Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 22 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: Zee op december 10, 2012, 10:49:55
We hebben in elk geval een excuus om binnenkort nog eens te gaan luisteren. Sowieso was het erg gezellig!
Vond ik ook en gaan we zeker nog een keer doen!

Citaat van: garmtz op december 10, 2012, 11:55:07
Leuke verslagen!

De Opus 21 CD kan lineair PCM met sample-rates tot 96 kHz verwerken. Er zijn vrijwel geen DACs die DSD vanaf een SACD (legaal) kunnen converteren. Hiervoor heb je echt Weiss of dCS spullen voor nodig.
Indirect zijn de verslagen ook complimenten naar jullie natuurlijk.

Wat me op is gevallen, is dat jullie allemaal de Velodyne duidelijk plaatsbaar vonden. Wellicht heeft dat te maken met de luisterpositie en misschien ook met de Great Gramma. Maar ik vind het frappant in het licht van eerdere ervaringen van anderen die allemaal zeiden dat ze de sub zo goed geïntegreerd vonden. Ze zaten wel allemaal op de sweetspot.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Zee

Ik vond de sub inderdaad prima geintegreerd en niet plaatsbaar.
De grote vraag is natuurlijk weer in hoeverre deze mensen de sub ook zouden kunnen "plaatsen" wanneer ze blind zouden luisteren...

Wat is de x-over frequentie van de sub eigenlijk met met hoeveel dB/octaaf valt hij daar af?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Bas Akkerman

Citaat van: Zee op december 10, 2012, 12:18:38
Ik vond de sub inderdaad prima geintegreerd en niet plaatsbaar.
De grote vraag is natuurlijk weer in hoeverre deze mensen de sub ook zouden kunnen "plaatsen" wanneer ze blind zouden luisteren...

Wat is de x-over frequentie van de sub eigenlijk met met hoeveel dB/octaaf valt hij daar af?
Goede vraag. Ik zou in het menu moeten kijken om daar achter te komen. Misschien dat Garmt het uit zijn hoofd weet?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op december 10, 2012, 13:47:28
Goede vraag. Ik zou in het menu moeten kijken om daar achter te komen. Misschien dat Garmt het uit zijn hoofd weet?

Ik meen ergens tussen 50-55 Hz, met een afval van 24 dB/octaaf.

skyfox

Leuk om de verslagen te lezen van een geslaagde m&g! Ik kan niet anders dan alle goede gevoelens beamen over een bezoekje aan Bas. Is eigenlijk alweer te lang geleden.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Citaat van: skyfox op december 10, 2012, 14:10:12
Leuk om de verslagen te lezen van een geslaagde m&g! Ik kan niet anders dan alle goede gevoelens beamen over een bezoekje aan Bas. Is eigenlijk alweer te lang geleden.
Kom je toch snel weer langs? Moet me wel schamen dat ik nog niet bij jou langs ben geweest... :blush: :blush:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Zee

Citaat van: garmtz op december 10, 2012, 14:07:21
Ik meen ergens tussen 50-55 Hz, met een afval van 24 dB/octaaf.

Met deze parameters lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de sub te lokaliseren is.  Kans dat het suggestie is acht ik groot.. 
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Bas Akkerman

Citaat van: Zee op december 10, 2012, 16:26:12
Met deze parameters lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat de sub te lokaliseren is.  Kans dat het suggestie is acht ik groot..
Zou kunnen. In een nummer van Pan Sonic dat ik draaide zit diep laag. Hoeveel weet ik niet precies, maar ik had het idee dat niet iedereen het evengoed doorhad. Wellicht dat het gebied rond 200hz (waar de bult in het frequentieoverzicht zit) als het gedeelte van de subwoofer wordt ervaren. Midlaag lijkt dan dus laag.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Zee

Dat zou goed kunnen zijn Bas.   
Maar bij 200 Hz is de Sub al 48dB down (uitgaande van de gegevens van Garmt), dus dan is de Sub absoluut onhoorbaar t.o.v. de hoofdspeakers.  Ik vermoed dat het dus suggestie is dat men de Sub kon lokaliseren.   Toen ik bij jou was heb ik in elk geval geen moment de sub kunnen lokaliseren in het geluidsbeeld en dit kan ik me dus met de ingestelde parameters ook goed voorstellen.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Xander32

Citaat van: Martin!!! op december  9, 2012, 22:38:10
...
Ook de forumleden Xander32, Martin en Weust voor het eerst mogen ontmoeten. Wellicht dat deze geweldige M&G voor de toekmst nog eens leidt tot nieuwe afspraken......


Jullie zijn hier zeker een x welkom ::).


Enne betreft de sub; diens plaatsbaarheid was alleen op de zitposities rechts van de sweetspot (zittende op de bank). Goed voorbeeld waren die bass loops (een soort van sweeps) in de track van The Prodigy, Firestarter. Die hoorde ik letterlijk van de speaker naar de sub lopen en terug ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Deleted member

Misschien verwart men het horen van diep laag als het lokaliseerbaar zijn van de sub?  ;) Lokaliseerbaar zou betekenen dat je het laag echt uit de sub hoort komen i.p.v. dat het in de kamer aanwezig is.

Bij mij staat de X-over naar de sub op 80Hz/24dB en naar de fronts op 80Hz/12dB en ik kan de sub vanuit de sweetspot niet eens aanwijzen. Maar goed, kan ook aan mijn oren liggen natuurlijk of ze zaten bij jou te dichtbij de sub.

Xander32

Citaat van: Antoine op december 10, 2012, 18:13:04
Misschien verwart men het horen van diep laag als het lokaliseerbaar zijn van de sub?  ;) Lokaliseerbaar zou betekenen dat je het laag echt uit de sub hoort komen i.p.v. dat het in de kamer aanwezig is.

Bij mij staat de X-over naar de sub op 80Hz/24dB en naar de fronts op 80Hz/12dB en ik kan de sub vanuit de sweetspot niet eens aanwijzen. Maar goed, kan ook aan mijn oren liggen natuurlijk of ze zaten bij jou te dichtbij de sub.
Zie hierboven; ik hoorde het laag echt uit de sub komen en deze in sommige passages bonken ... Maar dat was alleen op 1 a 2 plekken, rechts van de sweetspot (zijnde in de hoek van de ruimte) en bij bepaalde passages (frequenties - staande golf?).


Maar voordat alles uit zijn verband wordt getrokken; op de sweetspot was de sub volgens alle luisteraars, absoluut niet aan te wijzen, te localiseren op het gehoor! Zelf was ik ook behoorlijk onder de indruk hoe strak en hoe diep het laag voorts klonk.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Innert Filler² + spikes direct op de grond = meer inner notes

Het kan ook het uur (stroom) of mijn stemming zijn, maar ik hoor echt meer. Nu met 'Taro' van 'Alt-j' hoor ik ineens een tweede stem. De viool en piano in 'Fratres' hebben zowel meer inner notes als meer bloom om de instrumenten, net als wat meer ambiance in de zaal (?) waar ze spelen. Klankkleur lijkt ook wat bleker, misschien ook wat preciezer? Stemmen zijn beter verstaanbaar, veel beter eigenlijk. Plaatsing en omlijning lijkt ook wat veranderd te zijn, iets losser en minder in elkaar overlopend. Aan de rechterkant lijken instrumenten wat diffuser te zijn (reflectie rechter muur duidelijker?). De muziek vind ik soms ook wat vermoeiender, alsof ik niet bij kan benen wat ik meer hoor, het me overvalt.

Wat eerste impressies (dus "gevaarlijk") en zeker geen enorme verandering t.o.v. van eerder, maar toch... De komende dagen maar eens wat meer luisteren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op december 10, 2012, 21:30:12
Mooi resultaat Bas. Heb je ze geheel of gedeeltelijk afgevuld?
Gedeeltelijk. Misschien ook wat minder in de tweede stand. Ben zo dom geweest om eerst het eerste zakje op te maken en daarna verder met het tweede zakje te gaan. Ik weet dus niet zeker of er in de twee stands evenveel zit, puur op gehoor gedaan. Morgen nog maar eens "ringen" en de rechter stand eventueel wat bijvullen. Leuk karweitje trouwens... :withstupid: :sly:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Was heel simpel en logisch geweest als je 1 zakje per stand had gebruikt, toch? :)

