Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Cyreg

Citaat van: Onder013 op juni 12, 2013, 18:35:30
......
Over tikken en kraken:
dat hoort een beetje bij analoog. Het gekke is dat het mij binnen bepaalde grenzen niet stoort. Misschien omdat ik er mee opgegroeid ben. Zelfs op nieuwe LP's komt het voor ondanks dat ik ze met veel zorg behandel.
Het tikken en kraken heeft wel een aantal factoren die van invloed zijn:
- de vorm van de stylus
- het element zelf
- afstelling van de arm (de belangrijkste zijn overhang, azimuth, VerticalTrackingAngle), dwarsdrukcompensatie, naalddruk)
- het soort vinyl en uiteraard hoe schoon dat is en vrij van statische electiciteit
.......

Ook niet te vergeten de phonotrapconstructie.
Snelle signalen goed kunnen volgen door grote bandbreedte en daarmee fasereinheid vh versterkerontwerp  ;)
Stukje tekst van een ontwerper:

The real explanation is dead-simple!

Every amp configuration in existence has some high frequency point which it can't pass - it's transition frequency after which it can't amplify. In fact, transition frequency is where its gain has fallen to unity (1).

Driven further it goes into oscillation. But before it gets there, its output is going out of phase until it reaches the oscillation-guaranteed angle of 180 degrees.

A really stable amp - one that doesn't easily oscillate has a lot of phase margin at the frequency its ouput falls to unity (1).

A not too stable amp doesn't have that phase margin.

Surface noise (in this case clicks and pops) are fast rising and high in output which sends every amp into overload unless it's control loop (negative feedback) is fast enough to register. Even so, the overload forces a phase reversal!

That reversal has a transition "envelope"  - catch it before it reaches the other end of that "envelope" and it will not go the full 180 degrees, but there's little leeway.

But if the amp configuration doesn't have sufficient phase margin it doesn't take much to push it near enough to 180 degrees and oscillation! (emphasising little clicks as giant cracks!)

Therefore, make it a fast amp stage with a fast control loop and ensure plenty of phase margin and you should end up with a phono stage that doesn't go silly on clicks and pops.

Compare such a stage with others that do and you've found a way of subduing clicks and pops, comparatively speaking.
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

garmtz

Ik denk dat dat wel een effect kan hebben, maar niet zo groot als deze ontwerper ons wil laten geloven...

Bas Akkerman

Vandaag is Arden trouwens even langs geweest om het boekwerk 'Greatest Turntables' af te geven. Mooi boek! :wub:
Verder heeft hij nog even naar mijn set geluisterd en hebben we het daar nog even over gehad. En uiteraard over allerlei andere apparatuur en dan vooral draaitafels. Een liefhebber pur sang, echt tof om zo iemand te mogen ontmoeten! :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

mainly British stuff

Bas Akkerman

Citaat van: Martin!!! op juni 14, 2013, 09:35:43
Nog wat lekker leesvoer

http://www.theabsolutesound.com/buyers_guides/13/

:coffee:
Mooi, dank je! Het zijn altijd flinke pdf-files dus ik ga het straks thuis even bekijken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#430
Citaat van: Bas Akkerman op juni 14, 2013, 10:01:42
Mooi, dank je! Het zijn altijd flinke pdf-files dus ik ga het straks thuis even bekijken.
Tja, ik kon wederom niet zoveel met dat overzicht. Geen LP12 en dan nog luister ik liever zelf naar apparatuur om een mening te vormen.

Aanstaande vrijdag ga ik dan ook naar Henk (Onder013) om te luisteren naar zijn Michel Gyro SE. Een heel ander geluid dan de LP12 aldus Garmt en juist die verschillen zoek ik op. Ik ben benieuwd...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Robiwan

Citaat van: Bas Akkerman op juni 18, 2013, 07:36:59
Tja, ik kon wederom niet zoveel met dat overzicht. Geen LP12 en dan nog luister ik liever zelf naar apparatuur om een mening te vormen.

Aanstaande vrijdag ga ik dan ook naar Henk (Onder013) om te luisteren naar zijn Michel Gyro SE. Een heel ander geluid dan de LP12 aldus Garmt en juist die verschillen zoek ik op. Ik ben benieuwd...

het zal een mooie luisterdag worden. De michel klinkt erg schoon, dynamisch met strak laag. De zogenaamde "Boogie Woogie" factor van de LP12 is veel minder aanwezig. Maar het is maar net waar je voorkeur ligt. Neem je nog "heipalen" muziek mee kan Henk wel waarderen ;D, not :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Naim CD5si | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Rega P2+Carbon mm | Neat Motive SX2

Bas Akkerman

Citaat van: LPlover op juni 18, 2013, 12:03:40
het zal een mooie luisterdag worden. De michel klinkt erg schoon, dynamisch met strak laag. De zogenaamde "Boogie Woogie" factor van de LP12 is veel minder aanwezig. Maar het is maar net waar je voorkeur ligt. Neem je nog "heipalen" muziek mee kan Henk wel waarderen ;D, not :D
Haha, ik heb nog met de gedachte gespeeld 'Fat Of The Land' van Prodigy te kopen op lp, maar ik luister er te weinig naar. Wel een leuke test voor Henk dan... ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz


Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op juni 18, 2013, 12:24:27
En Henk heeft een Moving Iron element, net als ik... :)

Het is een MC de AT OC9 III

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op juni 18, 2013, 12:12:34
Haha, ik heb nog met de gedachte gespeeld 'Fat Of The Land' van Prodigy te kopen op lp, maar ik luister er te weinig naar. Wel een leuke test voor Henk dan... ;)

Ik ben gezakt voor die test. Ik wil je dus het mee zeulen van ^%^&*&#@ besparen ;D

Staat de vrijdag nu definitief vast? Ik heb je eerder een PM gestuurd over faciliteiten, ed.

Groet,

Henk

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op juni 18, 2013, 12:38:10
Ik ben gezakt voor die test. Ik wil je dus het mee zeulen van ^%^&*&#@ besparen ;D

Staat de vrijdag nu definitief vast? Ik heb je eerder een PM gestuurd over faciliteiten, ed.

Groet,

Henk
Och, één plaat meer of minder... :devil:
Wat mij betreft wel. Ik dacht ook op je laatste PM te hebben gereageerd... Zal het nog eens nakijken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Nosferatu

Citaat van: Bas Akkerman op juni 18, 2013, 12:12:34
Haha, ik heb nog met de gedachte gespeeld 'Fat Of The Land' van Prodigy te kopen op lp, maar ik luister er te weinig naar. Wel een leuke test voor Henk dan... ;)
Zal ik even wat Metallica albumpjes op 180gr vinyl opsturen Bas ?  :D
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

Deleted Member 2

Citaat van: Nosferatu op juni 18, 2013, 13:36:34
Zal ik even wat Metallica albumpjes op 180gr vinyl opsturen Bas ?  :D


Neeee a.u.b. neeeeeee :devil: :nowink:

Geniet er van. ieder het zijne.....(al snap ik er helemaal niks van :()

Bas Akkerman

Citaat van: Nosferatu op juni 18, 2013, 13:36:34
Zal ik even wat Metallica albumpjes op 180gr vinyl opsturen Bas ?  :D
Haha, metal is ook mijn smaak niet. Maar steviger house of hoe je Prodigy ook wil noemen, vind ik af en toe wel lekker.

Citaat van: Onder013 op juni 18, 2013, 13:54:53

Neeee a.u.b. neeeeeee :devil: :nowink:

Geniet er van. ieder het zijne.....(al snap ik er helemaal niks van :()
Haha, ik hoop dat het ontiegelijk heet wordt vrijdag Henk. Dan komen jouw bluesplaten zo lekker over... 8)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

En dan even tot bij mij om dezelfde cartridge te horen in een VPI (en herrie is hier wel toegestaan, ik ben nog niet bejaard  ;D).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Nosferatu

Citaat van: Onder013 op juni 18, 2013, 13:54:53

Neeee a.u.b. neeeeeee :devil: :nowink:

Geniet er van. ieder het zijne.....(al snap ik er helemaal niks van :()
Ik heb 3 Metallica albums op vinyl maar alleen maar omdat ze bij een stapeltje platen zaten die ik heb overgenomen. Heb er ook nix mee.  ;D
Video corner: Denon X-4000 AVR + DBT-3313UD + DNP-2000NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Yamaha A-S3200 versterker + Denon DCD-2020AE SACD speler + Denon DCD-1520 CD speler + Denon DNP-2000NE streamer, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000 hoofdtelefoons.

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op juni 18, 2013, 14:06:24
En dan even tot bij mij om dezelfde cartridge te horen in een VPI (en herrie is hier wel toegestaan, ik ben nog niet bejaard  ;D).
Dat ga ik zeker nog eens doen Nick, beslist!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Jumping Jack op juni 18, 2013, 14:06:24
En dan even tot bij mij om dezelfde cartridge te horen in een VPI (en herrie is hier wel toegestaan, ik ben nog niet bejaard  ;D).

Dank u! Ik ben ook nog maar net 66 hoor ;D


Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Citaat van: Jumping Jack op juni 18, 2013, 15:35:09
Maar jong van hart Henk  ;).

Absoluut. Maar ondanks dat, geen heipalenmuziek!

Nick, is het wat als Bas en en ik en als ook jij daar wat voor voelt een keer bij je langs komen om vooral ook de VPI te horen? Weet overigens niet of Bas in is.

Groet,

Henk

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op juni 18, 2013, 15:44:41
Absoluut. Maar ondanks dat, geen heipalenmuziek!

Nick, is het wat als Bas en en ik en als ook jij daar wat voor voelt een keer bij je langs komen om vooral ook de VPI te horen? Weet overigens niet of Bas in is.

Groet,

Henk
Dat lijkt me een bijzonder goed plan! Auto laat toch nog wel even op zich wachten...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Tuurlijk lijkt me dat wat! Ik bekijk even de mogelijkheden, en dan spreken we mss best verder af per pm?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Deleted Member 2

Citaat van: Jumping Jack op juni 18, 2013, 15:48:57
Tuurlijk lijkt me dat wat! Ik bekijk even de mogelijkheden, en dan spreken we mss best verder af per pm?

prima. Ik kijk er naar uit!

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten