Audiofiele netwerkkabels vanuit de praktijk van een voormalig netwerkingenieur

Gestart door FvP, maart 23, 2012, 22:37:58

Vorige topic - Volgende topic

CZ79

Wie heeft er gezegd dat er geen verschil zit tussen Cat5e en Cat6 dan?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

MaxxMark

Volgens mij is het een simpele conclusie:
1. Er is verschil tussen UTP kabels (hence de verschillende categoriën en specs) welke invloed kunnen hebben op de uiteindelijk te behalen snelheid, maar geen effect heeft op de kwaliteit van het overgebrachte signaal.
2. Omdat geluid dusdanig weinig bandbreedte nodig heeft is de kans 0 dat een utp kabel, van welk dramatisch slechte kwaliteit hij ook is, te weinig bandbreedte bied voor het geluid.
3. Aangezien tcp/ip bitperfect is, kan de kabel in de dataoverdracht van het geluid geen fouten veroorzaken
4. Wegens voorgenoemde punten is zal de bron van het eventueel te horen verschil in geluid via een op tcp/ip gebaseerd medium ergens anders liggen dan in de data overdracht. Bijvoorbeeld lekstroom, of iets anders.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

FvP

Citaat van: MaxxMark op november  7, 2012, 12:19:57
4. Wegens voorgenoemde punten is zal de bron van het eventueel te horen verschil in geluid via een op tcp/ip gebaseerd medium ergens anders liggen dan in de data overdracht. Bijvoorbeeld lekstroom, of iets anders.

inderdaad: lekstromen en andere troep die niet aan de data gerelateerd is, maar wel mee over de kabel gaat
zaken die dus bvb vanaf layer 2 in het OSI model niet meer detecteerbaar zijn

twani

Citaat van: Kjelt op november  7, 2012, 09:00:44
Er zit wel verschil tussen bv CAT5e en CAT6 kabels, dit is al eerder uitvoerig besproken, bij CAT6 zijn oa de aderparen onderling ook nog eens GEDEFINIEERD getwist. Vaak doen de fabrikanten dit door een plastick "wokkel" in de kabel te voegen die de aderparen onderling precies op de juiste wijze onderling twisten.
Dit is dan ook de reden (behalve eventuele afscherming wat weer een ander verhaal is) dat CAT6 gespecd is op een hogere bitrate.

Echter dat heeft 0,0 invloed op het uiteindelijke geluid want zoals KB al aangeeft heeft de app totaal geen notie van de onderliggende netwerk transport lagen zoals TCP. Pas als er echt een serieus connectie probleem is dan zal de data toevoer stokken en zal het geluid stoppen omdat de buffer leeg is. Als de buffer te klein is zul je haspelen en onderbrekingen waarnemen, dit is niet subtiel dit is gewoon niet om aan te horen.

Alle subtiele geluidswaarnemingen die aan netwerkkabels worden toegeschreven kunnen dan ook aan een andere oorzaak worden toegeschreven (aardlus door afscherming die de DAC beinvloed bv) of naar het Dev0 device worden verwezen (garbage collector).
Jouw teksten zijn altijd wel goed te lezen Kjelt, zelfs ík kan er vaak nog wat van brouwen :D

Gr.
Theo.

Kjelt

Citaat van: twani op november  7, 2012, 19:00:26
Jouw teksten zijn altijd wel goed te lezen Kjelt, zelfs ík kan er vaak nog wat van brouwen :D

Gr.
Theo.
bedankt  ;)

Exirion

Citaat van: Klinkt Beter op november  7, 2012, 12:33:20
inderdaad: lekstromen en andere troep die niet aan de data gerelateerd is, maar wel mee over de kabel gaat
zaken die dus bvb vanaf layer 2 in het OSI model niet meer detecteerbaar zijn
Lekstromen zijn bij Ethernet zeer onwaarschijnlijk omdat alles galvanisch gescheiden is :) Daarom kun je door Ethernet ook onmogelijk een aardlus krijgen.
Benq W4000i | Denon AVC-X4700H | 4 x XTZ 99.36 FLR | 1 x XTZ 99.25 | 4 x Dali Fazon Sat | JL Audio E112 | 4 x Dayton Audio BST-1 | PS3 | PS4 | PS5 | Apple TV 4K | Nvidia Shield TV Pro

FvP

Citaat van: Exirion op november  9, 2012, 15:32:57
Lekstromen zijn bij Ethernet zeer onwaarschijnlijk omdat alles galvanisch gescheiden is :) Daarom kun je door Ethernet ook onmogelijk een aardlus krijgen.

Bij cat5 en cat5e klopt, met cat6 is de situatie net iets anders, zie vanaf 04:00

Zelfs als de kabel niet geaard is, kan er nog steeds troep op layer 1 meekomen waar men op layer 2 met een tcpdump niks meer van ziet en alle packets correct over de kabel gaan. De kabel is dan wel getwist om interferentie van buitenuit tegen te gaan, maar niks verhindert dat op de kabel nog andere zooi wordt gezet van binnenuit (bvb door interne interferentie in de pc), die niks met layer 2 en hoger te maken heeft.

Net zoals men op layer 2 niet kan zien of de data over fiber of copper gaat ... dat zie je met een tcpdump dus ook niet, zeker niet als je gbics of sfp's gebruikt.

Exirion

Citaat van: Klinkt Beter op november  9, 2012, 15:41:58
Bij cat5 en cat5e klopt, met cat6 is de situatie net iets anders, zie vanaf 04:00
Dat is een ander verhaal. We hebben het over UTP, wat per definitie unshielded is. Er zijn alleen gebalanceerde signalen die over getwiste aderen gaan, en alles is volledig galvanisch gescheiden. De metalen CAT6-pluggen hebben alleen een functie bij shielded (STP) kabels, maar bij een normaal Gigabit thuisnetwerkje kom je die niet tegen.
Benq W4000i | Denon AVC-X4700H | 4 x XTZ 99.36 FLR | 1 x XTZ 99.25 | 4 x Dali Fazon Sat | JL Audio E112 | 4 x Dayton Audio BST-1 | PS3 | PS4 | PS5 | Apple TV 4K | Nvidia Shield TV Pro

FvP

Citaat van: Exirion op november  9, 2012, 15:58:48
Dat is een ander verhaal. We hebben het over UTP, wat per definitie unshielded is. Er zijn alleen gebalanceerde signalen die over getwiste aderen gaan, en alles is volledig galvanisch gescheiden. De metalen CAT6-pluggen hebben alleen een functie bij shielded (STP) kabels, maar bij een normaal Gigabit thuisnetwerkje kom je die niet tegen.

klopt

Kjelt

Yep maar laten nou net die kabels die aan het begin van ht topic zorgde voor alle commotie wel STP zijn  :D

abbcdcg

Citaat van: Klinkt Beter op november  9, 2012, 16:02:06

Uit dezelfde interesse en een soortgelijke achtergrond (IT) ben ik dit topic gaan lezen. Ik heb nog niet alle 20 pagina's uit, maar verrek, ik heb ooit een SM SC836 van je gekocht!  ::)

FvP

Citaat van: abbcdcg op november 13, 2012, 21:58:55
Uit dezelfde interesse en een soortgelijke achtergrond (IT) ben ik dit topic gaan lezen. Ik heb nog niet alle 20 pagina's uit, maar verrek, ik heb ooit een SM SC836 van je gekocht!  ::)

small world :)

FvP

Weer een bizar verhaal over NAS:

http://www.akikoaudio.com/Akiko-Audio-streaming-linn.php

Citeer
Met het Akiko Audio GEM1 Gold filter, wordt het geluid van de streamer echter nog een klasse beter!
Dit jaar is ons assortiment aangevuld met de 'Dorein Gold' die speciaal ontwikkeld is voor het gebruik met een NAS. De Dorein zorgt voor een direct waarneembare verbetering van het geluid.

Zo'n NAS computer zorgt voor vervuiling op electro-magnetisch gebied, waardoor het geluid onnodig onrustig wordt weergegeven. De Dorein Gold is in staat het stroomsignaal, dat als datadrager dienstdoet, te reinigen.

die vervuiling wordt blijkbaar opgepikt door slecht ontworpen toestellen (gezien de layer1 vervuiling op layer 2 en hoger niet meer zichtbaar is voor de streaming software die op de linn draait, net zoals elke andere streamer)

waarom is een audiofiel er nog niet op gekomen, om een fiber tussen zijn nas en streamer te leggen, dan heb je ook geen vervuiling en enkel de data ... op layer 1 is er dan geen andere electrische troep die mee kan komen

Kjelt

CiteerMet het Akiko Audio GEM1 Gold filter, wordt het geluid van de streamer echter nog een klasse beter!
Ik wordt een beetje moe van al die audio kwakzalvers met hun magische sigarenkistjes en katoenen maandverbandjes.

Staaled

Kun je gelijk de NAS op 30 km afstand plaatsen. ;D

Serieus, ik zou zo'n transceiver toch eens willen proberen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

FvP

In de PC:

http://www.amazon.co.uk/Allied-Telesis-PCI-Express-Ethernet-Fiber/dp/B003D0V8G4

koop een switch met SFP poortjes

http://www.dell.com/us/business/p/powerconnect-2824/pd

en koop een SFP module

http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&l=en&s=bsd&cs=04&sku=320-2881

en koop wat fiber

Veel beter kwa wegfilteren van overspraak waar slecht ontworpen streamers oh zo gevoelig voor zijn, wordt het niet.
De perfecte onderdrukking voor designfouten ergens anders in de keten :)

VlisChris

Ik kan er niets over oordelen zonder zo'n systeem ooit gehoord te hebben, maar ik sluit me stiekem toch wel een beetje aan bij Kjelt.
Soms lijkt het wel alsof ze alles op de markt zetten, en dan nog onder het mom van "we zien wel wat aanslaat". Zonde, want het begint in sommige opzichten bij mij zijn geloofwaardigheid wat te verliezen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

twani

Citaat van: Kjelt op november 15, 2012, 14:38:44
Ik wordt een beetje moe van al die audio kwakzalvers met hun magische sigarenkistjes en katoenen maandverbandjes.
;D  Ik geloof in kwalitatief fatsoenlijke overname punten en verbindingen en ben dus "rationeel believer" zeg maar.
Maar eerlijk gezegd gaat de stortvloed van nieuwe "wonderartikelen" mij ook veel te ver. Het lijkt wel alsof er iedere week een nieuws soort "galvanisch scheidingkje, stekkertje, démagnetisor, rubber veerbolletje, of andersoortig te duur materiaal wordt geïntroduceerd.
Kortom, denk goed na, zorg dat de basics zoals oa. kabels, stekkers goed in orde, en met de juiste specificaties zijn en houd verder de portomonaie lekker dicht :D

Weer eens met Kjelt eens dus ;)

FvP

Ga eens bekijken of ik geen fiber sfp's en een media converter kan lenen, heb wat connecties in het datacenter wereldje :)
Een leverancier van ons heeft net een dark fiber gehuurd tussen twee locaties en heeft dozen vol met dit soort fiber spullen.

Dit is ook leuk:

USB powered media converter, dus geen noise van een externe stroombron, want zo'n media converter van copper naar fiber moet wel powered zijn

http://www.omnitron-systems.com/product-overview/miconverter-unmanaged-miniature-media-converters.php

Kjelt

KB kijk ook naar de psu van de ontvanger anders introduceert deze de troep weer die je wilde vermijden  :D

FvP

Citaat van: Kjelt op november 16, 2012, 00:36:59
KB kijk ook naar de psu van de ontvanger anders introduceert deze de troep weer die je wilde vermijden  :D

zie laatste bericht

USB powered media converter, dus geen noise van een externe stroombron, want zo'n media converter van copper naar fiber moet wel powered zijn

http://www.omnitron-systems.com/product-overview/miconverter-unmanaged-miniature-media-converters.php

VintageBerre

Citaat van: EJ op maart 23, 2012, 23:06:07
Zoals je zelf al constateert is er geen enkele technische reden om audiofiele netwerk kabels te gaan gebruiken. De (vroege) problemen die je aanhaalt ten aanzien van de achtergrondruis bij oude audio kaarten zoals de soundblaster (bewegen van cursor en dergelijke) zijn en waren niet te wijten aan in- of overstraling maar aan instabiele, slechte voedingen. Dat kunnen zowel de voedingen zelf zijn die gemoduleerde 5 of 12 V voedingssignalen geven maar ook slechte (ontbrekende buffering/filtering) op de kaarten zelf. Dat kan dus ook iets simpels zijn als een snelle kleine condensator op de 5V voedingen van de ic's zelf waardoor modulaties op de voeding ook de audio chips in sluipen.

Kortom slecht ontworpen kaarten zijn hiervoor gevoelig.

Als gevolg van de gebruikte techniek zal een UTP kabel niet gevoelig voor storing zijn, al helemaal niet gezien de gebruikte frequenties (100 MHz of meer), mits de UTP kabel aan de standaarden voldoet (spoed van de wikkeling en dergelijke). Ethernet gebruikt een self-clocking code (Manchester code) btw.

Sowieso is een ethernet aansluiting verplicht voorzien van galvanische scheiding, niet alleen als je bridged naar een draadloos netwerk. Ik heb daarvan voorbeelden gezien in zware industriele omgevingen waar de netwerkkabels recht naast de aansturing van de zware motoren lag. Net als de meetkabels naar onze meetapparatuur die ook perfect galvanisch gescheiden was overigens, de toegelaten common mode spanning van onze meetapparatuur was daarbij > 200 V, en die kwam daar best wel in de buurt door inductie. Beter voorbeeld is er echt niet.

Kortom, ik zie geen enkele reden voor toepassing van andere, zogenaamd betere ethernet kabels zowel op theoretische gronden als op praktische gronden.

Constructief genoeg? :)
+1
"Je gaat het pas zien als je het door hebt." (Een beroemd voetballer)

Ur25V

De transceivers zijn er ook van Dlink (DEM-310GT en DEM-311GT) en Cisco.1000BASE-?? GBIC met ??=SX of LX/LH
Gewoon in Eindhoven te verkrijgen (weet niet of ik de leverancier mag noemen). Prijzen echter audiofiel  :-\

Trouwens, nu ik zoek zie ik een woud aan transceivers. Ga nog wat meer spitten, maar als jullie hier bekend mee zijn, hou ik me aanbevolen.  :dry: