beamer benq w1070

Gestart door stevenvanaller, december 11, 2012, 11:14:54

Vorige topic - Volgende topic

lapino

Ga nog even wachten tot mijn Benq terug is. Begint nu wel heel lang te duren, is al bij Benq sinds 15/12.

konijntje

Citaat van: lapino op januari  3, 2014, 09:27:49
Ga nog even wachten tot mijn Benq terug is. Begint nu wel heel lang te duren, is al bij Benq sinds 15/12.

tja 2.5 weken met kerst en oud en nieuw er tussen ;-) denk dat je nog wel een weekje moet wachten hoor ;-) maar ik weet hoe het voelt haha

lapino

Al een geluk dat ik me kan bezighouden met mijn nieuwe plasma ondertussen :)

ferry34

Ik zit s even te meten

Mn verduisterde gameroom is
3,37 meter lang
3,00 meter breed
2,41 meter hoog
(De deur en kozijnen worden nog zwart en er komt een dik donker gordijn. Ook moet ik de speakerkabeltjes nog ff wegwerken).

Hoewel het geen grote ruimte betreft, heb ik er een heerlijk loungebank in staan

Hierdoor komt de kijkafstand op ongeveer 3 meter.
Ik dacht eerst aan een 100 inch spanscherm, maar toen ik begon te meten leek me dit toch wel erg fors. Ook moet ik mn surroundspeakers dan verhangen.

Een 90 inch heeft al een kijkmaat van 2,00 bij 1,13 meter. Dit lijkt me eigenlijk al perfect.
Wat vinden jullie?
Ik wil voor n benq1070 gaan en we doen alleen xbox 360 games en blu-rays.

Ook heb ik de afstandentabel bekeken, maar ik ben n noob.
Ik zag dat zonder lensshift de projector op iets van 2,70 of 2,30 kwam. Is dat handig?
Wil je zo'n ding niet liever tegen de achterwand aan hebben? Anders zie je m hangen terwijl je film kijkt?
Tegen de wand hangt hij wel boven mn hoofd.

Ook begrijp ik dat de projector op n lijn met bovenkant scherm moet hangen. Mn scherm komt boven n lack meubel en begint op 50 cm hoogte.

De tv gaat eruit natuurlijk. De projector komt aan zo'n plafondbeugel.
Hij hangt dan op zn kop? Is zo'n beugel in hoogte verstelbaar of komt dit niet zo nauw en kan je lensshift dan gebruiken?

En meteen n vraag voor Frank: als ik er een benq 1070 bij jouw koop inclusief calibratie en jij ziet n defect zoals 1 of 2 mensen hier hadden met een verschil in licht links en rechts, dan wordt dit toch meteen gefixt of omgeruild?

Alvast bedankt!

LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

MechanicalAnimal

Citaat van: ferry34 op januari  4, 2014, 17:24:47
Wil je zo'n ding niet liever tegen de achterwand aan hebben? Anders zie je m hangen terwijl je film kijkt?

als je film kijkt dan loer je toch naar het scherm  ;)

zat mensen die zo'n ding in de salontafel hebben zitten, of zelfs erop staan. Zie ik veel terug in UK en USA forums. Doen ze veel als er geen sprake is van een aparte cinema-ruimte.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

l3gion

Zoals MechanicalAnimal al zei ben je alleen gefocust op je scherm. Ik heb de BenQ W1070 momenteel op mijn salontafel staan (eronder lukte helaas niet doordat ik dan keystone correctie moest gaan toepassen). Misschien dat ik hem toch nog een keer gaat testen onder de salontafel (plank lager), want kwaliteitsverlies merkte ik niet. Het probleem was alleen het afstellen op die hoogte, toen ik hem eenmaal op de salontafel plaatste had ik de projector vrij snel afgesteld gekregen. Desondanks ben ik de plaatsing nog een beetje aan het testen. Misschien dat ik de projector ook nog gaat ophangen alleen komt hij dan op een positie te hangen die ik niet netjes vind overkomen in relatie tot de woonkamer.

Houd wel rekening met de mogelijkheden van de beugel, want de instel mogelijkheden m.b.t. het beeld (lens shift, etc.) zijn beperkt op de projector.

Voor games en blu-rays zeg ik probeer zo groot mogelijk te gaan, dit komt de film / game belevenis alleen maar ten goede. Uiteraard wel een goede kijkafstand houden natuurlijk  ;)
BenQ W1070 | Oppo 103D | Onkyo TX-NR 5007 | Onkyo TX-DS 989 (including Upgrade II) |  Canton RC-L (main) | Magnat Vintage Center 5 | Magnat Vintage Dipol 5 (surround (2x)) | Sony SS-T 70 ES (surround back (2x))

ferry34

Hoe groot is jouw scherm dan en wat is je kijkafstand?
Nogmaals, ik zit op 3 meter en dus: wat is wijsheid?
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

l3gion

Ik ben voor de 3meter variant gegaan en ik zit op 4,5m a 5m van het scherm vandaan.

Gezien de breedte van jouw ruimte is 90inch een overweging. Zoals je al aangaf zul je dan hoogstwaarschijnlijk wel je hoofdluidsprekers meer naar de zijkant moeten verplaatsen.

Wat je ook zou kunnen doen is zodra je de projector in je bezit hebt om eventjes (enkele uurtjes) projecteren op de muur (al heb je een donkere kleur muur dus weet niet goed hoe dat eruit zou zien). Desnoods plaats je de projector even in een andere kamer die een witte muur heeft en dan houd je dezelfde kijkafstand aan als in je dedicated ht room en vervolgens bepaal je de grootte die jij als ideaal bestempeld. De levering van een scherm is vaak toch 1 dag later na het plaatsen van je bestelling.
BenQ W1070 | Oppo 103D | Onkyo TX-NR 5007 | Onkyo TX-DS 989 (including Upgrade II) |  Canton RC-L (main) | Magnat Vintage Center 5 | Magnat Vintage Dipol 5 (surround (2x)) | Sony SS-T 70 ES (surround back (2x))

MechanicalAnimal

+1

goeie tip!

dan krijg je meteen een idee wat nog comfortabel kijken is. Let wel, dit gaat alleen op voor het beeldformaat. Als je te dicht op een te groot scherm gaat zitten dan kun je natuurlijk beeldeffecten beter zien zoals het SDE/ScreenDoorEffect.  Bijvoorbeeld bij 3LCD's, LCOS heeft dit niet of veel minder, correct me if i am wrong!.

ferry34

Bedankt voor t meedenken!

De 90 inch past mooi. Pas bij 100 inch moeten mn speakertjes verzet worden, maar dat is zo gepiept.

Eh, screendoor effect? Waarom zou je dat krijgen bij n groter scherm, terwijl de kijkafstand hetzelfde blijft?
Is dat omdat de projector groter moet projecteren?

Zit op youtube te kijken naar veel verschillende home theater voorbeelden. Daar zitten mensen op dezelfde afstand als ik en hebben meestal een 100 inch of groter  :ohmy:

Dit filmpje van de 1070 icm black diamond is ongelooflijk (maar ook ongelooflijk buiten mn budget).

http://youtu.be/cuCLH8g79Xo

Erg leuk: mn vriendin is al helemaal aan t meedenken hoe t kan worden  :inlove:

(Waarom zijn er trouwens niet meer schermen met n ultra dunne lijst? Zo mooi!
Mn muren zijn toch al zwart en dus voor t contrast hoef ik t niet te hebben.

http://youtu.be/2RGVzYSo3RQ
)
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

evilniek

Ja, de ScreenInnovations Black Diamond is een heel fijn scherm, gebruik er zelf ook een. Ik denk dat 90" inch een mooi formaat is voor een kijkafstand van pak m beet 3 meter, ik heb het nu ook zo en geen last van screendoor. Samen bekijken wat de opties zijn en hoe het er uit kan gaan zien, is echt leuk (of niet, ;) ) tof dat je vriendin het zo oppakt, is wel eens anders kan ik me zo voorstellen.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

ferry34

^^
Ah, jij kijkt 90 inch op 3 meter?
Heb je daar foto's van? Misschien in t home cinema topic?
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

konijntje

Screendoor effect komt omdat er bij een LCD paneel pixel te zien zijn, ga maar eens heel dicht op je laptop/lcd kijken en dan zie je de individuele pixels. Op een 24 inch schem oid zitten de pixels zo dicht op elkaar dat je de ruimte tussen de pixels niet kan zien en dus lijkt het een egaal vlak. Maar als je het scherm opblaast tot 2 meter breed dan wordt de ruimte tussen de pixels uiteraard groter en als je dan te dicht op je scherm zit dan zie je die ruimte. Als je er verder vanaf gaat zitten ( en je houdt de grootte gelijk) dan zie je het niet meer omdat de pixels dan in elkaar overlopen (je ogen nemen de ruimte tussen de pixels dan niet meer waar)

Hopelijk is dat zo een beetje duidelijk.

