Zoektocht naar nieuwe fronts. budget: 2500-3000

Started by Cage, December 2, 2012, 22:41:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Xander32

Quote from: Cage on January 18, 2013, 20:28:59
:wacko: dat stond dus gewoon in je post. Beter lezen voortaan.
Vraag hem maar naar zijn ervaringen met de Phonars, die wil die vast wel met jou delen en ik schat in dat je ook maar zo een uitnodiging krijgt om het zelf te ervaren ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Cage

Quote from: flakkees on January 19, 2013, 08:49:47
lees dit even door voor je een keuze gaat maken ..

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=122244.0
Gelezen. Maar die zijn echt te groot voor mijn woonkamer (en vrouw :))
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

royal d

Mijn excuus aks het al een langs is geweest maar wellicht is een paar Sonus Faber Domus Concerto een optie. Deze wordt nu aangebodenin de marktafdeling.

Houd je hoop wat geld over voor eventueel een eindbak of andere receiver

RvD

Op dit moment staat op marktplaats een setje Phonar P5.5 in walnoot uitvoering voor een zeer scherpe prijs.

Heb je ook de Quadral Aurum VIII serie beluisterd de Orkan of Montan bijvoorbeeld ? Daar hebben ze bij Stassen nu demo modellen van staan zag ik die binnen het budget liggen. De Quadral M50 ligt een klasse lager dan de Aurum serie misschien vind je hier wel de sound die je zoekt.
Speakers: Quadral Aurum Titan 9 - Base Titan 9 - Phase 9 CM -
Ascendo Passive 6 Wedge 30 CM - MK Sound X15+ (2x)
Pre/amps: Trinnov Altitude/Amplitude 16
Bronnen: Oppo UDP-203 Final edition CineMike - Apple TV4K 2021 CM - Zappiti Reference CM - PS5 TV: LG OLED77G26LA  Streaming: Silent Angel Rhein Z1 V2 - CineMike Netwerkswitch - Roon Lifetime Diverse: 2 aparte stroomgroepen - Gigawatt PowerPrime DC - Furutech - Keces P8 CM - Audioquest Dragon 48 CM - Inakustik - M Way 3DW Ref XLR (9x) - CineMike netkabels (10x) DC Kabels (2x) - Artnovion - Sonitus

Cage

Ok, weer even een update van mijn zoektocht.
Afgelopen zaterdag ben ik bij iEar in Tilburg geweest om te luisteren naar de Canton Reference 7.2, Tannoy Precision 6.4 en Dynaudio Focus 260.
Dit keer wel mijn eigen Arcam AVR300 meegenomen want iear voert zelf geen Arcam.
Mooie zaak dat iear. Ik werd ook zeer vriendelijk geholpen door het personeel. Wat ik iets minder vond was dat de verkoper vrijwel de gehele luistersessie naast me zat. Ik voel me dat toch wat minder vrij tijdens het luisteren. Wel begrijpelijk, want hij wilde graag het wisselen van de luidsprekers (overigens terecht) zelf uitvoeren. Bij het wat meer gedetailleerd naar specifieke stukjes muziek luisteren aan het eind van de luistersessie was het dan wel weer prettig om mijn eigen bevindingen te kunnen bespreken met de verkoper en zijn mening te horen.

Als eerste naar de Cantons geluisterd. Deze vond ik nog steeds net als de Canton Vento 890's bij Stassen wat te schel/vermoeiend in het hoog. Ondanks dat deze ruimte een stuk gedempter was dan de ruimte bij Stassen. De Cantons vielen hierdoor voor mij definitief af.
Daarna naar de Tannoys geluisterd. Deze klonken wel minder schel, maar voor mij is het nog een twijfel geval of dat voeldoende is. Verder wel een mooi laag en midden. Wat mij vooral opviel was bij het nummer Preaching to the choir van The Kyteman Orchestra, dat de mannenstem zeer mooi open werd weergegeven waardoor je echt het idee had dat deze live voor je stond.
Bij de Dynaudio's klonk deze stem een stuk gedempter, daarin tegen vond ik de stem van Maria Mena hier weer prettiger klinken. Iets warmer. Het laag van de Dynaudio vondt ik hier en daar wat te dik aangezet, maar dat verschilde per nummer. Bij de ene was dat juist prettig en bij een ander weer storend. In het niet echte laag/middenlaag vond ik de Dynaudio's wat te weinig aanwezig waardoor sommige nummer wat vlak klonken.
De Dynaudio klonken over het geheel gewoon iets minder dynamisch dan de Tannoys. Juist die dynamiek bevalt mij wel.
Al met al gaat hierdoor (tussen de Dynaudio´s en Tannoys) mijn voorkeur naar de Tannoys.

