Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: YamahaRXV op oktober 13, 2012, 16:45:55
Oei, dat kan dan nog wat worden met dat verslag over Martin z,n set..... ;) ;D
Haha, ik dikte het natuurlijk wel wat aan, maar de verschillen waren behoorlijk! Lastige is alleen om te bepalen in hoeverre akoestiek meespeelde, maar dan nog hoorde ik duidelijk de "Naim sound".

Laat ik maar meteen mijn verslagje plaatsen dan, een beetje uit de losse pols, dat wel. Ik heb in vergelijking met eerdere verslagen natuurlijk nu mijn eigen set. Dat zorgt er ook voor dat ik die als "referentie" zie. Niet uit misplaatste arrogantie, maar als vergelijkingsmateriaal. En zoals altijd heb ik hier en daar wat kritische kanttekeningen geplaatst, zonder daarmee te willen aangeven dat de set van Martin maar niks is. In tegendeel!

Gistermiddag ben ik bij Martin!!! op bezoek geweest. Aanleiding was de Harbeth Monitor 30.1 Anniversary Edition die we zo goed als gelijktijdig hebben besteld. Een zelfde interesse dus en we vonden het wel leuk om wat af te spreken. Gastvrij als Martin is, vond hij het wel leuk als ik eerst eens bij hem kwam. Per PM vertelde hij al het één en ander over zijn set en de akoestiek.

Hij heeft net als ik een appartement, dus ook daarin werd mijn nieuwsgierigheid gewekt. Hoe zouden zijn Harberths klinken in een wat kleinere ruimte, hoe had hij ze opgesteld, etc.? Het gedeelte waar zijn set staat is zo'n 3 meter breed en ik gok zo'n 6 meter lang. De luidsprekers staan circa 70 cm van de hoeken af.
Martin, hier moet je me even in helpen, maar als het goed is, heeft hij de volgende set-up:
Naim DVD5 die digitaal was aangesloten op de Supernait mét Hi-cap en deze met NAC-a5 op de Harbeths.

We hebben echt maar een paar seconden tussen de DAC van de DVD5 en de Supernait gewisseld. Het kan dus een verkeerde perceptie zijn, maar ik had het idee dat de DVD5 wat softer was, iets gemoedelijker en minder detail liet horen. De Supernait was gedetailleerder, maar dit was ook wat grofkorrelig. Daardoor kwamen details soms wat heftig over. Wat meer LED t.o.v. plasma als je in beeld denkt bijvoorbeeld. Dat zorgde er bij mij voor dat de details die ik thuis ook hoorde, behoorlijk aanwezig waren, maar ook een beetje van de muziek afleidde. Alsof de details op zichzelf stonden. Toen ik naar huis ging, was ik dan ook best luistermoe. Dit terwijl de set wel een bepaalde flow bezat die je echt meetrok in de muziek. De Supernait heeft duidelijk meer vermogen, zodat de knop nooit verder ging dan "acht uur". Ik merkte ook wel dat ik thuis soms ook wat luider volume luisterde dan Martin doet. Dit heeft denk ik met meerdere zaken te maken. De luidsprekers staan wat verder van me af, mede daardoor is het geluid wat meer laidback. Misschien doordat de Supernait meer kracht heeft, is luisteren op minder luid niveau ook makkelijker en op luid niveau misschien zelfs wel vermoeiend. Bij Martin hoeft er ook minder ruimte worden gevuld, mede daardoor werd het geluidsbeeld wat intiemer.

Wat me nog meer opviel was vooral de upfrontheid in stemmen. Die leken meer close-mic opgenomen en werden in de mix wat vaker naar voren geplaatst. Positief vond ik daarvan dat de autoriteit en het eigene van stemmen mooi naar voren kwam en er minder aan te ontsnappen is. Een zelfde met gitaren en soms ook een drumstel. Blaasinstrumenten werden voor mijn gevoel weer wat omfloersder en wat meer teruggetrokken weergegeven. En typisch Naim, de nadruk in het midlaag die voor een bepaalde schwung zorgt, maar als "nadeel" heeft dat verschillende soorten opnames soms wat minder van elkaar te scheiden zijn.
Over het geluidsbeeld vind ik verder lastig te vertellen, omdat de ruimtes bijna niet te vergelijken zijn. De set van Martin staat wat meer opgesloten in de ruimte en dat hoor je. Bij mij is het wat opener met vooral meer diepte, waardoor het minder intiem is, maar naar mijn smaak wel spannender. Grappig genoeg denk ik dat Martin mijn geluidsbeeld weer wat te teruggetrokken vindt en wat betrokkenheid mist.

Martin gaf in zijn PM's vaker aan dat hij zijn akoestiek niet zo best vond. Ik vond het eigenlijk wel meevallen en Martin zei dat het sinds gisteren ook was verbeterd. Reden daarvan was volgens hem de gordijnen die beide hoeken achter de luisterplek wat meer dempten. Volgens Martin was de nagalm daardoor drastisch verminderd en de reflecties van achteren veel minder storend. De reflecties van voren, vlak achter de luidsprekers waren wel duidelijk te horen. Dat gaf juist wel een bepaalde dieptewerking waarvan ik me voor kan stellen dat Martin die wel eens zou kunnen missen, zou hij wat aan die akoestiek willen doen. Verder was er flutterecho te horen in de plafondhoeken, ook daar wil hij iets aan gaan doen. Op de grond lag een hoogpolig vloerkleed en samen met de gordijnen vond ik dat juist een meerwaarde hebben ten opzichte van mijn huis. Voor mijn gevoel werd het geluidsbeeld rustiger en waren details dus beter te horen, was er ook meer zwart. Iets dat ik thuis nog wel mis.

Door de akoestiek heen proberende te luisteren, had ik het idee dat ook nu de Hi-cap een mooie toevoeging was. Meer spreiding, meer zwart, meer detail, zonder in te boeten aan de vloeiende weergave die de Supernait ook biedt. Martin vertelde daarop dat hij verder een aparte stroomgroep had. Naar mijn idee is dit samen met de Hi-cap een heel positief punt in de weergave die daardoor opener en rustiger wordt. En voor mij een extra bevestiging dat akoestiek en stroomvoorziening de eerste upgrades worden in mijn eigen set.

De Harbeths ten slotte herkende ik wel door het klankkarakter van Naim heen. Open, gedetailleerd, snel en vrij slank in het laag. Dat was ook een gespreksonderwerp. Wat voor Martin toevoegingen kunnen zijn vond hij: een streamer, een nieuwe platenspeler of een subwoofer. Zelf vond ik het gemis van een subwoofer het grootst. Bij meerdere muziekstukken en zeker bij klassiek, miste ik wel een fundament. Martin zit er ook aan te denken om dit bovenaan zijn lijstje te zetten en te gaan streamen met een NAS en Squeezebox Touch.

We hebben ook nog even DVD gekeken en ik vond de DVD5 een mooie weergave geven, al is het lastig om dat te bepalen met een tv die ik zelf niet ken. Evenwichtig, scherp met een lekkere dieptewerking. Niets mis mee!

Martin, nogmaals bedankt voor je gastvrijheid en ik vond het een zeer geslaagde dag!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz


Martin!!!

Tsja wat kan hier nog aan toevoegen.................. mooi verslag  :worship:

De aangegeven maten kloppen redelijk........ de kamer is 3,60 breed en 6,70 lang, de Harbeths staan gemeten van de kortste kant respectievelijk 68 cm van de achterwand en 55 cm van de zijwanden.

Bas gaf tijdens zijn bezoek aan zelf op zoek te zijn geweest naar iets wat tussen NAIM (upfront) en LINN (soft(er)) in zit en is daardoor uiteindelijk bij Resoltion Adio is uitgekomen. Bas vermoed dat ik zijn set wel eens te als te laidback zou kunnen ervaren. We gaan het nog beleven op de M&G bij Bas. Zelf vind ik het wat upfronte (ceylon versus earl grey -ja Bas hier gaat ie dan toch-) van NAIM heerlijk en is er bij mij mede dankzij de Harbeth 30.1 AE absoluut geen sprake van luistermoeheid.

Echter nadat ik Bas naar de trein had begeleid heb ik de set wel even een uurjte niet gebruikt om even het hoofd leeg te maken, dit had meer te maken met de vele soorten muziek die we er die middag doorheengejast hadden............  :turn:

Tsja in het lijstje miste ik nog mijn NAT05 en de ClaerAdudio Emotion platenspeler (deze heeft overigens niet gespeeld deze middag). De TV is trouwens een Panasonic Viera TX-P50VT30.
mainly British stuff

Bas Akkerman

Jij kent de set natuurlijk nog beter Garmt. ;)

Zeker Ceylon en Earl Grey. Ik laat mijn thee ook nooit lang trekken, dat zegt genoeg. Haha. We hebben inderdaad veel geluisterd, maar nou ben ik nog die reggea-cd vergeten! Zou je mij die naam nog willen geven, die gaat namelijk zeker op de (veel te lange) wenslijst? Ik zal de apparatuur nog even erbij zetten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

Citaat van: garmtz op oktober 13, 2012, 18:00:20
Leuk verslag!

Je herkent het geluid in mijn kamer niet meer Garmt. Jeetje wat een positieve verandering zeg die paar gordijnen voor het raam, ongelofelijk...............  :happy: :happy:
mainly British stuff

Martin!!!

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 13, 2012, 18:48:15
Zeker Ceylon en Earl Grey. Ik laat mijn thee ook nooit lang trekken, dat zegt genoeg. Haha. We hebben inderdaad veel geluisterd, maar nou ben ik nog die reggea-cd vergeten! Zou je mij die naam nog willen geven, die gaat namelijk zeker op de (veel te lange) wenslijst? Ik zal de apparatuur nog even erbij zetten.

Met dank aan forummer Lion of Judah

Stephen Marley - Revelation Part 1: The Root of Life
mainly British stuff

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

tompj

Erg leuk verslag weer en een erg mooie set lijkt me. :clapping:

Waar je wel een beetje snel gaat voor me is het deel over de hi-cap en de stroomvoorziening. Je dicht die elementen positieve zaken toe. Tenzij je ook zonder de hi-cap en de stroomvoorziening hebt geluisterd (zou kunnen natuurlijk, maar ik lees het niet) lijkt me dat in de context van een hele set en specifieke akoestiek niet te beoordelen.

Interessant ook om te horen hoe verschillend de speakers in een andere context weer kunnen spelen.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Bas Akkerman

Je hebt wel een beetje gelijk, het zijn inderdaad misschien wat voorbarige conclusies. Garmt...? ;)
Alleen heb ik dezelfde componenten, op de DVD5 na, al eens eerder gehoord. Vandaar dat ik denk dat bepaalde eigenschappen te herleiden zijn tot voeding/stroom. Maar inderdaad, het zou ook ergens anders zijn oorzaak door kunnen hebben.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 13, 2012, 19:25:03
Je hebt wel een beetje gelijk, het zijn inderdaad misschien wat voorbarige conclusies. Garmt...? ;)
Alleen heb ik dezelfde componenten, op de DVD5 na, al eens eerder gehoord. Vandaar dat ik denk dat bepaalde eigenschappen te herleiden zijn tot voeding/stroom. Maar inderdaad, het zou ook ergens anders zijn oorzaak door kunnen hebben.

De Hi-Cap maakt echt een verschil.........

Meer detail. een strakker laag, rust, voller en vooral veel meer het gevoel meer "in" de muziek te zitten.

De apparte stroomvoorziening (audio-groep) heb ik bij de verbouwing van mijn apprtement tesamen met de vervanging van mijn totale stroominstallatie er meteen maar bij gedaan meer kosten nog geen € 100,00.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de set hier nimmer buiten de apparte audio-groep om heb beluisterd.

Misschien als Bas hier nog eens is kan het leuk zijn om de verschillen te testen van zowel de HiCap als de audio-groep.
mainly British stuff

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Linx


twani

Leuk hè, en dat terwijl juíst Harbeth geen trend is maar iets consistents, iets blijvends, volgens eigenaar Alan Shaw (rare snuiter overigens :D) een aanschaf voor het leven zelfs. Mocht je daadwerkelijk meer van Harbeth willen zien en horen kun je je bij onze forumsponsor BB&G vervoegen ;)

Groet,
Theo.

Welkom op het forum nog trouwens...

Bas Akkerman

En ik ben dus helemaal niet van de trends, in tegendeel! Maar de combinatie die ik thuis heb staan, bevalt me gewoon zeer, zeer goed!
Zeker eens gaan luisteren dus als ik jou was. Waar woon je Linx?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

YamahaRXV

Citaat van: Bas Akkerman op oktober 13, 2012, 21:56:53
Zeker eens gaan luisteren dus als ik jou was. Waar woon je Linx?

Linx kan beter bij Twani Harbeth gaan beluisteren, want ze zijn volgens mij bijna buren  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Citaat van: YamahaRXV op oktober 13, 2012, 22:11:43
Linx kan beter bij Twani Harbeth gaan beluisteren, want ze zijn volgens mij bijna buren  ;)
Ah ja, wilde hem ook niet naar mij lokken, maar naar een voor hem dichstbijzijnde dealer. Dan kan hij zelf met verschillende apparatuur horen of het wat is.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Citaat van: YamahaRXV op oktober 13, 2012, 22:11:43
Linx kan beter bij Twani Harbeth gaan beluisteren, want ze zijn volgens mij bijna buren  ;)
Woont ie rechts of Linx van me? ;D

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Former member 78

Super zoals jij een recensie schrijft.
Ik lees er de enthousiasme van af!

Ook al zijn bepaalde termen Chinees voor mij, toch wordt het redelijk duidelijk als de hele lap tekst gelezen is.   

Maargoed, ik ben dan ook wat korter van stof :D

Bas Akkerman

Citaat van: ArjanR1 op oktober 14, 2012, 10:09:53
Super zoals jij een recensie schrijft.
Ik lees er de enthousiasme van af!

Ook al zijn bepaalde termen Chinees voor mij, toch wordt het redelijk duidelijk als de hele lap tekst gelezen is.   

Maargoed, ik ben dan ook wat korter van stof :D
Ik ga dan gewoon schrijven wat ik heb gehoord en meestal wordt dat dan veel langer dan ik me had voorgenomen. Maar ik wil toch wel zo volledig mogelijk zijn en mijn enthousiasme inderdaad laten blijken. Dit vind ik gewoon een erg leuke hobby. Veel leuker dan ik anderhalf jaar geleden had gedacht!
Chinees is ook niet mijn sterkste taal. ;) Als je wil en je me aangeeft wat je niet begreep, zal ik proberen het wat duidelijker uit te leggen. Het is soms wat wollig en kleurrijk geef ik toe.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Former member 78

Wollig snap ik dan weer wel :D
Maar het zijn gewoon bepaalde termen, en je moet ook niet altijd alles willen snappen!

Dus geen extra uitleg aub :)

Bas Akkerman

Citaat van: ArjanR1 op oktober 14, 2012, 10:32:45
Wollig snap ik dan weer wel :D
Maar het zijn gewoon bepaalde termen, en je moet ook niet altijd alles willen snappen!

Dus geen extra uitleg aub :)
Ok. Het was in ieder geval niet denigrerend bedoeld dat ik het wilde uitleggen. Nou ja, dat was wel duidelijk denk ik. :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Former member 78

Zo vatte ik het ook absoluut niet op! :D
Iedereen heeft zijn eigen verwoordingen voor bepaalde belevingen.

Dr.Bedlo

En nu maar hopen dat de kat niet zijn klauwen in de frontjes zet. Om de een of andere onverklaarbare reden mogen ze dat gaag doen.
Quad vintage.

Bas Akkerman

Citaat van: fred19633 op oktober 14, 2012, 12:09:48
En nu maar hopen dat de kat niet zijn klauwen in de frontjes zet. Om de een of andere onverklaarbare reden mogen ze dat gaag doen.
Dat hoop ik ook! Bij één van de luidsprekers in de HT-ruimte is dat helaas wel gebeurd. Het is hen nu vooral terechtwijzen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten