Welke merken hebben een zacht hoog en klinken niet zo helder?

Gestart door Robino, februari 24, 2013, 14:48:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KayaRahnee

Citaat van: Robino op maart  7, 2013, 10:04:10
Ben ook nog wel benieuwd naar de Sonus faber venere, maar dealers vinden is soms moeilijk.

Robino kom op man, er zijn toch voldoende dealers te vinden, zeker in Nederland.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Lion of Judah

Citaat van: garmtz op maart  7, 2013, 11:09:40
De C55 heeft een behoorlijke presence dip, tussen 1 en 2 kHz:



Dat geeft hem een vriendelijk karakter, maar recht is de grafiek niet echt.

Heb je die karakteristiek toevallig ook van mijn speakers?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Robino

Maar Garmt; het heeft een wat donkere sound. Hier kan ik, zelfs met nightwish cd's, wel prettig naar luisteren.

Robino

Citaat van: KayaRahnee op maart  7, 2013, 11:14:41
Robino kom op man, er zijn toch voldoende dealers te vinden, zeker in Nederland.

Jawel, maar om nu iedere keer naar de andere kant van het land daarvoor te moeten gaan?????
Woon in Twente; stijf tegen de voormalige grens. (heeft wel zijn voordelen met boodschappen doen ;))

kippekop

Herkenbaar wat betreft de oude Kef's. Mijn vader heeft ook nog van die oude Kef Cresta MK2's uit de jaren 70 staan, echt van die heerlijke ouderwetse warme speakers nog. Je moet ze niet te ver opendraaien, want dan vervormen ze gelijk, maar op laag niveau ontzettend fijn. Anyway, als je dat mooi vindt zou ik zeker idd naar de Harbeth 7-es3's gaan luisteren, denk niet dat er andere speakers zijn die meer recht aan dat "oude" geluid doen namelijk.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

KayaRahnee

Citaat van: Robino op maart  7, 2013, 12:37:01
Jawel, maar om nu iedere keer naar de andere kant van het land daarvoor te moeten gaan?????
Woon in Twente; stijf tegen de voormalige grens. (heeft wel zijn voordelen met boodschappen doen ;))

De grensstreek, misschien bied dat juist nog meer mogelijkheden......
Het gegeven dat je goed weet wat je zoekt, (dus kieskeurig bent) en vooralsnog niet hebt gevonden, noodzaakt je om speakers waarvan je denkt in aanmerking te kunnen komen ook te gaan beluisteren/beoordelen.
Je zal dus zowiezo regelmatig op pad moeten.

Voor mezelf was dat ook helemaal niet evident/voor de hand liggend doordat:
1) ikzelf niet in het bezit ben van een wagen.
2) Ik door medische oorzaak mij niet al te lang van huis kan begeven.

Destijds heb ik het dan ook als volgt gedaan:
Eerst via contact met allerlei bronnen een (ruwe) selectie gemaakt.
Lijstje gemaakt van dealers  die meerdere  merken onder één dak hadden (ook merken die mij onbekend waren maar opgesteld stonden) en luisterafspraak gemaakt.
Na een hele tijd op luisterpad was ik het inderdaad ook wel beu om steeds iemand te moeten lastigvallen om op luisterlocatie te komen, maar mijn systeem heeft uiteindelijk z'n vruchten afgeworpen.
M.a.w. inspanning dubbel en dik beloont en mooie/doordachte keuze kunnen maken.
En zeker niet vergeten: soms word er teveel gefocust op bepaalde merken en vooral de commentaar die deze krijgen, ik ben een aantal speakers tegengekomen waarvan ik het bestaan niet eens kende (o.a. Link, ProAc) maar die mij aangenaam hebben verrast/verbaast.
Soms zit de juiste keuze ergens waar je het niet verwacht.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Robino

Vanavond bij de dealer de Kef R500 beluisterd. Voor het eerst sinds mijn zoektocht een speaker waar ik naar kon luisteren. Sterker; na 1 minuut dacht ik al Dit kan hem zijn!Niet verwacht. Wat een mooi geluid! Ik wil niets overhaasten maar had ze bijna meegenomen.......Helaas was de R300 er niet.
Afspraak gemaakt dat zodra de R300 er is de dealer zowel de R500 als de R300 voor een demo bij mij thuis komt. :smile:
Zou het, zou het, zou het dan toch......

De Dynaudio Focus nog niet beluisterd. Moet daarvoor naar een andere zaak en had daar geen tijd meer voor.

KayaRahnee

Citaat van: Robino op maart  7, 2013, 20:57:48
Vanavond bij de dealer de Kef R500 beluisterd. Voor het eerst sinds mijn zoektocht een speaker waar ik naar kon luisteren. Sterker; na 1 minuut dacht ik al Dit kan hem zijn!Niet verwacht. Wat een mooi geluid! Ik wil niets overhaasten maar had ze bijna meegenomen.......Helaas was de R300 er niet.
Afspraak gemaakt dat zodra de R300 er is de dealer zowel de R500 als de R300 voor een demo bij mij thuis komt. :smile:
Zou het, zou het, zou het dan toch......
De Dynaudio Focus nog niet beluisterd. Moet daarvoor naar een andere zaak en had daar geen tijd meer voor.

Ik kan me zo voorstellen dat je er heel wat plezier aan hebt beleeft, mooie dag heb jij gehad.
Je zal nu haast niet kunnen wachten tot de KEF speakers bij jou in de huiskamer hun kunsten komen vertonen.
Hopelijk word het een succes ..... benieuwd naar de afloop van dit hoofdstuk.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

gastje13

Citaat van: Robino op maart  7, 2013, 20:57:48
Vanavond bij de dealer de Kef R500 beluisterd. Voor het eerst sinds mijn zoektocht een speaker waar ik naar kon luisteren. Sterker; na 1 minuut dacht ik al Dit kan hem zijn!Niet verwacht. Wat een mooi geluid! Ik wil niets overhaasten maar had ze bijna meegenomen.......Helaas was de R300 er niet.
Afspraak gemaakt dat zodra de R300 er is de dealer zowel de R500 als de R300 voor een demo bij mij thuis komt. :smile:
Zou het, zou het, zou het dan toch......

De Dynaudio Focus nog niet beluisterd. Moet daarvoor naar een andere zaak en had daar geen tijd meer voor.

Mooi dat je de KEF mooi vind klinken! Ik vind de nieuwe serie tot zover ik die gehoord heb een stuk neutraler (warmer) dan de oude serie.

Let wel op de akoestiek van de ruimte. Als deze erg gedempt is kan het thuis misschien nog tegenvallen.
Ik zou zeker wel de Dynaudio DM serie ook beluisteren Die vond ik indertijd nog net wat "smoother". De focus schijnt gedetailleerder te zijn, maar wel minder punch dan de DM/excite serie. Ik denk dat de DM beter bij je muziek past. KEF is anders ook helemaal niet verkeerd!

Robino

Ga zeker nog Dynaudio beluisteren. De Excite X32 al gehoord, maar die was te fris, te helder voor mij en had voor mij te weinig body in het geluid. Het hoog was weliswaar rustig, maar vond het wel al snel aan de schelle kant.


Heeft iemand de Dynaudio Focus 160 gehoord?

cardas49

Heb dezelfde ervaring met de Excite X12.

Ik ga as donderdagavond de Dynaudio Focus en Audiophysic Tempo lijnen beluisteren bij Hobo Hifi in Amsterdam. Zin om mee te gaan?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

Robino

Als ik niet in Twente woonde was ik zeker meegegaan. Hou je me op de hoogte van je luisterbevindingen? Want daar ben ik benieuwd naar.

Robino

Las vanmiddag in het duitse blad "Audio" en bespreking van de nieuwe Wharfedale Diamond 159. Gezien de beschrijving die ze geven kon het wel eens interessant zijn. Ze vonden het een speaker voor liefhebbers van de "old school". Een warm karakter en zacht hoog. Met de cd leek het wel of een vinyl geluid. Laat ik dat nu net zoeken! Maar wel grote speaker. Maar ze zijn er ook in kleinere formaat.

cardas49

Dan ben ik heel benieuwd wat Wharfedale met hun filters en tweeters gedaan heeft sinds de diamond 9 en 10 series. Heb een jaar of 3 met de 9.1 en 9.5 modellen gespeeld. Een leuke speaker met een zeer goede prijs / kwaliteit verhouding, maar zacht hoog was ver te zoeken :nowink: De tweeter in deze modellen speelde standaard 3db te hard. Kan allemaal weer anders zijn met een nieuwe reeks, dus luisteren is weten. Leuk dat deze nieuwe reeks een downfiring poort heeft. Gaat plaatsing vast eenvoudiger maken tov rear port speakers. 
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

cardas49

Citaat van: Robino op maart 10, 2013, 12:18:48
Hou je me op de hoogte van je luisterbevindingen? Want daar ben ik benieuwd naar.

Hierzo komt een verslagje http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=126028.msg2382159#new
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

Robino

Hm; de focus een hard randje? Had ik niet verwacht.

garmtz

Een 'goed review' zegt werkelijk niets als je niet ook kijkt naar het absolute prijsniveau van een speaker. Kan best zijn dat de prijs/kwaliteitsverhouding van een speaker goed is, maar waar je uiteindelijk naar luistert is de absolute geluidskwaliteit. En die is alleen door jezelf te beoordelen. Stop gewoon met reviews lezen. Ik ken zo ongeveer de hele markt en er zijn echt verd*** weinig speakers die een fatsoenlijke hoogweergave hebben.

Robino

Ik geloof je wel Garmt. Ben daar zelf inmiddels wel achter. Maar Dynaudio heeft toch een "naam"mbt de hoogweergave. Dus een hard randje had ik niet verwacht.

Xander32

Citaat van: Robino op maart 15, 2013, 10:18:01
Ik geloof je wel Garmt. Ben daar zelf inmiddels wel achter. Maar Dynaudio heeft toch een "naam"mbt de hoogweergave. Dus een hard randje had ik niet verwacht.
... Wie, wat, waar geeft een "hard randje" aan? Heb e.e.a. gelezen betreft de Focus en ben die opmerking nog niet eerder tegen gekomen. Hoe dan ook; ik ga deze (Focus 260 / 340) nog zelf beluisteren en op die basis een eigen mening vormen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

garmtz

Citaat van: Robino op maart 15, 2013, 10:18:01
Ik geloof je wel Garmt. Ben daar zelf inmiddels wel achter. Maar Dynaudio heeft toch een "naam"mbt de hoogweergave. Dus een hard randje had ik niet verwacht.
Het ging meer over de Wharfedales, niet Dynaudio. Die zijn gewoon niet hard in het hoog.

hifiman

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar de eerste merknaam die bij mij opkomt is Avalon, speel zelf met de Avatar, zijdezacht hoog en nooit het idee van teveel hoog.

garmtz

Citaat van: Audioloog op maart 15, 2013, 13:53:18
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar de eerste merknaam die bij mij opkomt is Avalon, speel zelf met de Avatar, zijdezacht hoog en nooit het idee van teveel hoog.

Maar zeer veeleisend wat betreft bron, kabels, versterker... Alles... Dus die kant moet je wel op willen gaan.

Robino

Heb de MA RX 6 verkocht en nu mijn hele oude KEF C55 aangesloten. Klinkt gewoon beter! :crazy: Vergroot tevens de twijfel of ik überhaupt nog wel naar een vloerstaander moet kijken.

hifiman

Citaat van: garmtz op maart 15, 2013, 14:46:18
Maar zeer veeleisend wat betreft bron, kabels, versterker... Alles... Dus die kant moet je wel op willen gaan.
Dat was ik "even" vergeten erbij te vermelden inderdaad ;-)

vanzomereng

Citaat van: Xander32 op maart 15, 2013, 10:23:07
... Wie, wat, waar geeft een "hard randje" aan? Heb e.e.a. gelezen betreft de Focus en ben die opmerking nog niet eerder tegen gekomen. Hoe dan ook; ik ga deze (Focus 260 / 340) nog zelf beluisteren en op die basis een eigen mening vormen.

Ik stond versteld wat een directe AB-vergelijk (bij Schluderbacher) kon doen  :nervous:

Al beginnend met een luistersessie naar de LIUTO's voor een langere periode, klonk toch wel zeer fraai  :inlove:
dan overschakelend naar de Focus 260,  oeps, klinkt wel erg donker  :unhappy:
Langer luisterend naar de LIUTO's , "oeps" klinkt toch wel erg smooth en goed luisterend, is die Esotec-tweeter van
Dynaudio toch wel zeer fraai  en laat wel zeker veel informatie door... --> dan weer overschakelend naar de LIUTO's
"oeps" toch wel erg fel en pittig  ???

Robert, ik denk dat bij een directe vergelijk, jouw voorkeur naar Dynaudio's zal gaan.     

In de praktijk zullen (eigenlijk kunnen) de verschillen in hoog qua felheid, zeker minder groot uitvallen,
alleen denk ik, dat de Marantz PM15S2 qua klankkarakter beter bij de Dynaudio's past dan bij de Liuto's,
die je eigenlijk moet voeden met een warmere & meer-smoothe versterker.
Verder zullen de LIUTO's meer tot een recht komen in een grotere (wellicht meer gedempte) ruimte c.q. en
dat je ook wat verder van de speakers af kunt zitten en de LIUTO,s niet indraaien

Bij Schluderbacher schrok ik af en toe v/d "hardheid" in het hoog van de Liuto,s wat ik thuis veel minder ervaar,
dit komt wellicht door mijn buizenbak en/of meer demping van de ruimte.
Ik heb de Liuto,s ook wel eens in een geoptimaliseerde ruimte gehoord met een platenspeler en een CEC-versterker
en dit klonk toch wel zeer fraai  :inlove:

Ben benieuwd of je vergelijkbare ervaringen kunt optekenen !
Geef ff een seintje als je naar Schluderbacher gaat, wellicht moet ik ook die kant op om mijn Dyn's op te halen  ::)
(eerst ook nog ff de Dali Epicon 2 beluisteren)

     
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD