MA GX300 soms te nadrukkelijk in het mid/hoog en hoog

Gestart door Alex1980, januari 3, 2013, 20:24:36

Vorige topic - Volgende topic

erik s.

ik lees toch echt iets over een kleed. dat zal zeker het hoog beinvloeden.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Timvg

Zeker. Maar best nameten om te kijken waar en in welke mate. Anders blijft het giswerk.

Lion of Judah

Citaat van: Alex1980 op januari  5, 2013, 20:07:33
In mijn geval is dat ook een beetje zo. Maar ik kan pas echt genieten als de klank er is die ik zoek. Ik heb verschillende luidsprekers met name bij 1 winkel beluisterd. Daar is dus MA uitgekomen.

Met welke andere merken heb je eigenlijk vergeleken? En hoe was de luisterruimte aangekleed?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Alex1980

Citaat van: erik s. op januari  5, 2013, 22:58:15
ik lees toch echt iets over een kleed. dat zal zeker het hoog beinvloeden.

Het kleed gaat er komen. Misschien nog niet volgende week maar wel binnenkort

Citaat van: Lion of Judah op januari  5, 2013, 23:13:26
Met welke andere merken heb je eigenlijk vergeleken? En hoe was de luisterruimte aangekleed?

Het begon met Sonus Faber Liuto. Prachtige speakers. Maar te duur. Kef R700, Kef IQ70, B&W cm8/9, MA RX6/8, B&W 804S, Elac 210, Dali Mentor.

Ik weet echt niet meer hoe het allemaal klonk. De 1 was te dof de ander te schel. De 804S was ook mooi geweest. Qua klank vond ik die ook richting de MA gaan. Maar die beluisterde in toen met een voor mij veel te dure classe versterker.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

frank2

NOg niets kopen eerst dat kleed, dat scheelt heel veel.
Verder: recievers als je surround wil of alles digitaal wilt aansluiten anders een stereo versterker.

Maar vooral: ga naar een winkel waar je zonder te kopen eerst de versterker thuis voor een paar dagen mag uitproberen, mijn dealer doet dat en dan alleen kun je een goed vergelijk maken.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Midstar

Citaat van: Alex1980 op januari  6, 2013, 08:10:57
Het kleed gaat er komen. Misschien nog niet volgende week maar wel binnenkort

Het begon met Sonus Faber Liuto. Prachtige speakers. Maar te duur. Kef R700, Kef IQ70, B&W cm8/9, MA RX6/8, B&W 804S, Elac 210, Dali Mentor.

Ik weet echt niet meer hoe het allemaal klonk. De 1 was te dof de ander te schel. De 804S was ook mooi geweest. Qua klank vond ik die ook richting de MA gaan. Maar die beluisterde in toen met een voor mij veel te dure classe versterker.

Mag ik vragen waarom de speakers niet thuis op proef zijn opgesteld?
Ten minste, ik neem aan dat dat overal kan.

Alex1980

Citaat van: Midstar op januari  6, 2013, 09:27:47
Mag ik vragen waarom de speakers niet thuis op proef zijn opgesteld?
Ten minste, ik neem aan dat dat overal kan.

Had vast wel gemogen. Maar het is niet aan de orde geweest. Maar het lijkt er nu zo langzamerhand op dat ik totaal niet tevreden ben over de speakers. Dat is niet het geval. Ik ben er super blij mee, alleen weet ik gewoon zeker dat ik verre van het maximale rendement uit de speakers haal. Ik heb gister de blu ray van coldplay in 1 ruk uitgekeken. Natuurlijk zijn dat geen audiofiele opnames, maar het is wel heerlijk genieten van beeld en geluid. Met de akoestiek die ik hier heb hadden andere speakers het misschien ook moeilijk gehad. Ik koop nog niks. Eerst het kleed. Maar in tussentijd ga ik wel nadenken en me laten adviseren over een geschikte versterker. In music emotition magazine heeft een artikel gestaan over de GX300. Daar adviseerden ze een buizenversterker. Heb ik geen ervaring, maar oriënteren kan altijd. Verder kwam in dat artikel ook al naar voren dat de GX300 geen makkelijke speaker is om daar een geschikte versterker bij uit te zoeken.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Midstar

Citaat van: Alex1980 op januari  6, 2013, 10:25:57
Had vast wel gemogen. Maar het is niet aan de orde geweest. Maar het lijkt er nu zo langzamerhand op dat ik totaal niet tevreden ben over de speakers. Dat is niet het geval. Ik ben er super blij mee, alleen weet ik gewoon zeker dat ik verre van het maximale rendement uit de speakers haal. Ik heb gister de blu ray van coldplay in 1 ruk uitgekeken. Natuurlijk zijn dat geen audiofiele opnames, maar het is wel heerlijk genieten van beeld en geluid. Met de akoestiek die ik hier heb hadden andere speakers het misschien ook moeilijk gehad. Ik koop nog niks. Eerst het kleed. Maar in tussentijd ga ik wel nadenken en me laten adviseren over een geschikte versterker. In music emotition magazine heeft een artikel gestaan over de GX300. Daar adviseerden ze een buizenversterker. Heb ik geen ervaring, maar oriënteren kan altijd. Verder kwam in dat artikel ook al naar voren dat de GX300 geen makkelijke speaker is om daar een geschikte versterker bij uit te zoeken.

Tsjah, moeilijk en lastig verhaal, waar moet je het zoeken he?

Ik heb het artikel gelezen, ja een Buizen versterker moeten de fronts zeker goeds doen. Een kleedje? ik weet niet of dat afdoende is.
Proberen kan altijd en kost het minst ;)

Bij het plaatsen van een andere versterker/buizen voor de fronts zie ik weer een te grote verschil verschijnen wat betreft klankleur tussen front en rears.

Misschien een Marantz 5 kanaals eindversterker ergens te leen of uit proberen, alleen maar om te horen of dat meer in balans is?
Kost niks en dan weet je dat ook .

tiptop

Ik heb buizen op MA (GS10) en bevalt op zich erg goed. Als je dat wilt proberen zijn er legio merken die goed combineren, maar surround ken ik er maar 1. De X-cinema van Pathos. Een analoge 5 kanaals versterker die je dus analoog moet aansturen vanuit de bluray speler. Klinkt ontzettend goed! Maar geen digitale features zoals streaming, processing enz... Van Unison research heb je ook mooie hybride versterkers en de chinese merken, maar vaak geen HT-passthrough.

Edit; Jadis heeft ook een analoge surround versterker. Principe hetzelfde als bij de Pathos alleen weet ik niet hoe die klinkt.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Lion of Judah

Maar het lijkt er nu zo langzamerhand op dat ik totaal niet tevreden ben over de speakers. Dat is niet het geval
Dat geloof ik echt wel hoor. Vond de RS6 ook zeer goed klinken. Alleen niet in mijn huiskamer.....

Citaat van: Alex1980 op januari  6, 2013, 10:25:57Ik ben er super blij mee, alleen weet ik gewoon zeker dat ik verre van het maximale rendement uit de speakers haal.
Maar de vraag is toch wat hier de oorzaak van is? Je hebt nu een 3 tips(die in mijn ogen die het meest hout snijden) ontvangen van verschillende mensen. Dat zijn akoestische aanpassingen, andere versterking en andere speakers. Of een combinatie.
Inderdaad eerst lekker uit proberen oftwel trial en error. Hou ons op de hoogte :worship:
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

Exxar

Heb je de luidsprekerfronten al eens teruggeplaatst? Bij de RX-serie geeft dat een redelijk groot verschil qua scherpte.

tiptop

Citaat van: Exxar op januari  6, 2013, 11:28:22
Heb je de luidsprekerfronten al eens teruggeplaatst? Bij de RX-serie geeft dat een redelijk groot verschil qua scherpte.
Ook qua ruimtelijkheid dan waarschijnlijk! (in negatieve zin)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Exxar

Ja, daarin ook natuurlijk. Je kunt niet alles hebben hé  ;)

Alex1980

Het karpet van mijn broer ligt er inmiddels. 2 x 2,5 meter. Het badkamereffect is in ieder geval een stuk minder aanwezig. Maar het is onvoldoende. Het totale geluidsbeeld is beter geworden maar de hoge tonen zijn er nog steeds.

De luidsprekerfronten zitten er standaard op. Gelukkig zijn ze van metal anders had de kleine van bijna 3 jaar misschien al vuilnis van de tweeters gemaakt. Was ik wel meteen van het probleemgebied af  :)

tiptop

Citaat van: Alex1980 op januari  6, 2013, 12:49:57
Het karpet van mijn broer ligt er inmiddels. 2 x 2,5 meter. Het badkamereffect is in ieder geval een stuk minder aanwezig. Maar het is onvoldoende. Het totale geluidsbeeld is beter geworden maar de hoge tonen zijn er nog steeds.

De luidsprekerfronten zitten er standaard op. Gelukkig zijn ze van metal anders had de kleine van bijna 3 jaar misschien al vuilnis van de tweeters gemaakt. Was ik wel meteen van het probleemgebied af  :)
Misschien gewoon niet aansluiten die tweeters. ::) ;D Ben je er ook vanaf en is een stuk goedkoper. :P

Alex1980

Ik heb hier nog een Dual CV5600 versterker staan. Opzich een kleine moeite om even de banaanpluggen daar in te steken. Ga ik vanmiddag even doen. Ik laat de resultaten even weten.

Paul1967

Heb je de lskabels al diagonaal aangesloten Alex? dus + op +high en de - op -low....

chansig

Citaat van: Bo1972 op januari  5, 2013, 14:06:45
ga nooit een eindversterker van een ande merk of van hetzelfde merk voor het laag gebruiken. En de versterker van de surroundversterker voor het mid/hoog. Balans is nooit mooi, vaak geprobeerd. Nooit een goed resultaat als gevolg.

:D

Kom eens hier luisteren...zal je horen dat er weinig aan de hand is met 2 verschillende versterkers (buis en UcD).

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

tiptop

Citaat van: chansig op januari  6, 2013, 15:37:15

Kom eens hier luisteren...zal je horen dat er weinig aan de hand is met 2 verschillende versterkers (buis en UcD).

Gr Hans
Dat kan idd heel mooi gaan. Maar de juiste combi is wel lastig te vinden.

garmtz

Citaat van: Bo1972 op januari  5, 2013, 14:06:45
ga nooit een eindversterker van een ande merk of van hetzelfde merk voor het laag gebruiken. En de versterker van de surroundversterker voor het mid/hoog. Balans is nooit mooi, vaak geprobeerd. Nooit een goed resultaat als gevolg.

Mee eens. Muzikaliteit is dan ver te zoeken, hoewel het technisch 'wel aardig' kan klinken. Wat mij betreft ook een no-go...

chansig

Citaat van: tiptop op januari  6, 2013, 16:02:59
Dat kan idd heel mooi gaan. Maar de juiste combi is wel lastig te vinden.

Nou...ik heb me inderdaad suf gezocht.. :D

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

tiptop

Citaat van: chansig op januari  6, 2013, 16:16:15
Nou...ik heb me inderdaad suf gezocht.. :D

Gr Hans
Dan heb je waarschijnlijk heel veel mazzel of zoiets als wat Garmt al aangaf. Technisch wel aardig maar muzikaal.. ::)

chansig

Ik heb altijd mazzel en een UcD is per definitie toch niet muzikaal ? Technisch wel erg goed....ach al die mythes in audio land. Lees dit topic eens door en er komen er zo een stuk of 10 voorbij. ;)

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Alex1980

Er is nieuws aan het front! We hebben de hele middag naar de Dual van 200 jaar oud zitten te luisteren verbonden met een koper kabeltje. En het karpet is weer terug naar mijn broer.

Als eerste wil ik mijn woorden terug nemen dat een karpet weinig invloed heeft, want het blijkt wel degelijk van invloed. Als laatste cd hebben we (weer) Emelie Sande opgezet. Ik weet inmiddels bij welke passages het mis gaat. Met karpet en Dual en koper kabel een mega verschil tov zonder karpet en Denon en verzilverde kabel. De schelle tonen zijn nagenoeg verdwenen de lage tonen zijn wat zwaar aangezet maar goed bij te regelen. Het geheel klinkt wat doffer, minder gedetailleerd. Toen het karpet in de auto gegooid en weer hetzelfde nummer met de Dual gespeeld. En wat blijkt: Een deel van de schelheid komt terug. Het is dat de dual geen mooi stereo beeld neerzet, anders was ik al een heel eind in de richting.  Geen breedte en al helemaal geen diepte, maar het geluid is makkelijk aan te wijzen uit de speakers.

Conclusie van vandaag: Met een versterker en karpet ben ik ervan overtuigt dat het mogelijk is om voor mij een perfect geluid neer te zetten. Het grootste verschil was door gebruik te maken van de Dual/ koper kabel. Ik ben zelfs zo onder de indruk van die oude versterker dat ik hem op de pre-out van de denon zet met  koper kabeltje. (diagonaal aangesloten) Dan is het luisteren of er nog voldoende homogeniteit in het systeem zit. Maar dat wordt later. Wordt vervolgt

vanzomereng

Je heb toch toonregeling (equalizer) op je reciever , maak er gebruik van !

Al wat geexperimenteerd met:
- speakers minder ver indraaien
- wellicht iets achterover hellen
- wellicht speakers wat hoger zetten (tegel er onder)
kortom, je krijgt de meeste "hoog-energie" van je tweeters, als deze direct op je zijn gericht
en deze zich op oorhoogte bevinden t.o.v. je luisterplek.
Wellicht door hier wat meer te spelen kan je marginaal nog wat "winst" behalen  :butbut:

Verder zal je toch gewoon met wat dingen in je ruimte/akoestiek moeten stoeien
(kleedjes, planten etc..) wat op zich niet veel geld hoeft te kosten

Nu ff op glad ijs begeven..... :D  :butbut:
Ik zelf meen (kan ook suggestie zijn) dat ik toentertijd door Supra PLY 3.4  als luidspraker kabel
te gebruiken, wat scherpte te hebben weggenomen in mijn weergave (SF Liuto)

Gewoon zelf wat uitproberen en onder het motto, alle kleine beetjes helpen, anders gaat het gewoon wel veel geld kosten  ;D   
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless