Zoektocht kleine drieweg-vloerstaanders € 3000,00 - € 5000,00 (gebruikt)

Gestart door Willy de Woofer, juni 11, 2012, 08:32:45

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Willy de Woofer

Beste mensen,
Na een topic over "monitoren", "Master l.s.", "Burmester l.s." nu bovenstaand onderwerp.
Vanaf heden tot december wil ik tot een aankoop overgaan.
Burmester B20 en B25 bevallen zeer goed, maar zijn een van de weinige driewegsystemen die ik beluisterd heb.
Bewust kies ik voor gebruikte l.s. omdat ik denk daardoor meer waar voor mijn geld te krijgen.
De versterker is een Audio Research LS25 + VT100MK3 combinatie, de CD-speler een Marantz CD80 die volgend jaar vervangen zal worden door b.v. een Accuphase, Ayre, Audio Research. De bekabeling (voorlopig) van Kimber.
Naar welke l.s. moet ik beslist gaan luisteren en waarom?
p.s De luisterruimte is van een bescheiden omvang: 300 x 500cm.

Streamz

Uit je andere topics blijkt dat je voornamelijk realiteitweergave van blaasinstrumenten zoekt, toch?
Nu ben ik geen fan van blaasintrumenten (understatement...), dus ik kan je daar niet echt bij helpen. Toch een paar adviezen om eea te vergemakkelijken, en dan eigenlijk ook alleen uit de luisterervaringen die ik recent heb gehad.
Ik heb zelf nu Proac staan. Die zijn er ook binnen jouw budget. Advies: geen tijd aan besteden, Proac heeft veel kwaliteiten, maar jij gaat niet de holy grail vinden bij dit merk. Idem Sonus Faber.

Wilson Benesch? de Curve, laatst gezien voor 5k oid bij Highender, gaat je niet bekoren. De Square 2 wellicht wel, kan ik niet over oordelen.
Naim Ovators hoef je ook niet te proberen.

De enige die ik je wel kan adviseren, als ik de definitie van kleine vloerstaander iets mag oprekken, is de Vivid 1.5. Coherent geluid, houdt instrumenten zeer goed uit elkaar en tonen worden IMHO zeer realistisch weergegeven.
Er staat nu een paartje te koop zie ik, wel aan de bovenkant van je prijsrange.






Willy de Woofer

Citaat van: Streamz op juni 11, 2012, 12:00:23
Uit je andere topics blijkt dat je voornamelijk realiteitweergave van blaasinstrumenten zoekt, toch?
Nu ben ik geen fan van blaasintrumenten (understatement...), dus ik kan je daar niet echt bij helpen. Toch een paar adviezen om eea te vergemakkelijken, en dan eigenlijk ook alleen uit de luisterervaringen die ik recent heb gehad.
Ik heb zelf nu Proac staan. Die zijn er ook binnen jouw budget. Advies: geen tijd aan besteden, Proac heeft veel kwaliteiten, maar jij gaat niet de holy grail vinden bij dit merk. Idem Sonus Faber.

Wilson Benesch? de Curve, laatst gezien voor 5k oid bij Highender, gaat je niet bekoren. De Square 2 wellicht wel, kan ik niet over oordelen.
Naim Ovators hoef je ook niet te proberen.

De enige die ik je wel kan adviseren, als ik de definitie van kleine vloerstaander iets mag oprekken, is de Vivid 1.5. Coherent geluid, houdt instrumenten zeer goed uit elkaar en tonen worden IMHO zeer realistisch weergegeven.
Er staat nu een paartje te koop zie ik, wel aan de bovenkant van je prijsrange.
Je hebt het allemaal prima ingeschat. De l.s. die je noemt zijn allemaal prima. Ik kan me voorstellen dat iemand daar voor kiest.
Maar het is inderdaad niet wat ik zoek. Bedankt voor je advies richting kijken Vivid. Ik ken het merk nog niet, maar ik ga eens kijken.


Kingpin

Heb je al eens Audio Physic speakers beluisterd uit de reference series?
Misschien zou je ook eens de 'oude' series kunnen beluisteren, deze zou je binnen het budget wel 2e hands moeten kunnen vinden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Streamz

Citaat van: Willy de Woofer op juni 11, 2012, 12:15:43
Bedankt voor je advies richting kijken Vivid. Ik ken het merk nog niet, maar ik ga eens kijken.

Niet schrikken trouwens. Het design moet je van houden. Of zeer uitgebreid aan wennen...

Willy de Woofer

Citaat van: Kingpin op juni 11, 2012, 12:36:15
Heb je al eens Audio Physic speakers beluisterd uit de reference series?
Misschien zou je ook eens de 'oude' series kunnen beluisteren, deze zou je binnen het budget wel 2e hands moeten kunnen vinden.
Twee maal heb ik het merk gehoord in mijn prijsklasse. Ik weet niet of dat uit de Reference series was. Ze konden mij niet overtuigen.

Kingpin

Citaat van: Willy de Woofer op juni 11, 2012, 12:38:33
Twee maal heb ik het merk gehoord in mijn prijsklasse. Ik weet niet of dat uit de Reference series was. Ze konden mij niet overtuigen.
Vanaf de Virgo is de Reference serie, met goede versterking en zeker met buis helemaal top, maar en dat is denk ik wel een nadeel van de AP's ... Plaatsing, daar moet je je even in verdiepen hoe, maar dan heb je ook wat (en eerlijk gezegd zijn er maar weinig tot geen dealers die ik dit heb zien doen).

Misschien wel handig om erbij te vertellen dat de speakers die je zoekt in een niet al te grote kamer komen te staan (meen 5 x 3 meter als ik het goed heb toch?).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz

Wat ik niet snap is dat AP zeer duidelijke instructies in hun manuals heeft staan over speakerplaatsing. Idem op hun site. Waarom negeren veel dealers dat dan vervolgens?

garmtz

Goede tip van de Vivid. Heel erg neutraal en dynamisch. Geen compressie.

Kingpin

Citaat van: garmtz op juni 11, 2012, 16:00:20
Wat ik niet snap is dat AP zeer duidelijke instructies in hun manuals heeft staan over speakerplaatsing. Idem op hun site. Waarom negeren veel dealers dat dan vervolgens?
Zeg het maar, ik ben er weinig tot geen tegengekomen, ze zijn niet allemaal zo als bij jullie die dit wel uitzoeken!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Willy de Woofer

Citaat van: garmtz op juni 11, 2012, 16:00:45
Goede tip van de Vivid. Heel erg neutraal en dynamisch. Geen compressie.
Mij lijkt (en ik heb er ook al wat over gelezen) het laag tekort schieten gezien het formaat.

Bas Akkerman

Citaat van: Willy de Woofer op juni 11, 2012, 16:42:14
Mij lijkt (en ik heb er ook al wat over gelezen) het laag tekort schieten gezien het formaat.
Wie niet waagt... Vloerstaanders blijken ook goed te passen, dus gewoon beluisteren die Vivids!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Willy de Woofer

Citaat van: Bas Akkerman op juni 11, 2012, 16:52:29
Wie niet waagt... Vloerstaanders blijken ook goed te passen, dus gewoon beluisteren die Vivids!
Zeker waar Bas.
p.s kom jij nog langs (aan) ?

Willy de Woofer

Op internet staat een aardige lijst met: 25 Ultimate Audiophile Speakers of all time.Een paar daarvan vallen binnen het budget, o.a. Van Schweikert VR-4 (twee grote woofers), Revel F52 (zelfs 3 woofers) en Magnepan 3.7 (zouden leuke tuindeuren kunnen zijn  :). Ik weet nagenoeg zeker dat ik deze drie niet kan plaatsen.
Zes en zeven oktober ga ik naar de hifi-show in Brussel. Eens kijken wat men daar allemaal heeft. Als ik voor eind-december slaag is het prima.

Streamz

Citaat van: Willy de Woofer op juni 11, 2012, 16:42:14
Mij lijkt (en ik heb er ook al wat over gelezen) het laag tekort schieten gezien het formaat.

Dat dacht ik ook. Blijkt enorm mee te vallen. Het laag is erg goed. Niet alleen voor het formaat, het laag is gewoon heel goed.

Willy de Woofer

Citaat van: Streamz op juni 11, 2012, 18:31:29
Dat dacht ik ook. Blijkt enorm mee te vallen. Het laag is erg goed. Niet alleen voor het formaat, het laag is gewoon heel goed.
Dat is goed en interessant nieuws.

Xander32

Geen 3-weg, desondanks allicht interessant:
Tannoy DC10 T of DC8 T ¿
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Citaat van: Willy de Woofer op juni 11, 2012, 17:25:53
Zeker waar Bas.
p.s kom jij nog langs (aan) ?
Ik was het wel van plan, maar heb nog wat afspraken staan die ik niet kan verzetten. Vrees dat ze volgende week weer weg zijn, niet?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Willy de Woofer

Citaat van: Bas Akkerman op juni 11, 2012, 19:22:49
Ik was het wel van plan, maar heb nog wat afspraken staan die ik niet kan verzetten. Vrees dat ze volgende week weer weg zijn, niet?
Misschien zijn ze hier tot en met volgende week dinsdag!?

Willy de Woofer

Op Hifi.nl is men positiever over de laagweergave van de Vivid B1, dan over die van de 1.5. Maar die kost nieuw meteen € 13.500,00. Ik heb geen idee wat een gebruikte zou kosten.

Kingpin

Citaat van: Willy de Woofer op juni 11, 2012, 22:48:50
Op Hifi.nl is men positiever over de laagweergave van de Vivid B1, dan over die van de 1.5. Maar die kost nieuw meteen € 13.500,00. Ik heb geen idee wat een gebruikte zou kosten.
V 1.5 +/- 1,5 jaar oud staat te koop voor 5k.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Willy de Woofer

Citaat van: Kingpin op juni 11, 2012, 23:04:38
V 1.5 +/- 1,5 jaar oud staat te koop voor 5k.
Hij staat bij High-end Brooker. Dat is puur een internetwinkel. Je kunt er niet gaan luisteren. Qua constructie en drivers zijn het zeer bijzondere weergevers. Het klinkt allemaal goed, als je het zo leest.
Men heeft ook een Gemme Katana V2 voor € 5350,00. Deze heeft betere papieren dan de Gemme van Highender die ik in huis heb.