Compacte sub voor films

Started by rho, April 18, 2012, 16:40:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vJac

OSB is redelijk stevig als je het belast als een vloer of ondervloer. Wil je het verlijmen, schuren, frezen of wat dan ook dan zou ik het niet aanraden. Omdat het allemaal velletjes hout zijn die op elkaar gelamineerd zijn breken er vaak grote (groter dan gewenst) stukken uit. Ook is het erg gevoelig voor vocht.
Let op! Beginner! Kans op domme vragen!

rho

Het is dan ook bedoeld om even te proberen of de prestaties van de woofer aan mijn wensen kunnen voldoen.
Ik heb het OSB liggen en de sub ook. Dus waarom zou ik het dan niet even proberen met wat ik al heb i.p.v. onmiddellijk MDF te gaan aankopen?
Wat het zagen en frezen betreft heb ik niet zo slechte ervaringen. Het laat zich niet zo mooi als MDF of MPX afwerken, maar van het afbreken van grote stukken heb ik nog geen last gehad.

Dat wil niet zeggen dat ik niet inzie dat MDF handiger is om mee te werken en waarschijnlijk tot een mooier resultaat zal leiden. Maar OSB is best bruikbaar om een sub mee te bouwen hoor. Zeker als het om een probeerseltje gaat.
Valt het allemaal reuze mee, dan komt er een netjes gebouwd MDF of MPX exemplaar hoor.

OSB is minder gevoelig voor vocht dan MDF ...en ik woon niet in een kelder, dus dat valt ook best mee. ;)


rho

Ik heb eens op het houtzoldertje gezocht en ik moet toch voldoende hout (OSB) hebben om een subje met intern 45cm x 50cm x 26,5cm te bouwen. Dat zou toch al iets interessants moeten opleveren. :)
Nu nog tijd vinden om er ook echt aan te beginnen.

Ejorne

Quote from: rho on May  1, 2012, 16:55:16
Ik heb eens op het houtzoldertje gezocht en ik moet toch voldoende hout (OSB) hebben om een subje met intern 45cm x 50cm x 26,5cm te bouwen. Dat zou toch al iets interessants moeten opleveren. :)
Nu nog tijd vinden om er ook echt aan te beginnen.

Ehh, waarom ben je nog steeds online?  :P

rho

Ik ben ongeveer 24h/dag online. Maar ik zit geen 24h/dag aan de computer. ;)

wupsie

Quote from: Walter_PPK on April 18, 2012, 18:30:16
Een kleine kist van +/- 50 liter gaat verassend goed met de meeste subs. Rechttrekken met de EQ ga je niet aan ontkomen. De efficiency van het systeem gaat hierbij naar beneden. Maar so what. Wanneer de woofer en amp sap genoeg hebben hoeft dat geen probleem te zijn.
Ik raad toch aan om minimaal een 12" lange slag te nemen zoals bv:

http://www.jlaudio.com/13w3v3-4-car-audio-w3v3-subwoofer-drivers-92157

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=295-464

De dayton audio bevalt mij persoonlijk goed hoor, kun je mooi strak laag me creeren :)
Pleur de driver maar eens in winisd, zul je zien dat e.e.a. qua afmetingen ook best wel meevalt.




Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Quote from: wupsie on May  1, 2012, 20:39:54

Gebruik jij al DSP trouwens Wupsie?
De Dayton en de JL zullen idd aan elkaar gewaagt zijn denk ik.
Daar hoef ik niet voor te rekenen,ik reken erop  :D   :clapping:

wupsie

Quote from: morca on May  1, 2012, 21:44:26
Gebruik jij al DSP trouwens Wupsie?
De Dayton en de JL zullen idd aan elkaar gewaagt zijn denk ik.
Daar hoef ik niet voor te rekenen,ik reken erop  :D   :clapping:



Nog geen dsp hier, gebruik nu het crossover in mn sony HT reciever.
Dsp staat wel op mijn verlanglijstje, maar........... :D
De postbode is net geweest met een pakje; DE EMINENCE LAB 12 IS BINNEN!!!!

Dus......eerst hier een nette mooie kist voor bouwen, dan nog een DS4 in de bad kitty matk 1 bouwen, en dan gaat een paar maanden de rem op de uitgaven voor de audio hobby :)
Alles wordt welliswaar gebruikt aangeschaft, maar toen ik vanmiddag alles ioptelde qua kosten voor de bad kitty mark 1, en de nog te bouwen subwoofer met de eminence driver, schrok ik toch wel even..... :coffee: :bigsmile: :shaun:

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Quote from: wupsie on May  2, 2012, 11:49:57

Nog geen dsp hier, gebruik nu het crossover in mn sony HT reciever.
Dsp staat wel op mijn verlanglijstje, maar........... :D
De postbode is net geweest met een pakje; DE EMINENCE LAB 12 IS BINNEN!!!!

Dus......eerst hier een nette mooie kist voor bouwen, dan nog een DS4 in de bad kitty matk 1 bouwen, en dan gaat een paar maanden de rem op de uitgaven voor de audio hobby :)
Alles wordt welliswaar gebruikt aangeschaft, maar toen ik vanmiddag alles ioptelde qua kosten voor de bad kitty mark 1, en de nog te bouwen subwoofer met de eminence driver, schrok ik toch wel even..... :coffee: :bigsmile: :shaun:


DSP is wel even wat anders als je crossover,is om hem glad te trekken,freq meting zeg maar ..
Maar goed dat je crossover wel aanstaat anders is een sub opeens niet zo leuk meer  :D

rho

Project gaat niet door. De sub blijkt een aanlopende spoel te hebben. Gewoon fout gereconed.  >:(


rho

Tja, die dingen gebeuren.
Misschien valt nog wel eens opnieuw te reconen. Als dat niet teveel kost is het wel de moeite denk ik.

morca

Moet het wel een hele goeie unit zijn,ik zou er nu klaar mee zijn.
Maar je moet ook maar buget hebben voor nieuw,dat zou ik nu ook niet hebben  ;)

Dus idd kijk eens wat de kosten zijn.

rho

Ik weet wat de recone setjes ongeveer kosten. Maar dat wil niet zeggen dat ik weet wat een recone kost, want ze durven nogal eens deftig door vragen voor het werk.

wupsie

Quote from: rho on May 27, 2012, 13:50:08
Ik weet wat de recone setjes ongeveer kosten. Maar dat wil niet zeggen dat ik weet wat een recone kost, want ze durven nogal eens deftig door vragen voor het werk.
Persoonlijk zou ik het risico niet nemen joh.
Kijk eens rustig rond op M.P. , ebay.nl en ebay.de, grote kans dat er met enige regelmaat iets betaalbaars voorbij komt.
Hou ook de marktsectie van de diverse diy fora in de gaten, daar valt ook wel eens een koopje te halen.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

yorkie13

#91
er staat een Lab12 woofer in de markt

edit:  moet compact zijn


rho

Ik was eigenlijk op zoek naar een kleine sub. Die 15" kwam enkel ter sprake omdat die hier op zolder lag te bestoffen en waarschijnlijk wel bruikbaar zou zijn in een gesloten sub met enige compensatie.
Maar nu die niet bruikbaar blijkt te zijn ga ik toch liever opzoek naar iets "kleins".

Ik ben aan het kijken wat een CSS SDX10 met 2 PR's kan of een Seas L26ROY met een bijhorende PR of een Wavecor SW263WA03 of de WA01 eveneens met PR of in BR.
Dat zijn tot nu toe degene die in mijn shortlist staan. Er zou eventueel nog een HiVi 10" bij kunnen komen. Maar daar zijn moeilijk nog bijhorende PR's voor te krijgen.

morca

lijken me een paar mooie optie,s,ik zou daar bv Dayton nog aan toevoegen dat zijn ook erg leuke unit,s,of een JL.
En dan een iets gaan berekenen.

yorkie13

Of de Scanspeak discovery 26w/4558T00 met PR

rho

Ik heb de subs gekozen op basis van simulaties. De exemplaren spelen heel netjes in nog redelijk aanvaardbare behuizingen, zonder verdere compensaties zoals LT of extra boost in het laag.

morca

Quote from: rho on June  3, 2012, 09:50:10
Ik heb de subs gekozen op basis van simulaties. De exemplaren spelen heel netjes in nog redelijk aanvaardbare behuizingen, zonder verdere compensaties zoals LT of extra boost in het laag.
Dat lijkt mij een goed begin,ik reken ook nooit geen LT of boost mee,ik wil weten wat hij 'kaal' zelf kan doen.

rho

#98
Het is hier even stil geweest, maar er is toch het één en ander gebeurd.
Namelijk dit:


Een bouwverslag kan je hier vinden:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=16685

knubbe

Mooi gebouwd ! Zit erg degelijk in elkaar :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase