Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: technative op februari 12, 2013, 15:40:00
Ik speel zelf ook piano, en thuis heb ik een mooie pianomodule. Klinkt op zich prima; niks mis mee. Het is zelfs zo, dat tijdens de introductie van deze module destijds een klassiek pianoconcert gegeven werd. Pas na afloop werd bekend gemaakt dat men niet naar een echte piano had zitten luisteren maar naar deze digitale module...
De laatste generaties klinken erg goed maar je kunt er nog steeds niet alles mee wat je met een analoge piano wel kunt en de zwaktes zitten in het pedaalgebruik, de korte stoccato's, aanslaggevoeligheid, uitsterven van het geluid en uiteraard de beperking van het aantal weergegeven noten ook al zal dat niet altijd even veel opvallen en wordt bij dit soort demonstraties vaak de muziek er ook op uitgekozen. Maar inderdaad speel ik tegenwoordig ook door ruimtegebrek op een digitale piano maar mis eigenlijk wel het gevoel (aanslag) maar vooral het ruimtelijke geluid van de echte piano *zucht*.

Bas Akkerman

Citaat van: Kjelt op februari 12, 2013, 15:41:49
Dat geloof ik goed, ik geniet er zelf ook vaak van echter ik reageerde meer op:Wanneer klopt een piano dan niet? (zie mijn vorige post). Het is niet zwart/wit en zeker niet bij instrumenten. Het mooie van top musici is dat ze zelfs soms een foute noot spelen maar dit dan een paar keer express herhalen zodat het net lijkt alsof het zo hoort. Als je de partituur uit je hoofd kent betrap je hem daar op maar ja.
Als bijvoorbeeld door een donkere afstemming duidelijker het trillen van de klankkast laat horen dan het kloppen op de snaren. Vaak klinkt iets niet slecht of zo, maar klinkt het gewoon wat minder echt. Bij Fratres zit een stukje op het lage gedeelte van de piano dat ik erg mooi vind. Het klinkt ook haast vals, maar is wel zoals die lage tonen vroeger ook al op me overkwamen. Geluid in geluid in geluid. Klopper op snaar, snaar trilt, laat klankkast bewegen, die beweging komt weer terug op de snaar. Dat is slechts 1 snaar, maar dan alle verschillende snaren en elk weer wat anders bespeelt (hard/zacht, dof/uitsterven) dan de ander en dat alles beïnvloedt elkaar en is een muziekstuk op zich. Dat laat niet elk systeem horen.

Het is ook niet zwart/wit, maar er zijn juist veel grijstinten. Mindere systemen maken een piano veel zwart/witter en verliezen nuances.

Citaat van: Kingpin op februari 12, 2013, 15:44:43
Ik zal wel niet tot de top musici horen die destijds voor een paar duizend man in de verkeerde toonsoort begon te spelen, whoehahaha... ja echt gebeurd, als je dan hoort wanneer de rest van de band inkomt  :-[
Maar goed dat overkomt je echt nooooit weer :D
Oeps... :crazy:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kingpin

Citaat van: Kjelt op februari 12, 2013, 15:53:33
De laatste generaties klinken erg goed maar je kunt er nog steeds niet alles mee wat je met een analoge piano wel kunt en de zwaktes zitten in het pedaalgebruik, de korte stoccato's, aanslaggevoeligheid, uitsterven van het geluid en uiteraard de beperking van het aantal weergegeven noten ook al zal dat niet altijd even veel opvallen en wordt bij dit soort demonstraties vaak de muziek er ook op uitgekozen. Maar inderdaad speel ik tegenwoordig ook door ruimtegebrek op een digitale piano maar mis eigenlijk wel het gevoel (aanslag) maar vooral het ruimtelijke geluid van de echte piano *zucht*.
Tegenwoordig kunnen ze dat idd heel erg goed, en zeker als alles versterkt moet worden weergegeven.
Maar .. er zijn van die instrumenten die je tot nu toe gewoonweg niet 'echt' krijgt.
Zo heb ik eens een professionele sampler overgekocht uit de Koln Studio, daar hebben ze per terts een hammond 'proberen' te samplen. Klonk aardig, maar ik weet uit heel veel ervaring hoe deze in het echt behoort te klinken en dat is toch echt heel anders. Blijft gewoon moeilijk sommige instrumenten ... sax ook zo'n mooi voorbeeld.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Citaat van: Kingpin op februari 12, 2013, 15:58:31
Blijft gewoon moeilijk sommige instrumenten ... sax ook zo'n mooi voorbeeld.
Klopt, ik heb ook nog nooit een goede gesamplede sax gehoord. Daarnaast is het spelen met een keyboard van sommige snaarinstrumenten natuurlijk ook niet echt goed mogelijk. Als je bv bij een gitaar het sliden over de snaren hoort, of tussenplucks hoe ga je dat met een keyboard simuleren? Dan heb je heel veel extra knoppen en pedalen nodig om alle mogelijke snaarmanipulaties te kunnen nabootsen, en eigenlijk vind ik het stiekem prima zo, laat de echte gitaarvirtuosen maar gewoon hun geld verdienen met hun vak. 
Zelfde geld trouwens voor film soundtracks, die worden vaak gecomponeerd en als test gespeeld op grote sampler installaties (hoor ik daar Hans Zimmer?  ;) ) maar voor de uiteindelijke soundtrack (als het budget er is maar dat is er meestal wel) wordt het wel echt door een orkest gespeeld en opgenomen, niet altijd maar wel heel vaak omdat je het toch kunt horen.

evilniek

Een tijdje geleden heb ik Trouwens een hele interessante docu gezien bij de NTR, genaamd "Pianomania". Deze gaat voornamelijk over het vak van piano/vleugel stemmer, en wat er allemaal komt kijken bij het stemmen hiervan. Ik neem aan dat deze wel ergens te vinden moet zijn.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Kingpin

Citaat van: Kjelt op februari 12, 2013, 16:09:36
Klopt, ik heb ook nog nooit een goede gesamplede sax gehoord.
Nee ik ook niet.

Citaat
Daarnaast is het spelen met een keyboard van sommige snaarinstrumenten natuurlijk ook niet echt goed mogelijk. Als je bv bij een gitaar het sliden over de snaren hoort, of tussenplucks hoe ga je dat met een keyboard simuleren? Dan heb je heel veel extra knoppen en pedalen nodig om alle mogelijke snaarmanipulaties te kunnen nabootsen, en eigenlijk vind ik het stiekem prima zo, laat de echte gitaarvirtuosen maar gewoon hun geld verdienen met hun vak.
Ik heb wel eens wat nummers uitgewerkt op workstations, 32 sporen digitaal, zelfs Pink Floyd klonk daar nog redelijk goed op. Snaarinstrumenten, slides en picking met de hand nabewerken want dat lukt 'live' natuurlijk nooit.
Kun je idd beter overlaten aan de echte muzikanten. Maar er was een hele lange periode dat bijna alles door computers gedaan werd (jaren '80/'90), ik vond het altijd vreselijk, gelukkig hoor je tegenwoordig steeds meer dat er weer gebruik wordt gemaakt van echte instrumenten.

Citaat
Zelfde geld trouwens voor film soundtracks, die worden vaak gecomponeerd en als test gespeeld op grote sampler installaties (hoor ik daar Hans Zimmer?  ;) ) maar voor de uiteindelijke soundtrack (als het budget er is maar dat is er meestal wel) wordt het wel echt door een orkest gespeeld en opgenomen, niet altijd maar wel heel vaak omdat je het toch kunt horen.
Voor de Buhne vind ik de synths echt een uitkomst, maar studio werk en als het geld er voor is blijft een live orkest toch het mooist.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Deleted Member 2

Deze discussie doet me denken aan de directeur van het Montreux Jazz festival. Hij eist / krijgt van daar optredende pianisten een concert op zijn registrerende vleugel. Hij luistert tussen de jaargangen door naar een ingeblikt prive optreden van bijvoorbeeld Oscar Peterson. Geen idee hoe dat klinkt. Ben eigenlijk wel benieuwd of een dergelijke vleugel in staat is om de weergaloze aanslag van Horowitz te reproduceren.

Groet,

Henk

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op februari 12, 2013, 08:32:26
Heel verrassend, maar daar ben ik het niet mee eens. ;)
Ik ben van mening dat er mensen werken in functies waar hun talenten eigenlijk niet liggen.
<knip>
Andersom werkt het ook zo, een talent ontwikkelen vraagt energie en inzet, daar wil zeker niet iedereen op inzetten. Wie garandeert dat je er werk mee behoudt/krijgt?

Tegelijkertijd is er veel kaf in beroepen die we vergelijken met talent. Sport, kunst, theater. Maar een handjevol heeft echt talent naar mijn idee. Het overgrote gedeelte probeert met hard werken zijn graantje succes mee te pikken of heeft er plezier in.

Kortom, kan je talent afleiden puur uit wat iemand doet of heb je een aanwijsbaar talent omdat je er mee bezig bent? Nee.
So what?  Wat is je punt?  Als jij iets niet kunt "afleiden" (of horen, zien, whatever) dan is het er niet?
maar je hebt wel talent als je dat claimt en het is niet waarneembaar?  Wie het snapt mag het zeggen...

Bas Akkerman

Ik bedoelde alleen dat iemand die bijvoorbeeld schilder is niet perse het talent heeft om te schilderen, of iemand die voetbalt perse talent heeft voor voetbal. Zo wordt wel vaak gedacht en zou een muzikant dùs een muzikaal gehoor hebben. En heeft iemand met een muzikaal gehoor dat volgens anderen niet, want anders zou hij wel muzikant zijn. Dat proef ik tenminste om me heen en ook hier op het forum. En wordt dat talent bij voorbaat al verwacht als men bijvoorbeeld veel naar orkesten of kleine akoestische bezettingen gaat.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op februari 12, 2013, 19:51:13
Ik bedoelde alleen dat iemand die bijvoorbeeld schilder is niet perse het talent heeft om te schilderen, of iemand die voetbalt perse talent heeft voor voetbal. Zo wordt wel vaak gedacht en zou een muzikant dùs een muzikaal gehoor hebben. En heeft iemand met een muzikaal gehoor dat volgens anderen niet, want anders zou hij wel muzikant zijn. Dat proef ik tenminste om me heen en ook hier op het forum.
De logica is soms idd ver te zoeken  ;D

Ik denk dat het aanbod van talent vaak groter is dan de vraag
en dat een 'muzikaal' gehoor veel baat heeft bij ontwikkeling...

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op februari 12, 2013, 20:03:53
De logica is soms idd ver te zoeken  ;D

Ik denk dat het aanbod van talent vaak groter is dan de vraag
en dat een 'muzikaal' gehoor veel baat heeft bij ontwikkeling...
Ik ben er dan ook regelmatig naar op zoek. Ach, je komt nog eens ergens.

Dat laatste denk ik ook, geldt voor elk talent. Jaja, Captain Obvious en dat soort dingen. :P
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op februari 12, 2013, 20:08:17Dat laatste denk ik ook, geldt voor elk talent. Jaja, Captain Obvious en dat soort dingen. :P
Ik heb in de zomer heel veel lange dagen naar de Olympische Spelen gekeken.
Na afloop was ik echter niet sterker, sneller, of leniger dan voorheen.  Heel vreemd...

maar eh, zou dat voor muziek anders werken?

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op februari 12, 2013, 20:12:50
Ik heb in de zomer heel veel lange dagen naar de Olympische Spelen gekeken.
Na afloop was ik echter niet sterker, sneller, of leniger dan voorheen.  Heel vreemd...

maar eh, zou dat voor muziek anders werken?
Ik denk het, het luisteren er naar en zo het gehoor testen. ;)
Nu leer ik overigens nieuwe technieken en bewegingen het makkelijkst door te kijken naar voorbeelden, daarna pas door ze te doen. Dus zo gek is dat kijken niet hoor. :smile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Ik kijk heel veel p*rno en moet zeggen, we merken toch wel een verschil hoor.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

vanzomereng

Citaat van: Bas Akkerman op februari 12, 2013, 12:10:34
Wie van dit forum heeft 10.000 uur één bepaald instrument bespeeld/gehoord?

Ik geloof niet zo in dit soort z.g.n. wetmatigheden.
Ik ben al ruim meer dan 10.000 met een vrouw getrouwd en ik snap nog steeds niet, hoe vrouwen in elkaar steken  :D

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Martin!!!

mainly British stuff

Kjelt

Citaat van: VANZOMERENG op februari 12, 2013, 21:54:04
Ik geloof niet zo in dit soort z.g.n. wetmatigheden.
Ik ben al ruim meer dan 10.000 met een vrouw getrouwd en ik snap nog steeds niet, hoe vrouwen in elkaar steken  :D
Ja hehe je moet dan wel 10000 uur een vrouw nadoen alvorens er een te worden :-X
Anders deze film nog maar eens kijken hoe het moet http://www.imdb.com/title/tt0084805/

vanzomereng

Iedereen heeft wel verborgen talenten....
Niet iedereen is bewust van bepaalde talenten...

Om kwaliteit te krijgen/topprestaties te ontwikkelen is ook goede begeleiding, opleiding en methodieken noodzakelijk..
Om kwaliteit te krijgen/topprestaties  te leveren is zeer zeer veel trainingsarbeid vereist
...........echter
- je zult ook veel/vaak moeten trainen als je niet altijd zin heb..
- bij fysieke sporten moet je ook vaak, af zien en pijn lijden

dus ook de mentale factor speelt een zeer grote rol....

maar (en daar gaat het hiero over) te beoordelen of een installatie "goed" klinkt ....
ach laten we het niet spannender maken dan dat het is

Ik heb jaren lang thuis, een pianovleugel moeten aanhoren (wees gerust, ik speelde niet zelf  ;D)
en avonden achtereen op vrij redelijk niveau, klassiek muziek moeten aanhoren
... en wat heeft dit mij nu als voordeel gebracht m.b.t. luisterervaring  --> m.i.z. zeer weinig  :notify:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

AbZ

@VANZ, 't Is pijn lijden, geen pijn leiden, tenzij je coach bent of zo.
Voor de rest mee eens...

vanzomereng

Citaat van: AbZ op februari 12, 2013, 22:25:56
@VANZ, 't Is pijn lijden, geen pijn leiden, tenzij je coach bent of zo.
Voor de rest mee eens...
Nederlandse taal, daar ben ik blijkbaar niet talentvol in  ;D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Citaat van: VANZOMERENG op februari 12, 2013, 23:02:00
Nederlandse taal, daar ben ik blijkbaar niet talentvol in  ;D
:sneaky2: Je hebt er inmiddels toch wel 10.000 uur opzitten? ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: VANZOMERENG op februari 12, 2013, 23:02:00
Nederlandse taal, daar ben ik blijkbaar niet talentvol in  ;D

:worship:

Niet opgeven hoor. Gewoon blijven oefenen. ;D

vanzomereng

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD