Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

YamahaRXV

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Willy de Woofer

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 14, 2012, 12:24:27
Dat hoop ik ook! Bij één van de luidsprekers in de HT-ruimte is dat helaas wel gebeurd. Het is hen nu vooral terechtwijzen.
Een krabpaal met een lekker kattengeurtje naast de ls zetten werkt het best. Deze krabpaal elke week een stukje verder van de ls weg zetten. De hele dag ernaast bijven zitten met een plantenspuit werkt ook, maar is minder aantrekkelijk.
Succes.
W.Gaus

Bas Akkerman

Citaat van: Willy de Woofer op oktober 14, 2012, 14:04:42
Een krabpaal met een lekker kattengeurtje naast de ls zetten werkt het best. Deze krabpaal elke week een stukje verder van de ls weg zetten. De hele dag ernaast bijven zitten met een plantenspuit werkt ook, maar is minder aantrekkelijk.
Succes.
W.Gaus
Dank je! Dat ga ik zeker proberen! Better save than sorry. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Linx


garmtz

IMF monitoren, Audionote en PMC liggen enorm ver van elkaar qua klank en ook ver van de klank van een Harbeth speaker.

KayaRahnee

Citaat van: fred19633 op oktober 14, 2012, 12:09:48
En nu maar hopen dat de kat niet zijn klauwen in de frontjes zet. Om de een of andere onverklaarbare reden mogen ze dat gaag doen.

Gewoon een paar dagen alufolie voor de frontjes plakken (alleen bovenkant zodat de alufolie kan bewegen en wat geluid maakt).
Zo hou je katten ook uit de zetel of zorg je ervoor dat ze ergens tegenaan gaan "sproeien".
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Bas Akkerman

Het typenummer weet ik niet meer, maar ik heb wel een PMC gehoord. Die vond ik destijds mooi strak in het laag, maar het midhoog en hoog was mij veel te fel. Dat leidde bij mij al snel tot luistermoeheid. Ik zou zeggen, ga die merken en de Harbeth gewoon beluisteren. Dan krijg je voor jezelf een veel beter beeld.

Citaat van: KayaRahnee op oktober 14, 2012, 20:24:24
Gewoon een paar dagen alufolie voor de frontjes plakken (alleen bovenkant zodat de alufolie kan bewegen en wat geluid maakt).
Zo hou je katten ook uit de zetel of zorg je ervoor dat ze ergens tegenaan gaan "sproeien".

Klopt, dat vinden ze inderdaad verschrikkelijk. Misschien nog even om de stands heen, dan schrikken ze nog wel wat terug. Ze hebben er trouwens geen interesse in, alhoewel de poes een keer op de luidspreker zat.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Linx


manta

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 14, 2012, 20:28:59
Het typenummer weet ik niet meer, maar ik heb wel een PMC gehoord. Die vond ik destijds mooi strak in het laag, maar het midhoog en hoog was mij veel te fel. Dat leidde bij mij al snel tot luistermoeheid. Ik zou zeggen, ga die merken en de Harbeth gewoon beluisteren. Dan krijg je voor jezelf een veel beter beeld.

Zoals je zelf ook weet is dit sterk afhankelijk van de versterker die er aanhangt, ik heb hier ook PMC's en met de Emotiva eraan geef ik je 100% gelijk, echter met een hypex versterker zijn deze een streling voor het oor.

;)

YamahaRXV

Citaat van: manta op oktober 15, 2012, 21:17:43
Zoals je zelf ook weet is dit sterk afhankelijk van de versterker die er aanhangt, ik heb hier ook PMC's en met de Emotiva eraan geef ik je 100% gelijk, echter met een hypex versterker zijn deze een streling voor het oor.

;)

@Manta  Met welke PMC,s draai je ?   Ben het wel met je eens dat de versterker en bron erg bepalend zijn voor het klanbeeld. Mijn ervaring met PMC is dat ze vaak niets verhullend laten horen wat er aan versterker en bron voor hangt. Persoonlijk vind ik ze een ''eerlijke'' weergave hebben; heeft de versterker in kwestie een bepaalde klanksignatuur (of beter gezegd sausje) dan laten ze dit ook zeker horen.
Uiteindelijk is het allemaal een kwestie van persoonlijke smaak, de één waardeert een wat meer direkte en ''neutrale'' weergave, terwijl de ander de voorkeur geeft aan een wat meer gekleurde en verhullende sound  ;)

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8


Bas Akkerman

Citaat van: manta op oktober 15, 2012, 21:17:43
Zoals je zelf ook weet is dit sterk afhankelijk van de versterker die er aanhangt, ik heb hier ook PMC's en met de Emotiva eraan geef ik je 100% gelijk, echter met een hypex versterker zijn deze een streling voor het oor.

;)
Dat zou best kunnen. Met dezelfde versterker vond ik andere luidsprekers weer minder scherp. Zodoende heb ik de link gemaakt met PMC. Later in mijn zoektocht had ik ook luidsprekers die scherp in het hoog waren en pas na een donkerder versterker redelijk klonken in het hoog maar daardoor weer matig in het laag. En bij luidsprekers heb ik altijd gehad dat ik een duidelijke karaktertrek die mij irriteerde niet met bekabeling of versterking minder wilde maken. Anders ga je een en ander opofferen in de keten ervoor. Met de Harbeth en Magnepan heb ik twee luidsprekers gevonden die niets "irritants" hadden. Waarmee ik niet zeg dat ik PMC maar niks vind.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Een pizza die te zout is, wordt niet lekkerder met een schep suiker... ;)

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op oktober 16, 2012, 10:25:32
Een pizza die te zout is, wordt niet lekkerder met een schep suiker... ;)
Hey, die heb je gepikt geleend! ;) Maar inderdaad zo zie ik het.

Forumlid 'Zee' komt straks langs om samen wat plaatjes te draaien. Gezellig! Nu de set alvast wat aan het warmdraaien... :bigsmile: ;D

En nog even een edit: ik zie dat BB&G Avantgarde's in huis heeft. Toch wel erg nieuwsgierig en ik hoop dat er in de toekomst een demo-avond van komt...! :smile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

MarkD

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 16, 2012, 10:55:41
En nog even een edit: ik zie dat BB&G Avantgarde's in huis heeft. Toch wel erg nieuwsgierig en ik hoop dat er in de toekomst een demo-avond van komt...! :smile:

Ik heb ze vorige week heel kort even gehoord. In 1 woord: wow! O0 Het uiterlijk daarentegen... :-X
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Bas Akkerman

Citaat van: MarkD op oktober 16, 2012, 11:51:36
Ik heb ze vorige week heel kort even gehoord. In 1 woord: wow! O0 Het uiterlijk daarentegen... :-X
Mijn vrouw, die net als ik van een andere planeet komt, vond ze net als ik juist erg mooi. ;D

Forumlid Zee is net langs geweest. Erg gezellig en hij heeft van mij haast een liefhebber van klassiek gemaakt. In ieder geval erg mooie stukken gehoord waarvan ik er een paar ga aanschaffen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 16, 2012, 10:55:41
En nog even een edit: ik zie dat BB&G Avantgarde's in huis heeft. Toch wel erg nieuwsgierig en ik hoop dat er in de toekomst een demo-avond van komt...! :smile:

Je kunt beter niet komen luisteren... ;)   We zijn ze aan het evalueren, dus nog niet zeker of we het merk gaan voeren. En mochten we dat wel gaan doen, moeten we nog zien wanneer we ze kunnen investeren...

Bas Akkerman

Kunnen we geen fonds oprichten of zo? Beetje jullie helpen met de aanschaf? Oh, wacht, ik heb in september al wat gestort. ;) Maar zonder gekheid, mijn oren jeuken. Dus als zich ooit de kans aandoet...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 16, 2012, 16:40:55
Kunnen we geen fonds oprichten of zo? Beetje jullie helpen met de aanschaf? Oh, wacht, ik heb in september al wat gestort. ;) Maar zonder gekheid, mijn oren jeuken. Dus als zich ooit de kans aandoet...

Die kans is nu... Ze staan er nog wel even...

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op oktober 16, 2012, 18:53:02
Die kans is nu... Ze staan er nog wel even...
Tof! Dan kom ik misschien volgende week even langs. Ik PM je er nog wel even over.
En al raak ik "hooked", ik kan ze toch niet betalen. Dus ik kan er relaxed naar luisteren. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Bas, zijn al je M&G's al gevuld, of is er nog een plekje op 1 van de dagen?
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Citaat van: Eddye op oktober 16, 2012, 19:57:19
Bas, zijn al je M&G's al gevuld, of is er nog een plekje op 1 van de dagen?
Hoi Eddye, er staan 2 mensen nu voor een M&G, dus je kan er zeker bij zijn. Heb je nog een voorkeursdatum?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Zee

Vanmiddag heb ik een bijzonder gezellige luistersessie mogen beleven bij Bas.  Niet 'lullen' over apparatuur, maar gewoon lekker muziek luisteren.
We hebben zowel naar een aantal stukken uit Bas' zijn collectie geluisterd als naar een aantal CD's die ik had meegebracht.
Onze muziekcollecties hebben weinig tot geen overlap. Voor mij is het dan ook erg leuk om te horen dat bekende bands uit de jaren 70 en 80 nu nog steeds aktief zijn.  Zelf luister ik voor 99% klassiek en ik hoop dat Bas vanmiddag ook een beetje van dit 'klassiekvirus' heeft meegekregen ;-)

De set van Bas zet een bijzonder prettig plaatje neer dat met alle muziek goed overweg kan. Zoals Bas zelf ook al aangaf zijn de verbeterpunten te vinden in het optimaliseren van de akoestiek, maar hier gaat aan worden gewerkt.
Daarna denk ik dat Bas 'klaar' is en vele jaren gaat genieten van weergave op hoog niveau.

Onderstaand een kort overzicht van de CD's die ik had meegebracht en waaruit we delen hebben beluisterd:



Heinrich Schütz (1585-1672) – "prima pars Aspice pater piissimum filium" uit de Cantiones sacrae.
Capella Augustana o.l.v. Matteo Messori

Slechts 4 stemmen en een klein orgel.  Maar ohhhhh..... wat een geluid!!
Kraakheldere articulatie en samenvloeiende klanken is wat deze stemtovenaars hier op CD hebben vastgelegd met een fenomenaal goede opname.





Ludwig van Beethoven (170-1827) – Allegretto uit de 7e Symfonie in A major Op. 92
Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan (1963 editie).

Ook 50 jaar gelede wisten ze al hoe je een goede opname moest maken.  Dynamiek, ruimtelijkheid:  alles is aanwezig in deze historische opname van de Berliner. Gelukkig maar, want deze uitvoering wordt nog steeds als een van de mijlpalen gezien als het gaat om de symfonieen van Beethoven.





Edvard Grieg (1843-1907) - Ase's death uit "Peer Gynt" Op. 23
Gothenburg Symphony Orchestra o.l.v. Neeme Järvi

Peer Gynt is feitelijk een toneelstuk (van de Noor Henrik Ibsen) dat is gebaseerd op het sprookje "Per Gynt".  Peer Gynt heeft met name bekendheid gekregen door de schitterende muziek die Edward Grieg er voor schreef.
Wij hebben geluisterd naar het bekende (en sombere) "Ases Dod" in twee varianten: de eerste was de 'normale' orchestrale uitvoering zoals de meesten van ons die wel zullen kennen. De tweede is dezelfde muziek, maar dan als achtergrond van het toneelstuk. En ondanks dat zowel Bas als ikzelf de noorse tekst niet kunnen verstaan worden we gegrepen door de emotionele intonatie van het gesproken woord en het daaraan verbonden drama.  Een uitdaging voor elke set waar het om de natuurlijke weergave van stemmen gaat.  Dit geldt ook het stuk "Solveig synger i Hytten" dat we ook van deze CD draaiden.
Voor de liefhebber is overigens deze gehele CD set van Neeme Järvi (met ook zijn beroemde pianoconcert) een aanrader!





Gustav Mahler (1860-1911) – eerste deel uit Symphony nr. 3 in D mineur
Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly

Een heftig stuk waarin de subwoofer van Bas zijn kunsten kon vertonen.





Johann Sebastiaan Bach (1685-1750) – Koraal vers 1 uit "Jesu meine Freude" BWV 227
Chamber choir of Europe o.l.v. Nicol Matt

Een geweldig mooie uitvoering en dito opname van dit zo bekende werk van Bach.  Het koor en kerkakoestiek vullen elkaar mooi aan en een goede set als die van Bas zet die ruimtelijke ambience fraai in de woonkamer neer.





Ludwig van Beethoven (1770-1827) – Allegretto uit pianosonate nr 17. In D mineur (Tempest) Op. 31
Stephen Kovacevich

Een van mijn persoonlijke favoriete stukken voor piano solo.  Deze uitvoering is zeker niet perfect, maar wordt wel gekenmerkt door veel kracht en een open geluid van een Steinway vleugel.





Johannes Brahms (1833-1897) – Allegro non troppo uit de 4e symfonie in e mineur Op. 98
Berliner Philharmoniker o.l.v. Claudio Abbado

Een bijzonder geslaagde uitvoering van dit meesterwerk van Brahms. De opname is homogeen en dynamiekrijk: genieten!



- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Bas Akkerman

Het was zeker leuk dat je er was! Tof ook dat je zo uitgebreid hebt beschreven waarnaar we hebben geluisterd, te meer het daar ook om gaat: muziek. Er gaan dus weer een paar mooie cd's bij komen die ik graag nog een keer aanschaf. Bovenstaand lijstje is aan eenieder aan te bevelen met als hoogtepunt voor mij toch wel 'Edvard Grieg (1843-1907) - Ase's death uit "Peer Gynt" Op. 23' | Gothenburg Symphony Orchestra o.l.v. Neeme Järvi.

En ondanks dat ik technisch niet erg onderlegd ben, vond ik de technische achtergrond die je bij de stukken vertelde erg boeiend!

Het kan altijd beter en mijn set is niet het summum, maar je zei het wel treffend: "alle muziek gaat goed op de set". En zo hoort het wat mij betreft, maar is tegelijkertijd bijzonder en één van de belangrijkste redenen dat ik zo geniet van mijn set.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Zee

Ach, wat ik vanmiddag al zei Bas:   qua electronica is een set al snel goed genoeg.  Waar het allemaal om gaat is de combinatie van de akoestiek en de optimale opstelling van de juiste luidsprekers daarin!

Ik denk dat de opstelling van jouw set (en de keuze van de speakers) bij jou veel beter is dan bij vele anderen.
Qua akoestiek verwacht ik dat met name een goed vloerkleed en en dikke gordijnen achter de luisterplek veel gaan brengen. Niet alleen wordt hierdoor de algemene nagalmtijd in het mid/hoog lager maar ook worden de eerste reflecties op deze punten dan geabsorbeerd/gebroken.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!