Het Linn topic

Gestart door royal d, september 16, 2012, 01:12:02

Vorige topic - Volgende topic

JoWa

:D
Tsja, nee is ook een antwoord.
Verder reageert er niemand, dus die oorverdovende stilte geeft aan dat niemand ze verder heeft gehoord.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 + 2200/1 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

PeterAlligator

Citaat van: JoWa op april 16, 2025, 21:53:57:D
Tsja, nee is ook een antwoord.
Verder reageert er niemand, dus die oorverdovende stilte geeft aan dat niemand ze verder heeft gehoord.

Alleen in de winkel gehoord. De 119 wel een weekje op proef thuis gehad.

Sopper

Citaat van: PeterAlligator op april 18, 2025, 18:29:31Alleen in de winkel gehoord. De 119 wel een weekje op proef thuis gehad.

En? Was het wat?
# Volumio Rivo+ # PCM63P dac # FM266MKII replica VV # Dartzeel NHB108 replica EV # Graham LS8/1F
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

PeterAlligator

Citaat van: Sopper op april 18, 2025, 18:40:31En? Was het wat?

Uitstekende speaker voor het geld.
Positief: snel, strak, dynamisch, ritmisch en transparant. Een goede stage en een uitstekende basweergave, die wat dieper doorloopt dan je zou verwachten op grond van het formaat.

Aandachtspunten. Als je een vloerstaander gewend bent, zeker eentje die in het laag ver doorloopt, dan kom je niet weg met de 119. Daarnaast vond ik hem soms tonaal een tikje dun in het midden/hoog, vooral bij blazers, al denk ik dat dit met de Organik-dac wegvalt. Die is namelijk net wat warmer van klank dan de Katalyst.

Al met al een prima speaker met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding, maar ik spaar nog even door en wil over een half jaar de 150 nog eens thuis proberen.

Achiel

Zal mijn oude Majik DSM ook eens upgraden, ik ga denk ik toch voor een Akurate DSM tweedehands, wat ik daarvan lees klinkt die toch nog steeds goed en is een serieuze upgrade voor de Majik die ik alleen als voorversterker gebruik op het moment.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

Sopper

Citaat van: Achiel op april 20, 2025, 11:27:44Zal mijn oude Majik DSM ook eens upgraden, ik ga denk ik toch voor een Akurate DSM tweedehands, wat ik daarvan lees klinkt die toch nog steeds goed en is een serieuze upgrade voor de Majik die ik alleen als voorversterker gebruik op het moment.

Ga lekker voor een analoge vv/volume pot.
Alle voorversterker gedeeltes van Linn met digitale volume zijn beduidend slechter dan analoog.
# Volumio Rivo+ # PCM63P dac # FM266MKII replica VV # Dartzeel NHB108 replica EV # Graham LS8/1F
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Torch

Citaat van: Achiel op april 20, 2025, 11:27:44Zal mijn oude Majik DSM ook eens upgraden, ik ga denk ik toch voor een Akurate DSM tweedehands, wat ik daarvan lees klinkt die toch nog steeds goed en is een serieuze upgrade voor de Majik die ik alleen als voorversterker gebruik op het moment.

Als je die mogelijkheid hebt zou ik wel voor een Akurate DSM met Katalyst DAC gaan. Die speelt nog een stuk mooier dan de eerdere versie.

Torch

Citaat van: Sopper op april 20, 2025, 12:14:45Ga lekker voor een analoge vv/volume pot.
Alle voorversterker gedeeltes van Linn met digitale volume zijn beduidend slechter dan analoog.

Bedoel je slechter dan bijvoorbeeld de Akurate Kontrol pre-amp? Kan het mij nauwelijks voorstellen want Linn heeft, zelfs in haar duurste Klimax range, geen losse voorversterker meer.

PeterAlligator

Citaat van: Torch op april 21, 2025, 16:00:30Bedoel je slechter dan bijvoorbeeld de Akurate Kontrol pre-amp? Kan het mij nauwelijks voorstellen want Linn heeft, zelfs in haar duurste Klimax range, geen losse voorversterker meer.

Maak je geen zorgen. Het digitale voorversterkergedeelte van de Akurate DSM speelt de oude Linn-voorversterkers helemaal de hoek in.

Als je het geld hebt liggen, dan inderdaad wel kiezen voor de Katalyst-variant.

Ralph71

Citaat van: Sopper op april 20, 2025, 12:14:45Ga lekker voor een analoge vv/volume pot.

Linn produceert de Klimax Kontrol voorversterker al jaren niet meer, ik zou altijd voor een Klimax DSM gaan, bij voorkeur minimaal met Katalyst (DSM/2 of nieuwer).
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

Klout10

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

we1841

Belangrijk functioneel verschil tussen Majik en Akurate DSM is de afwezigheid van eindversterking bij de laatste.

Overigens heb ik voor het eerst in mijn audio leven mijn liefde betuigt aan een andere leverancier. Een setje Totem Arro's heb ik aangeschaft voor in de slaapkamer. Die heb ik de afgelopen decennia verschillende keren horen spelen en heb daar altijd met verwondering en bewondering naar geluisterd. De Majik DSM4 mag ze van input gaan voorzien. Ben heel benieuwd.
Linn Klimax Exakt DSM Utopik/Akurate Exaktbox-I Katalyst/Keltiks

JoWa

Mooie keuze.
De Totem Arro's een paar keer gehoord en zijn leuke luidsprekers.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 + 2200/1 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

Barry32

Totem arro zijn idd leuke speakers. Ze hebben wel wat volume nodig om het kleine woofertje lucht te laten verplaatsen.
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Piega Ace 50

Struis

Nou ja, ik had een oude Majik DS en had er een Akurate DSM/3 Katalyst naast en het verschil was enorm in mijn set. Dus hmm :)

Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

Achiel

Af en toe kijk ik wat er tweedehands te koop staat, liefst inderdaad met de Katalyst update. Qua streamen ben ik de Linn gewend, teveel veranderingen trek ik niet.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

denoontje

Hier ook van majik ds naar akurate ds naar akurate katalyst.
Waren mooie stappen.

Wil je gen geld uitgeven dan niet naar de akurate kat gaan luisteren in 1 op 1 vergelijk.😈

Torch

Citaat van: Klout10 op april 21, 2025, 19:11:54Of een fraaie Selekt DSM met Organik DAC  ;)

https://www.htforum.nl/index.php?topic=188131.0

Oef dat is een fikse afschrijving, apparaten in deze prijsklasse zijn te kostbaar om de verkeerde keuze te maken.
Een Naim liefhebber zal niet snel naar Linn overstappen en anders om ook. Ik vind eigenlijk dat de dealer je voor deze miskleun had moeten behoeden.

we1841

Zelf kan ik maar moeilijk begrijpen waarom mensen dit soort kostbare apparatuur nieuw kopen. High end apparatuur van goede kwaliteit gaat meestal decennia lang mee en early adopters betalen idiote prijzen imho. Zelf ben ik bijvoorbeeld erg nieuwsgierig naar de Linn 150 met plint upgrade maar die koop ik over een jaar of vijf voor de helft tweedehands t.o.v. de nieuwprijs nu. Opa vertelt aan: tot ca begin van deze eeuw was er slechts een bescheiden tweehands markt en was je voor inruil vrijwel volledig afhankelijk van de inruilprijs die je kreeg bij de dealer. Tot die tijd had je bijna geen andere keus dan nieuw kopen. Thank God for the Internet.
Linn Klimax Exakt DSM Utopik/Akurate Exaktbox-I Katalyst/Keltiks

El Nino

Snap best dat mensen Hi-End apparatuur nieuw kopen...... het heeft toch iets bijzonders een mooie nieuwe set configureren, bekabelen, luisteren en dan helemaal naar jouw wens.

Wat ik niet snap dat men dan na 6 maanden ergens niet tevreden over is of toch weer iets anders wil. Deze Linn staat echt voor een no-brainer prijs te koop....ruim EUR 20 K onder de nieuwprijs. Dus voor de liefhebber dit is je kans!
Linn Klimax DSM - Klimax Mono | Transrotor Rondino Nero | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond

blue-eyes

Ligt ook aan je portemonnee uiteraard. Hoog inkomen, veel geld omhanden, maken dit soort aanschaffen gemakkelijker.

Als ik een miljoen per jaar verdien, maak ik mij echt niet zo druk om de afschrijving zoals ik dat nu zou doen.
Imo heel simpel.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

El Nino

Op moment van aanschaf schrijf ik (mentaal) 100% af....., wat ik er bij verkoop nog voor terug ontvang is mooi meegenomen. Maar goed dat is makkelijk praten, want ik doe ongeveer een jaar of 15 met m'n set..... ;D
Linn Klimax DSM - Klimax Mono | Transrotor Rondino Nero | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond

Torch

Citaat van: El Nino op Gisteren om 18:00:06Wat ik niet snap dat men dan na 6 maanden ergens niet tevreden over is of toch weer iets anders wil. Deze Linn staat echt voor een no-brainer prijs te koop....ruim EUR 20 K onder de nieuwprijs. Dus voor de liefhebber dit is je kans!

Dit is een Selekt Edition (met Organic en stereo line out), geen Klimax. Dus 'slechts' 5,5 K onder de nieuwprijs  ;)
Ik las een comment dat het niet uitmaakt als je miljonair bent. Maar als je zo makkelijk 5,5 K verbrand wordt je waarschijnlijk geen miljonair.

blue-eyes

Citaat van: Torch op Vandaag om 07:53:59Dit is een Selekt Edition (met Organic en stereo line out), geen Klimax. Dus 'slechts' 5,5 K onder de nieuwprijs  ;)
Ik las een comment dat het niet uitmaakt als je miljonair bent. Maar als je zo makkelijk 5,5 K verbrand wordt je waarschijnlijk geen miljonair.

Je kan het zwart wit lezen, of tussen de regels door. Het een sluit de ander niet toch?
Uiteraard gooi je het geld dan ook niet weg, zeker niet.

Van elk argument kan je wel iets tegenstelds roepen. Strekking is helder lijkt mij ;)
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Spijkie

Citaat van: Torch op Vandaag om 07:53:59Dit is een Selekt Edition (met Organic en stereo line out), geen Klimax. Dus 'slechts' 5,5 K onder de nieuwprijs  ;)

Och, als 20k per maand binnenkomt is een eenmalige 5.5k peanuts toch?
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas