Welke merken hebben een zacht hoog en klinken niet zo helder?

Gestart door Robino, februari 24, 2013, 14:48:29

Vorige topic - Volgende topic

Robino

Garmtz, Je hebt me nu wel nieuwsgierig gemaakt. Ga toch een dealer zoeken om ze te beluisteren. Eens zien of er in Enschede 1 zit. Zal ook de laatste zijn. Bij andere merken kom ik toch iedere keer op hetzelfde uit. Wat dat betreft zitten we wel op dezelfde lijn. Ik wil trouwens ook van versterker veranderen. Heb ooit een unison unico gehad. Vond dat het lang duurde voor die goed klonk, maar die fantastische weergave van stemmen heb ik met andere (transistor) vertsterkers nooit meer gehoord. Zit naar de Unison primo te kijken. Vind een pure buizenversterker ook erg mooi, maar is voor mijn muziek niet te doen. Het laag wordt dan een probleem.

Die Adam vond ik overigens zwaar tegenvallen. Veel te helder en mager geluid. En mijn muziek klinkt er gewoon niet op.

gastje13

Citaat van: Robino op maart  2, 2013, 17:50:52
Spendor is wel lekker warm, maar ook erg traag en tam voor mijn muziek.

Ik denk serieus aan een Kef Refertence model one. Vallen die te restaureren? Orginele onderdelen zijn er natuurlijk niet meer.

Ik zou zeker toch eens de Dynaudio DM serie proberen. Deze klinken zeker niet tam maar hebben een warme dynamische sound. Zeker niet schel of dun klinkend. De excite serie ken ik niet maar die schijnt behoorlijk anders te klinken dan de DM of focus serie.

Dali zou ook kunnen, sommige types klinken zeker niet schel maar niet zo vol als dynaudio. Met Adam zit je totaal in de verkeerde richting, zijn studio monitoren gemaakt voor het ultieme detail. Dus zeker geen volle sound of rustige hoge tonen. Niks mis mee verder, detail en stereobeeld is fantastisch alleen ze missen naar mijn mening wel het "live" gevoel wat dynaudio mij wel geeft door hun volle sound ondanks het mindere detail.

Het klopt dat er veel speakers zijn die het mid-hoog opblazen om op te vallen. Dit is zeker het geval bij o.a. monitor audio, focal, B&W, dali en kef kom je het regelmatig tegen al is het wel type afhankelijk.

Robino

Dat Adam verkeerd is heb ik vanmiddag ervaren. Verschrikkelijk :sadlike:

Former member 78

Citaat van: Robino op maart  2, 2013, 21:56:00
Garmtz, Je hebt me nu wel nieuwsgierig gemaakt. Ga toch een dealer zoeken om ze te beluisteren. Eens zien of er in Enschede 1 zit. Zal ook de laatste zijn. Bij andere merken kom ik toch iedere keer op hetzelfde uit. Wat dat betreft zitten we wel op dezelfde lijn. Ik wil trouwens ook van versterker veranderen. Heb ooit een unison unico gehad. Vond dat het lang duurde voor die goed klonk, maar die fantastische weergave van stemmen heb ik met andere (transistor) vertsterkers nooit meer gehoord. Zit naar de Unison primo te kijken. Vind een pure buizenversterker ook erg mooi, maar is voor mijn muziek niet te doen. Het laag wordt dan een probleem.

Die Adam vond ik overigens zwaar tegenvallen. Veel te helder en mager geluid. En mijn muziek klinkt er gewoon niet op.

Welke ''pure'' buizenversterker heb jij dan geprobeerd?

Robino

Niet geprobeerd, maar dat is toch het algemene beeld. Het laag (voor mijn muziek althans) wordt een probleem.

gastje13

Citaat van: Robino op maart  2, 2013, 22:18:09
Niet geprobeerd, maar dat is toch het algemene beeld. Het laag (voor mijn muziek althans) wordt een probleem.

Maar met buizen ga je het probleem niet oplossen. Het probleem zit hem of in de akoestiek of in de speakers. Buizen kunnen wel anders klinken (heel erg afhankelijk van het impedantie/fase verloop van je speakers en het ontwerp van de versterker) maar een schelle speaker mooi laten klinken gaat je er niet mee lukken. Het is zelfs mogelijk dat ze er scheller van gaan klinken.

Former member 78

Citaat van: Robino op maart  2, 2013, 22:18:09

Als je het niet geprobeerd hebt, heb je eigenlijk geen recht van spreken.
Er zijn genoeg buizenversterkers die het laag onder controle kunnen houden.

Robino

Citaat van: garmtz op maart  2, 2013, 21:22:15
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen... Veel 'moderne' speakers hebben een mid-hoog dat iets wordt aangezet om de schijn op te houden van 'detail'. Dit terwijl eigenlijk het detail uit het middengebied moet komen, niet van 'push' uit een tweeter of de passband van de woofer. Harbeths zijn enorm transparant in het middengebied en hebben die presence-benadrukking niet nodig.

Studio-monitoren benadrukken soms het presence-gebied om fouten in een opname duidelijk naar voren te brengen. ADAM en ProAc monitoren doen dit ook (en veel andere merken). Zelf geniet ik liever gewoon van mindere opnames, maar er zijn mensen die deze wat analytische weergave fijn vinden. Ieder zijn ding...

Nou, Garmtz; ik ga er dan nogmaals op uit en dit keer voor Harbeth. Heb al veel beluisterd, maar was iedere keer hetzelfde liedje. Als ze niet in mijn omgeving te vinden zijn, is niet zo'n gangbaar en commercieel merk (en dat is al een pluspunt!), dan moet ik toch maar jouw kant opkomen.........

Former member 78

Citaat van: Robino op maart  2, 2013, 22:22:27
Nou, Garmtz; ik ga er dan nogmaals op uit en dit keer voor Harbeth. Heb al veel beluisterd, maar was iedere keer hetzelfde liedje. Als ze niet in mijn omgeving te vinden zijn, is niet zo'n gangbaar en commercieel merk (en dat is al een pluspunt!), dan moet ik toch maar jouw kant opkomen.........

Niet elk merk heeft de marketing van Bose of B&W.

Weet zeker, ondanks (geen) marketing dat Haberth een buitengewone speaker is.
En zo zijn er meerdere merken op te noemen die beter dan gemiddeld zijn, en niet in elke
regio een dealer hebben.

Xander32

Tannoy Glenair al beluisterd? Of een DC8t of DC10t?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

garmtz

DC8t en DC10t zijn naar mijn mening ook bright. Glenair niet echt, maar is denk ik geen goede speaker voor de muzieksmaak van de TS.

Robino

Iemand op een duits forum schreeft o.a. dit over zijn gekochte Harbets:

"Harbeth sind IMHO eher weniger für die LS-Liebhaber zu empfehlen,
die neutrale LS, wie z.B. die Studiomonitore, suchen. Jedoch für die Musikliebhaber,
die in der Musik einfach versinken möchten, würde ich sie sehr ans Herz legen."

En dit spreekt mij enorm aan. Want dat zoek ik!

garmtz

Citaat van: Robino op maart  2, 2013, 23:36:55
Iemand op een duits forum schreeft o.a. dit over zijn gekochte Harbets:

"Harbeth sind IMHO eher weniger für die LS-Liebhaber zu empfehlen,
die neutrale LS, wie z.B. die Studiomonitore, suchen. Jedoch für die Musikliebhaber,
die in der Musik einfach versinken möchten, würde ich sie sehr ans Herz legen."

En dit spreekt mij enorm aan. Want dat zoek ik!

Waarvan acte! DE reden dat ik er hier thuis ook mee speel! Geluid verveelt nooit en vermoeit nooit!

MarkD

Garmt, je zou verkoper moeten worden. ;) "Ik heb ze zelf ook".  :D
Stereo: Magna Mano Ultimate 3.5 + Farad Super3|Denafrips Pontus 15th|Ayre K-5xe MP|Nuprime AMG STA SE|VPI Traveler|Harbeth Compact 7-ES3 XD2|XTZ 10.17 Edge subs met MiniDSP

Robino

Kwam nog wat tegen wat ik niet ken.
JM reynaud
sonus Faber
usher mini dancer
Dynaudio dm 3/7
Master

Martijn M

Een luidspreker zou ik niet gauw op basis van één luistersessie afserveren. Je luistert vaak in een context, waar de luidspreker slechts een onderdeel van is. Ik vind het toch wat jammer dat fabrikanten als KEF, Focal en ADAM hier zo makkelijk aan de kant gezet worden. Wellicht zit er zo nu en dan een misser in hun gamma, maar in de regel maken deze fabrikanten zeer goede luidsprekers. De types die ik ken van deze merken zijn prima, zonder aangezet midhoog.
Dutch & Dutch

wim bruins

De wat oudere quadral,s en de betere jamo,s bv de classic serie.

Robino

Citaat van: keyser op maart  3, 2013, 02:20:54
Een luidspreker zou ik niet gauw op basis van één luistersessie afserveren. Je luistert vaak in een context, waar de luidspreker slechts een onderdeel van is. Ik vind het toch wat jammer dat fabrikanten als KEF, Focal en ADAM hier zo makkelijk aan de kant gezet worden. Wellicht zit er zo nu en dan een misser in hun gamma, maar in de regel maken deze fabrikanten zeer goede luidsprekers. De types die ik ken van deze merken zijn prima, zonder aangezet midhoog.

Smaken verschillen, maar b.v. een Focal heb ik nog nooit langer dan 5 minuten kunnen aanhoren :o En de Kef's van de afgelopen jaren was echt 3x niets. En ik sta niet alleen in deze mening.

vanzomereng

Robino of Peterpan.....

Hoe lang wil je jezelf nog blijven kwellen met "een teveel aan hoog"  ;)

Zover ik je heb gevolgd ben je al jaren op diverse forums, ook buitenlandse....
bezig met het vragen van adviezen, over versterkers, dan weer over cd-spelers, dan weer over ls-kabels,
nu dan weer over speakers, met steeds als rode draad, dat je last hebt van "teveel aan hoog" , scherp "geluid" etc..

In die tussentijd heb je ook al regelmatig wat gewisseld aan componenten met zoals nu blijk weinig resultaat  ???

Mijn advies is, houdt op met dat gerommel in de marge en laat je eens goed adviseren door een echte speciaal zaak
en betrek hierin ook de akoestiek van je ruimte... wellicht kost het dan wel ff wat extra geld maar op de langere termijn
ben je goedkoper uit..

Bij Garmtz heb je o.a. m.i.z. een adres, waarvoor je goed terrecht kunt
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

vanzomereng

Citaat van: keyser op maart  3, 2013, 02:20:54

M.i.z. zijn dit allemaal A-merken en die maken GEEN slechte speakers

M.b.t. luistersessies moet je altijd rekenen op:
- je waarneming is niet elke dag hetzelfde
- de ruimte en opstelling die meespeelt (kale ruimte <versus> rijk gestoffeerd)
- het gebruikte bronmateriaal en opnames

Verder is er binnen 1 merk ook veel spreiding qua klanksignatuur,
reken maar dat een Focal uit de BE-series qua hoog niet vergelijkbaar is met de 700/800 series 

Wat m.i.z. vaak wordt vergeten, is ook de leeftijd van de potentiele koper/luisteraar...
Wat door een 30-jarige al "teveel aan hoog" wordt ervaren kan voor een 55+ precies goed zijn  :eh:

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Robino

Ben ik toch niet met je eens. Het probleem zit in de speakers die voor mij vanaf pakweg het jaar 2000 niet meer om aan te horen zijn. En dan de verkoopverhalen over transparantie etc. lariekoek. Kef Model One! ::) En zo slecht is mijn ruimte niet (ben ook verhuisd). Waar ik gisteren naar de Adam luisterde was pas een harde ruimte. Verschrikkelijk :butbut:

Waar ik wel spijt van heb is dat ik ooit mijn unison unico versterker heb verkocht. Ik ga nu zeker terug naar Unison. Gezien mijn muzieksmaak waarschijnlijk weer een hybride. Maar kijk ook wel naar de pure buizenversterker. Net als met de hedendaagse speaker kan ook de meeste hedendaagse versterkers mij echt niet bekoren.

Lion of Judah

Citaat van: Robino op maart  2, 2013, 17:50:52
Spendor is wel lekker warm, maar ook erg traag en tam voor mijn muziek.

Ik denk serieus aan een Kef Refertence model one. Vallen die te restaureren? Orginele onderdelen zijn er natuurlijk niet meer.

Welk model heb je geluisterd? De A serie, S serie? In dat geval zou ik zeker dan een keer naar Harbeth gaan luisteren.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Robino

Het was een kleine vloerstaander van Spender. Weet niet meer het type. A3 of A5?

Lion of Judah

Citaat van: Robino op maart  3, 2013, 10:34:24
Het was een kleine vloerstaander van Spender. Weet niet meer het type. A3 of A5?

Ja kan. Las niet terug dat je die al beluisterd anders had ik je dit niet geadviseerd.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

notoxus

In de buurt van Zwolle kan je eens een set Proac responce 3.5 luisteren mocht je daar belangstelling voor hebben. Op het moment nog met een Primaluna of met een Parasound a21 aan te sturen.  Zelf ben ik ook erg benieuwd wat de Harbeth luidspreker hier in deze kamer zou kunnen neerzetten. 
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx