TV-meubel, op welke hoogte komt de TV ongeveer?

Gestart door FeaR1986, maart 2, 2013, 23:39:10

Vorige topic - Volgende topic

FeaR1986

Morgen gaan de schetsen/tekeningen gemaakt worden voor mijn TV-meubel. Wordt gemaakt uit eiken zodat het netjes bij de eettafel en salontafel past. Zit alleen nog even te twijfelen over de hoogte van de schappen en/of de indeling:

Voor het meubel wil ik twee rijen van drie vakken, dat staat vast:

Middelste twee vakken zullen open zijn, de linker en de rechter worden voorzien van een deur om niet alle apparatuur in het zicht te hebben staan. Het midden open is deels voor het gemak van de bediening en ook omdat het meubel anders te massief wordt lijkt me.

Dat het meubel 60 diep wordt staat vast, anders kan ik mijn Emotiva XPA's niet kwijt. En ook de breedte staat vast op 50 centimeter zodat ik aan beide zeiden 3,5 centimeter vrij heb op standaard 43cm-apparatuur. Tot daar geen problemen.

Qua hoogte van de vakken zat ik eerst te denken aan 25 centimeter voor zowel de bovenste als de onderste rij. Onderste zal zeker 25 worden in verband met - een te komen -pre/pro en de eindversterkers. Die kunnen nu eenmaal warm worden, dus wat extra ruimte kan geen kwaad. Maar hoe meer ik er over nadenk lijkt 25 centimeter voor de bovenste vakken me overdreven. Enige wat daar in komt zijn bronnen als consoles en een Blu-rayspeler. Mijn Denon DVD-2500BT Blu-rayspeler is met 13,5 centimeter hoogte best fors, maar om 11,5 centimeter over te houden is ook zo wat. Zeker omdat de Blu-ray ooit vervangen gaat worden door bijvoorbeeld een Oppo en die zijn al weer iets lager.

Idee wordt dan als het ware als onderstaande, apparatuur in het meubel en de Focal CC800W (center speaker) op de kast:

Maar... toen begon ik over wat anders te denken. Met bovenstaande vind ik het best oké qua indeling. Alleen het meubel wordt dus al snel zo'n 55 - 60 centimeter hoog (zelfs al maak ik de bovenste rij wat lager), daar nog de CC800W op van zo'n 20 centimeter en de onderkant van de TV komt op zo'n 80 centimeter te hangen. Is dat niet wat hoog?

Vandaar dat ik een optie 2 heb bedacht met de CC800W in het meubel:

Al met al bespaar ik dan de hoogte van de center (20 centimeter) waardoor de TV meer richting 60 centimeter gaat met de onderkant, dat lijkt me al een stuk beter. Of zit ik er helemaal naast?

Lange post kort: is 80 centimeter te hoog voor de onderkant van een 65" TV?
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

Vik

Onze Pioneer 50" hangt vanaf de vloer gemeten (vanaf onderkant scherm) op 70 cm.

In het verleden hebben we een 60" Kuro geprobeerd  maar dat kijkt vanaf 3.0m niet fijn, je kijkt te veel omhoog. Speling naar beneden hadden wij niet en zijn weer terug gestapt naar een 50" Kuro.

Jij wil kijken naar een 65" plasma en ik persoonlijk vind 80 cm veel te hoog.

Andere factoren die mee spelen zijn de de zit hoogte van je bank en je lichaamslengte.

Wat is de kijk afstand?

Verder vind ik optie 2 het mooiste, de center in het meubel.

Nog een tip die ik je kan geven, neem verstelbare plankjes. Bij ons meubel kan elk plankje ruimt 20 kilo gewicht dragen.

Een vriend van mij heeft een meubel laten bouwen met vaste plankjes en liep nou al tegen beperkingen aan.

Denk aan het upgrade virus en dan kan het zo maar zijn dat er een plankje versteld moet worden.

Hier wat oude foto's van ons meubel :

Citaat van: FeaR1986 op maart  2, 2013, 23:39:10
Vandaar dat ik een optie 2 heb bedacht met de CC800W in het meubel:

Al met al bespaar ik dan de hoogte van de center (20 centimeter) waardoor de TV meer richting 60 centimeter gaat met de onderkant, dat lijkt me al een stuk beter. Of zit ik er helemaal naast?

Lange post kort: is 80 centimeter te hoog voor de onderkant van een 65" TV?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

FeaR1986

Citaat van: vik op maart  3, 2013, 10:04:25
Onze Pioneer 50" hangt vanaf de vloer gemeten (vanaf onderkant scherm) op 70 cm.

In het verleden hebben we een 60" Kuro geprobeerd  maar dat kijkt vanaf 3.0m niet fijn, je kijkt te veel omhoog. Speling naar beneden hadden wij niet en zijn weer terug gestapt naar een 50" Kuro.

Andere factoren die mee spelen zijn de de zit hoogte van je bank en je lichaamslengte.

Wat is de kijk afstand?

Nog een tip die ik je kan geven, neem verstelbare plankjes. Bij ons meubel kan elk plankje ruimt 20 kilo gewicht dragen.

Een vriend van mij heeft een meubel laten bouwen met vaste plankjes en liep nou al tegen beperkingen aan.

Denk aan het upgrade virus en dan kan het zo maar zijn dat er een plankje versteld moet worden.

Bedankt voor de info Vik! Denk dat de meest veilige optie is om toch de grote vakken te maken zodat ik de center als het moet in het meubel kan plaatsen. Idee van verstelbare planken is ook wel goed, grote kans dat ik dat ooit eens nodig ga hebben inderdaad.

Citaat van: Wijx wondere wereld op maart  3, 2013, 10:13:20
moet de apparatuur perse onder de tv?

Ik zie zo geen andere mogelijkheden om de apparatuur ergens anders neer te zetten, dus het moet inderdaad onder de TV.
Focal Sopra N°3 - Sopra Center - Chorus 826W - Dôme Flax | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVC-A1H | Advance Paris X-A220 EVO | LG 77G1 | Dune HD Max 8K | Eversolo DMP-A6 Gen 2 | Sony Playstation 5 Pro | Microsoft Xbox Series X | Van den Hul The Inspiration Hybrid - The Magnum Hybrid - The Sub Hybrid - The Mainsstream Hybrid | Audioquest 1000 Series banana

DVDGuy

Wij hebben een vergelijkbare opstelling.

55 inch TV hangt 70 cm van de grond; de center staat op de kast, onder de TV omdat anders het geluid niet "vrij" de kamer in kan
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Martijnst1990

Heb ook even gemeten. Mijn 50" hangt op 65 cm hoogte (onderkant TV). Daaronder staat de sub die 40 cm hoog is en daarop de center. Ik zit er zo'n 2,5 meter vanaf en dat kijkt prima, TV zou nog een paar CM hoger kunnen/mogen zonder dat dit vervelend zou kijken.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

LuPo

Hier ook de center in het meubel.

Ik heb het even opgemeten en de onderkant van de tv zit op 60cm. Zodoende zitten mijn ogen precies op 1/3 van de bovenkant van het scherm. Dus ik voldoe precies aan de vuistregel.
Ik zit overigens wel erg dichtbij de tv (1,5 meter). Hoe verder je er van af zit hoe minder erg het is om hem wat hoger te hangen lijkt me.

thebest106

Zeer mooi meubel weet je misschien wat de benaming is van die scharnieren/rail die gebruikt worden om het deurtje op te klappen?
Mocht iemand anders hier het weten dan mag deze het natuurlijk ook delen.

b.v.d. John

Citaat van: vik op maart  3, 2013, 10:04:25

Wat is de kijk afstand?

StefaanD

Ga het hier ook eens nameten, maar TV hangt, denk ik toch, lager dan 80 cm.

Enig nadeel nu is dat de Philips Pronto de TV niet meer aanzet omdat de 800 CC toch een stukje dieper is dan mijn vorige 700 CC en dus in de baan staat van het signaal  ;)

Eigenlijk nog een nadeel met een meubel is als je iets moet aansluiten. Dan moet die kast echt vooruit als je beetje wilt zien wat je aan het doen bent. Dat gaat in een rack toch echt een stuk gemakkelijker  ;D

Foto van hoe het er bij mij uitziet. Meubel is hier ook volledig op maat gemaakt volgens specificaties die 'k heb opgegeven. Bijvoorbeeld ook een volle achterwand en geen hardboard. In de achterwand ook grote gaten wat kabeldoorvoer toch iets gemakkelijker maakt en ook voor de warme lucht afvoer een voordeel. Planken zijn ook niet op de volle diepte gemaakt, wederom met kabeldoorvoer als reden.

Syphon

Zal vanavond is wat foto´s maken van mijn setup. Mijn TV hangt vanaf 97cm. Dit lijkt vrij hoog maar na een weekje tv kijken merk ik niks.
De foto´s zeggen meer dus zal die vanavond posten.

quattronl

Ik heb de tv vrij laag staan. Vind ik wel zo prettig kijken (al is het een kwestie van wennen).
Staat nu nog op het meubel maar komt 'binnenkort' (ooit) aan de muur te hangen. Dan wel ietsje hoger zodat de center óp het meubel kan (wil een grotere center).

Afstand weet ik niet uit m'n hoofd, kan ik vanavond wel even opmeten. Ik schat een cm of 40?
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Flavio

Voor het zicht is het mooier om de center in het meubel te plaatsen maar als je ooit een andere centerspeaker neemt moet die er maar net weer in passen.
Verstelbare planken is een goede tip, dan ben je een stuk flexibeler met de indeling.

Ik heb onder mijn meubel grote stukken vilt geplakt (van de Action of DHZ zaake) zodat het meubel redelijk makkelijk naar voren gehaald kan worden ook al staat er een 60" plasma TV op.

Hou ook rekening met wat extra lengte in alle kabels die uit het meubel komen zodat je makkelijk achter het meubel kan werken.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

quattronl

Mijn meubel (Ikea) staat op wieltjes (5 stuks). Ideaal als je er voor de zoveelste keer achter moet zijn om dat net aangeschafte kabeltje aan te sluiten  ;D
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Flavio

Een beetje off topic maar weet iemand een kant en klaar meubel zoals de topicstarter laat maken?
Middelste vak moet minimaal 50cm breed zijn vanwege de centerspeaker.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

FeaR1986

Citaat van: Flavio op maart  4, 2013, 15:06:40
Een beetje off topic maar weet iemand een kant en klaar meubel zoals de topicstarter laat maken?

Cobra-serie van Coesel. Die kan je tot 60 centimeter diepte laten maken en door de diverse elementen kan je redelijk combineren. Dus dat is puur qua maten. De looks spraken me niet (meer) aan, aangezien ik nu voor eiken ga. Mijn meubel wordt gebaseerd op het meubel/serie Quint van Beter Wonen/Goossens.

kdul

Citaat van: Flavio op maart  4, 2013, 15:06:40
Als je echt iets op maat wil zou je eens bij www.jouwmaatkast.nl kunnen kijken. Via de duitse site hebben ze de mogelijkheid helemaal zelf tv meubels te ontwerpen met decors en indeling. Ik heb hier zelf een dressoir besteld en heb ook hier gekozen voor losse planken vind het ideaal. Ik heb er mijn Hifi instaan en heb laatst een nieuwe versterker gekocht (Harman Kardon Stereo receiver HK3390 :)) deze was groter dan de oude maar plankje lager en het was zo gepiept. Het is niet super goedkoop maar nog altijd goedkoper dan wanneer je een timmerman aan het werk zou zetten.
Hier heb je een voorbeeld van wat je kan laten maken niet echt mijn smaak maar wel mooie ruime vakken