HTPC of Popcorn of andere opties ?

Gestart door Witalik, juni 11, 2012, 22:33:50

Vorige topic - Volgende topic

Witalik

Hallo iedereen !

Over 2 weken krijgen wij de sleutel van ons huis en ik heb altijd een mooi idee gevonden zoals ik in diverse fora's zie om een thuis HTCP of all-in-one apparaat te kunnen gebruiken voor films (HD) en muziek.

Ik heb in het huis extra leidingen laten plaatsen voor een netwerk kabel, want ik ben van plan om het meeste spul router, modem en dergelijjke in de meter kast te houden.

Wat ik graag zou willen is dat ik zeg maar via een GUI films enzo kan uitkiezen om af te spelen en ook me muziek library kan managen. Nu zag ik ook een Popcorn kast die dit op zich ook wel kan maar hiermee kan ik geen automatische downloads enzo laten doen ? Dit zou ik wel willen en dan gewoon uitzoeken via de tv en dan nieuwsgroepen gebruiken om hem binnen te halen.

Zitten er eigenlijk wel minpunten aan het HTPC systeem behalve codecs die je zelf moet bijhouden ? En ik geloof dat het pas met de nieuwste versie van XBMC mogelijk is om HD geluid te krijgen ? Waar ik een beetje bang voor ben is dat ik dalijk zeg maar een niet scherm vullende film heb met slecht geluid of iets. Dus wat is de beste weg om te bewandelen HTPC of all-in-one oplossing en zo ja welke dan ?

Bedankt alvast !
Sony X80L - Marantz SR-7011 - Bowers en Wilkins 603-S1 / HTM6S2AE / 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels

"Showcase"

katwax

Popcorn met xbmc = gold, echter bestaat (nog) niet.

Heb zelf popcorn gehad en ook reeds wd live. Al deze toestellen hebben vele voordelen ze doen wat er in de specs staat. Nadeel ze doen wat er in de specs staat, de betere (popcorn, dune, ...) hebben regelmatig firmware updates waardoor je niet snel problemen gaat hebben met decodeding van filmen.
Htpc met xbmc, alles is mogelijk zolang je hardware het kan (voor 3D moet bv uw schermkaart 3D kunnen weergeven), nadeel is dat je soms zelf wat moet zoeken om iets werkend te krijgen zoals je wil.
Problemen met htpc is vaak onkunde en teveel (slechte) informatie.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Witalik

Hoi bedankt voor je reply !

In principe ben ik wel handig met pc's hardware en software maar met specifiek HTPC nog niet. Ik lees al veel natuurlijk alleen is het snel zo dat als je iets van pc koopt het de dag erna alweer oud is. Ik ben alleen bang dat ik met een Popcorn of iets misschien teveel opties ga missen ? Ik vind het systeem van XBMC perfect eruit zien en ook met die skins is het leuk voor de verandering.

Is het nu vaak zo met een HTPC dat het scherm niet beeld vullend is en dat het geluid niet goed geprojecteerd wordt ? En wat gebruiken jullie om automatisch een film uit te zoeken en dat de software dan het voor de rest zelf doet ?
Sony X80L - Marantz SR-7011 - Bowers en Wilkins 603-S1 / HTM6S2AE / 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels

"Showcase"

katwax

Sinds ik openelec gebruik heb ik nog geen enkel probleem gehad met beeld.
Geluid heb ik nog nooit problemen mee gehad mits juist ingesteld, echter heb ik enkel stereo.

Ik maak geen gebruik van de auto download, maar mensen die ik ken gebruiken sickbeard. Dit kan van dowload tot zorgen dat het extracted is.

high-q

Citaat van: Witalik op juni 12, 2012, 16:22:58
Is het nu vaak zo met een HTPC dat het scherm niet beeld vullend is en dat het geluid niet goed geprojecteerd wordt ? En wat gebruiken jullie om automatisch een film uit te zoeken en dat de software dan het voor de rest zelf doet ?

Kan je met bovenstaande wat duidelijker uitleggen wat je precies bedoelt?

Ik ben vroeger begonnen met aansluiten van mijn pc aan mijn hifi apparatuur, voordat het idee HTPC bestond. Mijn huidige HTPC heb ik al vijf jaar en kan tot aan de dag van vandaag nog prima mee. Het enige wat ik in de tussentijd heb vervangen zijn een SSD in plaats van HDD's en een videokaart die HD-Audio ondersteunt. Alle content wordt via het netwerk gestreamed.

Het enige wat ik draai op mijn HTPC is XBMC, daar hoef je verder niks aan te doen wat codecs betreft. Eerder gebruikte ik PowerDVD om Blurays met HD-Audio af te spelen. Sinds kort ondersteunt XBMC dit ook, dus is dit de enige interface die ik gebruik voor het afspelen van mijn media.   

Mijn persoonlijke mening is dat mediaplayers sneller verouderden dan HTPC's en een stuk minder flexibel zijn.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Witalik

Ik bedoelde meer dat je met een HTPC natuurlijk zelf software erop draait enzo. Waardoor het misschien niet perfect aansluit in je eigen televisie scherm. Ik ben ook van plan om gewoon een storage in de meterkast te doen waar dan meerdere harde schijven in zitten en de media player te gebruiken voor internetten en afspelen en browsen. Als het een HTPC zou worden kan ik toch gewoon ook een motherboard nemen met HDMI uitgang ? Kan ik via zo'n motherboard ook hd geluid krijgen voor 5.1 ? Ik weet niet precies of dit via de HDMI meegestuurd wordt?

"Showcase"

larzie

Citaat van: Witalik op juni 12, 2012, 19:38:06
Ik bedoelde meer dat je met een HTPC natuurlijk zelf software erop draait enzo. Waardoor het misschien niet perfect aansluit in je eigen televisie scherm. Ik ben ook van plan om gewoon een storage in de meterkast te doen waar dan meerdere harde schijven in zitten en de media player te gebruiken voor internetten en afspelen en browsen. Als het een HTPC zou worden kan ik toch gewoon ook een motherboard nemen met HDMI uitgang ? Kan ik via zo'n motherboard ook hd geluid krijgen voor 5.1 ? Ik weet niet precies of dit via de HDMI meegestuurd wordt?

Ehmm je maakt een htpc. Is praktisch hetzelfde als een pc alleen in een htpc casing en wat meer gelet op geruisloze (fanloze) items erin. Bijv. passieve videokaart, ssd, (deels) passieve voeding, etc... Je zet er vervolgens een besturingssysteem op, bijv. windhoos of whatever. Je download XBMC, een gratis pakket die zorgt voor al je media en klaar. Als je film afspeelt dan veranderd het beeld naar fullscreen. Het kan zijn dat je een ouderwetsche film hebt die in 4:3 verhouding is opgenomen, maar dat zal ook op een popcorn hour niet anders weergegeven worden.

In je htpc kun je ook bijv. een ati hd5xxx kaart of hoger pleuren met hdmi aansluiting. Deze ondersteunen allemaal DTS HD-MA en Dolby True HD. Dus moederbord zou ik me niet zo druk om maken. Er zijn uiteraard ook geluidskaarten zoals de Asus Xonar HDAV die de high res audio formaten ondersteunen, maar voor de slim versie betaal je al 140 euro, terwijl je voor een goedkoop passief ATI HD5xxx videokaartje rond de 30 betaalt.

Antwoord op je vraag is JA, 5.1 geluid kan via de hdmi meegestuurd worden ;)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Witalik

Hey bedankt voor de reply,

Ik ga denk ik wel voor een HTPC dan, is er dan een nieuwe versie voor XBMC die nu alles ondersteund ? ik las dat dit eerst niet het geval was.

Maar jij raad wel aan een aparte video kaart te nemen ipv de onboard hdmi uitgang van bepaalde moeder borden ?

"Showcase"

katwax

Als je htpc wil bouwen om te gebruiken met xbmc, beslis dan eerst welke weg je op wil.
Windows + xbmc --> heeft iets meer resources nodig, maar is voor de meeste mensen vertrouwder.
xbmc live, openelec of ubuntu met xbmc --> minder resources nodig, maar ook kieskeuriger qua hardware.

Ik zou zeker ook aanraden om eerst te kijken op xbmc forum naar de aangeraden hardware.

Witalik

Ik wil sowieso windows draaien, win7 64bit waarschijnlijk. werkt gewoon goed en ik ben er bekend mee.

"Showcase"

Thunder

Mijn HTPC is een Asrock H67M-ITX/HT mobo met een Intel i3-2100, 4GB geheugen en een C300 SSD. Nu zou ik voor 8GB en een M4 Crucial SSD gaan, daar deze nauwelijks duurder zijn. Video en Geluid onboard en geen problemen mee. HD-audio draait ook prima. Enige nadeel van dit board icm met een Big Shuriken koeler is dat het PCI-E slot wordt geblokkeerd. Dat is een nadeel van een superklein bordje icm met een low profile grote koeler. Draai nu een jaar met deze setup en bevalt me uitstekend. Voor een vriend van me heb ik dezelfde setup gebouwd en draait ook prima.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

larzie

Citaat van: Witalik op juni 12, 2012, 21:36:39
Hey bedankt voor de reply,

Ik ga denk ik wel voor een HTPC dan, is er dan een nieuwe versie voor XBMC die nu alles ondersteund ? ik las dat dit eerst niet het geval was.

Maar jij raad wel aan een aparte video kaart te nemen ipv de onboard hdmi uitgang van bepaalde moeder borden ?

XBMC die alles ondersteunt is de versie van DanielaE. Deze is hier te downloaden:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=121877

Aparte videokaart of hdmi via het moederbord maakt niet veel uit denk ik. Ik weet alleen dat via ATI HD5xxx of hoger de high res audio formats (DTS-HD MA en Dolby True HD) worden ondersteund en dat ze heel goed betaalbaar zijn.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

kippekop

Je kunt ook een netbookje (liefst met SSD) met daarop bijvoorbeel xmbc, of de simpelste oplossing, media player classic met LAV Splitter en LAV audio... dan nog Daemon Tools erbij voor DVD Iso's en je bent wel klaar.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Witalik

Citaat van: Thunder op juni 14, 2012, 09:25:12
Mijn HTPC is een Asrock H67M-ITX/HT mobo met een Intel i3-2100, 4GB geheugen en een C300 SSD. Nu zou ik voor 8GB en een M4 Crucial SSD gaan, daar deze nauwelijks duurder zijn. Video en Geluid onboard en geen problemen mee. HD-audio draait ook prima. Enige nadeel van dit board icm met een Big Shuriken koeler is dat het PCI-E slot wordt geblokkeerd. Dat is een nadeel van een superklein bordje icm met een low profile grote koeler. Draai nu een jaar met deze setup en bevalt me uitstekend. Voor een vriend van me heb ik dezelfde setup gebouwd en draait ook prima.

Ok klinkt wel goed, dit lijkt mij ook wel iets minder stroom vreten dan iets met een aparte videokaart erin. Ik zie het ook niet zo zitten om het apparaat altijd aan te hebben eigenlijk, of ik vind het wel fijn als het een laag stroom verbruik heeft.

Deze heb je dan aan een NAS hangen neem ik aan ? Heb jij hem altijd aanstaan ? kan je deze setup ook aansturen met bijvoorbeeld een Iphone ?

Edit : ik heb al een paar componenten die me wel geschikt leken voor een HTPC :

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B384520%5D=1&product%5B441092%5D=1&product%5B394420%5D=1&product%5B429823%5D=1

ik ben er alleen niet over uit hoeveel de voeding moet leveren.. als ik een soort calculator doe kom ik op 300+ watt uit. Ik zou het liefst een kleine behuizing willen. Zoiets als LC-Power LC-1320mi maar hier zit een 75Watt voeding in.

Edit 2 : Misschien is een grotere behuizing wel handiger omdat ik dan gelijk een aantal HDD's erin kan doen. (2x3TB) Dan hoef ik niet persee een NAS op te zetten en kan ik hem gewoon via ethernet direct aan het internet hangen, er kan dan ook een grotere voeding in.

