Subbie itch en verwachtingen PR ontwerpen.

Gestart door wupsie, april 19, 2012, 21:25:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Interficior

Als je op het cirkeltje klikt bij je basreflexpijp in winISD dan wordt het een vierkantje en dan kun je mooi rechthoekige maten opgeven.
Take it or lease it

wupsie

Citaat van: Interficior op mei 17, 2012, 09:56:52
Als je op het cirkeltje klikt bij je basreflexpijp in winISD dan wordt het een vierkantje en dan kun je mooi rechthoekige maten opgeven.

Klopt, heb even op zelfbouwaudio rondgestruind, en dan blijkt toch dat het berekenen van slotpoorten niet goed gaat in winisd.
Geeft verder niet, Tom, een soort van speakerbouw goeroe aldaar, heeft een formule waarmee je e.e.a. wel kunt uitrekenen.
Nu vind ik een slotpoort persoonlijk ugly as hell, basreflexpijpen smoelen toch een stuk beter :)
Er is geen haast, pas als er geld is voor een BK monolith+ plate amp, gaat de bouw beginnen.
Het is de bedoeling dat nu eerst het audio meubel klaar word gemaakt.
Heb gisteren een lamellofrees mogen ontvangen, en als het vandaag droog blijft, gaat deze straks zijn eerste kunstjes vertonen :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Citaat van: wupsie op mei 17, 2012, 12:22:58
Klopt, heb even op zelfbouwaudio rondgestruind, en dan blijkt toch dat het berekenen van slotpoorten niet goed gaat in winisd.
Geeft verder niet, Tom, een soort van speakerbouw goeroe aldaar, heeft een formule waarmee je e.e.a. wel kunt uitrekenen.
Nu vind ik een slotpoort persoonlijk ugly as hell, basreflexpijpen smoelen toch een stuk beter :)
Er is geen haast, pas als er geld is voor een BK monolith+ plate amp, gaat de bouw beginnen.
Het is de bedoeling dat nu eerst het audio meubel klaar word gemaakt.
Heb gisteren een lamellofrees mogen ontvangen, en als het vandaag droog blijft, gaat deze straks zijn eerste kunstjes vertonen :)
Tom Magielse heeft ook mijn bandpass berekend,de man is idd zeer kundig.
Ik heb hem wel eens gegoogeld,hij is op leeftijd en heeft zeer veel gebouwd ,berekend en zeer veel ervaring.
Zijn bijdrage,s zijn meer dan goed.

Ik zit alleen even mee te lezen aangezien ik niet super veel ervaring heb met poorten en PR.

Houd goed rekening met afronden vd slotpoort,kan je ong zo doen als ik mijjn bandpass deed.
Ben geen voorstander van dit soort poorten,maar dat komt omdat een vriend het goed verkeerd deed/berekende.
En zijn JL als een waardeloze berg ellende klinkt,je hoort de poort en misschien de turbulentie aan het uiteinde.

Dus onderschat het afronden van de poorten niet,even tip die ik je mee wil geven  ;)

wupsie

Ben even aan het rondneuzen naar geschikte pijpen voor de BR.
Denk dat flexibele buis het gaat worden: geen scherpe bochten, en makkelijk te verwerken.
In de baffle gemonteerd met een mooie grote gefreesde trompetvorm moet dit geen enkel probleem zijn.
Vind het een beetje zonde om 30 euro per BR pijp uit te geven namelijk, alhoewel: het smoelt wel goed natuurlijk :)
In eerste opzet ga ik een iets groetere behuizing maken, richting de 160 liter.
Gebruik hiervoor 25mm of dikker MDF.
Mocht dit goed uitpakken, gaat e.e.a. afgewerkt worden met doek en houten panelen.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Citaat van: wupsie op mei 17, 2012, 13:34:23
Ben even aan het rondneuzen naar geschikte pijpen voor de BR.
Denk dat flexibele buis het gaat worden: geen scherpe bochten, en makkelijk te verwerken.
In de baffle gemonteerd met een mooie grote gefreesde trompetvorm moet dit geen enkel probleem zijn.
Vind het een beetje zonde om 30 euro per BR pijp uit te geven namelijk, alhoewel: het smoelt wel goed natuurlijk :)
In eerste opzet ga ik een iets groetere behuizing maken, richting de 160 liter.
Gebruik hiervoor 25mm of dikker MDF.
Mocht dit goed uitpakken, gaat e.e.a. afgewerkt worden met doek en houten panelen.
Ik zou niet maarzo flex buis nemen,is dat wel glad aan de binnenkant?

Er word vaak gezegd dat het materiaal van de poort niet uitmaakt...maar.
Ik heb dat getest 20 jaar terug al in de gaten dat pvc lang niet zo mooi laag weergeeft als bv PE buizen.
Nou lees ik overal bijna dat dit niks uitmaakt,ik heb pvc,org trompet en PE zelfbouw getest.
Die pcv en org trompet zij hard,absorberen niks en klinken......niet lekker laag.
Nou vervang ik het door dat PE waar Ejorne toen mee werkte ,geloof het of niet maar die poort geeft veel mooier laag weer.

Nou zal ik wel voor gek worden versleten door mensen die anders uit de theorie denken,maar geef je dit wel mee Wups.
Denk er maar eens goed over na,in mijn bandpass zit ook PE,maar daar moest het zeker wel omdat de poort door het gesloten deel loopt ,en ik geen energie van het gesloten deel als trilling door me poort wil laten gaan.
Want dat hoor je .
Geloof me,dat wil je echt niet.

yorkie13

Er is in die 20 jaar natuurlijk wel veel veranderd op subwoofer gebied  :D

wupsie

#131
Citaat van: RA SUBS op mei 17, 2012, 18:21:49
Er is in die 20 jaar natuurlijk wel veel veranderd op subwoofer gebied  :D

:D uuuuuh    :D

De hint is duidelijk: het enige wat mij nog dwars zit aan de monolith+ kloon , is de poortsnelheid, en de group delay.

Persoonlijk kan ik niet beoordelen hoe e.e.a. gaat klinken, dus: Ralph , kom er eens in jongen?
Hoe klinkt nou zo'n diy monolith+ sub, met bk powerhouse en eminence blaffert??
Is ie ook nog een beetje muziekaal?
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


yorkie13

Voor een grote basreflex subwoofer is de M+ verbazend muzikaal te noemen.

Mits goed afgesteld natuurlijk.

wupsie

Citaat van: morca op mei 17, 2012, 21:33:40
Bij mij niet veel,nog steeds JL  :P
Alleen meer en groter  :clapping:

Hoor ik hier een hardcore JL addict??   :D :popcorn: :headbanging: :pompom:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Citaat van: RA SUBS op mei 17, 2012, 21:44:41
Voor een grote basreflex subwoofer is de M+ verbazend muzikaal te noemen.

Mits goed afgesteld natuurlijk.

Ok, dan ga ik dus de 100 liter aanhouden icm de 500Watt BK amp met boost opties :)
Nu nog even wachten op het schip met geld  :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


wupsie

#137
Vandaag lekker met de lamellofrees in de weer geweest en mijn tv meubel in elkaar getrapt, altans, de basis.

Het zebrano blad vraagd nog wat werk, deze wordt later geplaatst.

Plaatjes bij het praatje:





De Lamello's waren duurder dan de machiene zelf, dus ik denk dat ik dan wel kan stellen dat het een geslaagde en verantwoorde aankoop is geweest :)

Enige precisie is helaas qua instellingen niet mogelijk, dus het ding moet je op het werkstuk eiken, kost wel wat tijd, maar goed, de machiene voldoet verder prima :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Timvg

Citaat van: RA SUBS op mei 17, 2012, 21:44:41
Voor een grote basreflex subwoofer is de M+ verbazend muzikaal te noemen.

Mits goed afgesteld natuurlijk.

Je zou ervan versteld staan hoeveel mensen in een blinde test verschillende systemen (sealed, bass reflex, horn..) niet uit mekaar kunnen houden  ;)

wupsie

Dit is het onbehandelde zebrano blad:



En, natuurlijk effe kieken hoe het er uit ziet met alle toeters en bellen er op/in  :D



Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Citaat van: Timvg op mei 19, 2012, 15:22:01
Je zou ervan versteld staan hoeveel mensen in een blinde test verschillende systemen (sealed, bass reflex, horn..) niet uit mekaar kunnen houden  ;)


Dat geloof ik graag, heb ooit eens iemand horen beweren dat het geluid van zijn kef speakers en vincent versterker zo markant was, dat hij deze in een blind test er direct uit zou pikken.....not....:)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Citaat van: wupsie op mei 20, 2012, 08:30:13
Dit is het onbehandelde zebrano blad:



En, natuurlijk effe kieken hoe het er uit ziet met alle toeters en bellen er op/in  :D



Liet net een brain fart  :D :D :D
Zou het niet geweldig zijn als de badkitty mark 1 weer naar de slaapkamer verhuisd, en naast het meubel de eminence lab12 komt te staan, ook met een blad van zebrano.......... meisje maar even lief aan kijken met een bakkie pleur enzo  :D

Kank hem net zo hoog als het meubel maken, de breedte staat dan vrij, dit ivm het benodigde volume, het begint te jeuken, eeem kijken wat voor weer het buiten is  :coffee:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

mooi  :thumbs-up: je bent er weer druk mee  ;)
Vandaag weer verder klussen  :D
We zijn benieuwd wat je er van gaat maken,ik ga ook een bakkie pakken nu  :coffee:

Timvg

Citaat van: wupsie op mei 20, 2012, 08:30:13
Dit is het onbehandelde zebrano blad:



En, natuurlijk effe kieken hoe het er uit ziet met alle toeters en bellen er op/in  :D



Ziet er echt fantastisch uit, vakwerk!


wupsie

#145
Jajajajajajajjajajajajajajaja!!!!
Moet je dat zebrano zien als ik het netjes heb afgewerkt:
Het blad is uberstrak geschuurd nu ,  :D
Vervolgens ga ik er een mengsel van 2 soorten olie op smeren, de ene benadrukt de lichte kleuren, en de andere de donkere, op deze wijze wordt de tekening van het hout heel mooi naar voren gebracht.
Omdat een olie afwerking wel mooi is, maar redelijk kwetsbaar, heb ik gekozen voor een traditionele afwerking met chellac  :D
Heb de chellac schilfers en alcohol al in huis, het wachten is nog op de olie

Voorbeeld chellac finish:



Het enige wat ik niet ga doen is het vullen van de porien, dit zorgt in mijn beleving voor een mooie rustieke uitstraling :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

knubbe

Citaat van: wupsie op mei 20, 2012, 11:28:08
Jajajajajajajjajajajajajajaja!!!!
Moet je dat zebrano zien als ik het netjes heb afgewerkt:
Het blad is uberstrak geschuurd nu ,  :D
Vervolgens ga ik er een mengsel van 2 soorten olie op smeren, de ene benadrukt de lichte kleuren, en de andere de donkere, op deze wijze wordt de tekening van het hout heel mooi naar voren gebracht.
Omdat een olie afwerking wel mooi is, maar redelijk kwetsbaar, heb ik gekozen voor een traditionele afwerking met chellac  :D
Heb de chellac schilfers en alcohol al in huis, het wachten is nog op de olie

Voorbeeld chellac finish:



Het enige wat ik niet ga doen is het vullen van de porien, dit zorgt in mijn beleving voor een mooie rustieke uitstraling :)

Moooi ! Ben benieuwd naar je eigen resultaat. Gaat volgens mij nog flink wat werk inzitten :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase


wupsie

Citaat van: morca op mei 20, 2012, 14:06:38
Wups heeft wel wat te smeren voordat hij klaar is denk ik  :D
Wax on ......wax off........ enz  :clapping:

:D :D wworkin on it  :D :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Eerste laag zit er op, morgen waterproof schuren, en de tweede laag.
Oja, hek al verteld dat het geen olie/schellac wordt :) :)
Olie was niet op voorraad, dus de gok genomen en jachtlak gescoord.
Ziet er nu al veelbelovend uit, wordt alleen wel a hell of a job om e.e.a. strak vlak en spiegelend te krijgen.
We hebben de hele week, doelstelling is 1 laag lak per twee dagen.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.