Roving Gecko's Woonkamer - Linkwitz LX521

Gestart door rovinggecko, april 1, 2012, 13:45:29

Vorige topic - Volgende topic

rovinggecko

Heb de analoge ingang ook even aangehaakt en bijgeprogrammeerd voor de mc200. Voorlopig nog geen schokkende verschillen tussen digitaal en analoog. Tot mijn verbazing, want verwachtte toch wel iets aan significant verschil snel te kunnen horen. Zal van de week eens verder vergelijken...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Binnen gekregen vandaag, gewoon voor de mooi en om eens te kijken of het nog iets doet. Ziet er strak uit in ieder geval, zit er nu tussen, rustig laten spelen en dan eens kijken of\hoe het vergelijkt. Geen hoge verwachtingen :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

http://imgur.com/a/Z6Lae/embed

edit... imgur embedding werkt niet, herkent html tags niet...
Roving Gecko's Woonkamer

high-q

Niiiice!!  :wub:

Jammer dat de faceplate van de CinePro niet zwart is. Misschien een leuk mod projectje:
Zelf een aluminium faceplate maken en zwart laten anodiseren. Volgens mij ben jij daar
handig genoeg voor. Dit lijkt mij echt een super set  ;)
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

rovinggecko

Yep, de cinepro zou eigenlijk zwart moeten zijn. Al een keer even snel gekeken wat ik met wrap kan doen, maar dat gaf nog niet gelijk het gewenste effect (want lastig om alle gaatjes netjes te maken zonder de bestaande face plate te beschadigen. Maar ga het zeker nog een keer proberen.
Een nieuwe laten maken is ook een interessant idee....
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Mooi hoor dat glasvezel, prima om te kunnen kiezen tussen kabel en glas. Maar wel jammer dat ze de kabel precies achter m'n set het huis in willen prakken. 'Ja meneer, aan de andere kant zit het gas, daar kunnen we de kabel niet schieten'. Zucht.

De set moest dus van z'n plek om een paar lompe werkers de kans te geven het glas naar binnen te brengen.

Een week zonder muziek is geen goed idee, dus de hele meuk naar boven gesjouwd, naar de logeer kamer. En daar opgezet met de twee fronts en de center. Dit ivm de Meridian Trifield.
Had al eens wat jalours gekeken naar de akoustiek in de logeerkamer, die een stuk beter leek dan de woonkamer. Dus een mooie kans om eens te testen.

Eea neergezet en aangesloten, met de cinepro 3 kanalen in bridge mode (want geen rears). Gelijk even luisteren, maar was toch iets teleurgesteld. Niet raar natuurlijk met de settings voor de woonkamer.

Even inmeten, geeft gelijk al een target decay van 350 ms zonder enige filters (ipv 520 in de woonkamer).
En jawel, klinkt als een klok!
Eerst maar eens rustig genieten, dan wat verder tweaken met prik, kabels etc (want nu veel toegankelijker dan in de woonkamer). En Misschien ook de sub eens naar boven.

En eens nadenken over een twee set op de logeerkamer om lekker muziek te luisteren, want duidelijk een betere akoustiek.
Mooie opty om eens wat nieuws te knutselen...
Roving Gecko's Woonkamer

Maro

Elke nadeel hep z'n voordeel. Zo zie maar weer dat de oude meester altijd gelijk heeft.  :D

Gaat weer geld kosten denk ik.... :headbanging:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Sailor Jan

Wow, wat een mooie set! Heel erg mooi gebouwd en samengesteld!

En wat moet een mens toch ontberen voor een beetje glasverbinding met de wereld. Ga je het ook gebruiken of gebruik je de normale kabel?

Wees lief voor jezelf

rovinggecko

Citaat van: Maro op oktober 26, 2013, 23:39:04
Elke nadeel hep z'n voordeel. Zo zie maar weer dat de oude meester altijd gelijk heeft.  :D

Gaat weer geld kosten denk ik.... :headbanging:
:) Volgens mij heb je gelijk!

Vraag is in welke vorm: nieuwe set voor boven (met dus een mooie kans om wat nieuws in elkaar te zetten), of akoustische aanpassingen in de woonkamer (hetgeen een flinke berg werk is, want oud huis, dus altijd verrassingen)

Overigens heb ik gisteravong een film rechtstreeks van de htpc op de TV gekeken, zonder surround set... da's wel armoede zeg! Weet je weer waar je een set voor hebt!

Citaat van: Sailor Jan op oktober 27, 2013, 08:24:18
Wow, wat een mooie set! Heel erg mooi gebouwd en samengesteld!

En wat moet een mens toch ontberen voor een beetje glasverbinding met de wereld. Ga je het ook gebruiken of gebruik je de normale kabel?
Was van plan om bij de kabel te blijven (zoveel upload ik niet), maar, als het prijstechnisch interessant is, dan wissel ik op een gegeven moment rustig. Wel even een moment pakken dan waarin het niet zo erge is als ik een weekje zonder zit, want het gaat niet altijd soepeltjes dit soort switchen. Zie het voor de kerst dus niet gebeuren.
[edit]: En Thanks natuurlijk!
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Glasvezel zit er al twee weken in en eea staat nog steeds boven.
Klinkt eigen te goed om de fronts, center en sub weer naar beneden te halen.
Zucht....

Weet nog niet hoe, maar ben bang dat Maro het goed gespot heeft en dat dit een dure grap gaat worden.
Roving Gecko's Woonkamer

thepioneer

Ga je er een 2e set bij kopen? Dat zou wel eens een hele hoop geld gaan kunnen kosten.

Misschien komen er nog wel wat G61 processors op de markt nu er de G65 is :)

Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

Maro

Citaat van: thepioneer op november 16, 2013, 07:03:19
Ga je er een 2e set bij kopen? Dat zou wel eens een hele hoop geld gaan kunnen kosten.

Misschien komen er nog wel wat G61 processors op de markt nu er de G65 is :)

Ja, dat gaat vast storm lopen.. :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

rovinggecko

Citaat van: thepioneer op november 16, 2013, 07:03:19

2 AURA NSW2-326-8A
2 SEAS  L16RN-SL

besteld....
Roving Gecko's Woonkamer

yorkie13

En nog wat rioolpijp erbij  :D

rovinggecko

Check.  :)

Plus minidsp en 4 kanaals amp.
Voor het laatste twijfel ik nog wat te gebruiken. Misschien een Sure TK2050 om te beginnen. Hypex zou leuk zijn, maar tikt wel gelijk lekker aan voor 4 kanalen.
Roving Gecko's Woonkamer

yorkie13

rovinggecko

4x UcD180HG a 70 ex valt mee, maar daar komt dan nog wel wat power modules, softstart, etc bij, verdubbelt het al snel gok ik
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

2x een SMPS400A180 zou er dan bij moeten denk ik. Nog even zoeken naar een standaard Hypex ' kit' omschrijving...
....
Roving Gecko's Woonkamer

thepioneer

Grote plannen hier dus. Ben benieuwd wat je gaat bouwen. En de hoofdset blijft boven? 

Ga je geen Meridian spullen gebruiken?  Ik heb weer wat Meridian gear besteld. Blijft mooi spul
SVS SB13 Ultra

rovinggecko

De hoofdset is weer naar beneden, geen ruimte daar voor 5.1. Nu dus een stereo setje voor boven in elkaar zetten.
Wilde een setje Pluto's bouwen. Dit zijn actieve speakers. Dit kan volledig zelfbouw, maar ga eerst eens kijken met minidsp en ucd.
Er kan dan gelijk een squeezebox oid op. Maar als er zich een mooie stereo Meridian pre deal voor doet, wie weet.... En anders een zelfbouw dacje misschien.
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Citaat van: thepioneer op december  7, 2013, 16:43:28
Ik heb weer wat Meridian gear besteld. Blijft mooi spul

Een 551 & MS200 voor in de keuken begrijp ik? Wint het vast van de afzuiger :)
Roving Gecko's Woonkamer

thepioneer

De ms200 gaat naar boven voor de hoofdtelefoon en de 551 gaat just for fun naar de keuken. Daar staat nu een philips cineo reciever. Voor het gevoel wi ik daar ook meridian hebben. De jamo luidsprekers zouden denk ik niet veel verschil laten horen.

Zou je voor een g serie of 500 serie gaan. Ik heb de G02 gehad en dat is echt een hele fijne voorversterker.
SVS SB13 Ultra

rovinggecko

Hele berg onderdelen aangekomen, net voor de kerst. Top timing!
Besloten om toch gewoon de Pluto asp/amp in elkaar te zetten.

Ook maar een Ersa RDS80 bestelt... Wist niet solderen zo makkelijk is. Gaat 300% makkelijker zo.
Ben benieuwd hoe eea wordt.
Moet nog kijken hoe ik de woofer op de pijp monteer, flexibele pijpverbinding, of mdf ringen.
Twijfel ook nog of ik de asp's in de plutos bouw, of los in 1 behuizing. Laatste heeft voordeel dat de plutos geen groot vierkante doos aan de onderkant hebben en ik eventueel een trigger in de behuizing in kan bouwen voor de pre.
Aan de andere kant heb ik dan wel weer speakersnoeren ipv rca.

Anyway, eerst maar eens verder solderen...
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Tijd voor een update. De laatste dagen wat stappen kunnen maken met het bouwen van een paar Pluto's.
Eigenlijk had het natuurlijk, net als Reuben, een setje LX521's moeten worden, maar aangezien ik daar echt geen plek voor heb (die jongens willen wat meer ruimte), met een paar Pluto's voor mijn ruimte hopelijk de ' next best thing'.

Aangezien een plaatje meer zegt....

De tweeters en woofers en een eerste deel van de parts. En m'n nieuwe soldeer station (beste audio buy van het jaar ;) ).

Closeup van de woofer, ziet er prima uit! (gaat nog even duren voordat het geluid getest kan worden)

Print plaat van de grond opbouwen!

Bijna klaar met de basis, maar helaas heeft een van de grote elco's transport schade, dus even wachten op de vervanging van Digikey (overigens zonder kosten razendsnel geregeld, top service!)

Puinhoop ondertussen gegroeid, maar klaar voor de eerste electrische testen. Resultaten zijn, volgens het linkwitz forum, acceptabel. Moet natuurlijk uiteindelijk bij het testen als eea helemaal in elkaar zit, met de Umik-1, duidelijk worden of dat ook klopt.

Nu ondertussen door naar het fysieke gedeelte....

Korfje gemaakt voor de woofers. Was nog niet eenvoudig om daar de juiste onderdelen voor te vinden. Het ontwerp gaat uit van Amerikaanse spullen, die hier niet te krijgen zijn.

Deze richting moet het dus uit.

De electronica ga ik los in een custom behuizing doen (de twee pcb's inverted boven elkaar), zodat er een schappelijke, platte voet onder de Pluto komt.

De voetjes, nu klaar om te verven.

En de basis van de electronica behuizig. In de zijkant komt een aluminium plaat met koelribben voor het koelen van de ampjes. Die heb ik overigens geswitched met de geisoleerde versie, zodat er geen 34V op de zijkant staat :).

Nu op naar het verven en de laatste twee technische uitdagingen:
- Hoe de woofer met de tweeter pijp te verbinden. Hier heb ik twee opties voor:

• Vanuit de woofer pijp een schroef in de tweeter pijp, met een alubuisje er omheen. Nadeel: schoef zou eventueel de tweeter speaker draden kunnen raken.
  • Op de tweeter pijp een patentbout lijmen. Gat in de woofer pijp en zelfde alubuisje er omheen. Nadeel: klein lijm oppervlak de de vraag is of het blijft zitten en de patent bout blijft wellicht nog een klein beetje zichtbaar aan de tweeter kant
- De woofer pijp is te groot. Twee redenen: de amerikaanse maten zijn anders en de pijp is langer, want de electronica zit niet onder. Dus: de pijp moet gevuld voor 15.5 cm.

• Cement. Zwaar, blijft zitten als de speaker horizontaal gaat. Maar, gaat tijden duren voordat het droog is.
  • Audiofiel vogel zand. Grootste nadeel: als de speaker horizontaal gaat, dan schuift het zand alle kanten uit!
  • Atabytes oid. Zwaarder dan zand, maar schuift ook
  • Heb gekeken naar afdichting, maar cement afdek dopjes schuiven niet in de buis maar er over.
  • zand in een plastic zak. niet 100% stabiel, maar zal minder makkelijk schuiven, wellicht met een tie rip nog af te sluiten.

Mochten er nog slimme suggesties zijn, dan houd ik me aanbevolen.

Ondertussen door naar het verven van eea. Het begint vormen aan te nemen. :) :)
Roving Gecko's Woonkamer

ruud2

loodkorrels met lijm?
massief stuk rond staal draaien op de binnendiameter?
loodslab van 15,5 cm oprollen?
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.