Blijven dus over de Phonar P6 Edma en de Tannoy 6.4.
Qua Sound:
De Phonars klinken wat prettiger is het hoog en gaven mij wel een wauw gevoel toen ik ze het eerst hoorde. Maar ik heb ze wel minder uitgebereid geluisterd dan bijv de Tannoys omdat ze pas aan het einde van de luistersessie bij Stassen aan de lineup zijn toegevoegd (op mijn verzoek).
De Tannoys klinken zeker goed. Vraag is of het hoog mij op ten duur gaat irriteren of juist niet. Ook bij deze speakers had ik iig bij het genoemde nummer van Kyteman een wauw gevoel, als wat wat minder maar dat kan ook komen doordat ik al wat meer gewend raak aan geluid van een dergelijke kwaliteit.

Qua Looks:
De Tannoy vind ik beduidend mooier om te zien dan de Phonars (Niet dat ik die nu echt lelijk vind). Ze zijn echter ook wel een tikkie groter, vooral de center van de Tannoys is behoorlijk aan de maat. En van de Tannoys zijn de rears niet leverbaar in wit, wat ik wel graag zou willen ivm het minder opvallen tegen de witte achter wand.

Qua Prijs:
Van de Tannoys wacht ik nog op een mooie prijsopgave (voor 5.0) al verwacht ik wel dat deze hoger uit zal vallen dan de Phonars (in 5.0).

Oftewel. Ik ben wel wijzer maar ik weet het nog niet.
Tjee wat is dit veel lastiger dan ik van te voren bedacht had :unhappy:
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

garmtz

Misschien vind je het leuk om ook eens bij ons (Beter Beeld & Geluid) te komen luisteren naar onze nieuwe Revel Performa 3 F206 luidsprekers? Wij zijn behoorlijk verbaasd over het geluid voor het geld, hun makkelijke aanstuurbaarheid en fraaie afwerking (slanke zuil in hoogglans zwart of wit of fineer). In de lijn hebben ze ook een bipolaire surround-speaker die je op kunt hangen. Helaaas niet in het wit... Klinken denk ik net zo open als de Tannoys, maar minder schel dan de Cantons en uitermate geschikt voor zowel surround als stereo.

Prijzen:
F206 fronts: 3498 Euro per paar
C205 center: 999 Euro per stuk
S206 bipool surrounds: 1798 Euro per paar

frank2

#32
Quote from: Cage on February  5, 2013, 12:52:30
Ok, weer even een update van mijn zoektocht.
Afgelopen zaterdag ben ik bij iEar in Tilburg geweest om te luisteren naar de Canton Reference 7.2, Tannoy Precision 6.4 en Dynaudio Focus 260.
........
Oftewel. Ik ben wel wijzer maar ik weet het nog niet.
Tjee wat is dit veel lastiger dan ik van te voren bedacht had :unhappy:

Ga ook eens luisteren naar Usher, rustig hoog, goed midden en mooie diepe bas.
Bijvoorbeeld de mini dancer 1 of de 6 serie van Usher....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Cage

Frank,

Bedankt voor de Tip, maar de Ushers kunnen mij qua looks totaal niet bekoren. Tja.. smaken verschillen ;)
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

garmtz


flakkees

heb je al gedacht aan een setje actieve ADAM monitoren  ;)
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Pjotr

Ik heb zelf de Phonar Veritas P5.5 EdMa versies met Cap+ modificatie. Komen ook bij Stassen vandaan. Hiervoor heb ik de Phonar P300 UK MKIII gehad. Ook voor het geld erg mooie speakers. Met Stassen zelf heb ik wisselende ervaringen. De ene keer dat ik kwam luisteren was alles volgens afspraak geregeld. De andere keer stonden de speakers waarom ik had gevraagd niet opgesteld. Die hebben ze toen ter plekke er nog even bijgezet.

Ook terugbellen nadat ze dat hebben gezegd is niet hun sterkste kant. Meestal moet je er zelf achteraan. Alhoewel ik de laatste keer dat ik ze heb gebeld (vorige maand), later werd teruggebeld. De nummerweergave werkt dus in ieder geval ;)

Over de garantie kan ik kort zijn: tot nu toe goed. Mijn versterker had als een tijdje kuren (disbalans tussen L en R kanaal, soms valt er 1 uit, soms beide). Stassen gebeld. Kon de versterker opsturen dan werd hij door hen gemaakt, of  ter reaparatie opgestuurd naar de distributeur. Maar als ik hem zelf kwam brengen kon ik een vervangende versterker meekrijgen voor zolang die van mij weg is voor reparatie. Vorige week langsgeweest en ontvangen met een kop koffie en een stukje vlaai. Vervolgens een rondleiding gehad in het net verbouwde pand (ik had alleen de oude situatie nog gezien). Daarna een vervangende versterker meegekregen. Dus qua service heb ik wat dat betreft weinig te klagen.

Ten slotte: Uiteraard zullen ze Phonar speakers het meest adviseren. De door Edwin Maas gemodificeerde versies zijn voor hen een unique selling point. Maar als jij een ander merk mooier vindt, kun je die uiteraard ook bij hen luisteren/kopen.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Cage

@garmtz

Ik hou ze even in gedachte. De voet is niet de meest elegante maar verder ziet ie er goed uit. Het "dakje" boven op is dat gewoon mat zwart of donkergrijs?
Ik heb nog nergens een plaatje met grill kunnen vinden.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

garmtz

Quote from: Cage on February  5, 2013, 15:56:44
@garmtz

Ik hou ze even in gedachte. De voet is niet de meest elegante maar verder ziet ie er goed uit. Het "dakje" boven op is dat gewoon mat zwart of donkergrijs?

Mat zwart. Maar mat zwart en donkergrijs zitten natuurlijk dicht bij elkaar...

QuoteIk heb nog nergens een plaatje met grill kunnen vinden.

Voila...


Cage

Heb zojuist de prijsopgave van iear gekregen.
Krijg ik de adviesprijzen door die ook op hun site staan. Zit ik daar nou dagen op te wachten >:(
Een set prijs is wel te maken als ik een definitieve keuze gemaakt heb. Tja heb toch echt zaterdag gevraag om (iig een indicatie van de setprijs) zodat ik dat kan vergelijken met de set van Stassen.
Wellicht nog bij BB&G langs voor de Revels en anders ga ik voor de Phonars. Die set prijs ligt al aan de bovenzijde van mijn budget. Kom ik veel hoger uit dan zal ik (indien ik de meer waarde hoor en/of zie) de aanschaf moeten splitsen. Bijv eerst alleen de fronts en center en de rears later.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

vanzomereng

Quote from: garmtz on February  5, 2013, 13:12:52
Misschien vind je het leuk om ook eens bij ons (Beter Beeld & Geluid) te komen luisteren naar onze nieuwe Revel Performa 3 F206 luidsprekers? Wij zijn behoorlijk verbaasd over het geluid voor het geld, hun makkelijke aanstuurbaarheid en fraaie afwerking (slanke zuil in hoogglans zwart of wit of fineer). In de lijn hebben ze ook een bipolaire surround-speaker die je op kunt hangen. Helaaas niet in het wit... Klinken denk ik net zo open als de Tannoys, maar minder schel dan de Cantons en uitermate geschikt voor zowel surround als stereo.

Prijzen:
F206 fronts: 3498 Euro per paar
C205 center: 999 Euro per stuk
S206 bipool surrounds: 1798 Euro per paar

Garmtz...wat kost trouwens de F208 P/paar...
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

garmtz


vanzomereng

Quote from: garmtz on February  5, 2013, 21:16:18
4998 Euro...

Thanks..    omgerekend ca. 2 uurtjes overwerken,  moet te doen zijn  :D

Zijn deze makkelijk plaatsbaar (vergelijkbaar met mijn Liuto,s) dus ca. 60 a 70 cm v/d wanden af
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

garmtz

Quote from: VANZOMERENG on February  5, 2013, 21:21:39
Thanks..    omgerekend ca. 2 uurtjes overwerken,  moet te doen zijn  :D

Zijn deze makkelijk plaatsbaar (vergelijkbaar met mijn Liuto,s) dus ca. 60 a 70 cm v/d wanden af
Er zit een switch op de achterkant voor plaatsing dicht bij een muur en er worden port plugs bijgeleverd. Dus moet gaan. Laag is ook erg strak. Je zou echter ook de F206 kunnen overwegen.

Cage

#44
Het besluit is genomen.
Vandaag heb ik een set Phonar Veritas P6 Edma (fronts), C4 Edma (Center), M4 Edma (rears) besteld.
De fronts en center in mat zwart voor zo min mogelijk reflecties van mijn scherm. En de achterspeakers in wit zodat ze wat minder opvallen (WAF :))

De keuze hiervoor is voor het overgrootste deel gebaseerd op de luisterervaring. Deze speakers gaven mij het meest het wauw gevoel van alle beluisterde speakers. Zeer prettig hoog. Mooie dynamic en grote soundstage. En zeer goede controle in het laag.
Nu nog hopen dat het thuis ook zo klinkt.
De uiteindelijke doorslag gaf het feit dat deze binnen mijn (al opgerekte) budget passen en andere speakers die qua geluid in de buurt komen over het budget heen gaan.
Enige min puntje is mijn iet wat twijfel over de looks, maar hopelijk valt dat mee als ze eenmaal staan.
Mijn projector is ook de jongste niet meer en dus leek het mij beter daar voor door te sparen dan voor duurdere speakers die er misschien iets beter uitzien.

Levertijd is ongeveer twee weken. Ik kan niet wachten.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

brtram

Quote from: Cage on February  9, 2013, 21:15:13
Het besluit is genomen.
Vandaag heb ik een set Phonar Veritas P6 Edma (fronts), C4 Edma (Center), M4 Edma (rears) besteld.

:clapping:  :headbanging:  :pompom:

Cage

Tja mijn reactie heeft even op zich laten wachten.
Ik heb het behoorlijk druk gehad en nog een wintersportje. En alle tijd die ik overhad heb ik besteed aan het luisteren en afstellen van mijn nieuwe set.
De speakers zijn inmiddels lekker ingespeeld. En wat klinkt het lekker! :clapping:
Ik heb mijn oude "Show case" topic maar weer eens bijgewerkt. Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=46025.msg2399512#msg2399512
Hier staan meer van mijn bevindingen en foto's van de set.
Iedereen iig bedankt voor jullie adviezen.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

Xander32

Quote from: frank2 on February  5, 2013, 13:44:41
Ga ook eens luisteren naar Usher, rustig hoog, goed midden en mooie diepe bas.
Bijvoorbeeld de mini dancer 1 of de 6 serie van Usher....
... een rustig hoog vind ik absoluut niet bij het karakter van Usher passen. Van betreffende merk heb ik er verschillende gehoord, maar geeneen met een "rustig" hoog.

Ze hebben juist een indringend, "actief", gedetailleerd hoog welke om de aandacht vraagt ... D.w.z. zo ervaar ik het steevast.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

Quote from: Xander32 on April 12, 2013, 08:59:57
... een rustig hoog vind ik absoluut niet bij het karakter van Usher passen. Van betreffende merk heb ik er verschillende gehoord, maar geeneen met een "rustig" hoog.

Ze hebben juist een indringend, "actief", gedetailleerd hoog welke om de aandacht vraagt ... D.w.z. zo ervaar ik het steevast.

Dat hoeft echt niet, ligt aan de configuratie die je hebt, de speakers zijn zoals je wel weet erg gevoelig voor alles wat je gebruikt om ze aan te sturen van kabels tot apparaten. Niet voor niets wordt er vaak een buizenversterker opgezet. Sinds de Vicol LS kabels is het hoog rustig, maar de schreeuwerigheid die ik jarenlang had is wel weg al heeft dat zeer veel moeite gekost.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Xander32

Quote from: frank2 on April 12, 2013, 10:12:50
Dat hoeft echt niet, ligt aan de configuratie die je hebt, de speakers zijn zoals je wel weet erg gevoelig voor alles wat je gebruikt om ze aan te sturen van kabels tot apparaten. Niet voor niets wordt er vaak een buizenversterker opgezet. Sinds de Vicol LS kabels is het hoog rustig, maar de schreeuwerigheid die ik jarenlang had is wel weg al heeft dat zeer veel moeite gekost.
... je hebt het getempert, dus het karakter is ...  ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT