Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

weust

Muse - Panic Station, en Led Zeppelin - Whole Lotta Love.
Het eerste nummer eerst van De CD van Xander32, en toen mijn 24bit/96kHz versie.
De Led Zeppelin is van mijn eigen digital remasterd CD naar flac.

Met samen geperst bedoel ik dat het teveel tussen de speakers in hing.
Als of alles in een bubbel zat, in plaats van verspreid over de speakers en er iets buiten.

Trouwens, No Quarter staat ook tussen mijn luistersessie muziek die ik op je laptop heb gekopieerd.
Onder hi-res. 24bit/48kHz. Klinkt erg lekker :)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Eddye

Bas & Linda,

Als eerste hartelijk dank voor het openstellen van jullie gezellige apartement.
Na koffie en kennismaking met Martin, Xander32, en ietsje later Weust, meteen muziek!

Tja, wat kan ik als stereo-leek nog toevoegen over de set? Wat mij nog het meest opviel is hoe levensecht de instrumenten en stemmen klinken. Daarnaast speelt de set moeiteloos verschillende soorten muziek, van Klassiek tot Ambient en van Akoestisch tot Pop. Wat ook opviel was een duidelijk verschil tussen een nummer van Muse op CD en als hi-res Flac via de SBT. Met als duidelijke 'winnaar' de CD. Het viel zo erg op dat we ons afvroegen of het om dezelfde opname ging. Goede opnamen worden een niveautje hoger getild, en de mindere opnamen vallen direct door de mand, wat dat betreft is deze set bijna genadeloos.

Voor mij een gezellige, leerzame en muzikale middag.
Allen bedankt!
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Citaat van: weust op december  9, 2012, 19:28:38
Muse - Panic Station, en Led Zeppelin - Whole Lotta Love.
Het eerste nummer eerst van De CD van Xander32, en toen mijn 24bit/96kHz versie.
De Led Zeppelin is van mijn eigen digital remasterd CD naar flac.

Met samen geperst bedoel ik dat het teveel tussen de speakers in hing.
Als of alles in een bubbel zat, in plaats van verspreid over de speakers en er iets buiten.

Trouwens, No Quarter staat ook tussen mijn luistersessie muziek die ik op je laptop heb gekopieerd.
Onder hi-res. 24bit/48kHz. Klinkt erg lekker :)
Ben bang dat het in het geval van Muse ook wel door de productie komt. Dat in combinatie met een wat levendiger akoestiek maakt het misschien wat "compacter"?
Het verschil tussen het nummer op cd en toen via de SBT vond ik ook groot. Maar of dat door de SBT komt, wifi, interlink... geen idee.
Idem het tweede nummer, ken het daar te weinig voor, wellicht iets dat niet lekker ging in de conversie (wifi, rekenkracht SBT/laptop)? Geloof direct dat het bij jou opener klinkt.

Citaat van: Eddye op december  9, 2012, 19:33:32
Bas & Linda,

Als eerste hartelijk dank voor het openstellen van jullie gezellige apartement.
Na koffie en kennismaking met Martin, Xander32, en ietsje later Weust, meteen muziek!

Tja, wat kan ik als stereo-leek nog toevoegen over de set? Wat mij nog het meest opviel is hoe levensecht de instrumenten en stemmen klinken. Daarnaast speelt de set moeiteloos verschillende soorten muziek, van Klassiek tot Ambient en van Akoestisch tot Pop. Wat ook opviel was een duidelijk verschil tussen een nummer van Muse op CD en als hi-res Flac via de SBT. Met als duidelijke 'winnaar' de CD. Het viel zo erg op dat we ons afvroegen of het om dezelfde opname ging. Goede opnamen worden een niveautje hoger getild, en de mindere opnamen vallen direct door de mand, wat dat betreft is deze set bijna genadeloos.

Voor mij een gezellige, leerzame en muzikale middag.
Allen bedankt!
Jij ook bedankt! Leuk ook om te horen dat je de verschillen in muziek of eigenlijk het ontbreken van een duidelijke voorkeur daarin opviel. Dat was natuurlijk ook wel een beetje het idee van de speellijst. Ondanks dat jullie ook graag weer op huis aan gingen, had ik graag nog langer muziek met jullie willen luisteren.
En stereo-leek? Och, jij geniet van je set en de muziek, dat kan niet iedereen zeggen op dit forum. Dus prijs je gelukkig!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Citaat van: Bas Akkerman op december  9, 2012, 19:43:33
Jij ook bedankt! Leuk ook om te horen dat je de verschillen in muziek of eigenlijk het ontbreken van een duidelijke voorkeur daarin opviel. Dat was natuurlijk ook wel een beetje het idee van de speellijst. Ondanks dat jullie ook graag weer op huis aan gingen, had ik graag nog langer muziek met jullie willen luisteren.
En stereo-leek? Och, jij geniet van je set en de muziek, dat kan niet iedereen zeggen op dit forum. Dus prijs je gelukkig!
Zeker geniet ik van muziek, een goede opname is natuurlijk de kers op de taart, maar het gaat in principe om de emotie van de muziek.
Om de dag nog even terug te halen heb ik M&G-CD opgezet. Ff nagenieten.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Citaat van: Eddye op december  9, 2012, 19:55:58
Zeker geniet ik van muziek, een goede opname is natuurlijk de kers op de taart, maar het gaat in principe om de emotie van de muziek.
Om de dag nog even terug te halen heb ik M&G-CD opgezet. Ff nagenieten.
Geniet er nog even van! Volgens mij vonden jullie 'Down, down, down' nog het leukste nummer.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Natuurlijk mag ik niet achterblijven met een kort verslagje ...

Als eerste wil ik de gastheer Bas en partner Linda bedanken voor hun gastvrijheid :thumbs-up:. Vaak is daar weinig aandacht voor, maar het is m.i. niet vanzelfsprekend dat men een aantal vreemden in huis toelaat ... Dank daarvoor.

Deze dag heb ik vooral als gemoedelijk en gezellig ervaren. Dat mede dankzij de andere forumgenoten, welke aangenaam gezelschap bleek.


Voorts kennis kunnen maken met enige voor mij nieuwe muziek. Maar waar ik vooral heel erg benieuwd naar was; de set van de gastheer (& van de gastvrouw?) !

Betreft diens looks; de Velo is echt huge  :o. Maar dankzij diens strakke afwerking dringt die zich optisch niet teveel op de voorgrond. De Harbeths had ik reeds een twee maal eerder gezien, maar niet in deze afwerking en op de fishtankstands; een prachtige combi, die zouden niet misstaan in mijn eigen interieur 8). De Resolution Audio componenten zijn strak, zonder onnodige toeters en bellen afgewerkt, ik hou daar wel van.


Dan natuurlijk de prestaties van al dat moois ...
Ik ga niet mijn best doen om Bas te evenaren in diens uitgebreide en knappe beschrijvingen van zijn ervaren van geluid, maar hou het kort en bondig;

Vloeiend, natuurlijk, strak, gedetailleerd maar vooral gemakkelijk. Als klinkt heel vanzelfsprekend. Een set waar naar men uren achtereen kan luisteren zonder een spoortje van luistermoeiheid en die je al die tijd, van het begin tot het eind in de muziek trekt. Ik heb genoten.


Geen enkel punt van kritiek? Eentje dan; de bass is strak en gaat enorm diep, maar de sub is op een tweetal luisterplekken, tijdens sommige passages te traceren en daar is een staande golf (ook zonder de sub) welke dit issue versterkt. Echter is Bas hiervan reeds op de hoogte en het is een wens van hem dit in de toekomst een keer te tackelen.


Maar voorts speelt deze set op een zeer hoog niveau en heeft indruk op mij gemaakt. Zoals reeds aangeven; ik heb genoten!

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Zee

Hoe hadden jullie de SBT aangesloten?  Analoog of digitaal op de DAC van de CD speler van Bas (meen te herinneren dat die ook een digitale ingang heeft)?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Citaat van: weust op december  9, 2012, 21:40:39
Digitaal, met een Best of both worlds voeding.
En die laatste had zeker een positief effect. Een opener geluidsbeeld, betere dynamiek, veel strakkere basweergave. De weergave met SBT vind ik nog altijd wat donkerder, met minder detail en minder ruimtelijke weergave, kortom "platter en digitaler". Maar zodra de financiƫn het toelaten, komt die BOTW er zeker!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Dat is de reden dat ik uiteindelijk naar iets van een Bryston BDP-1 (geloof dat ie zo heet) heen wil.
Die kan sinds een redelijk recente firmware ook vanaf een Samba share spelen (Windows share is praktisch hetzelfde).
Kost alleen wel tegen de 2500 Euro, maar dan heb je ook wat. Zonder DAC overigens ;-)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Martin!!!

Bas bedankt voor de hele leuke dag en Linda bedankt voor het afstaan van je echtgenoot en je woning.

Vele soorten muziek hebben de revue gepasseerd en we hebben zelfs geluisterd naar een stuk van een Noors toneelstuk. Tsja wat moet ik er verder nog over schrijven, wat is er nog niet gezegd, de set van Bas geeft alles zeer mooi weer, de gigagrote Velodyne geeft het geheel een mooi fundament. De opstelling van Harbeth's zo midden in de kamer geven het geheel veel ruimte en 'lucht''. De Resolution Audio apparatuur brengt alles op een ontspannen manier over naar de weergevers.

Ook de forumleden Xander32, Martin en Weust voor het eerst mogen ontmoeten. Wellicht dat deze geweldige M&G voor de toekmst nog eens leidt tot nieuwe afspraken......
mainly British stuff

Bas Akkerman

Citaat van: weust op december  9, 2012, 22:13:20
Dat is de reden dat ik uiteindelijk naar iets van een Bryston BDP-1 (geloof dat ie zo heet) heen wil.
Die kan sinds een redelijk recente firmware ook vanaf een Samba share spelen (Windows share is praktisch hetzelfde).
Kost alleen wel tegen de 2500 Euro, maar dan heb je ook wat. Zonder DAC overigens ;-)
Ok, mooie prijs! Neem ik die te zijner tijd zeker mee met mogelijke streamers om te testen.

Het vergelijk met de Metrum-DAC wil ik ook nog wel maken weust. Donderdag misschien?

Citaat van: Martin!!! op december  9, 2012, 22:38:10
Bas bedankt voor de hele leuke dag en Linda bedankt voor het afstaan van je echtgenoot en je woning.

Vele soorten muziek hebben de revue gepasseerd en we hebben zelfs geluisterd naar een stuk van een Noors toneelstuk. Tsja wat moet ik er verder nog over schrijven, wat is er nog niet gezegd, de set van Bas geeft alles zeer mooi weer, de gigagrote Velodyne geeft het geheel een mooi fundament. De opstelling van Harbeth's zo midden in de kamer geven het geheel veel ruimte en 'lucht''. De Resolution Audio apparatuur brengt alles op een ontspannen manier over naar de weergevers.

Ook de forumleden Xander32, Martin en Weust voor het eerst mogen ontmoeten. Wellicht dat deze geweldige M&G voor de toekmst nog eens leidt tot nieuwe afspraken......
Leuk om ook jouw reactie te lezen Martin. En een mooie analyse van wat de set nu doet denk ik. Ik wil me zeker niet opdringen, maar wie weet lunnen we gezamenlijk nog eens afspreken bij Eddye of Xander32. We zullen zien!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Donderdag is goed. Uur of 1 's middags, of liever wat eerder al?
En dat is bij jou neem ik aan, of eerst bij mij?
Ben te moe om normaal na te denken...

Check trouwens even de reviews van die speler. Zijn best erg lovend, maar houd er rekening mee dat het reviews zijn van toen het ding pas uit was. Dus puur een speler voor gebruik met USB sticks en harde schijven. Nog geen streaming.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Citaat van: weust op december  9, 2012, 22:51:25
Donderdag is goed. Uur of 1 's middags, of liever wat eerder al?
En dat is bij jou neem ik aan, of eerst bij mij?
Ben te moe om normaal na te denken...

Check trouwens even de reviews van die speler. Zijn best erg lovend, maar houd er rekening mee dat het reviews zijn van toen het ding pas uit was. Dus puur een speler voor gebruik met USB sticks en harde schijven. Nog geen streaming.
Misschien eerst bij jou en daarna naar mij? Om uiterlijk 15.00u moet ik van huis dus 's ochtends afspreken is wel het handigst.

Ik zag inderdaad al dat streaming nog niet werkt. Verder kan mijn DAC geen al te hoge resoluties (dacht tot SACD) aan en zit de meerwaarde van de Bryston juist in die hogere resoluties. Desondanks houd ik hem wel in het achterhoofd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Dat streamen kan ie dus wel tegenwoordig. Zo lang het maar een Samba share is voor nu.
Ze werken er aan om DLNA en/of UPnP toe te voegen aan de firmware.

SACD is dacht ik tot 96kHz. 192kHz heeft naar mijn idee weinig toe gevoegde waarde meer.
Kunt het bijna al afvragen bij 96kHz trouwens.

Gezien de onderburen waar ik rekening mee moet houden, een uur of 11 dan?
Zijn hier niet heel lang bezig dan denk ik, en dan meteen door naar jouw huis.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Prima! Ben toch wel erg benieuwd naar je versterker hoor, leuk! Ik zal het in mijn agenda zetten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Zee

Citaat van: Bas Akkerman op december  9, 2012, 19:43:33
Het verschil tussen het nummer op cd en toen via de SBT vond ik ook groot. Maar of dat door de SBT komt, wifi, interlink... geen idee.
Idem het tweede nummer, ken het daar te weinig voor, wellicht iets dat niet lekker ging in de conversie (wifi, rekenkracht SBT/laptop)? Geloof direct dat het bij jou opener klinkt.

Dit vind ik toch erg vreemd.  Hadden jullie de track die je via de SBT afspeelde zelf geript van CD?
Helaas hadden we afgelopen vrijdag toen je hier was weinig tijd, maar de volgende keer dat je bij mij bent wil ik je graag het verschil laten horen tussen mijn loopwerk en de SB.   Ik zelf hoor in elk geval geen enkel verschil!   (maar dat zal er dus wel aan liggen dat ik doof ben of dat mijn set niet goed genoeg is verschillen te laten horen).
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

weust

Die via de SBT lied was een 24bit/96kHz versie die ik via HDtracks.com gekocht heb.
Wat betreft verschil tussen CD en streaming heb ik hier hetzelfde.
Bas en ik gaan donderdag wat testen hier en bij hem thuis.

En zoals Bas al aangaf kan het ook met de akoestiek te maken hebben, alhoewel ik het verschil dan nog steeds erg groot vind.
Denk dus zelf dat het in instellingen ligt. En daarbij had jij Toolbox ook niet draaiend als ik mij goed herinner.
Zal ook iets verschil kunnen uit maken.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Bas Akkerman

Citaat van: Zee op december 10, 2012, 09:34:36
Dit vind ik toch erg vreemd.  Hadden jullie de track die je via de SBT afspeelde zelf geript van CD?
Helaas hadden we afgelopen vrijdag toen je hier was weinig tijd, maar de volgende keer dat je bij mij bent wil ik je graag het verschil laten horen tussen mijn loopwerk en de SB.   Ik zelf hoor in elk geval geen enkel verschil!   (maar dat zal er dus wel aan liggen dat ik doof ben of dat mijn set niet goed genoeg is verschillen te laten horen).
Toen ik vrijdag bij je was, had ik wel het idee verschil te horen. De cd kwam me iets geprononceerder over (alsof er een duidelijker randje om instrumenten en stemmen zat), ook wat rommeliger en met iets vollere klankkleuren. Maar ik zal nog een verslagje maken van vrijdag. De volgende keer gaan we zeker meer testen wat mij betreft.

Wat de rip betreft, kan weust daar meer over vertellen.

Citaat van: weust op december 10, 2012, 09:39:06
Die via de SBT lied was een 24bit/96kHz versie die ik via HDtracks.com gekocht heb.
Wat betreft verschil tussen CD en streaming heb ik hier hetzelfde.
Bas en ik gaan donderdag wat testen hier en bij hem thuis.

En zoals Bas al aangaf kan het ook met de akoestiek te maken hebben, alhoewel ik het verschil dan nog steeds erg groot vind.
Denk dus zelf dat het in instellingen ligt. En daarbij had jij Toolbox ook niet draaiend als ik mij goed herinner.
Zal ook iets verschil kunnen uit maken.

De vraag is of die HD-track ook echt HD is, daar ben ik dan wel weer sceptisch over...
De akoestiek kan in dat soort zaken (plaatsing, scheiding, rust) een hele grote invloed hebben. Als ik ooit in de toekomst klaar ben met de akoestiek, zullen jullie dat wel merken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Zee

We hebben vrijdag naar ik me kan herinneren geen vergelijk gedaan van een zelfde track via loopwerk en SB.  Denk dat je over eventuele verschillen dus nu nog geen uitspraak kan doen (alhoewel ik erg vaal zie dat audiofielen appels met peren aan het vergelijken zijn en daar dan met aan zekerheid grenzend duidelijke uitspraken over doen..... ;-)

Mbt HD tracks:   er is al vaak gebleken dat deze helemaal geen HD zijn maar gewoon een resample van de CD track.  zie bv Hifi News en diverse fora waar een het spectrum van de HD track is geanalyseerd.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Bas Akkerman

Citaat van: Zee op december 10, 2012, 10:09:49
We hebben vrijdag naar ik me kan herinneren geen vergelijk gedaan van een zelfde track via loopwerk en SB.  Denk dat je over eventuele verschillen dus nu nog geen uitspraak kan doen (alhoewel ik erg vaal zie dat audiofielen appels met peren aan het vergelijken zijn en daar dan met aan zekerheid grenzend duidelijke uitspraken over doen..... ;-)

Mbt HD tracks:   er is al vaak gebleken dat deze helemaal geen HD zijn maar gewoon een resample van de CD track.  zie bv Hifi News en diverse fora waar een het spectrum van de HD track is geanalyseerd.
Vandaar dat ik ook zei dat "ik het idee had". ;) Ik besef goed dat we geen 1-op-1-vergelijk hebben gedaan en ik bovendien vaak wist of we via de streamer of de cd-speler speelden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Zee, dat Candice up sampling weet ik, en bij dit album van Muse stond volgens mij ook niet bij dat het van de master tapes opnieuw gesampled is.
Dat staat bijvoorbeeld bij Norah Jones wel vermeld.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Zee

Citaat van: Bas Akkerman op december 10, 2012, 10:19:01
Vandaar dat ik ook zei dat "ik het idee had". ;) Ik besef goed dat we geen 1-op-1-vergelijk hebben gedaan en ik bovendien vaak wist of we via de streamer of de cd-speler speelden.

We hebben in elk geval een excuus om binnenkort nog eens te gaan luisteren. Sowieso was het erg gezellig!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

garmtz

Leuke verslagen!

De Opus 21 CD kan lineair PCM met sample-rates tot 96 kHz verwerken. Er zijn vrijwel geen DACs die DSD vanaf een SACD (legaal) kunnen converteren. Hiervoor heb je echt Weiss of dCS spullen voor nodig.