Welke merken hebben een zacht hoog en klinken niet zo helder?

Gestart door Robino, februari 24, 2013, 14:48:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

VTEC_genieter

@Robino,
Bij verschillende mensen heb ik hun systemen gehoord en ik vind ze ook heel hoog klinken.
Misschien komt het inderdaad doordat ik oude serie zuilspeakers van JBL gebruik aan mijn systeem.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Mordante

Citaat van: garmtz op februari 24, 2013, 20:23:50
Harbeth! Harbeth! Harbeth! :)

Daar zat ik ook aan te denken. Maar ook de Tannoy DC modellen of Spendor.

garmtz

De laatste DC modellen zijn ook aardig pittig in het hoog geworden en Spendor is zeker warm en vol, maar niet zo open en snel als Harbeth.

garmtz

Citaat van: Kjelt op februari 24, 2013, 21:31:52
Interessant, hoe doen passieve luidsprekers dat intern dan met hun filter dat midhoog liften? Hoe ziet een bode plot er uit bij zo'n filter?

Meestal door gewoonweg de baffle-step correctie geheel of gedeeltelijk over te slaan... Of door iets meer (teveel?) overlap van tweeter en woofer. Maar er zijn vast vele manieren om iets meer nadruk te krijgen op midhoog.

Robino

Ik heb de Tannoy gehoord en was al duidelijk dat dit niets voor mij is. Het hoog is veel te scherp.

Heb een dealer in de omgeving gevonden doe ADAM heeft. Ga daar deze week naartoe voor een luistersessie.

RonK.

Citaat van: Lion of Judah op februari 24, 2013, 22:40:37
Naast  de Harbeth en Dynaudio die al genoemd zijn ook zeker Spendor.

Ik zeg in dit lijstje ook idd Spendor A6 / Proac D18


Harbeth moet ik nog eens beluisteren daar kan ik niet over oordelen, ik ben daarover wel nieuwsgierig.

gastje13

#31
Citaat van: Robino op februari 24, 2013, 21:25:11
Maar is dit een speaker voor mijn muziek? En ja; zelfs de Dynaudio x32 had volgens mij het accent op het midhoog liggen. En dat wil ik eigenlijk niet. Dan wordt er wel gezegd dan moet je er een warme buizenversterker aan hangen, maar ik vind dit niet logisch. De speaker moet niet zo helder en op het hoog gericht klinken.

Je zou ook eens de dynaudio focus serie of de DM (3/7) serie kunnen proberen. Van focus serie wordt vaak gezegd dat ze warmer klinken. Ik heb zelf de DM 2/6 monitoren en heb juist deze gekozen omdat ze het warmst/grootst klonken in hun prijsklasse en formaat. De DM serie heeft zeker geen accent op mid-hoog. De excite serie ken ik niet.

Ik zou niet zomaar gaan experimenteren met versterkers (in elk geval niet blind kopen). Een buizenversterker klinkt alleen warmer als deze daar opzettelijk voor ontworpen is, weet ik uit (zelfbouw) ervaring. De gemiddelde push pull versterker welke vekrijgbaar zijn zullen wel iets anders klinken maar dit hangt heel erg af van de speaker die je erop aansluit, gezien de vervorming van een buizenversterker afhangt van de aard van de belasting (luidspreker).

KayaRahnee

#32
Citaat van: gastje13 op februari 25, 2013, 19:13:45

Ik zou niet zomaar gaan experimenteren met versterkers (in elk geval niet blind kopen). Een buizenversterker klinkt alleen warmer als deze daar opzettelijk voor ontworpen is, weet ik uit (zelfbouw) ervaring. De gemiddelde push pull versterker welke vekrijgbaar zijn zullen wel iets anders klinken maar dit hangt heel erg af van de speaker die je erop aansluit, gezien de vervorming van een buizenversterker afhangt van de aard van de belasting (luidspreker).

Vermits TS al heeft laten horen in dit topic liefst niet achter een andere versterker te gaan is het volgende niet direct van toepassing maar ik wil het toch even aanhalen.
Een buizenversterker zou TS misschien wel dichter bij zijn doel brengen, maar het hoeft geen buizenamp te zijn.
Ik denk dat bvb. een Lavardin versterker ook wel iets kan betekenen in deze.
Trouwens Robino, nu ik eraan denk, welke versterker heb je nu?
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Eastern Electric MiniMax DAC Plus Mullard buisje / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

Robino

Ik heb nu een Nad C356 versterker. Ik zag onlangs bij een dealer een Unison Primo staan, een hybride. Prijzig.

roeleken

#34
 http://www.sehring-audio.com/index.php5?node_id=25&lang_id=1   3300 euro nieuwprijs. Superspeakers
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

garmtz

Citaat van: Robino op februari 25, 2013, 18:53:13
Ik heb de Tannoy gehoord en was al duidelijk dat dit niets voor mij is. Het hoog is veel te scherp.

Inderdaad. Wat ik zei...

CiteerHeb een dealer in de omgeving gevonden doe ADAM heeft. Ga daar deze week naartoe voor een luistersessie.

Ook niet zacht in het hoog...

Martijn M

#36
Rob, je ontevredenheid met de klank zou deels door je luidsprekers veroorzaakt kunnen worden, maar ik denk dat ook je akoestiek beter zou kunnen. Ik zou eens kijken of je wat meer demping in je ruimte zou kunnen aanbrengen. Een luidspreker met te weinig hoog is niet de oplossing, het kan hooguit helpen om problemen in het hoog te verdoezelen. Goede kans dat eventuele problemen in het middengebied er juist door geaccentueerd worden.

De muziek die je luistert is vaak best wel druk en hoe drukker de akoestiek muziek, hoe meer last je hebt van een slechte akoestiek in het midden en hoog. Met bijvoorbeeld kamermuziek of een zanger begeleid met akoestische gitaar is te veel galm lang niet zo storend.

EDIT: verkeerd woord :)
Dutch & Dutch

Robino

Heco Celan GT 502 kan ik in mijn omgeving ook beluisteren. Kent iemand deze speaker?

En anders wordt het misschien gewoon een model van Dynaudio. Of zoals iemand mij ook al aanraadde een gerestaureerde speaker.

garmtz

@Robino: Het zou ons ook erg helpen als je wat foto's van je luisterruimte zou plaatsen...

Want uiteraard heeft keyser hier een punt.

garmtz

Citaat van: Robino op februari 26, 2013, 12:18:35
Heco Celan GT 502 kan ik in mijn omgeving ook beluisteren. Kent iemand deze speaker?

En anders wordt het misschien gewoon een model van Dynaudio. Of zoals iemand mij ook al aanraadde een gerestaureerde speaker.

De meeste Duitse merken zijn wat analytischer in het hoog en zijn dus geen aanrader. Kies gewoon niet blind op ons advies, maar ga luisteren bij forumgenoten of een paar kundige dealers!

Robino

Garmtz; helemaal mee eens. Was altijd fan van engelse speakers. Maar dat lekker volle warme geluid is niet meer. Misschien Vintage speakers? En ik hou nu eenmaal van een warm geluid zoals ik ook nog steeds de LP mooier vind klinken dan een cd. Hoe kan ik hier foto's plaatsen?

KayaRahnee

Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Eastern Electric MiniMax DAC Plus Mullard buisje / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

roeleken

Als je in Zeeland woont mag je ook hier komen luisteren
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Robino


garmtz

ProAc vind ik zelf ook nogal analytisch, zeker niet 'warm' of 'zacht'. Ook niet heel fel, maar neutraal op het analytische af.

Roksan

 :inlove:
Citaat van: garmtz op februari 26, 2013, 12:21:18
De meeste Duitse merken zijn wat analytischer in het hoog en zijn dus geen aanrader. Kies gewoon niet blind op ons advies, maar ga luisteren bij forumgenoten of een paar kundige dealers!

Heco is hier echt een uitzondering op. Klinkt in dat opzicht erg onduits. Als je de GT502 kan beluisteren zou ik het zeker doen. De Heco klinkt een beetje als de Focus serie van Dynaudio, maar toch net effe wat warmer en iets voller in het laag.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

garmtz

Citaat van: Roksan op februari 26, 2013, 15:25:22
:inlove:
Heco is hier echt een uitzondering op. Klinkt in dat opzicht erg onduits. Als je de GT502 kan beluisteren zou ik het zeker doen. De Heco klinkt een beetje als de Focus serie van Dynaudio, maar toch net effe wat warmer en iets voller in het laag.

O.k. Interessant.

Roksan

Je kunt ook nog zoeken naar de XT501. Deze had een iets terughoudend hoog, dan de huidige GT serie.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

KayaRahnee

Citaat van: garmtz op februari 26, 2013, 14:22:57
ProAc vind ik zelf ook nogal analytisch, zeker niet 'warm' of 'zacht'. Ook niet heel fel, maar neutraal op het analytische af.

Zelfs op PrimaLuna, waarvan geweten niet de warmste sound onder de buizenversterkers te geven, heb ik de ProAc's nooit opdringerig/fel/schel of extra aanwezig hoog horen klinken.
Zelfde op Marantz versterking, muzikaal zijn ze echter wel.
Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik maar "een groentje" ben in deze, m.a.w. heb nog niet zoveel gehoord en heb nog bijlange niet de ervaring die velen hier al wel hebben.
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Eastern Electric MiniMax DAC Plus Mullard buisje / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

Robino

Nou Heco beluisteren gaat niet door. De crisis lijkt in audioland goed toegeslagen. Deze zaak is inmiddels weg.