Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 25 gasten bekijken dit topic.

Eddye

Ik vermoed dat akoestische plafondplaten meer doen dan een vloerkleed. Gewoon omdat die platen met dat doel gemaakt worden. Maar als je geen vloerkleed wil, is dat toch geen probleem. Je heb nu ook geen vloerkleed, en je luistert toch muziek :)
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Citaat van: Eddye op november 15, 2013, 07:13:53
Ik vermoed dat akoestische plafondplaten meer doen dan een vloerkleed. Gewoon omdat die platen met dat doel gemaakt worden. Maar als je geen vloerkleed wil, is dat toch geen probleem. Je heb nu ook geen vloerkleed, en je luistert toch muziek :)
Al woon ik in een kale grot, dan zou ik nog muziek luisteren. :laugh: Maar een beetje aangeklede grot maakt het luisteren naar muziek (op hogere volumes) net wat aangenamer. Ik denk ook dat het plafond aanpakken het meest effectief is. Ook akoestiek is wat mij betreft een samenspel en ik wil een zo goed mogelijke akoestiek zonder al teveel afbreuk te doen aan de leefbaarheid/gezelligheid.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Xander32

Citaat van: Eddye op november 15, 2013, 07:29:43
Heb je, of is er al eens een meting gedaan?

^^

De basis is een meting. Daarnaast denk ik dat je met een specifiek plafond een veel beter resultaat zal behalen dan met een vloerkleed.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Jean Sibelius

Hoi Bas,

Ik denk dat de 'beste' akoestische oplossing bestaat uit de maatregelen zoals hierboven beschreven. Met alleen een vloerkleed kom je er (zeer waarschijnlijk) niet. Met alleen het plafond aanpakken voorkom je niet dat de eerste reflecties je via de vloer bereiken. De 'bulk' van de akoestische aanpassing zal waarschijnlijk in het plafond komen, maar zoals al aangegeven... je kunt het beste een meting (laten) doen en dan kijken waar eventueel verbetering mogelijk is, stap 2 is keuzes maken.
In mijn geval heb ik gewoon een goedkoop Ikea tapijtje op de grond liggen. Ligt er nu al jaren, kom nu pas op een punt of ik het wel/niet wil vervangen.

Succes!

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Maro

Citaat van: Bas Akkerman op november 15, 2013, 07:08:07
De laatste tijd is er wat twijfel ingeslopen. Waarin? In de keuze van en voor een vloerkleed. Enerzijds vind ik het mooi staan en verwacht ik een positieve bijdrage aan de akoestiek. Anderzijds vind ik het maar moeilijk kiezen, is het niet altijd praktisch en vraag ik me af of dat afweegt tegen het daadwerkelijke effect. Tegelijkertijd wil ik zeker ook nog een uitgewogen optie voor het plafond.

Zelf neig i naar nog wat meer geduld totdat ik een echt mooi vloerkleed heb gevonden. Maar ik ben ook benieuwd naar jullie mening. Is een vloerkleed echt "nodig" of is het aanpakken van het plafond afdoende?

Waarom ga je niet even naar de Kwantum oid en haal voor een paar tientjes een vloerkleed op? Kun je iig het effect er van testen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

weust

Zo'n vloerkleed heb ik nog wel liggen.
Simpel ikea ding, maar wel eens die geluid absorbeerd.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Martin!!!

Zo'n IKEA / Leen Bakker ding kun je bovendien zo weer terugbrengen en je krijgt gewoon je geld terug.

Plafond vond ik zelf lastig door de lichtpunten die er in zitten. Zelf heb ik van 8 flink uit de kluiten gewassen (buiten)dienbladen van 60x60 panelen gemaakt, deze zijn voorzien van een campingmatras met van die punten en overtrokken met twee lagen wit fleece, het resultaat verbluffend, kosten minimaal  :D
mainly British stuff

chansig

Het bij mijn neerleggen van een groot dekbed had een negatief resultaat...dus geen vloerkleed in mijn situatie. Nu kan ik door middel van de Anti Mode gelijk meten wat het effect is van een bepaalde ingreep. Dus dat is mijn mazzel.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

weust

Citaat van: Martin!!! op november 15, 2013, 09:48:09
Zo'n IKEA / Leen Bakker ding kun je bovendien zo weer terugbrengen en je krijgt gewoon je geld terug.

Plafond vond ik zelf lastig door de lichtpunten die er in zitten. Zelf heb ik van 8 flink uit de kluiten gewassen (buiten)dienbladen van 60x60 panelen gemaakt, deze zijn voorzien van een campingmatras met van die punten en overtrokken met twee lagen wit fleece, het resultaat verbluffend, kosten minimaal  :D

Dat terug brengen zal binnen een bepaalde tijd moeten denk ik?
Mijn tweede heb ik al een jaar volgens mij. Had er twee naast elkaar liggen, maar met twee katten is dat zwaar irritant omdat ze er steeds tussen en onder willen kruipen.
Dat is met één kleed al erg genoeg.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Martin!!!

Citaat van: weust op november 15, 2013, 11:38:18
Dat terug brengen zal binnen een bepaalde tijd moeten denk ik?

IKEA geloof ik 90 dagen en Leen Bakker 14 dagen, maar goed volgens mij heb je binnen het uur al wel door of het iets 'positiefs' doet of niet.

Citaat van: weust op november 15, 2013, 11:38:18
Had er twee naast elkaar liggen, maar met twee katten is dat zwaar irritant omdat ze er steeds tussen en onder willen kruipen.
Dat is met één kleed al erg genoeg.

Creëren die katten zowaar visueel staande golven in je woonkamer...........  :D
mainly British stuff

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

AbZ

Zoals Jean zegt, behandeling vh plafond helpt niets tegen reflecties via de vloer.  Het totaal wordt wel minder.  Vloerkleed is ook eenvoudiger en goedkoper om te checken hoeveel het voor jou uitmaakt.  Eigenlijk erg simpel dus.  Vraag me af wat nu eigenlijk de vraag is...

YamahaRXV

Citaat van: Martin!!! op november 15, 2013, 09:48:09
Plafond vond ik zelf lastig door de lichtpunten die er in zitten. Zelf heb ik van 8 flink uit de kluiten gewassen (buiten)dienbladen van 60x60 panelen gemaakt, deze zijn voorzien van een campingmatras met van die punten en overtrokken met twee lagen wit fleece, het resultaat verbluffend, kosten minimaal  :D

Zeker een verbluffend resultaat en cosmetisch gezien zeer verantwoord Martin  :thumbs-up:

Ik heb zelf 1,5 jaar geleden gekozen voor het Bonaparte ''Chinchilla'' tapijt wat een zeer goede akoestische verbetering teweeg heeft gebracht hier.
Wel had ik nog last van flutterecho en lichte galm bij het plafond. Dit is geheel opgelost door het D.I.Y. plafondpaneel van 1,40 x 1,0 m. wat eigenlijk op dezelfde manier is samengesteld als Martin zijn wandpanelen.
Ik ben nog aan het experimenteren geweest met de hoogte boven het paneel en zelfs daar mee waren verschillen hoorbaar  ;)
Nog meer ''dempen'' in mijn situatie is niet wenselijk meer voor mij, het is prima zo.

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

HTip

Citaat van: Jean Sibelius op november 15, 2013, 07:35:00
Hoi Bas,

Ik denk dat de 'beste' akoestische oplossing bestaat uit de maatregelen zoals hierboven beschreven. Met alleen een vloerkleed kom je er (zeer waarschijnlijk) niet. Met alleen het plafond aanpakken voorkom je niet dat de eerste reflecties je via de vloer bereiken. De 'bulk' van de akoestische aanpassing zal waarschijnlijk in het plafond komen, maar zoals al aangegeven... je kunt het beste een meting (laten) doen en dan kijken waar eventueel verbetering mogelijk is, stap 2 is keuzes maken.
In mijn geval heb ik gewoon een goedkoop Ikea tapijtje op de grond liggen. Ligt er nu al jaren, kom nu pas op een punt of ik het wel/niet wil vervangen.

Succes!

Groeten, Jan
Kan het hier alleen maar eens zijn. Ook mijn vloerkleed is van IKEA en dat voldoet prima. Is alleen maar voor de 1e reflectiepunten van de voorspeakers. Mijn plafond dempt alles boven 250Hz en was het grootste verschil. Je kunt er ook een zwevend geheel van maken zoals Antoine heeft gedaan.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Bedankt voor jullie reacties! :thumbs-up:

Citaat van: Eddye op november 15, 2013, 07:29:43
Heb je, of is er al eens een meting gedaan?
In de startpost heb ik wat metingen staan, die zal ik zo nog eens hier neer zetten. Een uitgebreidere meting wil ik ook nog laten doen, maar pas nadat ik de!"basiszaken" als vloerkleed en gordijnen heb ingezet.

Citaat van: Xander32 op november 15, 2013, 07:32:31
^^

De basis is een meting. Daarnaast denk ik dat je met een specifiek plafond een veel beter resultaat zal behalen dan met een vloerkleed.
Citaat van: AbZ op november 15, 2013, 14:03:27
Zoals Jean zegt, behandeling vh plafond helpt niets tegen reflecties via de vloer.  Het totaal wordt wel minder.  Vloerkleed is ook eenvoudiger en goedkoper om te checken hoeveel het voor jou uitmaakt.  Eigenlijk erg simpel dus.  Vraag me af wat nu eigenlijk de vraag is...

Mijn vraag is of een vloerkleed nodig is als je ook al het plafond hebt aangepakt. Zelf dacht ik ook wel van wel, maar ben gewoon benieuwd naar jullie antwoorden.

Citaat van: Jean Sibelius op november 15, 2013, 07:35:00
Hoi Bas,

Ik denk dat de 'beste' akoestische oplossing bestaat uit de maatregelen zoals hierboven beschreven. Met alleen een vloerkleed kom je er (zeer waarschijnlijk) niet. Met alleen het plafond aanpakken voorkom je niet dat de eerste reflecties je via de vloer bereiken. De 'bulk' van de akoestische aanpassing zal waarschijnlijk in het plafond komen, maar zoals al aangegeven... je kunt het beste een meting (laten) doen en dan kijken waar eventueel verbetering mogelijk is, stap 2 is keuzes maken.
In mijn geval heb ik gewoon een goedkoop Ikea tapijtje op de grond liggen. Ligt er nu al jaren, kom nu pas op een punt of ik het wel/niet wil vervangen.

Succes!

Groeten, Jan
Citaat van: Maro op november 15, 2013, 08:03:44
Waarom ga je niet even naar de Kwantum oid en haal voor een paar tientjes een vloerkleed op? Kun je iig het effect er van testen.
Citaat van: weust op november 15, 2013, 11:38:18
Dat terug brengen zal binnen een bepaalde tijd moeten denk ik?
Mijn tweede heb ik al een jaar volgens mij. Had er twee naast elkaar liggen, maar met twee katten is dat zwaar irritant omdat ze er steeds tussen en onder willen kruipen.
Dat is met één kleed al erg genoeg.

In het verleden heb ik al eens een paar dekbedden op de vloer gelegd en dat had zeker effect. Stemmen werden beter verstaanbaar en er was ook meer definitie. Nadeel vond ik echter dat het hoog ook tammer werd en de Harbeths lopen al niet zo ver door. Dit, naar mijn idee, in tegenstelling tot de luidsprekers van Philip en lynch. Akoestische aanpassingen zijn wat mij betreft dus gericht op het (mid)laag en het midden, veel minder op het hoog. Toch maar eerst metingen dus...? :unsure:

Citaat van: chansig op november 15, 2013, 11:28:34
Het bij mijn neerleggen van een groot dekbed had een negatief resultaat...dus geen vloerkleed in mijn situatie. Nu kan ik door middel van de Anti Mode gelijk meten wat het effect is van een bepaalde ingreep. Dus dat is mijn mazzel.

Gr Hans
Meetresultaten zijn leuk, maar het moet vooral beter klinken. Dat vind ik dan weer het lastige met metingen.

Citaat van: Martin!!! op november 15, 2013, 09:48:09
Zo'n IKEA / Leen Bakker ding kun je bovendien zo weer terugbrengen en je krijgt gewoon je geld terug.

Plafond vond ik zelf lastig door de lichtpunten die er in zitten. Zelf heb ik van 8 flink uit de kluiten gewassen (buiten)dienbladen van 60x60 panelen gemaakt, deze zijn voorzien van een campingmatras met van die punten en overtrokken met twee lagen wit fleece, het resultaat verbluffend, kosten minimaal  :D
Dat is voor nu misschien toch wel het beste. Eerst nog wat praktische toepassingen horen van anderen. Al begrijp ik goed dat het altijd afhankelijk is van de combinatie set en ruimte. Toch is me tot nu toe bij Philip en Lynch opgevallen dat het midden en hoog betrekkelijk eenvoudig aan te pakken zijn, maar laagproblemen minder makelijk en des te meer gaan opvallen.

Citaat van: YamahaRXV op november 15, 2013, 20:25:52
Zeker een verbluffend resultaat en cosmetisch gezien zeer verantwoord Martin  :thumbs-up:

Ik heb zelf 1,5 jaar geleden gekozen voor het Bonaparte ''Chinchilla'' tapijt wat een zeer goede akoestische verbetering teweeg heeft gebracht hier.
Wel had ik nog last van flutterecho en lichte galm bij het plafond. Dit is geheel opgelost door het D.I.Y. plafondpaneel van 1,40 x 1,0 m. wat eigenlijk op dezelfde manier is samengesteld als Martin zijn wandpanelen.
Ik ben nog aan het experimenteren geweest met de hoogte boven het paneel en zelfs daar mee waren verschillen hoorbaar  ;)
Nog meer ''dempen'' in mijn situatie is niet wenselijk meer voor mij, het is prima zo.


Mooie oplossing, bij lynch en op de foto's van Dynky vond ik het ook al fraai. Met de WAF zit het dus wel goed.

Citaat van: HTip op november 16, 2013, 08:37:11
Kan het hier alleen maar eens zijn. Ook mijn vloerkleed is van IKEA en dat voldoet prima. Is alleen maar voor de 1e reflectiepunten van de voorspeakers. Mijn plafond dempt alles boven 250Hz en was het grootste verschil. Je kunt er ook een zwevend geheel van maken zoals Antoine heeft gedaan.
Bij jou was het helemaal onzichtbaar. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op november 16, 2013, 09:53:01Mijn vraag is of een vloerkleed nodig is als je ook al het plafond hebt aangepakt. Zelf dacht ik ook wel van wel, maar ben gewoon benieuwd naar jullie antwoorden.
Tja wat vind je mooier/prettiger en wat heb je er voor over.  Heb zelf liever hout dan kamerbreed tapijt en vind het niet zo'n ramp als dat wat meer reflecties geeft.  Prima trade-off.  Daar zou ik dus een grens leggen in de aanpak.

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op november 16, 2013, 14:40:57
Tja wat vind je mooier/prettiger en wat heb je er voor over.  Heb zelf liever hout dan kamerbreed tapijt en vind het niet zo'n ramp als dat wat meer reflecties geeft.  Prima trade-off.  Daar zou ik dus een grens leggen in de aanpak.
Ik heb al eerder een vloerkleed gehad. Dat hebben we toen in de HT gelegd, omdat de katten het wat minder mooi hadden gemaakt. :devil: Gewoon rustig op zoek naar een vloerkleed dat naar onze zin is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Vandaag mooie resultaten behaald in de competitie. Wel met een rood oog, want mijn lens was kapot en kreeg ik pas na de eerste wedstrijd uit mijn oog. :laugh: Morgen dus maar niet gamen of film kijken en de hele dag muziek luisteren. Aaarghhh... :crazy: :happy:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Goed bezig! En een keertje je ogen rust geven kan echt geen kwaad. Zeker niet met zo'n mooie set als jij hebt. Geniet van de mooie muziek! :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Citaat van: HTip op november 24, 2013, 10:35:29
Goed bezig! En een keertje je ogen rust geven kan echt geen kwaad. Zeker niet met zo'n mooie set als jij hebt. Geniet van de mooie muziek! :music:
Lukt zeker! Net even via de geleende draaitafel 'I See A Darkness'  en 'Kind Of Blue' beluisterd. Heerlijk!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Citaat van: weust op november 24, 2013, 13:05:26
Geniet er nog maar even van ;)
Dat realiseer ik me goed, dus dat lukt zeker! Vanavond weer met een glaasje rode wijn en een bonbonnetje van Westerbeek. :satisfied:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten