Game PC in HTPC behuizing?

Gestart door Martijnst1990, maart 12, 2013, 10:26:40

Vorige topic - Volgende topic

Martijnst1990

Mijn PC is inmiddels alweer ruim 4 jaar oud en was toen al niet heel hoogstaand, dus hij is aan een upgrade (of vervanging) toe. Nou heb ik een Antec Fusion HTPC kast waar een Micro ATX moederbord in moet. Graag zou ik een PC willen waar ik ook lekker op kan gamen en dus de nieuwste spellen leuk kan draaien (hoeft niet allemaal maxed out te zijn).

Maar aangezien ik er zelf vrijwel geen verstand van heb, vraag ik mij af of het we mogelijk is om in deze kast een game PC te bouwen. Met andere woorden, valt er met de ruimte in de kast en een Micro ATX moederbord wel echt een game PC samen te stellen?

De PC moet eigenlijk op dezelfde plek komen als waar de huidige nu staat en dat is in mijn audio rack, dus moet eigenlijk wel deze kast blijven.

Onderstaand een foto van de binnenkant van de kast, voor een idee van de grootte hoop ik.

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

RalphH

Kan er qua hoogte een full size kaart in? De lengte is geen probleem zo te zien, dus als je een miniATX bordje hebt met een PCI-e x16 slot, moet dat lukken.
Anders een Low Profile (LP) kaartje.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

knubbe

Het lijkt me inderdaad dat het alleen om de afmetingen van de GFX kaart zal gaan, verder zie ik geen beperkingen.
Lengte kan misschien ook een issue zijn met de aansluitingen van je optische drive, gewoon even meten.

Als er een nieuwe voeding in moet, neem een modulaire. Scheelt je ruimte en rommel met je kabels.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

RubenV.

Hey Martijn,

Leuk projectje  :clapping: Dat is wel mogelijk als ik het zo zie. Waar je denk ik wel op moet letten is: 1) de hoogte van grafische kaart (maar zo te zien past er wel een fullsize kaart in) 2) de hoogte van de processor koeling en als laatste moet je even uitzoeken of je huidige voeding genoeg stroom kan leveren voor de nieuwe setup.

Wat betreft de afmeting van je moederbord (micro ATX) heb je meer dan genoeg keus. Ik zou je adviseren om voor een Z77 chipset te kiezen (socket 1155). Bijvoorbeeld een MSI H77MA-G43 (64 euro). Hier zit verder alles op wat je nodig hebt (USB 3.0, SATA600). Eventueel zou je nog kunnen kiezen voor een moederbord dat ook onboard wifi heeft, mocht je bij je audiorack geen toegang hebben tot bedraad internet.

Om de meeste games fatsoenlijk te kunnen draaien volstaat een core i5. Neem je de 3570K, dan houd je in de toekomst wat meer opties vrij om deze eventueel wat harder te laten draaien, deze heeft namelijk een vrij instelbare multieplier. (200 euro) De stockkoeler die hierbij zit kan je vervangen door een exemplaar dat stiller is en beter koelt. Afhankelijk van de ruimte die je in je kast over hebt (en dan met name de hoogte) kan ik je er een adviseren.

Als intern geheugen raad ik je 8GB ddr3 geheugen aan. Dit is ook ruim voldoende voor de huidige games. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile reepjes (52,50 euro). Dat is op 1600MH geklokt; dat is voor het gros van de gamers voldoende. Deze modules van Corsair hebben geen hoge heatspreaders waardoor dit geen conflict zal opleveren bij het installeren van de processorkoeler of in jouw htcp behuizing.

Ik raad je wel aan om iig om voor het installeren van je OS en games een SSD te kiezen. Buiten dat je pc sneller opstart (en over het algemeen een stuk sneller zal aanvoelen) laden de games ook een stuk sneller waardoor je minder hoeft te wachten bij bijvoorbeeld het laden van levels. Korte laadtijden geven een betere gamebeleving vind ik zelf. Afhankelijk van je budget kan je voor een 128GB of 250GB schijf kiezen. Ik denk persoonlijk dat je aan 128GB wel genoeg zal hebben. De HDD die je er nu in hebt zitten kan je dan bijvoorbeeld blijven gebruiken voor opslag. Denk bij een 128GB SSD bijvoorbeeld aan een Samsung 840 (85 euro) of de pro versie (115 euro) als niet alleen de leessnelheid maar ook de schrijfsnelheid belangrijk voor jou is.

Dan de grafische kaart. Als je kiest voor een AMD-kaartje dan kan je deze op het moment in een bundel kopen waar je een aantal spellen origineel bij krijgt (denk aan Far Cry3, hitman e.d.). Ik heb zelf eind december gekozen voor een nVidia kaart omdat nVidia naar mijn mening regelmatiger komt met driver updates en deze het beste draaide met Far Cry 3. Wat voor jouw de beste keus is hangt denk ik het meeste van je budget af. Denk hierbij aan een Radeon 7950HD (275 euro) of bijvoorbeeld een nVidia GTX660(ti) (200 euro, en voor de ti-versie 280). De videokaart is het allerbelangrijkste onderdeel van je pc als je wil gaan gamen, dus bedenk goed wat je hier aan wil besteden.

Mocht je eventueel een andere voeding nodig hebben dan zou ik zoals knubbe al aangaf voor een modulaire voeding gaan. De stroomkabels kan je dan allemaal apart aansluiten op het kastje van de voeding. Dit heeft als voordeel dat je kabels die je niet gebruikt gewoon weg kan laten, zodat deze geen zootje maken van je fusion kast. Ik zou dan echter wel een voeding aanraden met een 80 plus Gold certificering. De meeste hiervan zijn namelijk modulair, deze voedingen zijn energie zuinig en er zit vaak ook langere fabrieksgarantie op. Daarnaast kan een voeding van slechte kwaliteit (deze leveren niet altijd de hoeveelheid Watts die ze beloven) de meest rare problemen veroorzaken. Zo'n voeding is niet goedkoop (80-100 euro) maar hier kan je wel lang mee doen.

Als laatste zou je ook nog die twee fans (aan de rechterkant) kunnen vervangen door stillere exemplaren die ook waarschijnlijk meer lucht kunnen verplaatsen, mocht je dat willen. Dat gaat je ongeveer 2 tientjes kosten. Als je gaat gamen dan overstemd de koeler van de grafische kaart zulke fans met gemak, maar als je gewoon aan het internetten bent oid. dan is je pc een heel stuk stiller.

Om terug te komen op je vraag: "Met andere woorden, valt er met de ruimte in de kast en een Micro ATX moederbord wel echt een game PC samen te stellen?" JA

Een systeem met bovenstaande specs zal sowieso alle nieuwe games op minimaal medium settings (en ik denk met de meeste games ook nog wel op high) kunnen spelen. Het is dan alleen afhankelijk van de grafische kaart en het budget daarvoor of er nog iets meer uit te peuteren valt.

Als je eenmaal een budget in je hoofd hebt kan ik je nog een uitgebreider advies geven, mocht je dat graag willen. Eventueel kan ik je ook helpen met de bouw van je nieuwe systeempje...

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Martijnst1990

Thanks voor de reacties! Ik had zelf ook al het idee dat het vooral aan de grafische kaart zou liggen qua formaat of het zou gaan passen. Ik zal later vandaag de PC kast eens open maken (de foto hier boven is al een oude foto) om de ruimte eens goed op te meten en vooral de hoogte van de kaart inderdaad. Ik zag namelijk dat bijvoorbeeld een GTX660 al 11 cm hoog is, waardoor het al erg krap word ben ik bang.

Ruben, wat een lange en behulpzame post! Ik heb nu niet al te veel tijd om er helemaal inhoudelijk op te reageren dus dat doe ik straks even, maar hier heb ik al heel veel aan! Qua budget zat ik zelf te denken aan 800-1000 waarbij ik het liefst bij de 800 blijf. De 1000 is meer voor als er toch een andere kast moet komen en er dus meer kosten bij komen. SSD was ook zeker wel de bedoeling, heb gezien hoe snel dat werkt bij een maat van me en dat is echt heerlijk. Alleen het internetten al, nooit gedacht dat zelfs dat zoveel sneller zou gaan.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Spollie

Citaat van: RubenV. op maart 12, 2013, 12:50:15
Wat betreft de afmeting van je moederbord (micro ATX) heb je meer dan genoeg keus. Ik zou je adviseren om voor een Z77 chipset te kiezen (socket 1155). Bijvoorbeeld een MSI H77MA-G43 (64 euro). Hier zit verder alles op wat je nodig hebt (USB 3.0, SATA600). Eventueel zou je nog kunnen kiezen voor een moederbord dat ook onboard wifi heeft, mocht je bij je audiorack geen toegang hebben tot bedraad internet.

Dit moederbord heeft een H77-chipset en heeft dus geen instelbare multiplier, zelfs als je een K-procesor hebt. Wil je kunnen overklokken zul je naar een MSI Z77MA-G45 of iets dergelijks moeten kijken. Als koeler zou ik een Scythe Shuriken of Big Shuriken adviseren.

Citaat van: RubenV. op maart 12, 2013, 12:50:15
Dan de grafische kaart. Als je kiest voor een AMD-kaartje dan kan je deze op het moment in een bundel kopen waar je een aantal spellen origineel bij krijgt (denk aan Far Cry3, hitman e.d.). Ik heb zelf eind december gekozen voor een nVidia kaart omdat nVidia naar mijn mening regelmatiger komt met driver updates en deze het beste draaide met Far Cry 3. Wat voor jouw de beste keus is hangt denk ik het meeste van je budget af. Denk hierbij aan een Radeon 7950HD (275 euro) of bijvoorbeeld een nVidia GTX660(ti) (200 euro, en voor de ti-versie 280). De videokaart is het allerbelangrijkste onderdeel van je pc als je wil gaan gamen, dus bedenk goed wat je hier aan wil besteden.

Onderschat de benodigde hoogte in je kast niet! Ik heb onlangs een HTPC gebouwd in een kast van 14 cm hoog. Deze kast heeft full-size expansion slots, maar mijn videokaart paste er toch niet in omdat de stekkers van de voedingskabels naar de videokaart te hoog waren. Dus ik moet op zoek naar een kast van 17cm of hoger, ik weet niet hoe hoog jouw kast is?

Martijnst1990

Citaat van: Spollie op maart 12, 2013, 13:27:59
Dit moederbord heeft een H77-chipset en heeft dus geen instelbare multiplier, zelfs als je een K-procesor hebt. Wil je kunnen overklokken zul je naar een MSI Z77MA-G45 of iets dergelijks moeten kijken. Als koeler zou ik een Scythe Shuriken of Big Shuriken adviseren.

Onderschat de benodigde hoogte in je kast niet! Ik heb onlangs een HTPC gebouwd in een kast van 14 cm hoog. Deze kast heeft full-size expansion slots, maar mijn videokaart paste er toch niet in omdat de stekkers van de voedingskabels naar de videokaart te hoog waren. Dus ik moet op zoek naar een kast van 17cm of hoger, ik weet niet hoe hoog jouw kast is?
Dit word wel een serieus probleem ben ik bang, mijn kast is ook 14 cm hoog. Kom later vandaag met exacte maten.

Dedicated HT

RubenV.

Klopt, dit moet een Z77-chipset zijn. Kwa prijs zijn deze bordjes ongeveer 2 tientjes duurder. Zo'n Scythe Shuriken of big gaan met 52 en 58mm hoogte makkelijk passen. Een Mugen 3 valt door de hoogte (150+mm) af.

Die stekker steken inderdaad uit aan de zijkant bij de meeste modellen. Voor alle referentie modellen zitten die porst vanzelfsprekend op dezelfde plek. Dit gaat in Martijn90 zijn geval de hoogte in, en die is door de kast nou net een beetje beperkt. Misschien valt hier ook nog wel een oplossing voor te vinden..
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

dennism

Ik ben nog geen high-end modellen videokaarten tegen gekomen waarbij de voedingsstekkers anders positioneerd waren dan bij het reference model. Ook bij niet reference modellen niet, dit omdat vaak de koeling de gehele kaart bedekt.

Silverstone heeft echter een aantal behuizingen welke mogelijk voldoen, en zijn van zeer goede kwaliteit. http://www.silverstonetek.com/product_case.php?go=Y&area=en filter even op minimaal 11" length voor de videokaart en micro atx voor het moederboard, dan zie je een aantal kasten welke in een Av rack zouden moeten passen, ook wat towers, maar deze gewoon negeren.

RalphH

Hey Martijn,
Schiet me ff te binnen dat mijn kast ook past (als de koeler niet boven de kast uitsteekt ;D)en daar zit een atx bord in. Is een htpc (desktopmodel) kast van silverstone.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

Martijnst1990

Bedankt weer voor het meedenken :) Heb even op de site van Silverstone gekeken en heb daar een mooi model gevonden. De Silverstone GD07. 17,5 cm hoog en zowel de lengte als hoogte van een videokaart zou volgens Silverstond zelf geen probleem zijn. Een GTX 660 past daar makkelijk in.

Heb inmiddels een PC samengesteld (met behulp van een maat en jullie uiteraard ;)), helaas wel wat boven budget, maar ik denk dat het een mooi systeem is. Sowieso is het niet de bedoeling dat deze nu direct besteld word, er moet natuurlijk eerst wat gespaard worden, dus misschien word hij in de tussen tijd wel wat goedkoper nog ook.

Systeem bestaande uit:

- Moederbord: ASUS P8Z77-V LX
- Processor: Intel Core i5 3570K / 3.4 GHz
- Processor koeler: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B SCBSK-2100
- Videokaart: MSI N660Ti PE 2GD5/OC
- Geheugen: Corsair Vengeance 1600 mhz 8GB
- Voeding: OCZ ModXStream Pro 600 watt modulair
- HTPC kast: SilverStone Grandia GD07
- HDD: Seagate Barracuda ST2000DM001
- SSD: Samsung 840 Series MZ-7TD120 120 GB

Alleen zit er op dit moederbord geen wifi, dus zal ik er toch nog een externe ontvanger in moeten stoppen, maar die kan ik uit mijn oude PC halen, beetje afhankelijk wat ik daarmee ga doen. De borden die het wel intern hadden zijn volgens mij een stuk duurder, die wij hebben gevonden in ieder geval.

Graag jullie ideeën/mening over dit systeem :D

Dedicated HT

Martijnst1990

Citaat van: RalphH op maart 12, 2013, 17:23:28
Hey Martijn,
Schiet me ff te binnen dat mijn kast ook past (als de koeler niet boven de kast uitsteekt ;D)en daar zit een atx bord in. Is een htpc (desktopmodel) kast van silverstone.
Weet je toevallig welk typenummer jij hebt? Die GD07 is 17,5 cm hoog, zou precies in het rack moeten passen.

Dedicated HT

Nosferatu

http://hexus.net/tech/reviews/chassis/6462-antec-fusion-chassis/?page=2
Deze heb je toch ? Als ik hierdoor heen blader kom ik een paar pagina's verderop het moederbord met geplaatste videokaart tegen. Het lijkt me dat dat een normaal formaat is qua hoogte. Enigste waar je rekening mee moet houden is de lengte van de kaart maar als je genoegen neemt met een model welke niet de absolute top is op dit moment dan kan je genoeg vinden die niet zo heel erg lang zijn.

Zelf heb ik een Shuttle barebone en daar past ook nog een fatsoenlijke ATi kaart (een wat oudere 5750) in.

Wat processor betreft, een i3 is ook zo gek nog niet; dual core met HT presteert prima, voor gaming misschien wel beter dan een i5 quad core zonder HT. Tegenwoordig heb je ook mini-itx bordjes waar 'alles' al op zit, check de Zotac website maar eens. Wel wat duurder dan een standaard micro-ATX bordje maar geeft je misschien net dat beetje extra 'ruimte' in je kast om nog wat extras in te bouwen.  ;D
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

RalphH

Ik heb de Silverstone LC17B.

Zou persoonlijk ATI nog even in gedachten nemen ivm het aanwezig zijn van audiochip met goeie support voor de HD audioformaten. Ben er niet van op de hoogte hoe dat bij nVidia zit, wellicht is dit inmiddels net zo goed.
Vergelijkbaar met de 660Ti is de 7950. Veel vergelijkingen gedaan, zat te lezen op goegel. ATI lijkt wat rapper als ie overklokt wordt, maar verschillen zijn overall niet heel groot. Specifiek op spellen kan het wel per kaart verschillen.

Je vergeet nog een optische drive in het lijstje trouwens ;).

Waarom wifi? Er gaat geen verbinding boven een kabeltje naar mijn mening. Draadloos zou voor mij enkel een optie zijn al er op geen enkele manier een kabel kan komen.

Check voor interessante vergelijken van procs en videokaarten, tomshardware.com nog ff.

RubenV.

Citaat van: Martijn90 op maart 12, 2013, 19:48:57
Systeem bestaande uit:

Alleen zit er op dit moederbord geen wifi, dus zal ik er toch nog een externe ontvanger in moeten stoppen, maar die kan ik uit mijn oude PC halen, beetje afhankelijk wat ik daarmee ga doen. De borden die het wel intern hadden zijn volgens mij een stuk duurder, die wij hebben gevonden in ieder geval.

Dat is een leuk lijstje  :clapping: Mocht je voor deze kast gaan dan kan je misschien ook nog voor een gewone koeler kijken mits die past, een " normale" scythe koelt wellicht beter.

Ik zie dat je kiest voor een atx-moederbord. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat je het systeem in de toekomst makkelijker kan upgraden (extra geheugen erbij, 2e videokaart erbij (of andere kaartjes om je pci-e poorten mee te vullen). Nadeel: de prijs, zeker als je onboard wifi wilt hebben ben je duurder uit. Het Asus bordje kost 176 euro. Ook de nieuwe behuizing kost je 140 euro.

Onderstaande gaat misschien wat ver, maar zo zou ik het doen:
Een micro-ATX bordje van Asus kost 90 euro, en hier zit eigenlijk alles op (behalve de wlan) dat je nodig hebt. 4 x ddr3 zodat je in de toekomst je geheugen kan uitbreiden en twee pci-e sloten (voor crossfire link) en een normaal pci slot voor bijvoorbeeld een wlan kaartje. Voor 5 euro meer heb je een Asrock bordje dat naast crossfire link ook nVidia's SLI ondersteund. Dit zou je 80 euro besparen.
Vervolgens kijken we nog eens kritisch naar je videokaart. Mocht deze fysiek in je huidige behuizing passen zonder dat de 2 voedingskabeltjes zijn aangesloten. Je neemt twee 6 pins voedingskabeltjes, knipt de connector eraf en soldeert (of laat dat doen door iemand) netjes aan de voedingssocket op de kaart. Zodoende past de kaart toch nog in je behuizing, en omdat je voeding modulair is kan je de kaart toch nog makkelijk loshalen. Dan bespaar je jezelf ook de kosten van een nieuwe kast, en komt het totaal aan besparingen op 220 euro. Dan zou je ook een betere grafische kaart kunnen nemen en nog geld overhouden... Al begrijp ik ook dat misschien niet iedereen fan is van dergelijke mods... Het is misschien wel een optie.

Citaat van: Nosferatu op maart 12, 2013, 20:14:00
Wat processor betreft, een i3 is ook zo gek nog niet; dual core met HT presteert prima, voor gaming misschien wel beter dan een i5 quad core zonder HT. Tegenwoordig heb je ook mini-itx bordjes waar 'alles' al op zit, check de Zotac website maar eens. Wel wat duurder dan een standaard micro-ATX bordje maar geeft je misschien net dat beetje extra 'ruimte' in je kast om nog wat extras in te bouwen.  ;D

Voor 104 euro heb je een Gigabyte GA-Z77N-WIFI bordje, met zoals de naam al doet vermoeden, onboard wlan. Een coe i3 processor kan ook een optie zijn, je houd dan meer geld over om aan een grafische kaart te besteden. Als je de pc alleen voor gamen en een beetje internetten wil gebruiken is dat wellicht ook voldoende. Als je nog andere programma's wil draaien die veel baat hebben bij veel cpu-power (en ook een quadcore ondersteunen) dan wordt de keuze weer wat lastiger.

Citaat van: RalphH op maart 12, 2013, 20:31:18

Zou persoonlijk ATI nog even in gedachten nemen ivm het aanwezig zijn van audiochip met goeie support voor de HD audioformaten. Ben er niet van op de hoogte hoe dat bij nVidia zit, wellicht is dit inmiddels net zo goed.
Vergelijkbaar met de 660Ti is de 7950. Veel vergelijkingen gedaan, zat te lezen op goegel. ATI lijkt wat rapper als ie overklokt wordt, maar verschillen zijn overall niet heel groot. Specifiek op spellen kan het wel per kaart verschillen.

Check voor interessante vergelijken van procs en videokaarten, tomshardware.com nog ff.

Een stukje over Crysis 3:
The GeForce GTX 670 was also a good card at 1080p and the GeForce GTX 660 Ti impressed us with its performance. We thought the GTX 660 Ti would be bottlenecked, but it performed well. We were able to play at 1080p, with SMAA Medium, though we had to customize some settings by lowering these. What was really disappointing was the Radeon HD 7950 Boost and Radeon HD 7 870 GHz Edition performance. At 1080p we really had to lower in-game settings in order to get playable performance. It could be driver immaturity, but whatever it is, those video cards suffered the most.

Far cry 3:
The GeForce GTX 680 and Radeon HD 7950 with Boost video cards seemed to be on par in this game. We found 1080p playable with 2X MSAA and Enhanced Alpha to Coverage. With the GeForce GTX 660 Ti we had to turn off Alpha to Coverage, but that allowed 2X MSAA to be playable. Whereas with the Radeon HD 7870 GHz Edition we had to turn off AA altogether. It is clear the GTX 660 Ti is sitting pretty between the 7870 GHz Edition and 7950 Boost in this game.

Aliens: Colonial marines:
At 1080p all of the video cards performed even faster as would be expected. The Radeon HD 7970 GHz Edition and HD 7950 Boost averaged 119.5 and 119.6 FPS respectively. The GeForce GTX 680 and GTX 670 each averaged 121.5 FPS. None of these video cards provided a solid advantage over the other at these settings and look to be very much CPU limited. The Radeon HD 7870 GHz Edition averaged 115.1 FPS and the GeForce GTX 660 Ti averaged 113.8 FPS. The game did not demand very much performance from the video cards, which is why these framerates are so high on the cheaper video cards. The price difference does not justify the performance difference in this game.

Hitman absolution:
At 1080p with 8X MSAA the story was a little different. The AMD Radeon HD 7970 GHz Edition was the fastest video card averaging 55.5 FPS. This is 5.1% faster than the NVIDIA GeForce GTX 680 that averaged 52.8 FPS. These two performances were nearly identical however, with the slight advantage to the AMD video card. The AMD Radeon HD 7950 Boost averaged 45.8 FPS with these settings, which is 8.3% faster than the NVIDIA GeForce GTX 670 that averaged 42.3 FPS. The Radeon HD 7870 GHz Edition averaged 37.1 FPS at 1080p with 8X MSAA while the GeForce GTX 660 Ti struggled significantly, only averaging 31.7 FPS.

Tombraider:
NVIDIA has acknowledged a problem with performance of GeForce graphics cards and Tomb Raider. NVIDIA puts the responsibility squarely back on the developer, Crystal Dynamics, for delaying the final game code until last week for the coding issues which affect performance.

NVIDIA is working on driver optimizations to enhance performance, but adds that Crystal Dynamics will have to make some code changes as well to fix all issues on GeForce GPUs.

Voor beide kampen valt wat te zeggen als je het bovenstaande bekijkt. Hier nog een interessant stukje over de drivers en ondersteuning:

If we could suggest one thing for each company to work on in 2013, it would be improve the driver performance earlier on. AMD needs to keep its drivers up to date and ready for new games during the entire year. It cannot slack off at some point, it is just not acceptable. NVIDIA should also try to improve its software in order to squeeze out extra performance in demanding and popular games. Having a steady and consistent framerate the entire year is good, but we would still rather have more performance if it is available.

It is also very important to have public drivers when your hardware is launched. We are looking at you AMD! It was clear that there was a lot of potential for performance in the Radeon HD 7970 and 7950, but we didn't see that performance realized until the middle of the year at least. We could tell from several of the graphs that NVIDIA held a steady framerate until the Forceware 310.70 WHQL driver which added performance in many of our games. We want these performance boosts earlier, not six months or a year after a game is released.

2012 was an exciting year for us gamers and hardware enthusiasts. Both AMD and NVIDIA released impressive hardware that has allowed game manufactures to improve the quality of graphics, without worrying about a lack of performance. We need AMD and NVIDIA to continue being competitive, and to continue improving its software and hardware designs. In 2012 when AMD began to fall behind with its drivers, the Radeon HD 7970 GHz Edition was released and helped AMD to stay competitive.

Wellicht heb je een voorkeur voor bepaalde spellen. Dan loont het opzicht wel de moeite om even uit te zoeken of AMD of nVidia dan beter presteerd.

Mooie degelijke reviews waar verder wordt gekeken dan benchmarks vind je op www.hardocp.com
Mijn topic
Bluray collectie

Thunder

Citaat van: Martijn90 op maart 12, 2013, 19:48:57
Bedankt weer voor het meedenken :) Heb even op de site van Silverstone gekeken en heb daar een mooi model gevonden. De Silverstone GD07. 17,5 cm hoog en zowel de lengte als hoogte van een videokaart zou volgens Silverstond zelf geen probleem zijn. Een GTX 660 past daar makkelijk in.

Heb inmiddels een PC samengesteld (met behulp van een maat en jullie uiteraard ;)), helaas wel wat boven budget, maar ik denk dat het een mooi systeem is. Sowieso is het niet de bedoeling dat deze nu direct besteld word, er moet natuurlijk eerst wat gespaard worden, dus misschien word hij in de tussen tijd wel wat goedkoper nog ook.

Systeem bestaande uit:

Qua SSD voor de 840 Pro gaan of de Crucial M4. De gewone 840 is niet zo heel super.

Als je gaat gamen, raad ik je aan te zorgen voor een bedrade internetverbinding. Met wifi gaat je ping behoorlijk omhoog en dat is alleen maar nadelig voor je gaming. Bedraad is the way to go.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

Martijnst1990

Citaat van: Nosferatu op maart 12, 2013, 20:14:00
http://hexus.net/tech/reviews/chassis/6462-antec-fusion-chassis/?page=2
Deze heb je toch ? Als ik hierdoor heen blader kom ik een paar pagina's verderop het moederbord met geplaatste videokaart tegen. Het lijkt me dat dat een normaal formaat is qua hoogte. Enigste waar je rekening mee moet houden is de lengte van de kaart maar als je genoegen neemt met een model welke niet de absolute top is op dit moment dan kan je genoeg vinden die niet zo heel erg lang zijn.

Zelf heb ik een Shuttle barebone en daar past ook nog een fatsoenlijke ATi kaart (een wat oudere 5750) in.

Dat is inderdaad de kast die ik heb, heb inmiddels even gemeten, maar wil toch niet de gok nemen met deze kast, want ook de processor koeler word krap ben ik bang.

Aan de ene kant wil ik nu niet teveel uit geven, maar aan de andere kant wil ik ook weer niet bezuinigen en gewoon weer een aantal jaar met de nieuwe pc kan doen. i3 is wat dat betreft zeker wel een optie, maar aan de andere kant zal dat ook weer wat sneller verouderd zijn dan een i5. Mini ITX had ik nog niet naar gekeken, mij leek een normale ATX het voordeligst, maar ik kan daar ook naast zitten :D

Citaat van: RalphH op maart 12, 2013, 20:31:18

Je vergeet nog een optische drive in het lijstje trouwens ;).

Waarom wifi? Er gaat geen verbinding boven een kabeltje naar mijn mening. Draadloos zou voor mij enkel een optie zijn al er op geen enkele manier een kabel kan komen.

Over HD audio had ik eerlijk gezegd nog helemaal niet nagedacht, ging er standaard van uit dat dat met elke videokaart wel goed zou zitten tegenwoordig. Op aanraden van een maat en van wat benchmarks ben ik uit gegaan van een nVidia kaart. Optische drive is inderdaad een goede, maar word waarschijnlijk uit mijn oude pc gehaald ;)

En tja, kabel is wel beter inderdaad, maar ik zie niet zo snel een kabel naar zolder komen eigenlijk :D Gebruik al die tijd al wifi en dat is tot nu toe goed bevallen, dus zal dat in eerste instantie proberen. Werkt dat echt niet kan ik altijd nog kijken om een kabel te trekken.

Citaat van: RubenV. op maart 12, 2013, 21:17:38
Dat is een leuk lijstje  :clapping: Mocht je voor deze kast gaan dan kan je misschien ook nog voor een gewone koeler kijken mits die past, een " normale" scythe koelt wellicht beter.

Ik zie dat je kiest voor een atx-moederbord. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat je het systeem in de toekomst makkelijker kan upgraden (extra geheugen erbij, 2e videokaart erbij (of andere kaartjes om je pci-e poorten mee te vullen). Nadeel: de prijs, zeker als je onboard wifi wilt hebben ben je duurder uit. Het Asus bordje kost 176 euro. Ook de nieuwe behuizing kost je 140 euro.

Onderstaande gaat misschien wat ver, maar zo zou ik het doen:
Een micro-ATX bordje van Asus kost 90 euro, en hier zit eigenlijk alles op (behalve de wlan) dat je nodig hebt. 4 x ddr3 zodat je in de toekomst je geheugen kan uitbreiden en twee pci-e sloten (voor crossfire link) en een normaal pci slot voor bijvoorbeeld een wlan kaartje. Voor 5 euro meer heb je een Asrock bordje dat naast crossfire link ook nVidia's SLI ondersteund. Dit zou je 80 euro besparen.
Vervolgens kijken we nog eens kritisch naar je videokaart. Mocht deze fysiek in je huidige behuizing passen zonder dat de 2 voedingskabeltjes zijn aangesloten. Je neemt twee 6 pins voedingskabeltjes, knipt de connector eraf en soldeert (of laat dat doen door iemand) netjes aan de voedingssocket op de kaart. Zodoende past de kaart toch nog in je behuizing, en omdat je voeding modulair is kan je de kaart toch nog makkelijk loshalen. Dan bespaar je jezelf ook de kosten van een nieuwe kast, en komt het totaal aan besparingen op 220 euro. Dan zou je ook een betere grafische kaart kunnen nemen en nog geld overhouden... Al begrijp ik ook dat misschien niet iedereen fan is van dergelijke mods... Het is misschien wel een optie.

Voor 104 euro heb je een Gigabyte GA-Z77N-WIFI bordje, met zoals de naam al doet vermoeden, onboard wlan. Een coe i3 processor kan ook een optie zijn, je houd dan meer geld over om aan een grafische kaart te besteden. Als je de pc alleen voor gamen en een beetje internetten wil gebruiken is dat wellicht ook voldoende. Als je nog andere programma's wil draaien die veel baat hebben bij veel cpu-power (en ook een quadcore ondersteunen) dan wordt de keuze weer wat lastiger.

Wellicht heb je een voorkeur voor bepaalde spellen. Dan loont het opzicht wel de moeite om even uit te zoeken of AMD of nVidia dan beter presteerd.

Mooie degelijke reviews waar verder wordt gekeken dan benchmarks vind je op www.hardocp.com
Het moederbord uit bovenstaande lijstje kost €104,- dus dat valt nog mee, maar als die Gigabyte GA-Z77N-WIFI ook WIFI aan boord heeft voor hetzelfde geld is dat ook een mooie optie, zal daar straks eens naar kijken.

In eerste instantie had ik een budget van 800-1000 in gedachte, maar dat is inmiddels toch al wel bijgesteld naar de 1000. Mijn huidige kast heeft ook wel zijn nadelen (weinig HDD ruimte en geen aparte ruimte voor SSD). Dus op zicht trekt een nieuwe kast me ook wel, als hij maar in het rack past, dat is het belangrijkste.

Citaat van: Thunder op maart 13, 2013, 10:25:41
Qua SSD voor de 840 Pro gaan of de Crucial M4. De gewone 840 is niet zo heel super.

Als je gaat gamen, raad ik je aan te zorgen voor een bedrade internetverbinding. Met wifi gaat je ping behoorlijk omhoog en dat is alleen maar nadelig voor je gaming. Bedraad is the way to go.
Thanks, ik zal ook eens naar deze SSD's kijken :)

En qua wfi verhaal, die hierboven :D Eerst eens kijken hoe het op wifi werkt, kan anders altijd nog verder kijken.

Dedicated HT

Erik

Wat kost een nieuwe kast nou kun je niet beter een nieuwe kast halen dan hoef je ook niet te goochelen met onderdelen?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Martijnst1990

Citaat van: Erik op maart 14, 2013, 13:20:18
Wat kost een nieuwe kast nou kun je niet beter een nieuwe kast halen dan hoef je ook niet te goochelen met onderdelen?
Kast die ik nu op het oog heb kost €135,- Zijn niet zo heel veel HTPC kasten die groot genoeg zijn en die er zijn worden al snel duurder.

Dedicated HT

Spollie

Citaat van: Martijn90 op maart 14, 2013, 13:27:52
Kast die ik nu op het oog heb kost €135,- Zijn niet zo heel veel HTPC kasten die groot genoeg zijn en die er zijn worden al snel duurder.

Je zou ook je huidige kast kunnen houden en 2x een Radeon HD 7850 kunnen kopen. Deze heeft de power connector aan de achterkant i.p.v. aan de bovenkant en zal waarschijnlijk wel in jouw kast passen. Dan heb je voor hetzelfde geld meer performance. Ik heb ook geen nieuwe kast gekocht, maar mijn oude videokaart verkocht en een HD 7850 gekocht, deze paste bij mij gewoon.

RubenV.

Citaat van: Spollie op maart 14, 2013, 14:10:00
Je zou ook je huidige kast kunnen houden en 2x een Radeon HD 7850 kunnen kopen. Deze heeft de power connector aan de achterkant i.p.v. aan de bovenkant en zal waarschijnlijk wel in jouw kast passen. Dan heb je voor hetzelfde geld meer performance. Ik heb ook geen nieuwe kast gekocht, maar mijn oude videokaart verkocht en een HD 7850 gekocht, deze paste bij mij gewoon.

Dat zou ook nog een optie zijn. Let wel op met dingen als crossfire en sli. Deze worden zeker net na de launch vaak niet goed ondersteund. Crysis 3 kan ik nu in volle glorie (1080p alles op max. settings 100+ fps  8) )aanschouwen, maar voor tomb raider is het nog wacht op ondersteuning.
Mijn topic
Bluray collectie

rickw

Citaat van: Spollie op maart 14, 2013, 14:10:00
Deze heeft de power connector aan de achterkant i.p.v. aan de bovenkant en zal waarschijnlijk wel in jouw kast passen.
Ik ben zelf ook al een tijd aan het rondneuzen voor een kaart. Ik schrok een beetje van Spollie zijn bericht waarbij hij aan gaf dat zijn kaart niet in z'n kast van 14 cm hoog past.

Heeft het hebben van een power connector aan de achterkant een andere naam zodat iemand daar op kan filteren?

Of heb je misschien nog meer voorbeelden van kaarten waarbij de connector op een andere plaats als de bovenkant zit?

Spollie

Citaat van: rickw op maart 14, 2013, 17:30:24
Ik ben zelf ook al een tijd aan het rondneuzen voor een kaart. Ik schrok een beetje van Spollie zijn bericht waarbij hij aan gaf dat zijn kaart niet in z'n kast van 14 cm hoog past.

Heeft het hebben van een power connector aan de achterkant een andere naam zodat iemand daar op kan filteren?

Of heb je misschien nog meer voorbeelden van kaarten waarbij de connector op een andere plaats als de bovenkant zit?

De Radeon HD 7850 is de enige recente kaart die ik kon vinden waarbij de connector niet boven zit. Dit heb ik zelf uitgezocht, je kunt hier niet op filteren in bijv. de Tweakers pricewatch. Volgens mij hebben alle nVidia's de connector aan de bovenkant en alle AMD-kaarten hoger dan de HD 7850 ook. Ik heb gisteren een HD 7850 gekocht en ingebouwd, dit past perfect. Wellicht dat ik er in de toekomst nog een tweede bij zet.

RubenV.

Ik heb wel een lijstje gevonden van wat oudere modellen: http://hardforum.com/showthread.php?t=1606897
Hier staat bij vermeld op de power connector aan de zijkant(side) zit, of aan de achterkant (rear).

Zo'n wat oudere kaart kan je vaak 2e hands nog wel ergens op de kop tikken voor een zacht prijsje. Zo staat er bijvoorbeeld op tweakers een gtx580 te koop voor 170 euro, deze kaart heeft power connectors aan de achterkant en kan bovendien nog aardig goed meekomen bij bijvoorbeeld een spel als crysis 3 (http://tweakers.net/reviews/2967/3/crysis-3-welke-hardware-heb-je-nodig-amd-vs-nvidia.html) en haalt net niet het dubbele aantal fps in vergelijking met een 650ti. Dat maakt deze kaart natuurlijk ook een leuke optie; hij past, is goedkoper en ook nog eens sneller. Hier zou je natuurlijk ook nog op termijn een tweede kaart van in sli kunnen zetten...
Mijn topic
Bluray collectie

rickw

Citaat van: Spollie op maart 14, 2013, 17:54:26
De Radeon HD 7850 is de enige recente kaart die ik kon vinden waarbij de connector niet boven zit. Dit heb ik zelf uitgezocht, je kunt hier niet op filteren in bijv. de Tweakers pricewatch. Volgens mij hebben alle nVidia's de connector aan de bovenkant en alle AMD-kaarten hoger dan de HD 7850 ook. Ik heb gisteren een HD 7850 gekocht en ingebouwd, dit past perfect. Wellicht dat ik er in de toekomst nog een tweede bij zet.
Ik nagenoeg dezelfde setup als de TS. Ik heb alleen de gd05b ipv gd07. Ik heb later pas besloten er ook mee te willen gamen. Tweemaal een gpu geeft volgens mij te veel warmte af in mijn toch al kleinere case.