MA GX300 soms te nadrukkelijk in het mid/hoog en hoog

Gestart door Alex1980, januari 3, 2013, 20:24:36

Vorige topic - Volgende topic

frank2

v.dH bekabeling is nar mijn idee gen beste bekabeling, het is scherp, opgeblazen middentonen, wollige bas.  Daarnaast is de denon ook nog een warmere versterker.
Probeer eerst eens wat al eerder is gezegd andere bekabeling, audioquest is meestal wel goed, maar om de kosten in de hand te houden neem standaard snoer of leen bij een dealer kabels.
Je zult verbaast staan...
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Alex1980

Tjonge, ik had een avond even niet gekeken, maar erg veel reacties. Ik ga niet alles quoten, maar probeer het even samen te vatten.

- De akoestiek lijkt mij 1 van de verbeterpunten. De muren zijn van beton. De vloer is van laminaat. 2 grote leren banken. vitrages voor de ramen. Kortom best hard. Zou een groot karpet iets doen? Het moet namelijk wel een huiskamer blijven... Verder staat de ene luidspreker best dicht tegen het raam terwijl de andere 6 meter naast zich heeft. Ze staan 350 cm uit elkaar en dat zit ik er ook ongeveer vanaf.

- De verhouding versterker luidspreker is zoek. Dat komt omdat ik een mega stap in de luidsprekers heb gemaakt, omdat ik dat in 1 keer goed wilde doen. Aanvankelijk zou het de GX200 worden, maar ik liep gunstig tegen de 300 aan. Ik wil me best oriënteren in het upgraden van de versterker. Zoals ik het begrijp zal de beste investering een stereo versterker zijn die is te integreren op de denon.

- Bekabeling: De luidsprekerkabel kan ik me voorstellen dat die het hoog pittig doorgeeft. Dat heb ik al veel vaker gelezen en veel tijd heb ik er niet aan besteed voordat ik ze aanschafte. De interlink VDH the second is een rustig klinkende kabel. Die hoeft niet te veranderen.

- Het lijkt me wel wat dat het geluid overal vandaan komt behalve uit de luidsprekers. :bigsmile: Zoveel mogelijk dimensies. Is dat haalbaar in mijn huiskamer? L vormige kamer van 50 vierkante meter.

-Als antwoord op de vraag de foto die ik in het MA verzameltopic gebruikte.

NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

AbZ

Ruimte (vloer, muur) ziet er vrij hard en kaal uit.
Risico van akoestiek à la badkamer is dan vrij groot.

Alex1980

Citaat van: frank2 op januari  5, 2013, 07:53:01
audioquest is meestal wel goed,

Met audioquest heb ik juist de ervaring dat het nog scheller gaat klinken. Ik had voor de VDH The second interlink een dimondback van audioquest. De VDH was een aanmerkelijk stuk rustiger. Het wil natuurlijk niet zeggen dat ik die ervaring met alle audioquest kabels zal hebben. Welke type kabel denk je aan?
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

frank2

Ik zou eerst eens een wollen vloerkleed kopen, dan gaat je set beter spelen. Het is nu te kaal.. er moet meer demping komen zo te zien.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Bas Akkerman

De Monitor Audio-serie is voor mij altijd vrij fel en nadrukkelijk in het hoog geweest. Op het eerste gehoor fris en spannend, later kan het vermoeiend klinken. Dat lijk jij ook zo te ervaren.

Aangezien je met de surroundweergave erg blij bent, zit het "probleem" dus in het weergeven van muziek. In eerste instantie zou ik ook naar een vloerkleed gaan uitkijken, net als bijvoorbeeld een boekenkast of een wandkleed. Kan je nog eens wat beter beschrijven hoe de felheid en het geluidsbeeld nu voor jou klinkt? Zit daar nog verschil in tussen op zachter en hoger volume spelen?

Daarna zou je eventueel kunnen beslissen om een aparte stereoversterker aan te schaffen. Dat is eigenlijk altijd wel een goede upgrade wanneer je een gecombineerde stereo- en HT-set hebt als jij. Die stereoversterker kan je dan ook mooi matchen met de luidsprekers.
Pas daarna zou ik denken aan andere bekabeling.

Precies de weg die je in je laatste post al aangeeft dus.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Former member 78

Je kan ook tijdelijk ff simpel gewoon koperdraad proberen als LS kabel.
Je had nu een verzilverde? Een van de weinige dingen waar die grappenmaker van de vorige pagina gelijk
in had. Die kunnen hard/schel klinken in het hoog.

Vloerkleed hoeft ook niet duur te zijn, je heb al een mooi wollen kleed voor €100,- bij de IKEA.

Alex1980

Zoals Bas het omschrijft is het precies. In het begin een heerlijk open en fris geluid. Maar tijdens langer muziek draaien wordt het vermoeiend. De volumeknop gaat dan terug, al helpt dat in principe niks. Zowel op lage als op hoge volumes klink het geluid te fel. Inmiddels ben ik toch aan het "tweaken gegaan". Er zit een equalizer op de denon waarmee ik de probleemfrequenties terug heb geschroefd. Voor surround (met name film) is het ongelofelijk. Dan ben ik superblij met de set.

Het risico dat ik zie bij het aanschaffen van een stereoversterker die goed bij de luidsprekers past is dat ik dan inboet op homogeniteit bij surround. Vandaar dat ik in mijn openingspost ook de optie van meerkanaals eindversterker ophoud.

Vanmiddag gaan we rondkijken naar een vloerkleed.  :) Dat was altijd al een wens.

Maro

Citaat van: Bo1972 op januari  5, 2013, 03:10:23
Akoestiek heeft altijd de grootste ( en vaak meest negatieve) invloed op het geluid. Wel goed lezen voor je gaat oordelen. Ben juist weer surround gaan doen dnakzij roomcorrectie. daarvoor overtuigde het mij nooit. Nu ik beschik over Audessey Pro weet ik hoe goed en doeltreffend dit systeem is. Speelde een paar jaar geleden met de Pass labs XA100.5 en XP-20 voorversterker. Xp-20 wordt nog altijd gezien als 1 van de beste voorversterkers ter wereld. Maar sinds kort heb ik met een aanzienlijk goedkopere voorversterker ( Onkyo PR-SX5509) zelfs een mooiere focus dan wat de XP-20 deed. De losheid van de stemmen en instrumenten zijn nog duidelijker. Dat had ik natuurlijk nooit voormogen gehouden. Dit toont aan hoeveel roomcorrectie kan betekenen.  Verschil in eindresulaat tussen Audessey Pro en  XT32 is heel groot. Bij XT32 verlies je helaas nog best veel dynamiek. Maar doordat je bij Audessey pro een veel betere microfoon gebruikt. En de hoeveelheid info die je opslaat vele malen groter is is het eindresultaat indrukwekkend. Ook is de klankechtheid bij Audessey Pro t.o.v. XT32 een grote stap beter. De Integratie met een sub is ultiem. Ik noem het stealth laag omdat volldig oplost in het geheel.

Ik had het niet beter kunnen zeggen. Deel je ervaring compleet.  :coffee:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

roeleken

Mijn ervaring is dat wanneer je diepte laat horen dat zelfs  vrouwen enthousiast worden in geluid.

Citaat van: AbZ op januari  5, 2013, 03:37:07
Nou dan weten we iig zeker dat ze blij zijn als jij je mond houdt.

Hahahaha lol
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

roeleken

Hoi Alex, nu ben ik geen Einstein maar je zegt dat het minder schel klinkt als je film kijkt dan wanneer je stereo luistert. Komt dit niet grotendeels omdat wanneer je stereo luistert je scherm omhoog is. Deze dempt uiteraard ook gigantIsch je geluid. Oftewel probeer je scherm eens omlaag te doen wanneer je muziek luistert en koop een vloerkleed, ben benieuwd....

Oei of hangt er een lamp???  Ben geen Sherlock hum Einstein zoals ik al zei hè. In ieder geval een vloerkleed zal veel veranderen vermoed ik, de ruimte is wel keihard zo te zien.  Ga in ieder geval pas klooien met veel te dure kabels wanneer je iets aan de ruimte gedaan hebt, kost veel minder
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Alex1980

Dag Roeleken,

Ik zei niet dat het geluid minder schel is in 5.1. Bij 5.1 vind ik de "schelheid" van de speaker veel beter tot zijn recht komen. Stemmen zijn super duidelijk explosies komen er altijd lekker uit. Bij muziek blu ray's wordt het al iets minder fraai. Soms wil je dan niet het harde hoog. Echter stoor ik me er niet aan aangezien je ook zit te kijken. De beleving is dan anders. Maar bij muziek blu ray's is er wel een heerlijk homogeen geluid. Logisch: 1 versterker en 5 gelijke speakers. Bij cd's of muziekstreams gaat het mis. Zeker als je er "echt even voor gaat zitten".

roeleken

Suggestie: http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/149641/Arcam-FMJ-A38-zilver.html  is maar om te laten zien dat tweedehands naar verhouding niet veel hoeft te kosten, hoewel ik altijd voor roksan zou gaan  ;D.   

Exxar

Die muur en de vloer zijn inderdaad nogal kaal en gaan het geluid dus extra verscherpen.

Heb je al eens stereo geluisterd met het projectiescherm neergelaten? Dat kan al een redelijk verschil maken.
Een tapijtje zal ook al veel schelen. En eventueel de kaders aan de muur wat aanpassen zodat ze niet meer plat tegen de muur hangen, maar wat voorover hellend (eventueel met wat akoestisch dempingsmateriaal aan de achterzijde).

En probeer eens zuivere koperkabel voor de luidsprekers. Silver-plated kabels maken het hoog extra scherp, en dat is bij een MA luidspreker sowieso niet nodig.

Paul1967

Koop een mooi dik (hoogpolig) kleed ten eerste. Een plant hier en daar zou ook niet misstaan en zijn uitstekende diffusors.
VDH staat bij mij nou niet echt bekend als scherp, maar misschien heb je nog een standaard kabeltje liggen en probeer die eens.
Een tv op één lijn tussen je speakers is ook funest, plaats je tv meer naar achter of je speakers meer naar voren, zorg er voor dat je speakers ruim VOOR je tv staan, tv zorgt nl ook voor ongewenste reflecties.

Alex1980

Het liefst plaats ik de tv wat naar achter  ;). Ik zal ook nog eens met de luidsprekers gaan schuiven. Het idee van het scherm laten zakken ga ik zeker ook proberen.

Vorige week heb ik toevallig een arcam A38 voor mijn vader gekocht. ICM B&W704 en arcam CD37. Voor de muziek waar mijn pa van houd is dat een mooie combi. (orgelmuziek) Voor mij een te rustige set, maar zeker een set waar je niet moe van wordt. Ik neem mijn GX 100's eens mee naar hem en sluit ze aan op de arcam.

Paul1967

Heb je ook een leren bank?...als ik het goed kan zien in je tv scherm.

Miesepies

Vraag me ook af of de 3808 wel voldoende spierballen heeft om de GX300's goed aan te sturen. Misschien dat dat ook een bepaalde onrust en/of verstoring in het geluid geeft ? Zou leuk zijn als je een aparte eindtrap aan je denon zou kunnen proberen (zo te zien heeft de 3808 pre-outs).

Bas Akkerman

Citaat van: Alex1980 op januari  5, 2013, 09:31:19
Zoals Bas het omschrijft is het precies. In het begin een heerlijk open en fris geluid. Maar tijdens langer muziek draaien wordt het vermoeiend. De volumeknop gaat dan terug, al helpt dat in principe niks. Zowel op lage als op hoge volumes klink het geluid te fel. Inmiddels ben ik toch aan het "tweaken gegaan". Er zit een equalizer op de denon waarmee ik de probleemfrequenties terug heb geschroefd. Voor surround (met name film) is het ongelofelijk. Dan ben ik superblij met de set.

Het risico dat ik zie bij het aanschaffen van een stereoversterker die goed bij de luidsprekers past is dat ik dan inboet op homogeniteit bij surround. Vandaar dat ik in mijn openingspost ook de optie van meerkanaals eindversterker ophoud.

Vanmiddag gaan we rondkijken naar een vloerkleed.  :) Dat was altijd al een wens.
Hoe beviel het resultaat na het bijstellen van de probleemfrequenties?

Om eerlijk te zijn, weet ik niet precies of je nou in een gecombineerde set de stereoversterker kan overslaan. Dat zou denk ik echt het mooiste zijn als je nu zo blij bent met de filmweergave. Doordat je benoemt dat het felle zowel bij lagere als hogere volumes hoorbaar is, denk ik eerder aan een missmatch tussen je versterker en luidsprekers en minder aan akoestiek. Al zal daar aan werken zeker effect hebben!

De tip van het neerlaten van je projectiescherm vind ik geen verkeerde. De luidsprekers staan inderdaad dicht op de achtermuur en met de tv erbij zijn dat wel veel reflecties. Heb je nog verschil (in felheid) tussen je linker en rechter luidspreker?

Wat Miesepies zegt kan zeker ook. Door gebrek aan aansturing kan het geknepener, ieler, heser en haast voorzichtig overkomen. Alhoewel ik je daar nog niet over gehoord hebt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Alex1980

Citaat van: Paul1967 op januari  5, 2013, 11:14:06
Heb je ook een leren bank?...als ik het goed kan zien in je tv scherm.

HaHa. Jij gaat er echt even goed voor zitten. Ja 2 leren banken. 1 van 2,6 meter en 1 van 2 meter. Dat vult wel lekker op. Er zitten overigens geen kussens bij. Misschien ook nog een idee.

Citaat van: Miesepies op januari  5, 2013, 11:14:12
Vraag me ook af of de 3808 wel voldoende spierballen heeft om de GX300's goed aan te sturen. Misschien dat dat ook een bepaalde onrust en/of verstoring in het geluid geeft ? Zou leuk zijn als je een aparte eindtrap aan je denon zou kunnen proberen (zo te zien heeft de 3808 pre-outs).

De denon heeft pre-outs

Even weer een samenvatting van de acties:

- Luidsprekers naar voren schuiven
- Scherm naar beneden tijdens muziek luisteren.
- Koper kabels proberen.
- Rondkijken naar een vloerkleed
- Rondkijken naar kussens op de bank
- Misschien wat beplanting
- Daarna denken aan upgrades

Bedankt voor de suggesties tot zover.

Paul1967

Heb je een dekbed o.i.d.? Pak die eens op en leg die voor je tv meubel als probeersel kleed, en ga dan eens luisteren.
Het is allemaal vrij hard in je woonkamer. Kussens op de bank, plantje hier en daar kan al het één en ander schelen.
Achter de muur kaal waar je zit? Hang daar wat op, vooral als je met je hoofd dicht tegen de achtermuur aan zit.

Alex1980

Citaat van: Bas Akkerman op januari  5, 2013, 11:21:36
Hoe beviel het resultaat na het bijstellen van de probleemfrequenties?

Doordat je benoemt dat het felle zowel bij lagere als hogere volumes hoorbaar is, denk ik eerder aan een missmatch tussen je versterker en luidsprekers en minder aan akoestiek. Al zal daar aan werken zeker effect hebben!

Het resultaat beviel goed in de probleemfrequenties. Maar het is niet voldoende. Ik heb het gevoel dat er wat laagweergave (strakheid hoe ik het ook mag noemen) verloren gaat als ik niet in pure direct draai. Ik heb het trouwens te kort beluisterd om een goed oordeel te kunnen geven. De missmatch met de amp. is ook mijn gevoel en misschien iets meer spierballen kan geen kwaad, al lijkt mij de MA geen lastige speaker om aan te sturen.

Alex1980

Citaat van: Paul1967 op januari  5, 2013, 11:27:44
Heb je een dekbed o.i.d.? Pak die eens op en leg die voor je tv meubel als probeersel kleed, en ga dan eens luisteren.
Het is allemaal vrij hard in je woonkamer. Kussens op de bank, plantje hier en daar kan al het één en ander schelen.
Achter de muur kaal waar je zit? Hang daar wat op, vooral als je met je hoofd dicht tegen de achtermuur aan zit.

Dat dekbed is echt een goeie. Dat ga ik zeker even doen. Ik zit overigens 1,5 vanaf de achterwand. Tegen de achterwand is het veel te boemerig, en meter naar voren hoor je geen bas 1,5 meter naar voren is er voor mijn gehoor de beste balans.

Paul1967

Ikzelf heb een paartje GX50 en deze klonken ook too bright in mid en hoog). Werd wel iets minder na een lange inspeeltijd maar ging niet echt weg. Heb toen een lekker dik kleed aangeschaft met een pool van 4cm hoog, plantje hier en daar neergezet en achter mijn rug de muur aangekleed met een op linnen gespannen "art" schilderij......sindsdien totaal geen last meer van enig scherpte of felheid.

roeleken

He frank, is het geen idee om de versterker van je vader thuis uit te proberen ipv speakers naar je vader te slepen. Haha je hoeft je in ieder geval niet te vervelen dit weekend