Xander32

Citaat van: garmtz op december 10, 2012, 21:48:15
Was heel simpel en logisch geweest als je 1 zakje per stand had gebruikt, toch? :)
...haha... dat was idd. ook mijn werkwijze geweest  8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op december 10, 2012, 21:48:15
Was heel simpel en logisch geweest als je 1 zakje per stand had gebruikt, toch? :)
Yep, maar ik was bang dat het dan overdempt zou zijn. Ik ben echt zo onhandig... :bored: daar heb ik wel eens een hekel aan.
Desnoods maak ik ze weer leeg en doe ik het opnieuw.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op december 10, 2012, 22:01:12
Yep, maar ik was bang dat het dan overdempt zou zijn. Ik ben echt zo onhandig... :bored: daar heb ik wel eens een hekel aan.
Desnoods maak ik ze weer leeg en doe ik het opnieuw.
... Allicht wijs om weer ff opnieuw te beginnen en ervoor te zorgdragen dat in beide stands een gelijke hoeveelheid komt. Volgens mij is dat klusje nog we te overzien, toch?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op december 10, 2012, 22:01:12
Yep, maar ik was bang dat het dan overdempt zou zijn. Ik ben echt zo onhandig... :bored: daar heb ik wel eens een hekel aan.
Desnoods maak ik ze weer leeg en doe ik het opnieuw.

Ik denk dat dat allemaal ook weer wat overdreven is... ;)  Het gaat erom dat de 'ring' eruit is. Ze hoeven echt niet perfect even zwaar te zijn na afvullen.

twani

Citaat van: Bas Akkerman op december 10, 2012, 22:01:12
Yep, maar ik was bang dat het dan overdempt zou zijn. Ik ben echt zo onhandig... :bored: daar heb ik wel eens een hekel aan.
Desnoods maak ik ze weer leeg en doe ik het opnieuw.
Laat ik nou gedacht hebben dat jij júist met je handen wel handig was ;D

Bas Akkerman

Ik kijk morgen wel, hoeveel zin ik er in heb. ;) De "ring" is er bij beide wel uit, bij de één misschien meer dan bij de ander.
Evengoed was het weer lekker luisteren vandaag. De drums in 'Down, down, down' moest gewoon even hard worden afgespeeld. Linda zal onder de douche wel even raar hebben gekeken. ;D

Citaat van: twani op december 10, 2012, 22:28:39
Laat ik nou gedacht hebben dat jij júist met je handen wel handig was ;D
Op zich ben ik niet eens onhandig met mijn handen. Ik ben vooral erg onhandig met plannen en dat is nog zwak uitgedrukt. Dat vullen lukte dus nog wel, de planning van een zakje per stand "ontgaat" me echter op dat moment.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

Ik wist het eigenlijk al van tevoren, die M&G bij Bas gaat me geld kosten  :devil:

Ter ondersteuning en voor wat (meer) fundament van mijn Harbeth's M30.1 AE komt hier a.s. vrijdag een Velodyne SPL 1000 Ultra op demo. Uiteraard van BB&G!

Ik kijk er naar uit...............  :pompom:
mainly British stuff

Xander32

Citaat van: Martin!!! op december 11, 2012, 22:20:06
Ik wist het eigenlijk al van tevoren, die M&G bij Bas gaat me geld kosten  :devil:

Ter ondersteuning en voor wat (meer) fundament van mijn Harbeth's M30.1 AE komt hier a.s. vrijdag een Velodyne SPL 1000 Ultra op demo. Uiteraard van BB&G!

Ik kijk er naar uit...............  :pompom:
Have fun :clapping:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Citaat van: Martin!!! op december 11, 2012, 22:20:06
Ik wist het eigenlijk al van tevoren, die M&G bij Bas gaat me geld kosten  :devil:

Ter ondersteuning en voor wat (meer) fundament van mijn Harbeth's M30.1 AE komt hier a.s. vrijdag een Velodyne SPL 1000 Ultra op demo. Uiteraard van BB&G!

Ik kijk er naar uit...............  :pompom:
Cool man! Nou, had ik die brief toch moeten laten tekenen bij jullie binnenkomst. Dit gaat me geld kosten... :laugh:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten