Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Iemand enig idee wat het verschil is tussen de Garrard 301 en 401?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Groovy

Een Garrard 401 geeft iets meer laag zo wil het verhaal.
Verder maakt het op de uitvoering na weinig verschil.
De Garrard 301 is gewilder en dus duurder er is een greas bearing en een oil bearing.
De greas is de eerste serie de oil is serie 2.
Een Emt 930 st klinkt met het Emt tsd-15 element nog krachtiger dan een Garrard 301.
Een goede Emt kost dan ook minimaal e3500.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op november 22, 2014, 23:41:15
100.
:tounge:

Citaat van: Groovy op november 22, 2014, 23:52:02
Een Garrard 401 geeft iets meer laag zo wil het verhaal.
Verder maakt het op de uitvoering na weinig verschil.
De Garrard 301 is gewilder en dus duurder er is een greas bearing en een oil bearing.
De greas is de eerste serie de oil is serie 2.
Een Emt 930 st klinkt met het Emt tsd-15 element nog krachtiger dan een Garrard 301.
Een goede Emt kost dan ook minimaal e3500.

Ok, dank je. De greas bearing schijnt gewilder te zijn, maar is dat uit nostalgie of vanwege geluidswinst?

Krachtiger zou het voor mij niet hoeven, denk ik. Ik zou juist misschien wat meer verfijning willen. Met mijn lekenverstand zouden een lichtere arm en een MM-element daar zeker een rol bij kunnen spelen. Wat timing betreft zou het ook nog wel iets beter kunnen al weet ik niet of dat met een Garrard (motorsturing?) kan.

Jullie merken het, de Garrard heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Groovy

De Garrard lovers vinden dat de greas klankmatig beter zou zijn.
Ik kan dat niet bevestigen ik hoor geen verschillen tussen een Greas of Oil.
Een Emt 930 is heel mooi als je van robuust houd.
Die is gemaakt van Bakeliet en dat is op een frame verlijmt.
Een Emt 930 moet in een geveerde console hangen of in een absorberframe dan klinkt hij optimaal.

Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Arden

Citaat van: Arden op april 23, 2014, 13:49:40
He he... Eindelijk! Een beetje een fraaie plint er omheen (er zit nu een plint omheen, dus erme draaien kun je snel), maar met een echt mooi gebouwde krijg je zo iets...



... deze plinten zijn zo gemaakt dat er een Dr. Feickert armboardje op past, je kunt het dus kwa arm zo gek niet bedenken, of hij past er op. Zo een dergelijke plint kost je tussen de 500 en de 1000 euro, een 12 ich Jelco doet nieuw 800, die vind je eventueel ook nog wel voor 4-500 2e hands. Het hoeft toch niet morgen klaar lijkt me? Zet er voor nu een SME 3009 op, een leuk passend elementje en je zit nog steeds maar rond die 1000 euro. Wanneer er budget vrijkomt ga je upgraden, iets wat je met een Garrard tot in het oneidige kan blijven doen...

He Bas,

Waren we een half jaar geleden al niet zo ver?

Bas Akkerman

Citaat van: Arden op november 23, 2014, 10:38:01
He Bas,

Waren we een half jaar geleden al niet zo ver?
Ja! :laugh:

Ik moest het alleen met eigen oren horen. Wat genoegzaam bekend alles over mij zegt.
Herken jij de uitdaging met het goedkrijgen van de timing Marco? Of verbeeld ik me dat alleen?
"Lastigste" was namelijk dat de muziek me zo mee trok dat technisch luisteren moeilijker werd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

Citaat van: Bas Akkerman op november 23, 2014, 10:53:50

"Lastigste" was namelijk dat de muziek me zo mee trok dat technisch luisteren moeilijker werd.

En daar gaat het om, je hebt hem gevonden  :pompom:

Groovy

En dan ook in acht genomen dat de Garrard niet door een professional is afgesteld maar door mij wat ik blijkbaar niet onverdienstelijk gedaan heb ;D
Waarschijnlijk gaat hij nog beter klinken met een betere toonarm en element.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Bas Akkerman

Citaat van: chansig op november 23, 2014, 09:34:06
Een EMT is nog mooier...

Gr Hans
Wie heeft er een EMT? :sigh:
Het is ook zeker een smaakkwestie hoor. Voor velen zal de Garrard te kleurrijk zijn en teveel aandikken, met een te dikke kwast schilderen.

Citaat van: lynch1979 op november 23, 2014, 10:58:24
En daar gaat het om, je hebt hem gevonden  :pompom:
Eigenlijk wel hè? Één van de dingen die me het meest verbaasde was het inzicht in de persing. Goede persingen waren zeer merkbaar beter dan mindere, vuile persingen. Bij goede persingen hoorde ik veel definitie, iets dat in mijn ervaring maar zelden samengaat met de flow en "schwung".Het is weer een andere definitie van neutraal, maar voor mij is dat neutraal. De Garrard leek niks toe te voegen. Omdat ik uiteindelijk alleen de beste persingen van een stuk wil hebben, is die eerlijkheid erg gewenst.

Citaat van: Groovy op november 23, 2014, 11:09:39
En dan ook in acht genomen dat de Garrard niet door een professional is afgesteld maar door mij wat ik blijkbaar niet onverdienstelijk gedaan heb ;D
Waarschijnlijk gaat hij nog beter klinken met een betere toonarm en element.
Ik denk dat er ook nog winst valt te halen uit de afstelling. Nu waren de sibilanten wat nadrukkelijk en wat "zwabberig". Ook het geluidsbeeld was wat klein en rommelig bij drukkere passages. Het heeft me er niet van weerhouden te genieten. Susan Vega (Solitude Standing, volgens mij?) was bijvoorbeeld een aangename verrassing.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Klopt Solitude Standing.
Het nummer was Tom's Dinner.


Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Bas Akkerman

Citaat van: Groovy op november 23, 2014, 12:39:31
Klopt Solitude Standing.
Het nummer was Tom's Dinner.
Yep, had het net nog even opgezocht in Spotify. Een schijnbaar simpel nummer, maar ik denk dat er genoeg sets zijn die dit een lastig nummer vinden. Zou zo maar eens een testnummer kunnen gaan worden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Alco

CitaatWie heeft er een EMT?

Hanze HiFi, in Zwolle: http://www.hanzehifi.nl/merken-bezigheden/thorens-garrard/emt  :smile:

Ze hebben aankomend weekend overigens weer een draaitafel show.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Bas Akkerman

Citaat van: Alco op november 23, 2014, 13:14:46
Hanze HiFi, in Zwolle: http://www.hanzehifi.nl/merken-bezigheden/thorens-garrard/emt  :smile:

Ze hebben aankomend weekend overigens weer een draaitafel show.
Aankomend weekend ben ik al bezet, maar ik houd het in gedachten. Bedankt!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Arden

Citaat van: Bas Akkerman op november 23, 2014, 10:53:50
Ja! :laugh:

[...]
Herken jij de uitdaging met het goedkrijgen van de timing Marco? Of verbeeld ik me dat alleen?
[...]

Juist de idler tafels excelleren in timing en drive, daar staan ze nou om bekend. Tafels zijn ongeveer voor de eeuwigheid gebouwd en blijven gewoon meegroeien met de armen en elementen die je er in de toekomst nog op kan bouwen. Plinten kun je op je interieur laten aanpassen/bouwen, wat wil je nog meer?

Technisch zitten er geen kolossale verschillen tussen een 301 of een 401, laat dus gewoon de esthetische waarde meetellen. De 1 vindt een 301 mooier om te zien, de ander een 401. Als knaken niet mee zouden tellen (wat ze in dit geval wel doen) zou ik voor een 301 kiezen, maar nogmaals, dat is puur esthetisch... Knappe tafel in jouw budget die überhaupt in de buurt van een 301 of 401 gaat komen!

Dat een EMT verder zou gaan durf ik te betwijfelen. In theorie wel natuurlijk, maar vind maar eens een niet afgeleefde voor de prijs van een 401 of zelf die van een 301...

Bas Akkerman

Citaat van: Arden op november 23, 2014, 17:30:07
Juist de idler tafels excelleren in timing en drive, daar staan ze nou om bekend. Tafels zijn ongeveer voor de eeuwigheid gebouwd en blijven gewoon meegroeien met de armen en elementen die je er in de toekomst nog op kan bouwen. Plinten kun je op je interieur laten aanpassen/bouwen, wat wil je nog meer?
Een bijpassende plint in de stijl van het Ebony-fineer van mijn Harbeths... :wub:

CitaatTechnisch zitten er geen kolossale verschillen tussen een 301 of een 401, laat dus gewoon de esthetische waarde meetellen. De 1 vindt een 301 mooier om te zien, de ander een 401. Als knaken niet mee zouden tellen (wat ze in dit geval wel doen) zou ik voor een 301 kiezen, maar nogmaals, dat is puur esthetisch... Knappe tafel in jouw budget die überhaupt in de buurt van een 301 of 401 gaat komen!

Dat een EMT verder zou gaan durf ik te betwijfelen. In theorie wel natuurlijk, maar vind maar eens een niet afgeleefde voor de prijs van een 401 of zelf die van een 301...
Duidelijk! Persoonlijk vind ik een 301 met de afgeronde hoeken en dat emaille ook mooier. Het is meer het vinden dan het geld wat mij betreft dat het lastiger maakt.

De "dichtheid van klankkleur" en de dynamiek (die gitaaruithalen in "Two Skaters" en de trompet in Flamenco Sketches!) van wat de Garrard liet horen, zijn nu al één van de hoogtepunten van wat ie te bieden heeft. Ik word steeds nieuwsgieriger naar wat verschillende armen en elementen erop kunnen doen...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Raphie

2014 gaat het jaar van aanschaf ook niet worden hé?
Ik gok zo langzamerhand ergens 2019 :D
JBL PRX Power!

Bas Akkerman

Citaat van: Raphie op november 23, 2014, 19:32:43
2014 gaat het jaar van aanschaf ook niet worden hé?
Ik gok zo langzamerhand ergens 2019 :D
Fuck, ik moet opschieten! ;D

Met de ervaring van gisteren denk ik zelf begin volgend jaar. Hoewel ik niet weet hoe snel de ombouw et cetera gaat, er zal namelijk wel wat moeten gebeuren met deze vintage tafel voordat ie echt goed spelen kan. Ben ook een beetje aan het kijken hoeveel een plint minimaal kan kosten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Joris1971

Wat kost zo een Garrard 301?


Bas Akkerman

Citaat van: lynch1979 op november 23, 2014, 21:18:56
http://www.ebay.com/itm/Classic-301-Transcription-Turntable-made-using-Garrard-401-motor-/271648901841
Onder andere. Een 301 zonder plint heb je denk ik tussen de €750 en €1000. Plint vanaf €500,-. Arm en element, wat je er voor over hebt. Dit naar aanleiding van wat ik er over gelezen heb, dus ik kan er best naast zitten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

Citaat van: Bas Akkerman op november 23, 2014, 21:49:01
Onder andere. Een 301 zonder plint heb je denk ik tussen de €750 en €1000. Plint vanaf €500,-. Arm en element, wat je er voor over hebt. Dit naar aanleiding van wat ik er over gelezen heb, dus ik kan er best naast zitten.

Het was het eerste en gelijk erg mooie voorbeeld wat ik zag  ;)

Bas Akkerman

Citaat van: lynch1979 op november 23, 2014, 21:51:56
Het was het eerste en gelijk erg mooie voorbeeld wat ik zag  ;)
Het is ook zeker een mooi voorbeeld van wat er allemaal kan.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten