Impressie ClassDAudio SDS-440CS icm de Audiolab M-DAC

Gestart door Hans47, mei 17, 2012, 23:18:31

Vorige topic - Volgende topic

Hans47

Als experiment een Klasse D eind versterker in de US besteld om met de nieuwe Kef's LS50 (ook in bestelling) te gaan combineren.
Ik heb besloten om het experiment nog wat meer uit te breiden en niet voor Kef LS50 te gaan, maar heb een paar Wharfedale Jade 1 gekocht (staan al bij mij nog in de doos).
De Wharfedales zijn niet echt bekend in de midden prijsklasse en de Jades zijn de nieuwe poging van Wharfedale om in die categorie ook te slagen.
Omdat ik wel van proberen houd heb ik dus een paar gekocht om met de US ClassDAudio versterker te combineren, de verwachting is dat de versterker midden volgende week bij mij thuis land.

Na veel omzwervingen op zoek naar een Klasse D versterker kwam ik op het US merk terecht, altijd leuk om een wat onbekender merk te proberen.

Ik houd jullie op de hoogte, bijgesloten al wat foto's, morgen zal ik wat details van de Amp toevoegen.

Zoals beloofd wat(t) details:

Stereo watts                  
   8 ohm   150   
   4 ohm   300   
   2 ohm   600   
Mono watts               
   8 ohms   600*   
   4 ohms   600*   
* Bridge Mode

En een foto van binnenwerk toegevoegd

Keep you posted!

Hans47

Raphie

JBL PRX Power!

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Hans47

Op de kosten kom ik terug als de versterker bij mij thuis staat, onze Douane invoerrechten en admin kosten van de pakket vervoerders zijn nl wat vaag, ik heb al wat ervaringen vanuit niet EU landen die ook net even anders waren dan de lijsten die te vinden zijn op de sites.
Ik wacht even de praktijk af mbt de kosten, maar de US winkel die ze verkoopt geeft ook een leuke korting na wat heen en weer mailen.
Ik schat in dat er zo'n 100 tot 120 EU ongeveer op komt we shall see...

Ik kom terug op de kwaliteit en kosten als ie ergens eind volgende week bij mij thuis staat......

In ieder geval een leuk avontuur zeg ik dan een niet echt bekend merk met een aparte techniek (ik heb nog geen klasse D gehad).
We shall see and keep you posted.

De Kefs gaan langer duren worden vanaf 2e week Juli geleverd.

Hans47

De versterker is vandaag bij mij geland, het duurde even maar....een leuke bijkomstigheid ons NL trots Douane schatte de versterker met een waarde van 230 euro in :-)

Speelt sinds 15:00 in mijn set (dus in combi met een Marantz AV7005, Logitech SB inclusief de Squeezeupgrade voeding met een Marantz NA7004 als DAC en de Jade 1 op de bijpassende stands) als vervanger van de Audiolab 8000P die ik tussendoor voor het wachten overbruggen had gekocht, eerste indruk is: een klasse of wat beter dan de Audiolab zelfs zonder ingespeeld te zijn.
Kortom veelbelovend, kom er nog op terug inclusief wat fotos....

Enjoy the weekend!

Hans47

Tussendoor update, samenstelling van min set is gewijzigd :-) heeft te maken met de Marantz streamer.....
Ik maak binnenkort wat foto voor een indruk.

Terugkomend op de ClassDAudio: die is nu verder ingespeeld te zijn nog mooier geworden, echt een klein wonder aan het worden.
Binnenkort een uitgebreidere impressie.

2e heb ik al in de bestelling staan, ik vind em zo mooi dat ik de Wharfedales wil Biampen, of Monoblokken, de versterker kan nl bridged worden.
Eens proberen wat dat gaat doen, en het Biampen kan ik afwisselen met de 2e versterker te gebruiken voor de Surrounds L en R van de Wharfedale Jade serie (SR).
Kortom leuke opties erbij als de 2e er is...

Groet weer!!!!

EJ

Hans47

Door een kleine vergissing van de NL Douane heb ik de Amp voor 600 euro bij mij staan, Douane heeft de NL marktprijs op 200 euro ingeschat :-)
Anders was het in plaats van 50 euro invoerrecht (heb ik nu betaald) rond de 140 geweest.
Het makkelijkst is als je de dollar prijs van de Amp (680) 1 op 1 omzet naar euros, dan heb een een erg goede indicatie wat je betaald inclusief invoer.

Maar ook al had ik wel de volle mep aan invoer moeten betalen dan nog is deze versterker iedere euro waard, heb gedurende mijn audio carrière (om het zo maar te noemen) heel wat de revue laten passeren met meer of minder succes, en dit is een van die "aha" producten waarbij je vergeet dat het een ding met elektronica onderdelen is maar meer denkt aan de muziek die voortgebracht wordt.

Klankbeeld is een mix van mooi schoon hoog en midden met "buizenkarakter" en de strakheid en diepte in het laag plus controle van een transistorversterker, erg mooi (let wel vind ik) dus.......
Het maakt dat je heel lang muziek wilt luisteren, dus een soort verslavende werking, ik kan mij slechtere verslavingen  voorstellen :-)

Kortom een verrassend resultaat met deze techniek (nu maakt mij de techniek waarmee het resultaat behaald wordt ook niet uit, gaat om het resultaat en dat is hier in mijn oren erg goed).

Jumping Jack

Waarom ben je eigenlijk afgestapt van je oorspronkelijke idee om de Kef LS50 te testen?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Hans47

Al meerdere keren Kef speakers gehad en wilde eens een hele andere richting op (net zoals met de versterker) een die voor mijzelf niet voor de hand liggen zou zijn, en Wharfedale speakers waren zo ongeveer de laatste waar ik aan zou denken, dus juist wel gedaan.

Niet omdat de LS50 niet goed zou zijn, sterker nog gezien mijn positieve ervaringen met Kef denk ik erg goed.

Dus geen rationele keuze, ik ben dan ook geen rationeel mens :-)

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Hans47

Thesqualer

Ben benieuwd naar je bevindingen van de wharfedal jade serie.
Ze zijn in ueder gevoel erg mooi
Huiskamer:
Mcintosh MA5200 | Marantz SR7015 | Quadral Platinum M5, M1Base | B&W ASW750 | Qed Silver Anniversary XT | Akai AP-001C | LG OLED77G45LW | Apple TV 4k | Audioquest Pearl 48 HDMI

Raphie

JBL PRX Power!

Hans47

Morgen een impressie mbt de ervaring die ik tot nu heb met de combinatie.

Hans47

Zoals beloofd een impressie van de combinatie en dan vooral betrekking hebbende op de Wharfedale Jade 1's en de ClassD Audio versterker.
Het is geen recensie want ik ben geen professionele audio recensent en daarbij wil ik duidelijk maken dat het is zoals ik het ervaar, en geluidservaring is iets persoonlijks, wat ik mooi kan vinden kan een ander wel...
En dat is prima, dat is dan ook de reden dat ik recensies wel leuk vind om te lezen (en er natuurlijk wel wat hoofdzaken uit probeer te halen zoals bouwkwaliteit ed) maar de uiteindelijke conclusie vind ik niet zo spannend, ik wil het zelf horen en beleven.

Daarom ook een niet zo voor de hand liggende keuze van de Wharfedale Speakers en de ClassD Audio versterker.

Kort iets over mijzelf:

vanaf mijn 13 bezig met audio, elektronica studie gedaan (afgerond) daarna in mijn werk nooit meer iets met die opleiding gedaan :-)
Speakers en versterkers gebouwd maar vooral speakers vanwege mijn fascinatie van de omzetting van het elektrische signaal naar luchtrillingen.
Jaar of wat in Jazz/Blues band gespeeld en 10 plus jaar klassiek gitaar (inclusief de lessen die daarbij horen).
Wat zeg dat over de kwaliteit van mijn gehoor?
Niets, maar geeft wel een indruk over wat mijn voorkeuren en invloeden zijn.

Samenstelling huidige set:

Bron is een Logitech SB Touch (met een Squeezeupgrade voeding) met een Netgear NAS via wat Supra Cat 7e netwerkkabels aangesloten op een Netgear Router.
De Logitech SB is aangesloten wmv een Apogee coax aan een sinds kort Arcam rDAC (ook met een Squeezeupgrade voeding), de rDAC is aangesloten dmv AudioQuest Columbia interlinks op de Marantz AV7005 Pre/Pro.
Ik gebruik de Marantz momenteel dan ook als Pre en wat minder als Pro voor HT, maar dat gaat weer komen.
Marantz AudioQuest Diamondback XLR naar ClassDaudio SDS-440CS.
Speakerkabels momenteel de Canare 4S11.
Stekkerblok van Einstein (Duits spul).
De Wharfedales staan op de bijpassende stands, omdat de vorm nogal afwijkt van de Wharfedales zijn eigenlijk alleen de originele stands een mooie combi met deze speakers, ik zal binnenkort wat fotos toevoegen.
Subwoofer BK XXLS400 FF.

Waarschuwing ik ga vage termen gebruiken om het te omschrijven want ik ben een nogal simpel mens en zou niet anders weten hoe het te verwoorden, daarbij is audiobeleving voor mij persoonlijk ook een vage ervaring :-)
En ik vergelijk met de ervaringen die ik heb opgedaan met voorgaande speakers en versterkers en een beetje met hoe ik muziek beleef als ik op een gitaar tokkel :-)

Ik ben altijd een groot fan geweest (en nog steeds) van Kef en Tannoy speaker vanwege het coaxiale speaker systeem (hoog en laag in een unit gebouwd) reden is dat het in mijn gehoor de muziek als beeld mooi neerzet en mooi stabiel, dan bedoel ik drumstel (basdrum in het midden) en daaromheen de rest (das mijn stiel een beetje).
Diepte is een mooie illusie die goede speakers in een goede combinatie mooi kunnen geven (ogen dicht en geluidsbeeld naar achteren is dieper dan de kamer :-)).
Ik heb dan ook diverse Kefs en Tannoys gehad, ook een hele korte tijd Final Elecs....
De speakers die ik voor de Wharfedales heb gehad waren de Adam Audio Artist 6'n.

Terug naar de Wharfedale: het technische ontwerp viel mij op een midden/hoog unit heel kort op elkaar met aluminium als materiaal.
En voor het laag een soort carbon/glasvezel mix in mijn model in een aperiodisch gedempt systeem (google maar eens).
De kastvorm is ook afwijkend en erg mooi (vind ik persoonlijk).
En voor een vriendelijke prijs, dus dacht ik bestellen en proberen daar kan ik niet echt een buil aan vallen.
Omdat de ClassD uit de US moest komen en wat lang duurde (volgende keer neem ik Hi Pro post) heb ik een 2e hands Audiolab 8000P gekocht en als inspeel versterker voor de speakers gebruikt.
Omdat de stands die Wharfedale maakt voor de speakers bijna net zo duur zijn als de speakers en ik nog niet zeker wist of ze wel zouden bevallen tussendoor Norstones aangeschaft.

De Wharfedales hebben wel een redelijk laag rendement: 85 dB SPL bij 1 watt, dus beetje vermogen kan geen kwaad :-)

Mijn eerste indrukken nadat ik de Adam Audio Artist 6 had losgekoppeld en de Audiolab en Wharfedales had aangesloten waren al goed maar wel wat gemeen hoog nog..

Ten opzichte van de Adams was (daar komen de vage termen) het beeld naar achteren en voren veel groter, ook de verhoudingen tussen laag, midden en hoog waren meer in balans (de Adams hebben een beetje een nadruk op laag en hoog, waarvan het hoog wel ergggg mooi is door de techniek van de tweeter).
Het laag was ook een stuk strakker en dat voor een speaker zo uit de doos :-)
Het midden viel ook meteen op, prachtig los van de speakers en in staat om complexe muziek goed weer te geven zodat het goed te volgen blijft en ook de subtiele zaken niet verloren gaan in de muziek als het wat complexer wordt.
Wel vond ik het hoog wat scherp (vergeet bijna te melden dat de speaker kabels toen nog PinkFaun waren).

Maar op meerdere gebieden vond ik ze al mooier (in mijn beleving) dan de Adams.

Na 1 week spelen met de speakers verdween de scherpte in het hoog en werd de weergave steeds makkelijker, ook op een wat lager volume bleef de muziek nu mooi en in verhouding (laag/midden/hoog).

Het werd mij wel duidelijk dat ik de Wharfedales ging houden dus de bijpassende stands gekocht.
Esthetisch verantwoord zeg ik dan, sluiten perfect aan op de afwijken vorm van de Wharfedales en erg mooi en zwaar gebouwd.
Het was dan ook nog wat beter dan met de Norstones, laag nog strakker en beter te volgen en het geluidsbeeld kwam nog losser van de speakers, kortom een goede koop (alhoewel ik het uiterlijk het belangrijkste vond :-))

De combinatie met de Audiolab was niet verkeerd, het is een versterker met een stabiele 100 watt en mooi uitgevoerde voeding, dus geen probleem om de maar 85 dB van de Wharfedales toch wel boven de 90 te krijgen (ik luister muziek nooit keihard, maar wel zo dat ik het lekker vind klinken en dat zal iets boven de 90 dB zijn soms).

Kortom eigenlijk dacht ik toen ik met de Audiolab eindversterker aan de Wharfedales speelde en het resultaat al erg mooi was, heb ik wel het juiste gedaan door een onbekende uit de US komende versterker te bestellen?

Die gedachte raakte ik snel kwijt toen de versterker bij mij thuis landde, de verpakking sober en geen handleiding oid, maar voor een apparaat met 2 knoppen (aan/uit en bridge) is dat ook niet echt nodig, de uitleg hoe aan te sluiten bij bridgen staat op de achterkant bij de bridge switch.

De bouw viel mij meteen op, een mooie robuuste (wel rare maatgeving 30 cm breed, 30 cm diep en 8 hoog) metalen kast met dikke frontplaat, met inbus bijelkaargehouden.
Natuurlijk even snel in het inwendige gekeken, mooi verzorgd alles gesoldeerd en wat nog meer opvalt meer voeding dan versterker, de versterker print is zon 10 bij 10 cm en heeft weinig componenten.

Aansluitingen zijn ook van erg goede kwaliteit, kortom met de gebruikte materialen en de bouwkwaliteit zit het meer dan goed.

De Audiolab gewisseld met de ClassD Audio versterker en aanzetten maar, eerste klanken deden mij al schrikken...
Wel nog een wat nadrukkelijk hoog zo uit de doos maar voor de rest een gevoel van eh ik dacht dat de Audiolab aardig speelde maar dit is in 1 keer koud uit de doos vele malen beter (als geheugensteuntje, de versterker heeft mij alles bij elkaar dus €600 gekost).

En met beter bedoel ik dat het geluidsbeeld al totaal van de speakers los kwam en behalve het wat nadrukkelijke hoog het midden en laag mooi in balans waren al, vooral het midden valt op!
Laag is vergeleken met de Audiolab erg strak ook complexe muziek met veel variaties in het laag zijn erg makkelijk te volgen, dempingsfactor klasse D?

2 uur verder en aardig opgewarmd (voor een Klasse D versterker dan :-) was ook het hoog in balans en absoluut niet nadrukkelijk aanwezig meer, wat daardoor meteen opviel: het hoog is heel zuiver en komt totaal los van de speakers.

Iedere dag daarna werd alles nog wat mooier en het klankbeeld nog wat rustiger, het inspelen ging redelijk snel, na 1 week (iedere dag uur of 8 a 10 aan met muziek) was het ding wel gesetteld :-)

Hoe kan ik dit het best omschrijven bedacht ik mij toen omdat het geluidsbeeld van deze versterker toch wel afwijkt van de gemiddelde klasse A of A/B eindversterker in de zin van een bepaalde klank in hoog en midden en het geluidsbeeld an sich.

Laat ik omschrijven wat ik denk (ik heb ook buizenversterkers gehad, iets met Audio in de naam :-)) eigenlijk heeft het hoog en midden een (vergeef mij deze term) "buizenversterker karakter" mooi schoon zonder enige scherpte maar wel met alle details en volledig los van de speakers projecterende.
Maar met 1 groot verschil: het laag is heel goed onder controle en doet denken aan een versterker zonder vermogensgrens, alsof de speaker in een "stalen grip" zit van de versterker, ik vind het erg mooi!
Het grappige is dat ook het geprojecteerde geluidsbeeld (de illusie die ik met ogen dicht luisteren krijg, wat ik altijd doe trouwens :-)) aan een "buizenversterker karakter"doet denken, breed en wat meer in de diepte dan voor de speakers, dit zeggende behalve bij stemmen die komen bij goed opgenomen muziek juist totaal los in de ruimte naar voren in het beeld.
Wat ik mooi vind, bij erg goede opnames voel je ook de resonantie in de stemmen bij zingen kortom het gevoel alsof ze voor je staan te zingen :-)

Eindconclusie (bijna dan want....):

De Wharfedales Jade series vind ik erg mooi en die blijven dus wel even, ze hebben op dit moment wat ik in een goede speaker zoek: Laag, midden en hoog mooi in verhouding, weinig kleuring van de behuizing, heel mooi breed en diep geluidsbeeld en wat ik persoonlijk erg mooi vind aan deze speaker tov de voorgaande: een heel natuurlijk klinkend midden vooral met echt goede opnames is dit een opvallende aan deze speakers.
En in staat voor een compacte speaker een geluidsbeeld in hoogte, breedte en diepte neer te zetten die totaal doen vergeten dat het compacte speakers zijn, ze verdwijnen in de muziek als het ware.

De ClassD Audio versterker kan ik kort over zijn: top!!!!
Maakt iets extras van alle goede eigenschappen van de Wharfedales en haalt de wat mindere nog wat extra weg :-)
Ik kan het eigenlijk omschrijven door te zeggen dat het voelt alsof de versterker de speaker compleet onder controle heeft in een stalen grip en daar ook in houdt bij wat hogere volumes en complexere muziek.

Wat maakt deze combinatie bij mij los: dat ik eigenlijk niet wil stoppen met naar muziek luisteren en iedere keer denk, hoe zou dat nummer klinken en dat nummer en dat nummer, he het is al 2 uur verder oeps ik heb nog een afspraak staan...... :-)

Kortom top!

Vervolg hiervan is dat ik een 2e ClassD Audio (precies zelfde uitvoering en model) besteld heb die eind deze week bij mij komt landen (dit keer express post genomen om de 4 weken van vorige keer in te korten :-).

Reden waarom is dat ik met de extra versterker de volgende opties kan proberen:

- Als versterker voor de L en R achter surrounds (Wharfedale Jade SR)
- Als 2 keer bridged monoblokken voor L en R voor
- Als Bi Amp voor L en R voor (per versterker 1 speaker Bi Ampen, dus L op laag en R op hoog per speaker)

Zodra ik deze opties geprobeerd heb zal ik proberen daar verslag van te doen aanvullend op dit geheel.

Vergeef mij alle vage termen, ik weet niet beter als simpel mens heb ik alleen maar vage termen ter beschikking om mijn geluidsbeleving over te laten komen.

Groet Hans

Hans47

koosnaampje-audiofiel

Leuke review.

Ik vind die wharfedales prachtig om te zien.
Klipsch, Denon.

Hans47

dank ik maak binnenkort nog wat foto's van mijn huidige set die ik dan toevoeg aan deze post

Hans47

Omdat ik met de versterkers toch al op de US toer ben (de 2e komt deze week aan bij mij thuis) dacht ik laat ik ook eens naar US DAC's kijken (momenteel heb ik een Arcam rDAC met Squeeze upgrade voeding ook erg mooi) en liep tegen dit ding aan:http://www.wadia.com/products/decoding/121/
Na wat commentaren gelezen te hebben de stoute schoenen aangetrokken, als de timing goed gaat komt de DAC ook deze week bij mij aan :-)

Dus binnenkort een aanvulling van hoe een 2e versterker erbij (mono blok en bi amp mogelijkheid) en de DAC bij mij klinkt....

Ik zeg: ik werk bij een US bedrijf (al 23 jaar) dus dan ook maar US spullen thuis :-)

Keep you posted!

Hans47

De 2 versterker (zelfde uitvoering) is gisteren bij mij geland en toeval wil dat de Wadia 121 ook gisteren geland is :-)

Ik kan nog niet de combi van de twee amps als monoblok en/of biampen proberen want (het blijven handgemaakte versterkers van een heel klein bedrijf uit de US) de gainsetting van de 2e is wat hoger :-)
Na een mail richting ontwikkelaar (hij reageert altijd erg snel) blijkt dat dit heel makkelijk aan te passen is, het is een weerstand tussen 2 pinnen gemonteerd.
Gevonden en inderdaad in de nieuwe zit een 2k2 en in de voorgaande een 3k3, das een aardig verschil :-)
Vandaag weerstanden oppikken bij Muco en paar minuten soldeerwerk er tegen aan (wel weer leuk ook trouwens) dan zijn ze hetzelfde, ik kies er voor om de oude ook naar 2k2 (volgende de ontwikkelaar is dat 27 db gain) te brengen, doet het prettiger met mijn laag rendement Wharfedale Jade).

De nieuwe amp is sinds gisteren aan het inspelen, het beetje scherpe als ie nieuw is, is er vandaag al weer af.

En natuurlijk ook de Wadia 121 aangesloten (die vervangt dan de Arcam rDAC), tuurlijk is ie op een aantal gebieden beter/mooiere dan de Arcam rDAC maar ik ben nog niet overtuigd aangezien de rDAC 400 euro doet en de Wadia 1400 euro.

Maar goed net binnen dus to be continued en binnenkort maak ik wat foto's zoals beloofd...

Groet

Hans47

Sinds vorige week de order van de Wadia omgezet naar een Audiolab M-DAC en deze sinds vrijdag bij mij spelende, binnenkort een korte impressie over deze DAC, 1e opmerking nu: erg mooi doet de Wadia snel vergeten en sterker nog gaat deze voorbij :-)

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten