Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 25 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op oktober  6, 2012, 18:42:24
Nee, kraken doen de luidsprekers zelf niet. Is het kraken willekeurig, dus ongeacht of/wat je speelt?
Even heel dom, maar ik lig ook af en toe op de bank, jawel met mijn hoofd dichter bij de linker luidspreker. Dus het heeft niet per se met de linker luidspreker te maken.

Maar ik hoor het niet bij bepaalde muziek meer of zo. Ik heb sterk het idee dat ik kleine krasjes op de cd "hoor", dat dat het tikken is. Het is het soort getik als van een platenspeler. Het gekke is dat ik het niet kan reproduceren. Spoel ik dus een stukje terug naar waar ik het hoorde, dan hoor ik het niet altijd weer terug. Misschien dat ik een dusdanige resolutie in mijn set heb dat ik dat soort oneffenheden nu hoor?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Misschien toch eens het loopwerk omwisselen. Denk dat dat het is.

twani

#302
Citaat van: Bas Akkerman op oktober  6, 2012, 15:02:48
Haha, nou is stroom redelijk geaccepteerd volgens mij. Maar als ik eenmaal met keramieke emmers die tot op de milimeter afgevuld zijn in de weer ga... :hehe:
Het is wel echt een flink verschil hoor! Doordat stemmen en instrumenten meer los staan, wordt het nog een stuk echter.

Garmt, heb je trouwens ook dat het soms wat lijkt te kraken vanuit de luidsprekers? Alsof ze warm worden en iets uitzetten of zo? Het is wel vaak op links, dus misschien dat het ook te maken heeft met de vernieuwde versterker? Ik weet namelijk niet meer of het die kant was of niet.
Dit heeft wel haast alleen te maken met wat jouw hersens vandaag uit de hen toegespeelde prikkels destilleren Bas.
Uit jouw eerdere verslagen blijkt namelijk dat het zo goed als niet beter kon. Dan kan het vandaag met de zelfde setup niet opeens heel veel beter zijn.
Ik weet dat ik dit zo mag opschrijven in jouw topic Bas, zit geen kwaad in zoals je weet ;)

Heb je er zelf wel eens over nagedacht hoe de "status" van je hersens van invloed kan zijn op wat je ervaart?   
Een mens is per slot van rekening ook wel eens chagreinig zonder dat daar echt een reden voor is...

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op oktober  6, 2012, 18:56:23
Misschien toch eens het loopwerk omwisselen. Denk dat dat het is.
Ok, dacht dat dat al gedaan was...?

Citaat van: twani op oktober  6, 2012, 19:01:15
Dit heeft wel haast alleen te maken met wat jouw hersens vandaag uit de hen toegespeelde prikkels destilleren Bas.
Uit jouw eerdere verslagen blijkt namelijk dat het zo goed als niet beter kon. Dan kan het vandaag met de zelfde setup niet opeens heel veel beter zijn.
Ik weet dat ik dit zo mag opschrijven in jouw topic Bas, zit geen kwaad in zoals je weet ;)

Heb je er zelf wel eens over nagedacht hoe de "status" van je hersens van invloed kan zijn op wat je ervaart?   
Een mens is per slot van rekening ook wel eens chagreinig zonder dat daar echt een reden voor is...
Zou best kunnen hoor Theo. Ik begon er zelfs mijn mededeling mee. ;) Natuurlijk denk ik ook over de "staat" van mijn eigen hersenen, mijn mood. Het zijn echter kenmerken die ik ook bij verandering van stroomkabels heb waargenomen, vandaar mijn opmerking. Ik zal de komende tijd eens luisteren of ik verschil tussen weekenden en doordeweekse dagen hoor.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

YamahaRXV

#304
Citaat van: Bas Akkerman op oktober  6, 2012, 14:50:05
Of ik luister vandaag anders of stroom heeft echt ook zijn aandeel!? Het is weekend (minder bedrijven?), en op één tv, de laptop en de stereo-set na staat alles uit. Het klinkt vandaag wat meer open en ik hoor instrumenten wat makkelijker los van elkaar. Eens zien of dat met meer cd's zo is.

Misschien verbeeld ik het me wel gewoon hoor. Linda is in ieder geval naarstig op zoek naar de thermometer nadat ik haar bovenstaand verhaal vertelde. :crazy:

Nu zal ik met deze reply nog wel gekker verklaard worden als jou Bas, maar dat boeit mij niet zo  ;D
Met hetgeen jij omschrijf, ben je zeker niet de enige die deze ervaring heeft. Sterker nog, een goede collega van mij (een fanatieke Unison Research buizenfanaat) heeft mij al meerdere keren stellig verteld dat hij in het weekend nog meer geniet van zijn set doordat deze dan simpelweg beter klinkt dan op een doordeweekse dag.
De reden volgens hem: vervuiling op het net, veroorzaakt door de vele industrie hier in de omgeving (regio Rotterdam en omstreken) In het weekend minder industriële activiteiten, dus hoorbaar beter geluid, aldus mijn collega die op de zaak door ''non-believers'' al verzocht was een goede psychiater te gaan zoeken.... :crazy: ;D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Ik ga het in de loop van de weken meemaken. Het zal misschien ook wel te maken hebben met mijn mood. Zoals Theo beschreef, is het natuurlijk niet helemaal. Ik ben heel tevreden met mijn set en word dat steeds meer. Tegelijkertijd heb ik ook punten aangegeven die beter kunnen in de weergave, zoals nu soms het wat rommelige geluidsbeeld.

Toen ik een dekbed neerlegde, werd het beeld al rustiger en iets homogener. Gisteren hoorde ik meer scheiding tussen de instrumenten en instrumenten (zwarter, minder achtergrondruis, schoner) en een iets meer teruggetrokken beeld, zoals ik dat ook al ervoer bij BB&G en bij de stekkerwisseling in Alkmaar.
Het klinkt als voodoo, maar zal het zo nuchter mogelijk proberen te ervaren de komende tijd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  7, 2012, 08:07:22
Ik ga het in de loop van de weken meemaken. Het zal misschien ook wel te maken hebben met mijn mood. Zoals Theo beschreef, is het natuurlijk niet helemaal. Ik ben heel tevreden met mijn set en word dat steeds meer. Tegelijkertijd heb ik ook punten aangegeven die beter kunnen in de weergave, zoals nu soms het wat rommelige geluidsbeeld.

Toen ik een dekbed neerlegde, werd het beeld al rustiger en iets homogener. Gisteren hoorde ik meer scheiding tussen de instrumenten en instrumenten (zwarter, minder achtergrondruis, schoner) en een iets meer teruggetrokken beeld, zoals ik dat ook al ervoer bij BB&G en bij de stekkerwisseling in Alkmaar.
Het klinkt als voodoo, maar zal het zo nuchter mogelijk proberen te ervaren de komende tijd.
Door bovenstaande beschrijving ontstaat er bij mij het beeld dat jij nog heel technisch zit te luisteren, klopt dat?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Citaat van: Xander32 op oktober  7, 2012, 08:18:04
Door bovenstaande beschrijving ontstaat er bij mij het beeld dat jij nog heel technisch zit te luisteren, klopt dat?
Dat zou je inderdaad zeggen, maar is zeker niet zo. Ik luister echt naar de muziek en dan "overkomen" dat soort dingen me, ze gebeuren vanzelf. Omdat ik een bekend nummer hoor waarbij ik dingen hoor die ik daarvoor nooit had gehoord bijvoorbeeld. Natuurlijk als ik iets verander in de kamer doe ik dat wel. En ik betrap me er op dat ik ook technisch luister als er iemand op bezoek komt. Alsof ik me voorbereid op de kritiek die er komt, die er niet komt overigens.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  7, 2012, 08:07:22
Ik ga het in de loop van de weken meemaken. Het zal misschien ook wel te maken hebben met mijn mood. Zoals Theo beschreef, is het natuurlijk niet helemaal. Ik ben heel tevreden met mijn set en word dat steeds meer. Tegelijkertijd heb ik ook punten aangegeven die beter kunnen in de weergave, zoals nu soms het wat rommelige geluidsbeeld.

Toen ik een dekbed neerlegde, werd het beeld al rustiger en iets homogener. Gisteren hoorde ik meer scheiding tussen de instrumenten en instrumenten (zwarter, minder achtergrondruis, schoner) en een iets meer teruggetrokken beeld, zoals ik dat ook al ervoer bij BB&G en bij de stekkerwisseling in Alkmaar.
Het klinkt als voodoo,
Dat past wel goed bij je Avatar Bas ;D

Joris1971

#309
Citaat van: YamahaRXV op oktober  6, 2012, 23:50:20
Sterker nog, een goede collega van mij (een fanatieke Unison Research buizenfanaat) heeft mij al meerdere keren stellig verteld dat hij in het weekend nog meer geniet van zijn set doordat deze dan simpelweg beter klinkt dan op een doordeweekse dag.
De reden volgens hem: vervuiling op het net, veroorzaakt door de vele industrie hier in de omgeving (regio Rotterdam en omstreken) In het weekend minder industriële activiteiten, dus hoorbaar beter geluid, aldus mijn collega die op de zaak door ''non-believers'' al verzocht was een goede psychiater te gaan zoeken.... :crazy: ;D

Dan snap ik die buizen freak niet dat hij dan geen PS-audio koopt.., dan heeft die persoon altijd 'schone' stroom als hij zo een believer is..

Bas Akkerman

Citaat van: twani op oktober  7, 2012, 09:32:47
Dat past wel goed bij je Avatar Bas ;D
Haha, de foto of de nieuwe zin onderaan?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

#311
Overigens herken ik het fenomeen dat je beschrijft wel hoor Bas, alleen doe ik er tegenwoordig niks meer mee, ik luister lekker dóór en maak me er verder niet druk om.
Op die momenten dat het (voor je gevoel!) iets minder klinkt kun je er toch niks mee namelijk. Wat zou je moeten dan, weer die stekker omdraaien in het blok? die speaker weer een cm naar achteren schuiven? je versterker een nacht van de stroom af om te ontladen en te démagnetiseren? enz. Enz.
Alles zo gezegd hebbende lijkt het er een beetje op of ik deze tweaks in het belachelijke wil trekken, dat is niet zo want in bepaalde situaties zullen ze best werken, ik besteed mijn tijd tegenwoordig echter aan muziek luisteren, ik "block" de ellende in mijn hoofd zeg maar ;D

Bas Akkerman

Mmm, jij ziet als ergernis, ik als mogelijke verbetering. Wellicht dat het aanpakken van stroom een verbetering oplevert. Een verbetering die ik altijd afweeg tegen de kosten. Een verbetering in de toekomst betekent niet per definitie een verslechtering in de huidige situatie. Ik ben hartstikke tevreden over hoe het nu is. Maar als ik het, binnen bepaalde budgettechnische grenzen, nóg beter kan maken, waarom niet? Zolang het maar niet tot onrust leidt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eric_audio

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  6, 2012, 14:50:05
Of ik luister vandaag anders of stroom heeft echt ook zijn aandeel!? Het is weekend (minder bedrijven?), en op één tv, de laptop en de stereo-set na staat alles uit. Het klinkt vandaag wat meer open en ik hoor instrumenten wat makkelijker los van elkaar. Eens zien of dat met meer cd's zo is.

Misschien verbeeld ik het me wel gewoon hoor. Linda is in ieder geval naarstig op zoek naar de thermometer nadat ik haar bovenstaand verhaal vertelde. :crazy:

Ik heb dat soort verschillen ook. Ik denk dat in het weekend de stroom idd schoner is. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat er gewoon minder achtergrond herrie is.....  ik heb het nooit echt kunnen verklaren...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

twani

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  7, 2012, 10:17:51
Mmm, jij ziet als ergernis, ik als mogelijke verbetering. Wellicht dat het aanpakken van stroom een verbetering oplevert. Een verbetering die ik altijd afweeg tegen de kosten. Een verbetering in de toekomst betekent niet per definitie een verslechtering in de huidige situatie. Ik ben hartstikke tevreden over hoe het nu is. Maar als ik het, binnen bepaalde budgettechnische grenzen, nóg beter kan maken, waarom niet? Zolang het maar niet tot onrust leidt.
Ik snap je Bas, alleen heb ik geen zin meer m'n set voor de zoveelste keer van de muur af trekken om alle "touwtjes" te controleren of ze wel goed "gefased" zitten, en dat soort dingen meer...
Maar zoals immer, moet je doen waar je jezelf het plezierigst bij voelt, en dat bepaal je lekker zélf :pompom:

Xander32

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  7, 2012, 09:28:23
Dat zou je inderdaad zeggen, maar is zeker niet zo. Ik luister echt naar de muziek en dan "overkomen" dat soort dingen me, ze gebeuren vanzelf. Omdat ik een bekend nummer hoor waarbij ik dingen hoor die ik daarvoor nooit had gehoord bijvoorbeeld. Natuurlijk als ik iets verander in de kamer doe ik dat wel. En ik betrap me er op dat ik ook technisch luister als er iemand op bezoek komt. Alsof ik me voorbereid op de kritiek die er komt, die er niet komt overigens.
Lekker blijven genieten van de set Bas; natuurlijk zijn de verwachtingen hoog gespannen, wanneer er iemand komt luisteren. Mede doordat jij zo zorgvuldig de set hebt samengesteld en dat alles met ons hebt gedeelt. Maar als ik alleen al de feedback van de jongens van BB&G mag geloven, heb jij geen enkele reden om jou daar druk om te maken.

En dan nog; het betreft jouw set en jij bent er content mee. Dat telt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Martin!!!

Citaat van: eric_audio op oktober  7, 2012, 10:29:16
Ik heb dat soort verschillen ook. Ik denk dat in het weekend de stroom idd schoner is. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat er gewoon minder achtergrond herrie is.....  ik heb het nooit echt kunnen verklaren...

Misschien heeft de schakeling in de meterkast van dag- en nachtarief er ook nog invloed op. Zelf heb ik ook de ervaring dat het naar MIJN beleving in de weekenden en 's avonds laat beter/gecontroleerder klinkt...............
mainly British stuff

Bas Akkerman

Genieten doe ik zeker. Juist ook in bijzijn van anderen, omdat ik dan weer nieuwe muziek ontdek. Meer dat ik, als er iemand over mijn schouder meekijkt, ik wat onzeker worden. Heb ik ook met sporten. Sla ik een bal in de kruising als de coach niet kijkt, hoog over als hij dat wel doet.

Elektriciteit en akoestiek zijn zaken die ik nog niet uitgebreid heb getest in tegenstelling tot de andere zaken. Vandaar mijn intetesse.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martin!!!

Bas, heb je Squeezebox Touch al Spottify-end op je set aangesloten?
mainly British stuff

Bas Akkerman

Citaat van: Martin!!! op oktober  7, 2012, 13:45:29
Bas, heb je Squeezebox Touch al Spottify-end op je set aangesloten?
Nee, het lijkt erop dat de adapter bij de SBT niet hoort. Ik moet dus eerst achter een nieuwe adapter aan gaan. Daarna ga ik zeker Spotify over de set draaien, dat is nog een groot gemis.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

tompj

Citaat van: Martin!!! op oktober  7, 2012, 11:58:51
Misschien heeft de schakeling in de meterkast van dag- en nachtarief er ook nog invloed op. Zelf heb ik ook de ervaring dat het naar MIJN beleving in de weekenden en 's avonds laat beter/gecontroleerder klinkt...............
Shit, nu kunnen we alleen nog in het weekend op nachtstroom luisteren. Wel eerst even alles laten opwarmen ( moet dat ook op nachtstroom?).
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Bas Akkerman

Citaat van: tompj op oktober  7, 2012, 18:01:52
Shit, nu kunnen we alleen nog in het weekend op nachtstroom luisteren. Wel eerst even alles laten opwarmen ( moet dat ook op nachtstroom?).
Ja, minstens 4 uur. Pas dan kan je 2 uur optimaal spelen. Maar niet te luid hè, om 4.00u 's nachts hebben de buren anders last! :D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

tompj

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  7, 2012, 18:14:17
Ja, minstens 4 uur. Pas dan kan je 2 uur optimaal spelen. Maar niet te luid hè, om 4.00u 's nachts hebben de buren anders last! :D
...en als die het licht aan doen is mijn geluid verpest!
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Martin!!!

#323
Citaat van: tompj op oktober  7, 2012, 18:01:52
Shit, nu kunnen we alleen nog in het weekend op nachtstroom luisteren. .

Nee hoor als je goed gelezen heb kan het 's avonds laat ook  :pompom:

Maar nogmaals het is MIJN beleving.............
mainly British stuff

Bas Akkerman

Citaat van: tompj op oktober  7, 2012, 18:15:25
...en als die het licht aan doen is mijn geluid verpest!
Of het elektrische bed verstellen. Dan wordt het geluidsbeeld een stuk rommeliger! ;)

Citaat van: Martin!!! op oktober  7, 2012, 18:21:12
Nee hoor als je goed gelezen heb kan het 's avonds laat ook  :pompom:

Maar nogmaals het is MIJN beleving.............

We zitten natuurlijk te overdrijven. Maar blijf erbij dat het wel degelijk effect kan hebben en ik het in mijn achterhoofd houd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten