een beetje moe van je zoektocht. Ik ga ook lang op onderzoek uit maar jij spant echt de kroon  ;D  , als je vervolgens ook nog over luchtgelagerde armen begint terwijl je volgens mij nog nooit een draaitafel in je bezit hebt gehad denk ik wel dat je het moeilijker zoekt dan nodig is.
Je hebt gedeeltelijk gelijk hoor. Ik houd ook van de speurtocht. Daarom zie ik het ook niet als verloren tijd. Dagelijks geniet ik van mijn stereoset, dus ik weet dat mijn manier voor mij werkt. Ik besef ook dat ik er extreem de tijd voor neem, maar dat zie ik dus zelf niet als verspilling.
Of het nu een luchtgelagerde arm wordt of niet, een arm moet er toch komen. De zoektocht wordt er niet langer door.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

roeleken

maar heb je nu de well tempered al gehoord? Wellicht wordt dat een 'ear-opener'...
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Bas Akkerman

Citaat van: roeleken op maart 18, 2015, 14:48:42
maar heb je nu de well tempered al gehoord? Wellicht wordt dat een 'ear-opener'...
Nog niet en wie weet!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

roeleken

tis in ieder geval een totaal andere draaitafel-ontwerp. Je zult het niet geloven  ::) maar ben wel 'ns benieuwd wat je daar van vindt.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Mordante

Zag net dat dit draadje al twee jaar loopt. Hoe komt het dat het zo lang duurt?

Raphie

Citaat van: Mordante op maart 18, 2015, 16:26:22
Zag net dat dit draadje al twee jaar loopt. Hoe komt het dat het zo lang duurt?
Bas heeft geen haast :D
JBL PRX Power!

Bas Akkerman

Citaat van: roeleken op maart 18, 2015, 14:58:18
tis in ieder geval een totaal andere draaitafel-ontwerp. Je zult het niet geloven  ::) maar ben wel 'ns benieuwd wat je daar van vindt.
Ik ook! Die arm is briljant gevonden.

Citaat van: Mordante op maart 18, 2015, 16:26:22
Zag net dat dit draadje al twee jaar loopt. Hoe komt het dat het zo lang duurt?
Citaat van: Raphie op maart 18, 2015, 16:28:41
Bas heeft geen haast :D
Klopt!
Twee jaar geleden had ik nog geen werk en was het dus uitgesloten dat ik een draaitafel kon kopen. Ik vond het gewoon leuk om al wat voorwerk te doen. Daarna kreeg ik wel werk en dat betekende dat ik relatief weinig tijd heb. De draaitafelcombinaties die ik hoorde, konden me nog niet heel erg overtuigen, ze vielen nog niet in de smaak.
Maar natuurlijk is de belangrijkste reden dat ik inderdaad geen haast heb en de zoektocht zelf ook leuk vind.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Mordante

Citaat van: Bas Akkerman op maart 18, 2015, 16:43:37
Ik ook! Die arm is briljant gevonden.
Klopt!
Twee jaar geleden had ik nog geen werk en was het dus uitgesloten dat ik een draaitafel kon kopen. Ik vond het gewoon leuk om al wat voorwerk te doen. Daarna kreeg ik wel werk en dat betekende dat ik relatief weinig tijd heb. De draaitafelcombinaties die ik hoorde, konden me nog niet heel erg overtuigen, ze vielen nog niet in de smaak.
Maar natuurlijk is de belangrijkste reden dat ik inderdaad geen haast heb en de zoektocht zelf ook leuk vind.

Laatst heb ik zelf een andere platenspeler gekocht. Heb deze niet direct vergeleken met andere in dezelfde prijsklasse. Na een tijd spelen me audio weet je ongeveer wel wat je smaak is en wat er te koop is. Tenminste zo denk ik er over.  Zeg zeker niet dat he DE manier is. Misschien zelfs wat gemakzuchtig van mij.

Hoewel ik niet denk dat ik voor de prijs (of uberhaupt) snel wat beters ga vinden.

Je mag een keer komen luisteren.

Groovy

Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.