Economische situatie - Invloed op je AV/HiFi aankopen?

Gestart door **Marco 76**, mei 18, 2012, 09:24:22

Vorige topic - Volgende topic

**Marco 76**

Goedemorgen,

Dit is geen officieel marktonderzoek, maar ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met de nieuwe overheidsplannen en hoe dit van invloed is op je electronica aankopen.

-Heb je bijvoorbeeld een geplande aankoop niet doorgezet na de laatste ontwikkelingen/beslissingen uit de politiek?

-Ga je voor de beste deal het hele land door of misschien zelfs de grens over? Ook als de service minder is?

-Stel je je budget bij / Leg je de lat minder hoog?

-Kijk je nu ook naar 2e hands, waar je voorheen altijd nieuw kocht?

Enzovoort....

Gr, Marco

Streamz

Mijn mening fwiw..

Citaat van: **Marco 76** op mei 18, 2012, 09:24:22
Goedemorgen,

Dit is geen officieel marktonderzoek, maar ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met de nieuwe overheidsplannen en hoe dit van invloed is op je electronica aankopen.

-Heb je bijvoorbeeld een geplande aankoop niet doorgezet na de laatste ontwikkelingen/beslissingen uit de politiek?

Nee, geen reden toe. En we wonen in Europa tegenwoordig, niet in Nederland. Oftewel: als het me hier financieel niet gaat bevallen na de verkiezingen, verhuis ik naar een ander land. Benieuwd of sommige partijen dit wel beseffen.

-Ga je voor de beste deal het hele land door of misschien zelfs de grens over? Ook als de service minder is?

Tot nu toe ben ik er altijd uitgekomen met de winkel waar ik spullen beluisterd heb. Lukt dat niet, ga ik ergens anders naar toe. Heeft dus weinig met de economie te maken.

-Stel je je budget bij / Leg je de lat minder hoog?

Nee. En nee.

-Kijk je nu ook naar 2e hands, waar je voorheen altijd nieuw kocht?

Never nooit niet.

Enzovoort....

Gr, Marco

VlisChris

Ik koop wat binnen mijn budget valt. Ongeacht wat de politiek zegt roept of doet. Geen geld is geen geld, geld is geld.

T_I

Ik koop altijd al 2e hands, dus dat veranderd niet. Ik moet toegeven dat ik sinds 2004 alleen heb vervangen wat stuk ging (AVM eindtrappen opgeblazen :o ), 1 gebruikte squezebox classic, 1 squeezebox, 1 set gebruikte speakerkabels en 1 Popcorn Hour A-110 heb gekocht. Ik ben nu tevreden met de set, al sinds de aanschaf van de Final speakers. (dat maakte 'm voor mij af)

Voor de rest gaat sinds gisteren naast de vraag 'waar laten we het' ook de vragen 'hebben we het nodig' en 'is wat we hebben stuk en niet (voordeliger of betrouwbaar) te repareren' op. Bij het merken hoeveel medische kosten op je af komen als er flink behandeld moet worden en de plannen omdat volgend jaar nog grover aan te pakken gaat de hand op de knip. Ik heb jaarlijks nieuwe ortho schoenen nodig en dat gaat me volgend jaar dus de eigen bijdrage van x kosten + het volledige eigen risico. (die vallen er sinds 2011 ook onder en met schoenen van > 1k ben je er snel aan)

De gezondheid van mij, m'n vrouw en onze huisdieren is mij meer waard dan de staat spekken.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Raphie

Ik zie wel de verkoop aanbiedingen op het forum stijgen
JBL PRX Power!

LittleNinja

Ach... Door mijn scheiding pakweg twee en een half jaar geleden zijn de budgetten drastisch gekelderd. Vorig jaar had ik zicht op een budget voor het vervangen van mijn projector. Dat geld heb ik aan moeten wenden om een probleem van een ander op te lossen. Dat geld is nog niet naar mij terug gekomen en het ziet er niet naar uit dat dit snel gaat gebeuren...

De nieuwe maatregelen zorgen ervoor dat het uitzicht op een andere projector alleen maar verder afneemt..

blue-eyes

Ja, op een rare manier.

Door de maatregelen (woon werk verkeer KM vergoeding belast) wordt ik misschien gedwongen mijn wagen te verkopen en weer te gaan leasen (rationeel rekensommetje). Het geld ga ik dan deels (75%) aan nieuwe speakers besteden. Mocht het zover komen dan.

Voor de rest, meer waar jij op doelt: nee. Net als anders. Ik ben al een fervent tweedehands liefhebber, dat gaat niet anders worden (top segment voor 50% van de prijs, mensen die dergelijke apparatuur kopen zijn toch zuinig op hun spullen, laat zij de afschrijving maar maken).
Sparen voor HT? Nee, we hebben een spaarrekening, als ik iets wil hebben, en het is er, het kan gemist worden, wordt het aangeschaft.

Maar het is hier rustig met vervanging. Genieten van de set is prio 1. De speaker aanschaf zou het eerste serieuze "ding" zijn in jaren.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

WilcoL

Citaat van: Christiaan S op mei 24, 2012, 00:02:20
Ik koop wat binnen mijn budget valt. Ongeacht wat de politiek zegt roept of doet. Geen geld is geen geld, geld is geld.

X2! En ik koop dingen die me lang bekoren en heb weinig last van het upgrade-virus.

Bovendien heb ik geen high-end aspiraties, dat scheelt denk ik ook veel :);)
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Hisense 55U79NQ - Denon AVC-X4700 - Quadral Platinum M4, M2 & M1 - Tannoy Arena - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Denon DBT-3313 - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Zidoo z1000 Pro - Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500

Imperiumdx

Ik ben wel wat voorzichtiger met aankopen, maar wat het hart begeert komt er ook  :pompom: ( mits binnen budget  :nopompom: )
Heb tot nu toe alleen mega deals kunnen sluiten, waardoor ik niet echt veel aan HiFi meer hoef uit te geven de komende paar jaar.
Een lichaam en ziel, net als Batman en zijn Bat mobiel
MAIN | Harman Kardon HK990 | Harman Kardon HD990 | Mordaunt Short Performance 6 | Boston Acoustics RPS 1000 | Monster HTS-2600 |
PC | Audio-gd NFB-11 | Tangent AMP-30 | Q-acoustics 1020i | Monster HTS-1000 | MOBILE | COWON IAUDIO D2+ |

Denon Focal

Ik trek wellicht wat aankopen naar voren om de BTW verhoging te omzeilen
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Imperiumdx

Citaat van: Denon Focal op mei 29, 2012, 10:45:15

Nou ja 2% hmmmm zou je er toch met een beetje onderhandelen toch wel vanaf kunnen schaven?
Compenseert  de rente dan niet genoeg opdat je uiteindelijk quite speelt?
Stel dat je een aankoop een jaar vervroegt dan was je uitgaande van 2% rente in principe even duur uit.
Een lichaam en ziel, net als Batman en zijn Bat mobiel
MAIN | Harman Kardon HK990 | Harman Kardon HD990 | Mordaunt Short Performance 6 | Boston Acoustics RPS 1000 | Monster HTS-2600 |
PC | Audio-gd NFB-11 | Tangent AMP-30 | Q-acoustics 1020i | Monster HTS-1000 | MOBILE | COWON IAUDIO D2+ |

Bas Akkerman

Ik heb nooit een vaste baan gehad, dus altijd wel een beetje in onzekerheid geleefd. Desondanks altijd veel gespaard en ik ben het angstige wachten wel een beetje zat. Dit jaar moet het er maar eens van komen, een mooie stereoset. Wat dat betreft moet ik wel sparen, ik zal niet zoveel gaan verdienen dat ik iets in een keer kan kopen.
Ik vind ook dat we elkaar de crisis aanpraten, maar dat is een hele andere discussie.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

jowi

Citaat van: Denon Focal op mei 29, 2012, 10:45:15
de extra btw is 2,5 per elke 100 euro besteed... om dáár nu je aankoop voor te vevroegen... nou ja als het om 10.000 of meer gaat ga je het wel merken  :D Ik ben meer bezorgd over de sluwe winkeliers die net als met de invoering van de euro destijds, er meteen een flinke prijsverhoging aan vast plakken. En ondertussen maar klagen dat de btw verhoging ze omzet gaat kosten...

SpeedyAndré

Mensen deden al minder grote aankopen en dat gaat alleen maar langer duren, volgens mij heeft iemand baat bij een aanhoudende recessie ...
Ik stel me er wel op in, pas als alle maatregelen zijn doorgevoerd weet ik hoeveel het me netto gaat kosten.
De rem staat er nu dus al op hier vanwege het aankomende onheil.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

kippekop

Ik ben juist tot de conclusie gekomen dat muziek dusdanig belangrijk is dat ik daar echt geld in wil investeren omdat het zo ontzettend veel plezier kan brengen in je leven. Dat is toch belangrijker dan wat centen op de bank, en met de huidige rente, belasting en inflatie is dat toch niks waard. Geld en auto's kun je je graf niet mee innemen heb ik altijd geleerd.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

SpeedyAndré

Als ik mijn sig lees dan kom ik weinig te kort, alleen laat ik het voorlopig zo (op de receiver na, ik wil 3D zonder omwegen erbij).
Het is best handig om al een tijd lang 'klaar' te zijn, dan is er meer tijd om te genieten.
Cd's en bd's blijf ik wel kopen, software is de kern van de zaak hier momenteel.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

jowi

Citaat van: kippekop op mei 29, 2012, 21:43:20
Geld en auto's kun je je graf niet mee innemen heb ik altijd geleerd.
... en muziek wel... right :D

kippekop

Citaat van: jowi op mei 29, 2012, 21:57:37
... en muziek wel... right :D

You know exactly what I mean... Uit onderzoek zou ook gebleken zijn dat mensen veel gelukkig van ervaringen (zoals reizen etc.) zijn/worden, dan van (nieuwe) bezittingen.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Rob Eric Blank

Ik merk wel dat ik minder snel upgrade. Met het tempo van de afgelopen jaren zou ik al nieuwe speakers (front en/of rears) hebben gekocht. Ook zou ik dan een andere receiver kopen, nu werk ik met een emotiva en een Marantz SR14.

Eigenlijk ben ik ook wel best tevreden. Ik kan genieten van muziek (stream of cd) en een filmpje.

Wel koop ik minder schijfjes. Voorheen kocht ik veel op Blu Ray en was ook mijn gehele DVD-collectie aan het vervangen. Nu vind ik DVD soms ook wel voldoende en download ik meer. Ik weet dat het laatste natuurlijk niet zo netjes is, maar de tijdens van meer dan 5 films per maand aanschaffen zijn voor mij wel een beetje voorbij. Komt mede door de situatie, ik spendeer toch wel minder geld.