Ik projecteer trouwens op 100 inch op 2.5-4 meter (ligt eraan op welke bank we zitten). Op 2.5-3 zie je screendoor, daarvoorbij niet. Ik zou dus niet groter gaan dan 90-100 inch voor die kijk afstand (al is het bij DLP (wat de w1070 is) geen probleem omdat die geen screendoor hebben ?

kermit

Citaat van: ferry34 op januari  5, 2014, 03:43:13
Hoe groot is jouw scherm dan en wat is je kijkafstand?
Nogmaals, ik zit op 3 meter en dus: wat is wijsheid?

Ferry! Ik zit ook op 3meter afstand met een scherm van 2 meter! Perfecte afstand en schermformaat!
Een echte aanrader! Zie geen screendoor of wat dan ook! Hiervoor had ik een 225cm scherm maar vond het net iets te groot! De benq is een supermooie projector maar pas op voor het regenboog effect! Ik ben en niet gevoelig voor en heb het nooit eerder gezien terwijl ik vroeger heel veel dlp's gehad hebt! Maar ik heb de benq in november gezien en voor het eerst zag ik het regenboog effect! Dus wees er bewust van dat het een spelbreker kan zijn! Verder is het een hele mooie projector! Kijk even in mijn topic voor de kijkafstand!

kermit

Citaat van: lapino op januari  3, 2014, 09:27:49

De service van benq is belabberd! Ik heb het jaren geleden ook meegemaakt! Tot 3keer de projector opgestuurd en tot 3keer kreeg ik dezelfde projector terug! Toen was ik ik het zat en ben met het probleem naar Frank toegegaan want daar had ik het gekocht! Dezelfde dag dat ik bij Frank was om het probleem te laten zien kreeg ik een splinternieuwe van Frank mee!

lapino

Nu goed, zal me leren om het bij een online shop te kopen ipv bij een gerespecteerde dealer zeker? Heb er al aan gedacht om een nieuwe te kopen en te zien wat verschil dan is, misschien kan ik Benq dan wél overtuigen om er iets aan te doen.

Octaaf

Citaat van: lapino op januari  5, 2014, 18:47:46
Nu goed, zal me leren om het bij een online shop te kopen ipv bij een gerespecteerde dealer zeker? Heb er al aan gedacht om een nieuwe te kopen en te zien wat verschil dan is, misschien kan ik Benq dan wél overtuigen om er iets aan te doen.

Kun je niet proberen je klacht met foto's op de Amerikaanse facebook-pagina van Benq oid te zetten. Wellicht dat ze dan vanuit de VS actie ondernemen en eens met de NL importeur gaan bellen...

Octaaf

Citaat van: kermit op januari  5, 2014, 18:26:23
De benq is een supermooie projector maar pas op voor het regenboog effect! Ik ben en niet gevoelig voor en heb het nooit eerder gezien terwijl ik vroeger heel veel dlp's gehad hebt! Maar ik heb de benq in november gezien en voor het eerst zag ik het regenboog effect! Dus wees er bewust van dat het een spelbreker kan zijn!

Ik ben ook niet erg gevoelig voor het regenboog effect. Ik heb er met mijn oude Infocus projector echt nooit last van gehad, maar met de Benq heb ik ook af en toe regenbogen gezien. Ik had er op zich niet echt last van omdat ik het maar een paar keer per film zag, maar de Benq laat het regenboog effect dus wel vrij snel zien.

ferry34

Bedankt. Ik ga er op letten als ik ga testen en ga voor 90 inch!
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

lapino

Mail terug gekregen van Benq met antwoord op mijn vraag of het helderheidsprobleem nu opgelost is :

"Bedankt voor uw vraag. Onze servicepartner heeft het apparaat getest en het moet werken binnen de door BenQ gestelde specificaties. Indien het apparaat terugkomt, kunt u desgewenst het testen onder de normale modus. Schakel vervolgens op eco modus over; dan wordt het beeld gedempd.
"

Maw, het zal weer niks zijn. Echt belabberde service van Benq en met een zeer belachelijk antwoord ook. Sorry, maar vrees dat dit echt wel de laatste keer is dat ik voor dit merk kies.

MechanicalAnimal

Citaat van: lapino op januari  5, 2014, 18:47:46

ik neem aan dat bovenstaand plan al losgelaten is? Ik stak me geld ergens anders in.

Benq zal blijven zeggen dat je ouwe unit nog steeds binnen de specs valt dus dan ben snel klaar met ze  :nopompom:

lapino

Tja. Heb zonet eens gecontroleerd, en blijkbaar is het een ander serienummer en een andere firmware (1.02) tegenover de projector die ik had (1.06). Hoop nu dat ze me geen refurb hebben opgestuurd met een lens die al ettelijke honderden uren heeft gebrand. En als ze de lamp van mijn oude projector hebben overgeplaatst, dan is dat ook geen oplossing want probleem zou best aan de lamp zelf kunnen liggen.

Nu goed, vanavond eens testen. Heb de projector terug opgehangen, lens hangt perfect in midden en gebruik nihil keystone (projector hangt laag genoeg om beeld te vullen). Op eerste zicht is het iets beter, maar is het probleem nog wel degelijk aanwezig. Aan plafond opgehangen is het centrum duidelijk feller dan de kanten, waarbij de linkerkant toch net iets feller blijft dan de rechterkant.

Heb overigens nog wat opzoekwerk verricht en bij deze review uitgekomen : http://www.hometheaterhifi.com/projectors/projectors-reviews/benq-w1070-projector/all-pages.html . De helderheidsverschillen komen zo goed als overeen met wat ze daar vaststellen, dus zal wel 'normaal' zijn zeker? Als het niet echt een probleem is, maar gewoon een gevolg van de minder dure lens (glas) dat ze gebruiken, dan zal ik er maar mee moeten leven.

In mijn geval dit plaatje dus 180° draaien

MechanicalAnimal

"normaal" misschien niet in deze categorie PJ's maar misschien heeft de bezuinigingsslag die bij de W1070 de reden van de lage prijs is wel de reden voor een goedkopere lens met een minder goede uniformiteit.

Die prijs moet natuurlijk ergens weg komen.

Octaaf

Citaat van: MechanicalAnimal op januari  6, 2014, 18:19:59
"normaal" misschien niet in deze categorie PJ's maar misschien heeft de bezuinigingsslag die bij de W1070 de reden van de lage prijs is wel de reden voor een goedkopere lens met een minder goede uniformiteit.

Die prijs moet natuurlijk ergens weg komen.

Ik had met mijn Benq hetzelfde probleem en als dit 'normaal' is, dan vind ik dat je zo'n product niet op de markt moet brengen. Het is immers een probleem met het meest belangrijke onderdeel van de projector; namelijk een scherp beeld. Overigens lukt het Epson met de TW5200 wel om een scherp beeld neer te zetten voor hetzelfde geld (maar met wat andere nadelen).

lapino

Mijn beeld is zeker niet onscherp, het is gewoon (voor mij) storend dat de helderheid aan linkerkant een stukje hoger is dan rechterkant. Net alsof je een soort lichtbol hebt die ietwat links van centrum zit. Alles daarrond is net iets minder helder. Let wel, ik zie dit, maar heel wat mensen die de projector zien werken valt het niet op. Nu goed, evenveel mensen vinden een LCD van 300 euro een schitterend beeld geven :)

Denk dat het gewoon fenomeen is van goedkope lens/glas in combinatie met serieus hoge lichtopbrengst. Zodra Werner (persoon waar ik nieuwe ga kopen) terug is van CES, ga ik langs om de Epson TW7200 te testen. Vermoedelijk wordt dat mijn nieuwe projector, al zou ik ook wel alternatief (goedkoper) overwegen zoals de Optoma HD131 of Epson 5200. Geen idee hoe die zich tot de Benq verhouden trouwens.