Welke merken hebben een zacht hoog en klinken niet zo helder?

Gestart door Robino, februari 24, 2013, 14:48:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robino

Is voor mij vanuit twente 2 uur rijden :( Jij vind de Dynaudio dus aan de donkere kant? Ik zoek dus een dergelijke speaker. Zou inderdaad wel eens wat voor mij kunnen zijn. En een mooi rustig hoog. Maar Dynaudio vraagt vaak wel om een zware versterker. Lees goede berichten over MF M3i en M6i.
Mijn rijtje om uit te kiezen:

Dynaudio Focus 160/260
Kef R500/R300
Harberth M30.1 (vind ik eigenlijk wel erg duur. Hoop dat Dynaudio of Kef de voltreffer is)

vanzomereng

Citaat van: Robino op maart 15, 2013, 18:55:28
Is voor mij vanuit twente 2 uur rijden :( Jij vind de Dynaudio dus aan de donkere kant? Ik zoek dus een dergelijke speaker. Zou inderdaad wel eens wat voor mij kunnen zijn. En een mooi rustig hoog. Maar Dynaudio vraagt vaak wel om een zware versterker. Lees goede berichten over MF M3i en M6i.
Mijn rijtje om uit te kiezen:

Dynaudio Focus 160/260
Kef R500/R300
Harberth M30.1 (vind ik eigenlijk wel erg duur. Hoop dat Dynaudio of Kef de voltreffer is)

Robino, over prijzen aldaar is te onderhandelen !

Ik vind de Focus 260 niet extreem donker, het valt alleen zo sterk op, bij AB-schakelen met de Liuto's
Maar scherp of fel in het hoog, NO-WAY,  Zoek je een speaker die mild in het hoog is --> prima keus

Voor een Focus zou ik eerder voor de MF M6I kiezen dan voor een MF M3I...
ook daar kan je voor versterkers goed terrecht en vaak hebben ze daar ook veelal demo-modellen
en/of overjarige modellen in de aanbiedingen
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

RonK.

Citaat van: Robino op maart 15, 2013, 18:55:28
Is voor mij vanuit twente 2 uur rijden :( Jij vind de Dynaudio dus aan de donkere kant? Ik zoek dus een dergelijke speaker. Zou inderdaad wel eens wat voor mij kunnen zijn. En een mooi rustig hoog. Maar Dynaudio vraagt vaak wel om een zware versterker. Lees goede berichten over MF M3i en M6i.
Mijn rijtje om uit te kiezen:

Dynaudio Focus 160/260
Kef R500/R300
Harberth M30.1 (vind ik eigenlijk wel erg duur. Hoop dat Dynaudio of Kef de voltreffer is)

Toch misschien ook de Proac D18 in het rijtje zetten ,.......

Robino

Van deze speaker lees ik van gebruikers ook wel klaagzangen over het hoog. Daarom stond die oo knoet in mijn lijstje.
Van Zomereng; dus jij denkt dat het de lange rit wel waard is? In deze tijd kun je hier ook wel forse korting krijgen. Alleen is hier nooit zoveel onder 1 dak.

vanzomereng

Citaat van: Robino op februari 26, 2013, 16:23:48
Nou Heco beluisteren gaat niet door. De crisis lijkt in audioland goed toegeslagen. Deze zaak is inmiddels weg.

Robino....

Ze hebben daar ook bijna alle modellen van Heco op voorraad en ze zijn NAD dealer...
Als je van te voren ff belt voor een afspraak, welke modellen je wilt horen en op welke versterker en cd-speler,
zetten ze alles voor je al klaar.  (eventueel kan je zelf natuurlijk je Amp meenemen, maar zal denk ik niet nodig zijn)

Heco, Kef en Dynaudio lijkt me meer als voldoende voor een luistersessie, anders zie je door de bomen het bos niet meer !

Kef en Heco, zullen op je Nad zeker zeer voldoende aangestuurd kunnen worden en Dynaudio's waarschijnlijk ook
maar gewoon kwestie van uitproberen (men zegt wel, dat Dynaudio's pas opbloeien bij wat flinkere versterker,
echter, dat moet je gewoon zelf horen en zo ja, of de extra kosten het waard zijn)

TIP: het is onmogelijk om 5 a 6 paar speakers fatsoenlijk naast elkaar te zetten en deze goed te beoordelen.
Doe eerst een vergelijk tussen de R500 en R300 en de beste gaat naar de finale
Doe dan een vergelijk tussen de Focus 260 en 160 en de beste gaat naar de finale
idem voor Heco

Dus eerst de staander + monitor v/h zelfde merk naast elkaar

Mocht je uiteindelijk zowel een staander merk X als een monitor merk Y in de finale hebben,  NO-PROBLEM

Houdt ook rekening met je eigen ruimte, veelal koop men eerder een te grote box dan een kleine
M.b.t. tot monitoren, houd rekening met ca. 75 tot 125 euro p/st. voor goed stands

je heb PM
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

KayaRahnee

Citaat van: RonK. op maart 15, 2013, 20:02:57
Toch misschien ook de Proac D18 in het rijtje zetten ,.......
Citaat van: Robino op maart 15, 2013, 20:24:04
Van deze speaker lees ik van gebruikers ook wel klaagzangen over het hoog.

Dan heb ik pech, want verkeerde speakers gekozen.
Ik heb een serieuze allergie voor hoge klanken en ssssss tonen, ProAc D18 waren voor mij het beste medicijn hiervoor.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Robino

Citaat van: VANZOMERENG op maart 15, 2013, 20:57:34
Robino....

Ze hebben daar ook bijna alle modellen van Heco op voorraad en ze zijn NAD dealer...
Als je van te voren ff belt voor een afspraak, welke modellen je wilt horen en op welke versterker en cd-speler,
zetten ze alles voor je al klaar.  (eventueel kan je zelf natuurlijk je Amp meenemen, maar zal denk ik niet nodig zijn)

Heco, Kef en Dynaudio lijkt me meer als voldoende voor een luistersessie, anders zie je door de bomen het bos niet meer !

Kef en Heco, zullen op je Nad zeker zeer voldoende aangestuurd kunnen worden en Dynaudio's waarschijnlijk ook
maar gewoon kwestie van uitproberen (men zegt wel, dat Dynaudio's pas opbloeien bij wat flinkere versterker,
echter, dat moet je gewoon zelf horen en zo ja, of de extra kosten het waard zijn)

TIP: het is onmogelijk om 5 a 6 paar speakers fatsoenlijk naast elkaar te zetten en deze goed te beoordelen.
Doe eerst een vergelijk tussen de R500 en R300 en de beste gaat naar de finale
Doe dan een vergelijk tussen de Focus 260 en 160 en de beste gaat naar de finale
idem voor Heco

Dus eerst de staander + monitor v/h zelfde merk naast elkaar

Mocht je uiteindelijk zowel een staander merk X als een monitor merk Y in de finale hebben,  NO-PROBLEM

Houdt ook rekening met je eigen ruimte, veelal koop men eerder een te grote box dan een kleine
M.b.t. tot monitoren, houd rekening met ca. 75 tot 125 euro p/st. voor goed stands

je heb PM

Nou; ik moet dus voor mijn ruimte eerst de beslissing nemen of monitoren of vloerstaanders. De MA RX6 gaf bij veel te veel bass. Kan de speakers 45 cm van de achtermuur en 35 cm van de zijmuren zetten. Ik denk zelf dat in mijn woonruimte monitoren toch wel het beste zal zijn. Heb nu mijn oude KEf C55 aangesloten (ouderwets doosmodel) en dat klinkt gewoon beter. Ondanks dan het gemis van wat laag. Ik zit niet vast op mijn versterker. Vind nl. ook de nad versterker niet zo evenwichtig. Klinkt ook eigenlijk pas goed op hoge geluidsniveau's wat ik nooit doe.

vanzomereng

Citaat van: Robino op maart 15, 2013, 21:10:17
Nou; ik moet dus voor mijn ruimte eerst de beslissing nemen of monitoren of vloerstaanders. De MA RX6 gaf bij veel te veel bass. Kan de speakers 45 cm van de achtermuur en 35 cm van de zijmuren zetten. Ik denk zelf dat in mijn woonruimte monitoren toch wel het beste zal zijn. Heb nu mijn oude KEf C55 aangesloten (ouderwets doosmodel) en dat klinkt gewoon beter. Ondanks dan het gemis van wat laag. Ik zit niet vast op mijn versterker. Vind nl. ook de nad versterker niet zo evenwichtig. Klinkt ook eigenlijk pas goed op hoge geluidsniveau's wat ik nooit doe.
Het is een misverstand om te denken, dat monitoren, dichter bij de muren kunnen dan staanders...
Dit gaat meestal wel op maar niet altijd..

Verder komt het regelmatig voor, dat men juist bij kleine speakers (slanke zuilen, monitoren) deze zo afstemmen dat ze van
nature al een boost hebben bij ca. 60 hz., om de speakers een vol karakter te geven en de suggestie van een diepe basweergave,
vaak is het juist dichter bij de muur plaatsen, van dit soort speakers funest voor een mooie strakke en cohorente weergave.

Hieronder 2 linkjes met hierin freq.karaktersieken v/d R300 en Focus160 en zover ik kan boordelen, voorzie ik hier geen grote
problemen m.b.t. de "kunstmatige boost"  en wellicht in jouw situatie de betere/veiligere keuze  t.o.v. de staanders

http://www.stereo.de/fileadmin/user_upload/Feindaten/Bilder/Messtechnik/STEREO%2012_2011/Dynaudio%20Focus%20160.pdf

http://www.i-fidelity.net/testberichte/hifi/kef-r300/testfazit-kef-r300.html
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

gastje13

Probeer anders eens de al gehoorde KEF speakers eens thuis? Er zal vast wel een dealer zijn die dat toelaat.

Ik raad je ook echt aan naast de Dynaudio focus de DM serie te proberen. Ik denk dat de DM serie meer is wat je zoekt dan de Focus, en het scheel je heel veel geld.

Hier nog een mooie review van de DM 3/7
http://www.audio.de/testbericht/standlautsprecher-dynaudio-dm-3-7-1220881.html

"Die neue Sparbox von Dyn­audio klingt im besten Sinne des Wortes analog: im Hochton nicht überzogen aufpoliert und in den Bässen doch etwas vollschlanker, als das Ideal es vielleicht vorsieht"

In combinatie met het dynamische karakter van de DM serie wat goed bij je muzieksmaak past, lijkt me dit ideaal.

Robino

Ja; die dm serie had ik nog niet genoemd maar was wel van plan ze te beluisteren.

Een dealer wacht op binnenkomst van de R300. Dan wil hij met de R500 en de R300 een demo geven bij mij thuis. Het is de enige manier om erachter wat bevalt. En ik kan gelijk mooi beoordelen of de Kef wat voor mij zou kunnen zijn.

Versterker heb ik de MF m3i gehoord, maar niet overtuigd. Vond hem in het hoog ook te nadrukkelijk aanwezig. Beetje upset. Zit toch wel stiekem naar de Unison Primo te kijken. Maar goed; eerst de juiste speakers zien te vinden.

vanzomereng

Citaat van: mark235 op maart 17, 2013, 14:29:12
Ik zou de Excite en Focus lijn niet over 1 kam scheren. De naam Excite doet dat model wel eer aan. Voor een dynaudio althans. Toen ik wat jaren terug de focus 140 naast een Excite model hoorde, vond ik de laatste wat feller. Als ik jou was , zou ik zeker de focus lekker gaan beluisteren.

Je moet nooit alle modellen v/e merk over 1 kam scheren en vooral tussen verschillende series niet...

Vaak wil men bij goedkopere series, lees = andere doelgroep, het laag en hoog weleens wat liften
waardoor er een soort effect-speaker onstaan, die bij de grote massa beter in de smaak valt en/of
de jongere generatie wat aanspreekt, omdat ze met name electronische muziek, beat, disco en housemuziek,
op dit soort speakers lekkerder vinden klinken !

Ik las enige dagen geleden op internet een review (kan het niet meer terugvinden  >:( ) dat de Focus 260,
als het "donkerste" klinkende type, binnen de hele Dynaudio-familie wordt ervaren.

Ik vond hem zeer mild, vriendelijk klinken (en toch gedetailleerd)

In AUDIO  staat bij de "Focus 260"  als plaatsingsadvies KMTADWF wat wil zeggen:
- geschikt voor kleine (ca. 15m2) &, middel-grote (24m2) ruimtes 
- geschikt voor "droge" (nagalmtijd ca. 0,4 sec.) & "uitgewogen" (nagalmtijd ca. 0,4 - 0,6 sec.) ruimtes
- kan dicht (ca. 30 cm) bij de wand geplaatst worden, nabij de wand (ca. 30 - 90cm) en vrijstaand (> 90cm)

Dat ie ook ca. 30 cm van de wand af kan staan verbaasd me zeer  :butbut:,  zeker voor een speaker die "in-room" tot
ca. 32Hz diep doorloopt, wat vrij fors is voor zo,n slanke zuil en zeker als je bedenkt, dat de monitor Focus 110a,
geen aanbeveling krijgt, om dicht op de wand geplaatst te worden --- zeer merkwaardig  :eh:

Maar wellicht is ook zo,n  Focus 260 de moeite waard, om dit zelf in je eigen luisterruimte vast te stellen 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

garmtz

Misschien kun je bij die Focus met succes de poort dempen?

raindog

Bij Dynaudio kunnen ook de modellen binnen een zelfde serie nogal van elkaar afwijken. Een Focus 110 klinkt echt anders dan een Focus 140.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van de X12, die ik mooier vind dan zowel de X16 als de X32. Voor mij is de X12 het snoepje van de Dynaudio-lijn. Ik heb ze nu drie jaar en ben er nog steeds erg content mee. Tonaal gezien zijn ze helemaal mijn ding, een ietwat donker middengebied (ten opzichte van de gemiddelde ander speaker) met een vriendelijk en zijdig hoog. Nooit de aandacht trekkend maar ook nooit saai. Heel homogeen ook.

Mijn Harbeths zijn qua karakter eigenlijk wel vergelijkbaar met de X12's al klinken ze iets minder donker, daardoor meer open en betrokken. De Harbeths hebben een iets minder zijdig hoog maar worden nooit scherp. De grote troefkaart van de Harbeths is hun natuurlijkheid van klanken. Wanneer je dat eenmaal gewend bent dan mis je het in bijna alle andere speakers, hoe goed het verder ook klinkt. Althans, dat is mijn ervaring.

Beide merken voldoen in ieder geval aan je wens voor eerlijke speakers met een vriendelijk hoog. Vergeet echter de versterking niet, die is zeer bepalend. 
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Mr.M

hoi
ik heb de laatste jaar in de zoektocht naar speakers een boel speakers beluisterd, bij vrienden en medeforumgenoten thuis en in winkels.
wat ik heel moii vond klinken en niet vermoeiend was harbeth.
qua uiterlijk niet mijn smaak maar qua geluid heel mooi,
ik ben zelf geeindigd met kharmas maar das weer een ander prijsklasse.
wat ook heel erg mijn aandacht trok en door audiofiele kenissen is aangeschaft is de nieuwe kef,monitors.
laat je niet door het formaat afleiden het is een speaker met audiofiel eigenschappen van hoog niveau en dat voor een klein 1000 euro.
zet er een mooie stand onder en voor een redelijk bedrag heb je iets heeeeel moois.
kok van sonore audio heeft ze ook staan thuis en dat zegt  heel veel over deze kleine kefjes als een audio ontwerper die speakers van 40k+ bouwt zelf deze kleine  kefjes in huis neemt.
verder zou ik even een kijkje nemen of je een demo oftweedehands MARTEN kan vinden.
laatst stond er een op marktplaats voor 3000 en normaal zijn ze rond de 6.k MARTEN i een heel mooi speaker fabrikant als je ook betje voor de looks wilt gaan.
in mijn opptiek zijn   marten, harbeth en de nieuwe kefs een aanrader om eens te beluisteren.

gr maz
**UNDER CONSTRUCTION**

Robino

Weet dat Dynaudio een zware versterker nodig heeft. Ben zelf gecharmeerd van de Unison Primo. MF is b.v. weer niet mijn ding. Maar zal zo'n Unison een dynaudio kunnen aansturen. Voor een Kef zal het geen probleem worden. Harbeth weet ik ook niet. Mijn rijtje in speakers van voorkeur ziet er zo uit:

Dynaudio Focus 160/260 waarbij ik ook de dm-serie nog wil beluisteren
Kef R300/R500
Harbeth

garmtz


raindog

De nieuwe Focus serie ken ik niet, de oude (110/140) was typisch Dynaudio in die zin dat ze inderdaad wel wat power nodig hebben om te kunnen overtuigen. Bij de Excite en DM serie ligt dat anders, in de gemiddelde luisterruimte zul je aan een gemiddelde versterker van 50-70 watt wel voldoende hebben. Maar lager moet je ook met de instap Dynaudio's niet gaan. Dat kan met Harbeth wel want die is, zoals Garmt al zei, zeer makkelijk aan te sturen.

Houd er bij het beluisteren van Dynaudio's trouwens rekening mee dat ze flink lang ingespeeld moeten zijn. Het duurt echt bizar lang voordat ze goed los komen. Tot die tijd klinken ze koud en zakelijk. Vraag dit dus na bij de dealer waar je gaat luisteren.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

vanzomereng

Citaat van: Robino op maart 15, 2013, 18:55:28
Dynaudio Focus 160/260
Kef R500/R300
Harberth M30.1 (vind ik eigenlijk wel erg duur. Hoop dat Dynaudio of Kef de voltreffer is)

Lijkt me sterk, als 1 van de vier, geen blijvertje wordt...

Keep us informed  :bigsmile:
en we wachten met spanning op jouw uitgebreide full-color verslagen van je luistertesten met vreugde tegemoet  ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Robino

Wil proberen niet meer dan 2000,-- (wil nl. ook nog graag de Unison primo versterker).

Met een Dynaudio 160, Kef R300 en R500 zal dat lukken.

Met een Dynaudio 260 en Harbeth niet.

Lazybird

Je kan beter nu veel aan speakers uitgeven en pas naderhand een versterker, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Xander32

Citaat van: Lazybird op maart 18, 2013, 20:25:16
Je kan beter nu veel aan speakers uitgeven en pas naderhand een versterker, maar dat is mijn persoonlijke mening.

:withstupid:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

kippekop

Dynaudio focus 140's gehad, echt prachtige speakers (beter dan de B&W 805 S bijvoorbeeld), maar kon me op de lange duur niet bekoren, grootste probleem vond ik dat ze alleen op hoger niveau loskwamen, op laag niveau kwam het geluid niet genoeg los van de speaker. Kan aan mijn versterker hebben gelegen, maar mijn Pioneers s-71's hadden dat helemaal niet.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Robino

Hoop deze week de Dynaudio's te beluisteren. En wacht met smart op die dealer die de Kef's bij mij wil demonstreren. De R300 zal nog wel niet binnen zijn :unhappy: Dan hoop ik ook meer duidelijkheid te krijgen; vloerstaander of monitor. Op dit moment denk ik monitor. Met een vloerstaander had ik tot nu toe ook steeds een laagprobleem.

Robino

Citaat van: KayaRahnee op maart 15, 2013, 21:03:34
Dan heb ik pech, want verkeerde speakers gekozen.
Ik heb een serieuze allergie voor hoge klanken en ssssss tonen, ProAc D18 waren voor mij het beste medicijn hiervoor.

Hallo KayaRahnee,

Dit schreef een eigenaar van de D18:

Have been using the D18 (in Ebony) for exactly a year now and love everything about it. They are a wee bit bright at the extreme top end but overall I find them very hard to beat especially in this price range. I am partnering them with a Jadis orchestra ref (KT90 tubes) amp and a Naim cd5xs

Maar heb een dealer gevonden die deze speaker met een MF M6i bij mij thuis wil demonstreren.