"Showcase"

high-q

Als je processor of chipset HD-Audio bitstreaming ondersteunt is een extra videokaart niet nodig. Zijn de issues rond bitstreaming van HD-Audio met intel processoren al opgelost? Stond me bij dat hier iets mee was. Aan de andere kant verbruiken de Radeon HD5xxx + nauwelijks wat en geven die nooit problemen.

Je kan je media op een NAS of op een server zetten, deze hoeft alleen aan te staan wanneer jij er gebruik van wilt maken. Mijn server staat zo goed als altijd aan. Ook heb ik de mogelijkheid om deze op afstand te kunnen bedienen met een andere computer of een handheld device.

Wat betreft je voeding zou je er rekening mee moeten houden dat die OF passief is OF een stille fan (120mm) heeft. Qua power zegt een calculator genoeg.

HDD's in een HTPC zou ik persoonlijk nooit doen vanwege extra warmte- en geluid productie. Niks is zo irritant als een blazende of zoemende pc in een HT-opstelling. Als ik jou was zou ik alleen voor deze optie gaan als je en geen NAS en geen server hebt. 
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Thunder

Citaat van: Witalik op juni 15, 2012, 02:53:41
Ok klinkt wel goed, dit lijkt mij ook wel iets minder stroom vreten dan iets met een aparte videokaart erin. Ik zie het ook niet zo zitten om het apparaat altijd aan te hebben eigenlijk, of ik vind het wel fijn als het een laag stroom verbruik heeft.

Deze heb je dan aan een NAS hangen neem ik aan ? Heb jij hem altijd aanstaan ? kan je deze setup ook aansturen met bijvoorbeeld een Iphone ?

Edit : ik heb al een paar componenten die me wel geschikt leken voor een HTPC :

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B384520%5D=1&product%5B441092%5D=1&product%5B394420%5D=1&product%5B429823%5D=1

ik ben er alleen niet over uit hoeveel de voeding moet leveren.. als ik een soort calculator doe kom ik op 300+ watt uit. Ik zou het liefst een kleine behuizing willen. Zoiets als LC-Power LC-1320mi maar hier zit een 75Watt voeding in.

Edit 2 : Misschien is een grotere behuizing wel handiger omdat ik dan gelijk een aantal HDD's erin kan doen. (2x3TB) Dan hoef ik niet persee een NAS op te zetten en kan ik hem gewoon via ethernet direct aan het internet hangen, er kan dan ook een grotere voeding in.

Nee ik heb er 4 USB schijven aan hangen. Die had ik al uit de tijd dat ik nog een Xtreamer gebruikte. De kast waar het allemaal inzit (de componenten dan) is een Fractal Design NAS case. Klein strak kastje als je geen optische drive wil. En er passen 6 3.5" schijven in + 2.5 SSD. Case heeft een 300W voeding, meer dan genoeg. Als koeler heb ik een Big Shuriken en dat past net. Het houdt niet over, maar alles staat minimaal en de case is niet te horen vanaf de bank.

Ik stuur de computer aan met Touchpad op de iPad of VNC. Touchpad kan je ook gebruiken op de iPhone. Zodra ik in XMBC zit, gebruik ik XBMC Constellation. Na een half uur idle, gaat de computer in standby. Als XMBC actief is, geen standby mode. Bijna altijd komt hij uit standby als ik Touchpad of AirVideo opstart, heel enkel heeft ie er geen zin aan. Ideale setup, waardoor ik ook de HTPC kan laten downloaden en zodra hij klaar is, half uurtje idle, standby mode.

Van de week had ik 2 2.5TB schijven bij Misco gekocht, maar weer eens niet leverbaar. Rest was meer dan 25euro duurder per schijf, dus wacht ik nog even met uitbreiden.

Die setup: De 2320 is overkill en kost alleen maar extra stroom. En die warmte moet je ook weer afvoeren. i3 is meer dan genoeg. Ik zou eerder voor de Crucial m4 gaan, dan die Vertex. De m4 komt overal zeer goed uit de tests en er zijn wat Vertex series die snel het loodje leggen. Eventueel pak je een 128GB, dan zou je een deel kunnen gebruiken om files uit te pakken, als je er ook mee download.

Citaat van: high-q op juni 15, 2012, 11:16:56
Als je processor of chipset HD-Audio bitstreaming ondersteunt is een extra videokaart niet nodig. Zijn de issues rond bitstreaming van HD-Audio met intel processoren al opgelost? Stond me bij dat hier iets mee was. Aan de andere kant verbruiken de Radeon HD5xxx + nauwelijks wat en geven die nooit problemen.

Geen problemen met HD-Audio. Denk dat je die 24p bug bedoeld? Die zit er nog steeds in, echter zie ik het niet. En ik draai al mijn content op 24p af.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

high-q

Citaat van: Thunder op juni 16, 2012, 07:29:52
Geen problemen met HD-Audio. Denk dat je die 24p bug bedoeld? Die zit er nog steeds in, echter zie ik het niet. En ik draai al mijn content op 24p af.

Klopt, ik bedoel inderdaad de 24p bug ;)

The CinemaLounge

Witalik

Citaat van: Thunder op juni 16, 2012, 07:29:52
Nee ik heb er 4 USB schijven aan hangen. Die had ik al uit de tijd dat ik nog een Xtreamer gebruikte. De kast waar het allemaal inzit (de componenten dan) is een Fractal Design NAS case. Klein strak kastje als je geen optische drive wil. En er passen 6 3.5" schijven in + 2.5 SSD. Case heeft een 300W voeding, meer dan genoeg. Als koeler heb ik een Big Shuriken en dat past net. Het houdt niet over, maar alles staat minimaal en de case is niet te horen vanaf de bank.

Ik stuur de computer aan met Touchpad op de iPad of VNC. Touchpad kan je ook gebruiken op de iPhone. Zodra ik in XMBC zit, gebruik ik XBMC Constellation. Na een half uur idle, gaat de computer in standby. Als XMBC actief is, geen standby mode. Bijna altijd komt hij uit standby als ik Touchpad of AirVideo opstart, heel enkel heeft ie er geen zin aan. Ideale setup, waardoor ik ook de HTPC kan laten downloaden en zodra hij klaar is, half uurtje idle, standby mode.

Van de week had ik 2 2.5TB schijven bij Misco gekocht, maar weer eens niet leverbaar. Rest was meer dan 25euro duurder per schijf, dus wacht ik nog even met uitbreiden.

Die setup: De 2320 is overkill en kost alleen maar extra stroom. En die warmte moet je ook weer afvoeren. i3 is meer dan genoeg. Ik zou eerder voor de Crucial m4 gaan, dan die Vertex. De m4 komt overal zeer goed uit de tests en er zijn wat Vertex series die snel het loodje leggen. Eventueel pak je een 128GB, dan zou je een deel kunnen gebruiken om files uit te pakken, als je er ook mee download.

Ja ik dacht doe een iets grotere processor dan kan ik daar al een heel stuk mee vooruit ! Het gebruikt wel meer stroom dan maar mijn redenatie was eigenlijk dat deze dan minder warmte produceert omdat hij niet echt volledig belast wordt.

Heb jij die hoge Case ? (Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case) Het liefst zou ik een soort max 10cm hoog en 30cm breed type willen hebben dan zo'n cube.

Maar voor het uitpakken maakt het niet zo heel veel uit lijkt me toch ? Het hoeft niet van mij binnen 5 seconden kijk klaar te zijn hoor als ik het binnen heb. Bedoel jij dat je het in een raid heb staan en dat het dan langer duurt omdat hij dit op meerdere schijven moet schrijven ?

Bedankt voor de reply in ieder geval! Helpt me weer een stuk op weg !

"Showcase"

Bierkameel

Als je XBMC wil kan je ook nog naar de D-Link Boxee Box kijken, dat is een afgeleide van XBMC, geweldig ding en speelt alles.
Je kan er natuurlijk niet zoveel aan tweaker als bij de PC versie.
Primare SP31.7 - Primare A30.5 - Wharfedale Diamond 8.4 - B&W ASW1000 sub - Sharp 60" LED TV - Logitech Squeezebox Duet - D-Link Boxee Box - Stanton ST-150 - Amino 510 HD IPTV. Lead Audio LA-100 - Beyerdynamic DT990.

Witalik

Citaat van: Bierkameel op juni 27, 2012, 17:15:28
Als je XBMC wil kan je ook nog naar de D-Link Boxee Box kijken, dat is een afgeleide van XBMC, geweldig ding en speelt alles.
Je kan er natuurlijk niet zoveel aan tweaker als bij de PC versie.

Ziet er op zich ook wel leuk uit alleen moet je dan weer extern ergens opslag gaan houden en ook apart iets gebruiken om media binnen te halen ?

"Showcase"

Thunder

Citaat van: Witalik op juni 25, 2012, 15:34:12
Ja ik dacht doe een iets grotere processor dan kan ik daar al een heel stuk mee vooruit ! Het gebruikt wel meer stroom dan maar mijn redenatie was eigenlijk dat deze dan minder warmte produceert omdat hij niet echt volledig belast wordt.

Heb jij die hoge Case ? (Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case) Het liefst zou ik een soort max 10cm hoog en 30cm breed type willen hebben dan zo'n cube.

Maar voor het uitpakken maakt het niet zo heel veel uit lijkt me toch ? Het hoeft niet van mij binnen 5 seconden kijk klaar te zijn hoor als ik het binnen heb. Bedoel jij dat je het in een raid heb staan en dat het dan langer duurt omdat hij dit op meerdere schijven moet schrijven ?

Bedankt voor de reply in ieder geval! Helpt me weer een stuk op weg !

Je wil eigenlijk zo weinig mogelijk hitte in je kast. Dit kan je op meerdere manieren oplossen. Des te meer warmte in de kast, des te meer je moet afvoeren. Dit betekent dus meer fans of snellere fans en dat gaat kabaal maken. Andere oplossing is te zorgen dat er zo weinig mogelijk hitte in de kast komt. Wat er niet is, hoeft ook niet afgevoerd te worden en zorgt dus voor een stille kast. De i3-2100 (of directe opvolger) is meer dan genoeg voor een HTPC met Win7.

Ja ik heb die hoge case. Ik wilde geen 43cm (hifi) case, daar boven mijn receiver mijn center speaker zweeft en daar boven zit mijn TV. Als de HTPC eronder of boven had moeten komen, komt de TV te hoog te hangen. Daarom staat hij naast mijn Onkyo 609 en is nagenoeg net zo hoog. Maar zoveel mensen, zoveel smaken! ;) Gelukkig maar! :D

Nee ik gebruik geen RAID in mijn HTPC. Dat is ook overkill. Wat ik bedoelde is dat je met een grotere SSD kan kiezen om je temp files van de downloader eerst daar te parkeren. Pas tijdens het uitpakken kan je het dan naar een andere schijf laten uitpakken, waardoor het repareren en controleren (als je usenet gebruikt) sneller en efficienter kan verlopen. Maar dit is inderdaad niet persé nodig.

larzie

Citaat van: Thunder op juli  2, 2012, 10:46:34
Je wil eigenlijk zo weinig mogelijk hitte in je kast. Dit kan je op meerdere manieren oplossen. Des te meer warmte in de kast, des te meer je moet afvoeren. Dit betekent dus meer fans of snellere fans en dat gaat kabaal maken. Andere oplossing is te zorgen dat er zo weinig mogelijk hitte in de kast komt. Wat er niet is, hoeft ook niet afgevoerd te worden en zorgt dus voor een stille kast. De i3-2100 (of directe opvolger) is meer dan genoeg voor een HTPC met Win7.

Uiteraard zijn er ook nog alternatieve manieren om te koelen... zoals waterkoeling. Snellere fans hoeft niet per definitie... je kan ook grotere fans nemen.
Maar je hebt gelijk dat je zo weinig mogelijk fans wil gebruiken en zoveel mogelijk passief wil koelen.

tips bij samenstellen htpc:

Een i3-2100 heeft een onboard videochip als ik me niet vergis. Dat scheelt je dus alweer de aanschaf van een passief gekoelde videokaart... alhoewel de prijs hiervan niet zwaar op de totaalprijs drukt. Daarnaast heb je dan geen problemen met de eerder genoemde 24p bug. Daarnaast kun je meteen gebruik maken van de hdmi poort op de videokaart, waardoor je niet apart een audiokaart nog hoeft aan te schaffen.

ssd schijf en vervolgens streamen vanaf een andere pc/ server/ nas of whatever :P ssd is tegenwoordig erg goed betaalbaar. Staat een mooie Samsung ssd van 128 gb voor ong. 100 euro te koop op tweakers bij diverse aanbieders.

Zou er ook lekker 8GB ingooien aangezien geheugen tegenwoordig ook erg goedkoop is.

Stille voeding is ook wenselijk.

Volgens mij heb je dan ook eigenlijk geen fans meer nodig om te koelen en mocht je er toch nog een fan in willen neem dan een grote. Kleine maken meer lawaai.

Larzie HT

Thunder

Citaat van: larzie op juli  2, 2012, 14:35:20
Uiteraard zijn er ook nog alternatieve manieren om te koelen... zoals waterkoeling. Snellere fans hoeft niet per definitie... je kan ook grotere fans nemen.
Maar je hebt gelijk dat je zo weinig mogelijk fans wil gebruiken en zoveel mogelijk passief wil koelen.

tips bij samenstellen htpc:

Een i3-2100 heeft een onboard videochip als ik me niet vergis. Dat scheelt je dus alweer de aanschaf van een passief gekoelde videokaart... alhoewel de prijs hiervan niet zwaar op de totaalprijs drukt. Daarnaast heb je dan geen problemen met de eerder genoemde 24p bug. Daarnaast kun je meteen gebruik maken van de hdmi poort op de videokaart, waardoor je niet apart een audiokaart nog hoeft aan te schaffen.

Tuurlijk zou je kunnen waterkoelen. Maar in mijn ogen is dat wel over the top voor een HTPC. Investering staat haaks op het budget voor dergelijke systemen. Daarnaast zou je dan alsnog moeten fannen of gebruik moeten maken van convectie, wat weer met zich meebrengt dat het stapelen van componenten niet echt lekker is. Dan zou je namelijk je HTPC bovenop de stapel moeten plaatsen en bij een lek heb je meteen schade in je hele stack. Daarnaast is een Big Shuriken op de laagste snelheid meer dan voldoende om te koelen en die is met 35 euro vele malen goedkoper dan een WC-set.

De i3-2100 heeft inderdaad een onboard videochip en met het juiste mobo kan je ook meteen je audio uitvoeren via HDMI, zoals ik zelf ook heb. Aan mijn HTPC zit een netwerkkabel, een HDMI kabel en wat USB voor de schijfopslag die ik al had. En natuurlijk een stroomkabel. :)

Opbouwen stelt in dit geval niets voor, want je hoeft alleen je CPU erin te prikken, geheugen erbij en de koeler op de CPU. Dan je stekkers aansluiten op je mainboard en klaar is klara.

larzie

Dat was alleen maar om aan te geven dat er nog alternatieve oplossingen zijn dan alleen maar meer en snellere fans ;)

Citaat van: Thunder op juli  3, 2012, 09:45:36
Opbouwen stelt in dit geval niets voor, want je hoeft alleen je CPU erin te prikken, geheugen erbij en de koeler op de CPU. Dan je stekkers aansluiten op je mainboard en klaar is klara.

Vergeet de voeding niet!  :clapping:

Larzie HT

Thunder

Citaat van: larzie op juli  3, 2012, 19:05:08
Dat was alleen maar om aan te geven dat er nog alternatieve oplossingen zijn dan alleen maar meer en snellere fans ;)

Vergeet de voeding niet!  :clapping:

Stekkers aansluiten op je mainboard hoort ook de voeding bij, bijdehandje!  :P  :laugh: :laugh: