Nog maar wat NAS vraagjes...

Gestart door jowi, mei 6, 2012, 15:47:59

Vorige topic - Volgende topic

jowi

Ik ben van plan om een NAS aan te schaffen. Het zal hoogstwaarschijnlijk een Synology 1812 worden, een moderne, snelle 8-bay NAS met uitbreidingsmogelijkheden tot 18 bays (door bij schakelen van maximaal 2 5-bay externe behuizingen). Ik zal het ding in 1x volzetten met 8 stuks 3TB schijven, op dit moment zou de keuze vallen op de Seagate ST3000DM001. Dat is bewust géén 'green' schijf maar óók geen 24/7 enterprise schijf, maar een 'gewone' desktop schijf.

Mijn doel is dan ook niet om 24/7 100% uptime te hebben voor een groot bedrijf, maar het is puur een flinke voorraadkast voor films en series. Die staan nu verdeeld over een 8 tal 2TB schijven in 1 desktop pc, en wat losse 2 en 3TB disks in een laatje. Nadeel daarvan is dat als er een schijf kapot gaat, ik alles op die schijf kwijt ben met een beetje pech. In een NAS heb je dan nog het voordeel dat als er een schijf gaat stuiteren, je die ene kunt vervangen, en er niets verloren gaat. In theorie ;)

Ik kies dus bewust niet voor green schijven (te risicovol ivm load cycles etc) en ook niet voor enterprise (duur!!!!) maar voor redelijk normale desktop schijven. Ik ga de NAS dus ook niet 24/7 100% belasten, denk eerder aan elke avond een paar episodes of een filmpje.

De vraag is, wat kun je nog meer doen om de levensduur van je NAS/schijven te verhogen of de kans op ellende te minimaliseren? Zou je bijv. de NAS tóch 24/7 aan laten staan, omdat bijv. het van- en naar standby gaan, 'duur' en risicovol is? Of zou je juist de NAS gewoon zo veel mogelijk uit laten staan en alleen aanzetten (of WOL) als je daadwerkelijk de spullen nodig hebt?

Andere tips?

skank1

Jowi, als jij het zo groot ziet, heb je dan nooit geen server overwogen?
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Wat versta jij onder 'server'...? Overigens, zo groot is het niet hoor wat ik doe. Er zitten hier mensen op het forum die echt veel meer hebben :D

eduard

Jowi
Heb je ook Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB als alternatief van de seagate bekeken. De Hitatchi zijn een stukje stiller en worden volgens mij ook minder heet. Als ik inet mag geloven staat seagate tegenwoordig niet zo hoog meer aangeschreven.

En wat natuurlijk heel belangrijk is staan de schijven op de hcl van de nas. In welk termijn wil je je nas gaan aanschaffen=

Ik ben zelf nog even aan het wachten totdat de 4tb schijven onder de 225euro zitten.

skank1

Citaat van: jowi op mei  6, 2012, 16:06:29
Wat versta jij onder 'server'...? Overigens, zo groot is het niet hoor wat ik doe. Er zitten hier mensen op het forum die echt veel meer hebben :D

Server= mobo, cpu, ram en een hoop harde schijven ;)
Unraid als OS, die gaat op een stick
Met een unraid server kun je tot op heden tot 22 hdds gaan en binnenkort wordt dit opgetrokken tot 24
De server kan even zuinig zijn als ee nas, maar biedt veel meer mogelijkheden en opties en is bovendien een pak goedkoper !
Nogmaals je kan alles wat je nas kan en zelfs meer !!!!!!!!!!!!

De tip van eduard ivm de hitachi hdd's is goud waard ;) Die 3tb schijven worden ook heel veel in unraid machines gestoken!
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

StefaanD

Verwonderd me wel dat je 'green' schijven helemaal uitsluit. Heb je wat links waar het gebruik van deze schijven wordt afgeraden ?

Draai hier zelf tot volle te tevredenheid al bijna 2 jaar met Samsung EcoGreen schijven in mijn bakbeest ook een Synokogy trouwens. Deze staat ook geen 24/7 op. In de weekends wel en tijdens de week van 's avonds 7 uur tot 3 uur 's nachts.

Maar 1812 heel lekker beest hoor  :inlove:

jowi

Citaat van: eduard op mei  6, 2012, 16:10:28
Heb je ook Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB als alternatief van de seagate bekeken. De Hitatchi zijn een stukje stiller en worden volgens mij ook minder heet. Als ik inet mag geloven staat seagate tegenwoordig niet zo hoog meer aangeschreven.
Er staan alleen 3TB Enterprise schijven van Hitachi op de compatibility list, dus de dure versies. Daar baal ik ook wel een beetje van, want ik ken ook de Seagate verhalen... al staan de genoemde Seagate's wel gewoon op de lijst.

jowi

Citaat van: skank1 op mei  6, 2012, 16:15:50
Server= mobo, cpu, ram en een hoop harde schijven ;)
Unraid als OS, die gaat op een stick
Met een unraid server kun je tot op heden tot 22 hdds gaan en binnenkort wordt dit opgetrokken tot 24
De server kan even zuinig zijn als ee nas, maar biedt veel meer mogelijkheden en opties en is bovendien een pak goedkoper !
Ik wil geen zelfbouw, hoe goed/goedkoop dat ook mag zijn.

jowi

Citaat van: StefaanD op mei  6, 2012, 16:20:59
Verwonderd me wel dat je 'green' schijven helemaal uitsluit. Heb je wat links waar het gebruik van deze schijven wordt afgeraden ?
Puur afgaande op berichten, geen eigen ervaringen. De green schijven zouden volgens internet (!) heel vaak downspinnen en de koppen parkeren (?) om energie te besparen (de load cycle) soms al na luttele seconden. Dat proces zou met de gemiddelde green schijf zo'n 300.000 keer kunnen, wat in een NAS neerkomt dat je soms al na een aantal maanden (!!!) aan de maximale waardes zit, en de NAS de schijf als 'kapot' gaat zien... ik wil toch echt wel een aantal jaar met de schijven doen.

jowi

Citaat van: StefaanD op mei  6, 2012, 16:20:59
Deze staat ook geen 24/7 op. In de weekends wel en tijdens de week van 's avonds 7 uur tot 3 uur 's nachts.
Kun je die tijden ook automatisch schedulen? Of moet je met de hand of via WOL de boel aan zetten?

eduard

Jowi,
Nog een vraagje heb je bij je afweging voor het merk nas ook naar Qnap en Thecus gekeken. Ik gebruik zelf alweer een kleine 3 jaar de Qnap 639 en ben er zeer tevreden mee. Misschien kan 1 van de andere merken wel overweg met de Hitachi schijf.

Bart_M

Ik gebruik nu al een tijdje een Thecus met 2Tb groene Samsung schijven. Geen problemen tot dusver.

jowi

Citaat van: eduard op mei  6, 2012, 16:41:19
Nog een vraagje heb je bij je afweging voor het merk nas ook naar Qnap en Thecus gekeken. Ik gebruik zelf alweer een kleine 3 jaar de Qnap 639 en ben er zeer tevreden mee. Misschien kan 1 van de andere merken wel overweg met de Hitachi schijf.
Ik heb wel naar Qnap gekeken, maar wat ik zo zie van de user interface van Synology heeft dat toch mijn voorkeur, plus de website van qnap is regelmatig zo'n puinhoop met links die niet werken, en andere errors dat het niet echt vertrouwen geeft in de producten... maar beide merken zullen verder niet veel voor elkaar onder doen. Wat ik wel fraai vind aan de Synology is de mogelijkheid om met extensie units te werken, die je gewoon kan bijschakelen. Thecus heeft zo te zien geen soho units met meer dan 4 schijven, of je moet rackmounted dingen nemen. of enorme towers? Beetje raar. 

Andere reden waarom ik bij Synology terecht kwam was in eerste instantie de 2411, een 12 bay unit. Die zou ik dan om te beginnen voorzien van 6x 3TB, om later te kunnen uitbreiden. Echter nu met de 1812, die toch weer moderner is, met een snellere cpu, neig ik toch daar naar. Ik heb ook het idee dat je beter meteen het hele ding vol kunt zetten, dan dat je om de zoveel tijd een schijf bij moet prikken...

dennism

Citaat van: jowi op mei  6, 2012, 16:38:38
Puur afgaande op berichten, geen eigen ervaringen. De green schijven zouden volgens internet (!) heel vaak downspinnen en de koppen parkeren (?) om energie te besparen (de load cycle) soms al na luttele seconden. Dat proces zou met de gemiddelde green schijf zo'n 300.000 keer kunnen, wat in een NAS neerkomt dat je soms al na een aantal maanden (!!!) aan de maximale waardes zit, en de NAS de schijf als 'kapot' gaat zien... ik wil toch echt wel een aantal jaar met de schijven doen.

Volgens mij geldt dit alleen voor bepaalde WD series Green schijven.

Mijn samsung green disks hebben een load cycle count van onder de 50  (sinds augustus in gebruik in een synology DS411+II).

jowi

Ah ok, dus dat hele verhaal dat de green schijven allemaal ongeschikt zouden zijn, is niet 100% correct... dat is al goed nieuws :) Mag je er vanuit gaan dat als schijven, al dan niet 'green' op de compatibility list van de fabrikant/unit staan, de boel gewoon goed werkt?

StefaanD

Citaat van: jowi op mei  6, 2012, 16:39:47
Kun je die tijden ook automatisch schedulen? Of moet je met de hand of via WOL de boel aan zetten?

Yep dat kan, bij mij staat het zo ingesteld. Zie nu zelfs dat de 2de regel er niet toe doet  ;D

Trouwens een live demo van de DSM interface kan je hier uitproberen, maar deze had je vast reeds gevonden

StefaanD

Citaat van: dennism op mei  6, 2012, 18:51:39
Volgens mij geldt dit alleen voor bepaalde WD series Green schijven.

Mijn samsung green disks hebben een load cycle count van onder de 50  (sinds augustus in gebruik in een synology DS411+II).

Was inderdaad vroeger zo met de WD EADS schijven, maar sinds een firmware update voor deze schijven staan die nu ook gewoon op de compatibiliteitslijst van Synology.

Heb hier zelf een DS1010+ met DX510 waarin 4 x 1,5 TB en 4 x 2 TB schijven staan in RAID 5 configuratie, dus zitten ook nog niet vol. Schijven toevoegen zou normaal geen probleem mogen zijn, maar heb het wel nog nooit gedaan. Was toentertijd een review model van mpcclub.com ( jou niet onbekend Jowi  ;) ) aan gekocht bij Hi-Jack

Nog altijd ruimte over op de mijne, maar het is dan ook zo dat een film welk 'k gezien heb en me dusdanig aanstaat deze er inkomt op BD en dus gewist wordt op de NAS. Heb ook geen volledige DVD's en BD's staan op mijn NAS dat scheelt natuurlijk ook een flinke slok op de borrel ... meer een fles dan een borrel.

In ieder geval je bent goed bezig, je weet wat je nu heb aan data-grootte en naar aanleiding daarvan koop je het toestel waarmee je meteen een aantal jaar vooruit kan.

[cliché-mode]
Je kan je centjes immers maar één keer uitgeven  ;D
[/cliché-mode]

Citaat van: jowi op mei  6, 2012, 19:31:13
Ah ok, dus dat hele verhaal dat de green schijven allemaal ongeschikt zouden zijn, is niet 100% correct... dat is al goed nieuws :) Mag je er vanuit gaan dat als schijven, al dan niet 'green' op de compatibility list van de fabrikant/unit staan, de boel gewoon goed werkt?

Dat mag je zeker. Voor nieuwe schijven ga 'k daar in ieder geval ook wel eens een kijkje nemen. Er zullen hier vroeg of laat ook wel 3TB schijven worden geplaatst.

bart_nl

Citaat van: jowi op mei  6, 2012, 15:47:59
Andere tips?
ik gebruik mijn server precies zoals jij omschrijft en draai al jaren probleemloos met "groene" schijven en WOL. Momenteel zou ik ook dezelfde Seagate's kopen aangezien die de beste GB/€ ratio hebben.

jowi

Nog maar een NAS vraagje ;)

Ik zie dat de Synology software o.a. diverse virtualisatietechnieken ondersteund, zoals VMware, Citrix, Microsoft Hyper-V. Wat kan ik daar in de praktijk mee? Kan ik daarmee op de NAS diverse (virtuele) pc's 'installeren'? En die aan een ip adres hangen en vanaf de NAS draaien alsof het 'echte' machines zijn?

dennism

Citaat van: jowi op juni 17, 2012, 11:41:55
Nog maar een NAS vraagje ;)

Ik zie dat de Synology software o.a. diverse virtualisatietechnieken ondersteund, zoals VMware, Citrix, Microsoft Hyper-V. Wat kan ik daar in de praktijk mee? Kan ik daarmee op de NAS diverse (virtuele) pc's 'installeren'? En die aan een ip adres hangen en vanaf de NAS draaien alsof het 'echte' machines zijn?

Nope, deze certificering brengt regelmatig mensen in verwarring. Ik ken zelfs iemand die afgegaan is op de logo's en dacht een goedkope virtualisaite doos te hebben.

Deze certificeringen houden enkel in dat de unit getest is door Citrix/VMware/Microsoft als shared storage, vaak via iscsi. Dit betekend dus enkel dat de nas officieel geschikt is om te dienen als shared storage voor een VMware/Xen/Hyper-V host of cluster. Virtuele machines draaien op de Nas zelf kan helaas niet.

jowi

Kijk toch maar goed dat ik het even vraag ;) thanks!

jowi

Ik lees nu ergens dat er ook iets is als RAID5 + spare. Nu was ik al van plan om bij mijn nog aan te schaffen  NAS, een extra disk te kopen als reserve, mocht er ooit 1 kapot gaan. Ik dacht altijd dat dit 'spare' was? Maar er schijnt een verschil te zijn tussen een reserve disk hebben liggen en het 'spare' principe? Wat is het verschil dan?

jvanhambelgium

Citaat van: jowi op juni 22, 2012, 00:36:32
Ik lees nu ergens dat er ook iets is als RAID5 + spare. Nu was ik al van plan om bij mijn nog aan te schaffen  NAS, een extra disk te kopen als reserve, mocht er ooit 1 kapot gaan. Ik dacht altijd dat dit 'spare' was? Maar er schijnt een verschil te zijn tussen een reserve disk hebben liggen en het 'spare' principe? Wat is het verschil dan?

Indien bij een RAID5 setup 1 disk gaat sneuvelen is er geen impact, doch wel "degraded performance" omdat pariteitsberekeningen in real-time moeten uitgevoerd en extra leesoperaties om je data terug samen te stellen. Sommige NAS'sen kunnen zo gebruikt worden dat je niet meer kan "schrijven" in degraded mode.

Met een spare-disk in een bay gaat de unit per direct beginnen met de RAID5 "rebuild" zonder dat jij moet tussenkomen om de kapotte eruit te halen en te vervangen door een nieuwe.
Dit zijn zaken die je op iets bedrijfszekere NAS'sen kan vinden. Niet de modelletjes met de 3 bays natuurlijk maar 6, 12, 24 of meer bays waar je wel 1 of meerdere "spares" klaar kunt steken.

Je wil echt niet te lang in degraded mode draaien in een RAID5 setup.
RAID6 is een ander verhaal, daar ben je natuurlijk ook al per-direct 2 disken kwijt dus "netto" hou je minder over.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jowi

Dus eigenlijk offer je met RAID5+spare nog een bay op. Dus met een 8 bay NAS met totaal 8x 3TB (24TB) heb je dus in RAID5 geen 7x3TB maar 6x3TB = 18TB ruimte tot je beschikking...

Dan zou ik liever 7x3TB = 21TB tot mijn beschikking hebben en een losse disk achter de hand houden denk ik.