♫☼ Set van Mark235 ♫☼

Gestart door cardas49, augustus 31, 2012, 00:18:18

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Audiofiel

Gefeliciteerd met je hypotheek! Super. En dat budget voor akoestiek kan natuurlijk altijd nog. Waarschijnlijk is je akoestiek sowieso beter in je nieuwe huis. ;)

Citaat van: mark235 op mei 21, 2014, 23:06:57
Ook heb ik een onverwachte ontdekking gedaan over mijn eigen Dyn's, en dat is dat de midwoofer qua snelheid de Seas unit in dit zelfbouw model bij lange na niet bij kan benen! Goh, wat ging dat ding snel bij gitaarwerk. Ik denk niet dat de Dynaudio midwoofer "traag" is tov van de gemiddelde concurrentie, deze Seas unit vliegt veel andere gewoon voorbij.

Hou je er wel rekening mee dat je conclusies trekt over de luidsprekerunits, maar tegelijk naar het hele luidsprekersysteem zit te luisteren? Juist snelheid en strakheid wordt voor een belangrijk deel bepaalt door de kwaliteit van de spoelen in je filter.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

#576
Citaat van: Xander32 op mei 22, 2014, 06:54:45
... een leuke zoektocht naar andere speakers. Dat je de voor jou best passende maar mag vinden 8).
Maar voorlopig zal de nieuwbouw denk ik de nodige tijd en energie van jou vragen. Succes :thumbs-up:.

Thx! en je hebt gelijk: huis kost veel tijd. Ik bestook de projectontwikkelaar met dozijnen vragen. Heb een paar keer gezien gezien hoe nieuwbouw huizenkopers dachten: het zal wel loslopen, en vervolgens eindigden met een situatie waar ze niet blij van werden. Wil dat zo veel mogelijk voorkomen. Alle vorm van onzekerheid / onduidelijkheid over specificaties en plannen leg ik weer terug.

En tussendoor beluisteren we lekker wat speakers die op m'n pad komen. Wie weet kom ik er wel 1 tegen waar ik verliefd op wordt.

Citaat van: vik op mei 22, 2014, 07:51:22
Gefeliciteerd met je hypotheek Mark en suc6 met de rest van je plannen.

Dank je Vik! Qua timing lijk ik het getroffen te hebben. In maart getekend, en nu in april stijgen de prijzen voor het eerst weer  :pompom:

Citaat van: Audiofiel op mei 22, 2014, 12:56:04
Gefeliciteerd met je hypotheek! Super. En dat budget voor akoestiek kan natuurlijk altijd nog. Waarschijnlijk is je akoestiek sowieso beter in je nieuwe huis. ;)

Hou je er wel rekening mee dat je conclusies trekt over de luidsprekerunits, maar tegelijk naar het hele luidsprekersysteem zit te luisteren? Juist snelheid en strakheid wordt voor een belangrijk deel bepaalt door de kwaliteit van de spoelen in je filter.

Dank Arjen! Ben er erg blij mee. Vind het wel spannend allemaal, gaat toch om erg veel geld. Maar het werd tijd om de financiële terugval van een pensioensituatie voor te bereiden en te compenseren door middel van deze stap.

Hoeveel het filter doet tov van de units heb ik eigenlijk geen idee van. Ik dacht dat de unit het meest bepalend was. Maar als het filter ook veel doet kan dat wel eea verklaren. Het filter in de zelfbouw set is qua componenten duidelijk van hoger niveau dan dat in de Focus 160.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

#577
Begon een beetje stil te worden in dit topic. In de huiskamer was het niet veel anders. Tijd om daar wat aan te doen!

Dus in het kader: waarom voetbal kijken als je ook muziek luisteren kan  :angel: ;) heb ik vandaag de stoute schoenen aangetrokken en een demo setje Audio Physic Step 25 opgehaald. AP is een merk waar ik al een tijdje met een schuin oog naar kijk. Had me voor genomen om niet meer een speaker te kopen zonder deze thuis te horen. Maar door de prijs van dit setje heb ik dat dit keer maar laten gaan. Als het een testje wordt zal het weinig tot niets kosten. De vraag is, hoe pak deze test uit?

Nou, zeker niet verkeerd, maar of ik dichter bij mijn doel ben gekomen?  :)  :dozingoff:. (speaker vinden die me raakt)

De verschillen zijn me binnen 3 nummers en 10 minuten wel duidelijk. 
Bas: minder bas met de step 25, dus de specs spreken wat dat betreft de waarheid (55Hz vs 40Hz). In deze woning is dat gunstig, want de roommodes zijn duidelijk afgenomen.
Midden: Beide speakers hebben een mooi middengebied, maar de AP's klinken wat natuurlijker. Al blijft dit wel een beetje een smaakkwestie De AP's offeren middenweergave op ten behoeve van transparantie in het mid hoog en hoog.
Hoog: Dit is op de AP's enthousiast, net als bij de Dyn's. Wel anders enthousiast, weet nog niet precies hoe anders. Dit is mijn eerste speaker waarbij de tweeter geen softdome is. Dat AP goed na heeft gedacht over de techniek achter deze tweeter is wel duidelijk, want hij klinkt over de gehele breedte hetzelfde. Nu merk ik pas hoe softdomes aan de zijkanten net wat anders (minder goed) afstralen tov het midden
Soundstage: Heb de AP's in de aanbevolen opstelling geplaatst. Breed en scherp ingedraaid. Dat gaat zeer goed! Soundstage is breed, maar vooral ook diep. Dat laatste is mij net wat belangrijker dan het eerste. Met de Dyn's heb ik deze opstelling ook geprobeerd, toen met minder success. Al met al is deze speaker echt een precisiekanon, en dat smaakt naar meer.
Snelheid: Een keiharde overwinning voor de Step's! Deze speakers zijn razendsnel.
Complexe stukken: Wederom een overwinning van de Step's, die ik nog niet "vol" heb kunnen laten lopen. Het is bijzonder hoe ze alle partijen prachtig kunnen laten versmelten en tegelijkertijd ook apart kunnen laten horen aan de luisteraar.
Luistermoeheid Moeilijk om iets over te zeggen, moet langer luisteren. Denk dat de Steps wel een beetje aanleg hebben tot luistermoeheid door het hoog (bij mij dan).
Muzikaliteit / "raak" faktor Eigenlijk had dit mijn eerste punt moeten zijn heh  ;D. Technisch luisteren blijft een beetje een "zwakte" van me. De speaker boeit me enorm, dus dat is een grote pré?? flexibele enkels en air guitars zijn er iig genoeg. Even afwachten of dit ook zo blijft.

Voorlopig buikgevoel: deze speaker brengt me dichter bij mijn (stereo) doel, maar is hoogstwaarschijnlijk nog niet het einddoel. Voorlopig mag ie zeker blijven.

Ben benieuwd of de Step 25 ook na productie een upgrade kan krijgen naar de 25+... Iemand die daar iets over weet? 
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Xander32

Wow, wat een uitgebreid verslag :worship:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Marino

Leuke review en mooie versterking, dat zal wel het beste uit de Steps halen!
Heb je het gevoel dat het laag ook laag genoeg is?
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Audiofiel

Citaat van: mark235 op juli  6, 2014, 01:04:41
Ben benieuwd of de Step 25 ook na productie een upgrade kan krijgen naar de 25+... Iemand die daar iets over weet?

Geen idee of je dat achteraf kunt toevoegen, maar ik vraag mij af of die upgrade van €200 wel meer op gaat leveren dan gelijkwaardige investering in betere filteronderdelen. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

Citaat van: Xander32 op juli  6, 2014, 01:34:47
Wow, wat een uitgebreid verslag :worship:.
Dank. Nieuwe speaker verdient uiteraard wat aandacht.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

Citaat van: Marino op juli  6, 2014, 13:25:31
Leuke review en mooie versterking, dat zal wel het beste uit de Steps halen!
Heb je het gevoel dat het laag ook laag genoeg is?
Dat hoop ik ook, met deze versterking heb ik daar wel vertrouwen in.

Het laag is prima aanwezig, uiteraard minder dan bij de focus. Ook is het laag ietsje minder vet bij de ap. Voor mijn ruimte is dit uitstekend, in een ruimte die meer bas aan kan is het laag van de ap een substantiële stap terug.

Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

Citaat van: Audiofiel op juli  6, 2014, 13:36:13
Geen idee of je dat achteraf kunt toevoegen, maar ik vraag mij af of die upgrade van €200 wel meer op gaat leveren dan gelijkwaardige investering in betere filteronderdelen. ::)
Juist Ap claimed dat ze qua filter weinig concessies doen bij de "goedkopere" modellen. Ik heb de binnenkant nog niet gezien, dus weet niet of het op waarheid berust.

Punt is, ik zie mezelf geen filter aanpassingen doen, is niet mijn ding. En Heeft ook gevolgen voor de 2e hands waarde.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Audiofiel

Citaat van: mark235 op juli  6, 2014, 14:23:32
Juist Ap claimed dat ze qua filter weinig concessies doen bij de "goedkopere" modellen. Ik heb de binnenkant nog niet gezien, dus weet niet of het op waarheid berust.

Mijn ervaring is dat veel fabrikanten dat claimen, maar ondertussen vaak middelmatige componenten gebruiken.

CitaatPunt is, ik zie mezelf geen filter aanpassingen doen, is niet mijn ding.

Ik heb er veel ervaring mee en zou wel wat kunnen betekenen. ;)

CitaatEn Heeft ook gevolgen voor de 2e hands waarde.

Ik zie geen negatieve gevolgen als de speakers er beter van gaan klinken... ::) 8)

Bij verkoop is het aan de verkoper zelf of hij zin heeft om te melden dat de speakers geupgrade zijn. Eventueel is het ook zo weer terug te bouwen als je de oude componenten bewaard.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

Citaat van: Audiofiel op juli  6, 2014, 16:23:20
Mijn ervaring is dat veel fabrikanten dat claimen, maar ondertussen vaak middelmatige componenten gebruiken.

Dat zou me niks verbazen  ;)

Citaat van: Audiofiel op juli  6, 2014, 16:23:20
Ik heb er veel ervaring mee en zou wel wat kunnen betekenen. ;)

Ik stuur je zo een PM!

Citaat van: Audiofiel op juli  6, 2014, 16:23:20
Ik zie geen negatieve gevolgen als de speakers er beter van gaan klinken... ::) 8)

Bij mij geld hetzelfde, maar blijkbaar denkt het gros van de kopers op de markt er anders over. Misschien door de onzekerheid dat de aanpassingen niet door de fabrikant getest / gecertificeerd zijn??

Citaat van: Audiofiel op juli  6, 2014, 16:23:20
Bij verkoop is het aan de verkoper zelf of hij zin heeft om te melden dat de speakers geupgrade zijn.

Hmm, ik zou het niet kunnen waarderen als ik een speaker kocht in de veronderstelling dat deze stock was, om er later achter te komen dat dat niet het geval was.

Citaat van: Audiofiel op juli  6, 2014, 16:23:20
Eventueel is het ook zo weer terug te bouwen als je de oude componenten bewaard.

Kijk, dat is mooi. Ik wist niet dat dat vrij eenvoudig kon, dat verlaagt de drempel weer wat.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Kingpin

De Reference lijn gebruikt beduidend betere filter componenten dan de high-end lijn.
Ook zijn deze 'gematched' wat volgens mij niet in de high-end wordt toegepast.
Neemt niet weg dat de Step een erg mooie speaker is.

Heb je de steps nog een beetje kunnen plaatsen (1:1,2)?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

cardas49

Citaat van: Kingpin op juli  6, 2014, 19:39:27
De Reference lijn gebruikt beduidend betere filter componenten dan de high-end lijn.
Ook zijn deze 'gematched' wat volgens mij niet in de high-end wordt toegepast.
Neemt niet weg dat de Step een erg mooie speaker is.

Heb je de steps nog een beetje kunnen plaatsen (1:1,2)?

Jammer dat AP geen reference line monitor meer doet, zoals ze met je Brilon's deden... dat is eigenlijk een beetje wat ik zoek. Maar ja, ik wil uiteindelijk wel weer uit kunnen breiden naar 5.1 en volgens mij is er voor de Brilon's geen matchende center?

1:1,2 is niet mogelijk met mijn opstelling, maar ik heb de speakers wel beduidend verder uit elkaar en ingedraaid gezet dan ik voorheen heb gedaan. Dat pakte nooit echt lekker uit, gaf altijd wel een gat in het midden. Nu niet, dit klinkt beter dan weinig toe-in met de speakers dichter bij elkaar. En misschien is er nog een betere plaatsing te vinden. Ik blijf de komende tijd schuiven.

Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Kingpin

Citaat van: mark235 op juli  6, 2014, 20:19:01
Jammer dat AP geen reference line monitor meer doet, zoals ze met je Brilon's deden... dat is eigenlijk een beetje wat ik zoek. Maar ja, ik wil uiteindelijk wel weer uit kunnen breiden naar 5.1 en volgens mij is er voor de Brilon's geen matchende center?
Ja ik vond het ook raar dat ze geen monitoren meer in de Reference lijn hebben.
De Brilons hebben idd geen matchende centers met de huidige lijn, of je moet de oude center gebruiken, maar dat is echt een bakbeest.

Citaat
1:1,2 is niet mogelijk met mijn opstelling, maar ik heb de speakers wel beduidend verder uit elkaar en ingedraaid gezet dan ik voorheen heb gedaan. Dat pakte nooit echt lekker uit, gaf altijd wel een gat in het midden. Nu niet, dit klinkt beter dan weinig toe-in met de speakers dichter bij elkaar. En misschien is er nog een betere plaatsing te vinden. Ik blijf de komende tijd schuiven.
Voor stereo: Indraaien net zo ver dat je nog net de binnenkant van de kast ziet (dus eigenlijk hartlijn op je oren gericht).
De sweetspot wordt hierdoor wel erg klein, maar ach, als je alleen luisterd ...

De soundstage van de AP's zijn idd erg goed, in het begin verbaasde ik me hoever je deze nog uit elkaar kunt zetten zonder dat er een gat valt.
Heb hier zelfs nog met Joachim over gediscussieerd, erg veel kennis die man.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

cardas49

Citaat van: Kingpin op juli  6, 2014, 20:38:26
Ja ik vond het ook raar dat ze geen monitoren meer in de Reference lijn hebben.
De Brilons hebben idd geen matchende centers met de huidige lijn, of je moet de oude center gebruiken, maar dat is echt een bakbeest.

Welke center is dat? Ik kom er niet helemaal uit op de productpagina van de AP website

Citaat van: Kingpin op juli  6, 2014, 20:38:26
Voor stereo: Indraaien net zo ver dat je nog net de binnenkant van de kast ziet (dus eigenlijk hartlijn op je oren gericht).
De sweetspot wordt hierdoor wel erg klein, maar ach, als je alleen luisterd ...

Dat was mijn eerste poging met plaatsing. Maar als ik ze zover indraai valt er een klein gat in het midden. Met een paar graden minder toe-in is dat weg, en heb ik een betere center stage dan bij plaatsing dicht bij elkaar met weinig tot geen toe-in.

Citaat van: Kingpin op juli  6, 2014, 20:38:26
De soundstage van de AP's zijn idd erg goed, in het begin verbaasde ik me hoever je deze nog uit elkaar kunt zetten zonder dat er een gat valt.
Heb hier zelfs nog met Joachim over gediscussieerd, erg veel kennis die man.

Het zal veel te maken hebben met het uniforme afstraalgedrag van de units. Dat is bijna bizar egaal over de breedte. Nog niet eerder meegemaakt in een speaker.

Gerhard zit niet meer bij AP toch? Laatste wat ik zag was dat hij in de high-end met (te) hoge prijzen was gaan zitten?

Het is leuk om te lezen hoe de ene AP liefhebber zweert bij Gerhard's ontwerpen, en de ander juist voorkeur heeft voor de nieuwere modellen. Ik heb de oude modellen niet gehoord, moet er toch ook een keer van komen.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

AbZ

Citaat van: Audiofiel op juli  6, 2014, 16:23:20Bij verkoop is het aan de verkoper zelf of hij zin heeft om te melden dat de speakers geupgrade zijn.
Fijne manier van denken  :-X

Ralph71

Citaat van: mark235 op juli  6, 2014, 21:00:11
Gerhard zit niet meer bij AP toch? Laatste wat ik zag was dat hij in de high-end met (te) hoge prijzen was gaan zitten?

Joachim Gerhard is toch weg gegaan bij AP omdat hij zich niet meer in het beleid kon vinden (commercie boven kwaliteit) en is "Sonics" gestart. Technisch betere speakers voor minder geld.
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

cardas49

Citaat van: Ralph71 op juli  6, 2014, 22:20:59
Joachim Gerhard is toch weg gegaan bij AP omdat hij zich niet meer in het beleid kon vinden (commercie boven kwaliteit) en is "Sonics" gestart. Technisch betere speakers voor minder geld.

Hij zit ook achter Süsskindaudio. Maar minder geld gaat daar niet op...
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Kingpin

Citaat van: mark235 op juli  6, 2014, 21:00:11
Welke center is dat? Ik kom er niet helemaal uit op de productpagina van de AP website
Dat is de Avanti Center.



Deze weegt ongeveer 30 kilo en koste $4000,- destijds.
Ik heb later de 'kleinere' Celsius nog gehad.

Citaat
Gerhard zit niet meer bij AP toch? Laatste wat ik zag was dat hij in de high-end met (te) hoge prijzen was gaan zitten?

Het is leuk om te lezen hoe de ene AP liefhebber zweert bij Gerhard's ontwerpen, en de ander juist voorkeur heeft voor de nieuwere modellen. Ik heb de oude modellen niet gehoord, moet er toch ook een keer van komen.
Gerhard zit idd al lang niet meer bij AP, had wat persoonlijke problemen en ziektes (bind me er niet op vast, dat is wat ik heb gehoord), maar is zoals gezegd verbonden aan meerdere merken blijkbaar, beetje wazig allemaal.
Hij is wel veel te vinden op het DIY Forum.

Zowel de oude als nieuwere modellen hebben zo hun plus en minpunten, hangt natuurlijk ook allemaal af van andere bijzaken.
Wel vind ik de nieuwere modellen wat meer geïnd op "hoog" en "detail".
De laatste modellen zijn beduidend beter dan pak weg 5 a 6 jaar geleden, daar vond ik de nadruk erg op het (onnatuurlijk) laag liggen, wat mij toen heeft doen besluiten om voor de simpele Spark te gaan, omdat deze in mijn situatie veel beter tot z'n recht kwam dan de veel duurdere Tempo en Scorpio.
In de tussentijd heb ik 5 AP's gehad met idd in mijn hoofdset de Brilons (en die gaan echt niet meer weg, wat een gouden combo met de Luna I sub).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

cardas49

#594
Citaat van: Kingpin op juli  7, 2014, 00:39:36
Dat is de Avanti Center.

Deze weegt ongeveer 30 kilo en koste $4000,- destijds.
Ik heb later de 'kleinere' Celsius nog gehad.

Dank je.

Bakbeest indeed. Deze past op mijn meubel, maar niet in mijn huwelijk. Daarnaast is het ook maar de vraag hoe lang je moet wachten totdat je een matchende set Brilon's en Avanti center hebt gevonden.

Citaat van: Kingpin op juli  7, 2014, 00:39:36
Zowel de oude als nieuwere modellen hebben zo hun plus en minpunten, hangt natuurlijk ook allemaal af van andere bijzaken.
Wel vind ik de nieuwere modellen wat meer geïnd op "hoog" en "detail".
De laatste modellen zijn beduidend beter dan pak weg 5 a 6 jaar geleden, daar vond ik de nadruk erg op het (onnatuurlijk) laag liggen, wat mij toen heeft doen besluiten om voor de simpele Spark te gaan, omdat deze in mijn situatie veel beter tot z'n recht kwam dan de veel duurdere Tempo en Scorpio.
In de tussentijd heb ik 5 AP's gehad met idd in mijn hoofdset de Brilons (en die gaan echt niet meer weg, wat een gouden combo met de Luna I sub).

Doel je met laatste modellen op de 25 lijn, of de 25+?

De Tempo & Scorpio 25 vond ik ook erg heavy qua laag. Indertijd naast de Focus 260 gehoord, en die laatste had diepere en veel strakkere bas. Eigenlijk net andersom vgm de Step 25 en Focus 160 wat betreft vetheid van het laag. De laagweergave van de AP bas/mid driver klinkt mij veel aangenamer dan die van de laagunits in de grotere AP modellen. Ook al is die eerste nogal beperkt in zijn kunnen.

Mooi dat je zo tevreden bent met je Brilon's! Jammer dat ze 2e hands zo weinig voorbij komen.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

Na 2 avonden luisteren de Focus weer in ere hersteld. Man man, dan denk je "de sound" van de speaker waar je dik anderhalf jaar mee leeft door en door te kennen, en val je toch flink door de mand. De Focus klonk anders dan ik me herinnerde. Een referentiekader opbouwen over dit soort zaken is tricky, en de noodzaak voor direct vergelijk is weer eens bewezen. (de speaker als meest bepalende onderdeel van de keten ook overigens).

Het was ook een test of mijn eerdere conclusies nog stand hielden. Dat doen ze gelukkig dan weer wel. Vooral de openheid en het enthousiaste hoog van de AP's werd weer duidelijk. Die eigenschappen zijn ok tot schitterend bij goed bronmateriaal, maar met mindere opnames is het wel beetje kiesjes op elkaar ...
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

cardas49

#596
Step 25 ombouwen naar 25+ gaat hem niet worden:

More Music:
De dempingspanelen worden in een vroeg stadium van productie in de kast geplaatst, en ombouw achteraf is helaas fysiek niet meer mogelijk.

Jammer. Nu afwegen of filteraanpassing een optie is. De units verwijderen bij nieuwe speakers vind ik al een barrière op zich, heb ooit een tweeter gemold tijdens die handeling. Eerst nog maar wat langer luisteren naar stock en daar een definitief oordeel over vormen.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Audiofiel

De tweeter moet je sowieso laten zitten, het filter zal beter te zien zijn via het gat van de midwoofer. Als ik het zo zie zit die met 6 inbussen vast, dus dat is wel te doen.



Pas als het filter te zien is, is te zeggen of upgraden zinvol is. Maar als je er geen goed gevoel bij hebt, moet je ze helemaal niet open maken. Of een paar jaar wachten. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kingpin

Waarom zou je nu al willen upgraden, is een andere speaker dan niet een betere optie?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

cardas49

#599
Citaat van: Audiofiel op juli  8, 2014, 11:48:16
De tweeter moet je sowieso laten zitten, het filter zal beter te zien zijn via het gat van de midwoofer. Als ik het zo zie zit die met 6 inbussen vast, dus dat is wel te doen.



Pas als het filter te zien is, is te zeggen of upgraden zinvol is. Maar als je er geen goed gevoel bij hebt, moet je ze helemaal niet open maken. Of een paar jaar wachten. ;)

Ok, dank. Ik laat het even bezinken of ik die mid unit ga uitschroeven.   

Citaat van: Kingpin op juli  8, 2014, 11:56:13
Waarom zou je nu al willen upgraden, is een andere speaker dan niet een betere optie?

De uitspraak van AP over het filter in deze reeks wil ik eigenlijk wel aan de tand voelen, ook omdat er online weinig details over filters in de high-end 25 lijn te vinden zijn.

En het kriebelt om een keer te ervaren wat een filtermodificatie kan doen. Er zijn genoeg verhalen op het forum over performance winst dmv deze stap. 

Maar ik voel wel een barrière om te gaan pielen aan een gloednieuw product, en wacht dus nog even. 
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup