Audiofiele netwerkkabels vanuit de praktijk van een voormalig netwerkingenieur

Gestart door FvP, maart 23, 2012, 22:37:58

Vorige topic - Volgende topic

mansm

Citaat van: Ejorne op mei 22, 2012, 14:24:06
Dat gebeurde in dit geval omdat ik een algemeen antwoord gaf op een reactie die inging op de gehele digitale audio, die zou absoluut zijn. En vervolgens gaan er anderen op die reactie verder alsof het over een netwerkkabel zou gaan. Het heeft kennelijk geen zin om het er nog een keer bij te vermelden. Dat heb ik namelijk gedaan maar masm ziet dat kennelijk niet?

jij zegt dat de audiofiele netwerkkabel voor andere timings zorgt met het laten aankomen van signalen dan normale kabels. ik zeg dat door de buffer in de streamer dat geelimineerd word. Dus dat is zeker relevant, cdrs niet

Ejorne

Citaat van: mansm op mei 22, 2012, 14:40:13
jij zegt dat de audiofiele netwerkkabel voor andere timings zorgt met het laten aankomen van signalen dan normale kabels. ik zeg dat door de buffer in de streamer dat geelimineerd word. Dus dat is zeker relevant, cdrs niet

Grappig dat je dat denkt, ik zeg dat namelijk helemaal niet... Misschien maak jij dat er van?

mansm

Citaat van: Ejorne op mei 22, 2012, 14:52:13
Grappig dat je dat denkt, ik zeg dat namelijk helemaal niet... Misschien maak jij dat er van?

woops zie dat ik dat een pagina eerder verkeerd gelezen heb

Bierkameel

Dit topic laat mij als netwerkbeheerder toch wel heel hard lachen.
Ik durf wel te beweren dat het onmogelijk is dat zo'n dure kabel beter klinkt, wifi of ethernet moet ook niet uitmaken als zal ethernet wel sneller zijn, dat merk ik bij mijn Squeezebox Duet ook.

Als je op je NIC of switch 0 errors ziet kan zo'n dure kabel niet beter klinken maar als mensen hun geld eraan uit willen geven ga je gang, het is net als in een jaren 30 woning met oude brakke bekabeling een dure powerkabel van 500 euro voor een meter hangen en dan beweren dat je set beter klinkt, waarschijnlijk wil je dat ie beter klinkt omdat je net zoveel geld hebt uitgegeven.
Primare SP31.7 - Primare A30.5 - Wharfedale Diamond 8.4 - B&W ASW1000 sub - Sharp 60" LED TV - Logitech Squeezebox Duet - D-Link Boxee Box - Stanton ST-150 - Amino 510 HD IPTV. Lead Audio LA-100 - Beyerdynamic DT990.

Joris1971

Citaat van: Bierkameel op juli  8, 2012, 01:50:47
Dit topic laat mij als netwerkbeheerder toch wel heel hard lachen.
Ik durf wel te beweren dat het onmogelijk is dat zo'n dure kabel beter klinkt, wifi of ethernet moet ook niet uitmaken als zal ethernet wel sneller zijn, dat merk ik bij mijn Squeezebox Duet ook.

Als je op je NIC of switch 0 errors ziet kan zo'n dure kabel niet beter klinken maar als mensen hun geld eraan uit willen geven ga je gang, het is net als in een jaren 30 woning met oude brakke bekabeling een dure powerkabel van 500 euro voor een meter hangen en dan beweren dat je set beter klinkt, waarschijnlijk wil je dat ie beter klinkt omdat je net zoveel geld hebt uitgegeven.

als je het niet test ondervindelijk gehoord hebt... moet je niet zeggen dat het niet zo is.

Ik stond er ook eerst vol ongeloof tegenover, totdat ik bij een audio speciaalzaak het verschil hoorde.

mansm

Citaat van: Joris1971 op juli  8, 2012, 07:45:28
als je het niet test ondervindelijk gehoord hebt... moet je niet zeggen dat het niet zo is.

Ik stond er ook eerst vol ongeloof tegenover, totdat ik bij een audio speciaalzaak het verschil hoorde.

volgens alle logica kan het niet.... dus totdat men een goede verklaring hoor lijkt het me prima dat iemand dat zegt.

Joris1971

Citaat van: mansm op juli  8, 2012, 08:04:03
volgens alle logica kan het niet.... dus totdat men een goede verklaring hoor lijkt het me prima dat iemand dat zegt.

volgens alle logica  :blink: er zijn wel meer zaken die de logica voorbij gaan.
Volgens alle logica zouden dus ALLE interlinks met koperen bedrading hetzelfde moeten klinken.. etc

Dus geef geen mening als je het niet gehoord hebt!

EJ

Het gaat niet alleen voorbij de logica maar ook voorbij de wetten van de natuurkunde. Derhalve kun je prima stellen dat het niet kan. Daar hoef je niet voor te gaan luisteren en jezelf te (laten) bedotten.

Joris1971

Laat maar....

Kjelt

Ik denk dat we zoals al eerder geopperd te maken hebben met een aardlus.
Aangezien geen van de commerciele bedrijven dit wil testen ga ik er nu inmiddels na dik twee maanden maar van uit dat ze het of niet willen testen of dat ze zoals verwacht dan geen verschil meer horen tussen een geaarde cheapo CAT6 kabel.
@Joris ik geloof dat je verschil hoorde maar dat staat dus los van de kabel. Zoals alle experts het er wel over eens zijn is het TCP/IP protocol 100% lossless en tenzij je een hele brakke implementatie met te kleine buffer hebt zul je het daar niet kunnen zoeken. Dit is geen nieuwe technologie, dit is al tientallen jaren succesvol in gebruik ook met heel wat lammere kabels er tussen en er is nog nergens in de wereld ooit een probleem gerapporteerd.

Raphie

tis zo makkelijk
kabeltje van € 0,35, manteltje, mooie blister, audiofiel marketing verhaal en spontaan kan je er €99,00 voor vragen :lookaround:
En dan heb je nog fanbois die je op een forum verdedigen ook nog  ::)
JBL PRX Power!

blue-eyes

Dit is een discussie topic. Maar een discussie betekent ook nieuwe argumenten, geen herhaling van zetten.........

Wij als mods zijn ook best bereid zaken te herhalen............. Posten om het posten derhalve graag achterwege laten.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Zee

Citaat van: Joris1971 op juli  8, 2012, 07:45:28

Ik kan me voorstellen dat als je niet technisch bent onderlegd op het gebied van netwerkprotocollen het lastig is je voor te stellen dat de kabel geen verschil maakt.  Wanneer je wel over kennis op dit vakgebied beschikt is het eenvoudig in te zien dat de kabel in deze geen verschil zal maken in de weergavekwaliteit.  Dat kun je gewoon vanuit de theorie beredeneren en daarvoor hoef je niet eerst zelf te gaan luisteren.  Vergelijk het met iemand die beweert dat je een sticker moet plakken aan de binnenkant van het kofferdeksel van je auto en dat hij daardoor een 10% hogere topsnelheid heeft.  dat hoe je ook niet eerst te proberen om er dan achter te komen dat het totale onzin is. Met maar de geringste technische kennis zal iedereen direct inzien dat het onzin is zonder het te proberen.

Over proberen gesproken:  er zijn in de wetenschap voldoende theorieen bekend waarin wordt aangetoodn hoe gmakkelijk onze zintuigen voor de gek zijn te houden.  Onze smaak wordt bijvoorbeeld beinvloed door wat we ruiken en onze oren worden beinvloed door wat we zien. Zo ook met kabels.  Horen doen we de verschillen niet, maar we nemen ze wel waar dankzij andere zintuigen (in dit geval onze ogen). Ga DAT maar eens proberen!  Probeer in de blinde test die audiofiele netwerkkabel maar eens te onderscheiden van dat standaard stukje snoer.

Moet je daarom die dure audiofiele kabel niet kopen?   Dat moet een ieder voor zich bepalen.  Want hoewel je dus geen verschillen zult horen zullen sommige mensen wel verschillen waarnemen. En als ze daar gelukkig mee zijn is het aan hen te bepalen of ze die kabel al dan niet aanschaffen.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Kjelt

Citaat van: Zee op juli  8, 2012, 09:51:25
Dat kun je gewoon vanuit de theorie beredeneren
en in de praktijk tientallen jaren bewezen  ;)

CiteerGa DAT maar eens proberen!  Probeer in de blinde test die audiofiele netwerkkabel maar eens te onderscheiden van dat standaard stukje snoer.
Wel een geaarde CAT kabel gebruiken anders weten we nog steeds niets.

Joris1971

Citaat van: Kjelt op juli  8, 2012, 09:24:14
Ik denk dat we zoals al eerder geopperd te maken hebben met een aardlus.
Aangezien geen van de commerciele bedrijven dit wil testen ga ik er nu inmiddels na dik twee maanden maar van uit dat ze het of niet willen testen of dat ze zoals verwacht dan geen verschil meer horen tussen een geaarde cheapo CAT6 kabel.

ONZIN!

Art's Excellence heeft dit dus WEL getest!

Sceptici zullen stellen dat netwerk bekabeling geen relevante invloed zal hebben op de reproductie van digitaal opgeslagen muziek. Echter, de bekabeling heeft wel degelijk invloed, en de effecten ervan lijken zeer sterk op het effect van een zeer nauwkeurige klok in een digitaal systeem. Met andere woorden, de toegepaste bekabeling heeft kennelijk invloed op de nauwkeurigheid in het tijdsdomein van het signaal, niet op de volgorde of de juistheid van de bits die worden getransporteerd: een 1 blijft een 1, en een 0 een 0. De timing van het moment wanneer je van 1 naar 0, of van 0 naar 1 gaat maakt wel degelijk een verschil. Goede netwerkbekabeling kan ervoor zorgen dat je de nauwkeurigheid in het systeem behoudt.

Inmiddels hebben we alle AudioQuest CAT-7 netwerkkabels in huis. De verschillende kabelkwaliteiten geven bijzondere resultaten. Benieuwd? Kom een keertje langs en oordeel zelf.

Kjelt

Citaat van: Joris1971 op juli  8, 2012, 09:58:10
ONZIN!

Art's Excellence heeft dit dus WEL getest!
Dat hebben ze dus niet of nergens vermeld, staat ook helemaal niets over in die quote, en dat tijdsdomein van tcp/ip kabels dat is dus de grootste onzin van iemand die er echt geen kaas van gegeten heeft.
Lees dit topic nog maar eens na want dit is hele oude beloni waar je nu mee aan komt zetten.

Joris1971

Citaat van: Kjelt op juli  8, 2012, 10:07:29
Dat hebben ze dus niet of nergens vermeld, staat ook helemaal niets over in die quote, en dat tijdsdomein van tcp/ip kabels dat is dus de grootste onzin van iemand die er echt geen kaas van gegeten heeft.
Lees dit topic nog maar eens na want dit is hele oude beloni waar je nu mee aan komt zetten.

dan niet eigenwijs figuur

Zee

De datastroom wordt alvoren het de DAC chip in gaat eerst gebufferd.  Het timing "issue"in de kabel  zoals ART dat beschrijft is daardoor VOLLEDIG irrelevant!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Zee

MaxxMark

Inderdaad is het "probleem" in het tijdsdomein totale bullshit. De techniek ondervangt dit volledig. Ook hier is het weer zo dat het OSI model van toepassing is.  Met voldoende buffer capaciteit aan de ontvangstzijde en er van uitgaande dat het géén "realtime streaming is zonder hertransmissie bij fouten" is de timing van data gewoon onzin.

De analogie met het lezen van een geprinte tekst heb ik eerder genoemd:
Citeer
Men neme het volgende:
1 printer
1 tekst van 5 a4-tjes
2 mensen

Persoon 1 is verantwoordelijk voor het uitprinten van de tekst, controleren of de tekst correct is en zorgt dat deze in een a4tjes dispenser zit die van bovenaf te vullen is en van onderaf pagina voor pagina er uit te halen is.
Persoon 2 moet de tekst lezen, dat mag zo snel als hij zelf wil.

Persoon 1 print pagina 1 uit, controleert hem op problemen en legt hem in de dispenser
Persoon 2 begint met het lezen van pagina 1

vervolgens gaat persoon 1 verder met het uitprinten van pagina 2  en stopt die in de dispenser
persoon 1 print ook pagina 3 uit, controleert hem op problemen en stopt die in de dispenser
persoon 2 begint nu aan pagina 2

Persoon 1 print pagina 4 uit, controleert hem op problemen en legt die in de dispenser
Persoon 1 print pagina 5 uit en wil deze in de dispenser leggen, maar ziet dat er iets verkeerd is gegaan en dat de tekst niet meer leesbaar is.
Persoon 2 pakt pagina 3 en begint te lezen
Persoon 1 print pagina 5 opnieuw uit, controleert hem op problemen en legt hem (nu volledig leesbaar) in de dispenser
Persoon 2 pakt pagina 4 en begint te lezen
Persoon 2 pakt pagina 5 en begint te lezen

Heeft persoon 2 tijdens het lezen last gehad van het feit dat er 1 printje mislukt is en opnieuw is uitgeprint?
hele post: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=121746.msg2161353#msg2161353

De snelheid van persoon 1 die de tekst uitprint kan in dit verhaal gezien worden als variatie in het tijdsdomein. De ene keer loopt hij wat sneller van printer naar de bak, de andere keer wat langzamer.

Heeft dat invloed op het uiteindelijke resultaat? Nee.

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Kjelt

Citaat van: Joris1971 op juli  8, 2012, 10:28:10
dan niet eigenwijs figuur
Grappig, op die quote van je staat sceptici, tcp/ip is door Wetenschappers gecreerd en uitgebreid getest, het doet dagelijks zijn werk wereldwijd met duizenden terabytes aan data zonder fouten. En dan noem je mij eigenwijs terwijl je quote ook nog geen enkele toegevoegde waarde levert tov mijn aardlus hypothese. Tja ik ga nu een 3500 meter gletsjer beklimmen dat heeft meer zin dan met jou verder praten omdat je geen enkele clou hebt waar je het over hebt behalve die ene luisterproef waarbij juist die ene kabel de enige afgeschermde(geaarde) kabel in de test was, wat ook is bevestigd.

Joris1971

Citaat van: Kjelt op juli  8, 2012, 10:44:04
Tja ik ga nu een 3500 meter gletsjer beklimmen dat heeft meer zin dan met jou verder praten omdat je geen enkele clou hebt waar je het over hebt behalve die ene luisterproef waarbij juist die ene kabel de enige afgeschermde(geaarde) kabel in de test was, wat ook is bevestigd.

Gelukkig, hopelijk ben je een paar jaar onderweg, prettige reis  ;D

Raphie

Zoals ze zeggen "You can lead a horse to water, but you can't make it drink"......

Joris lekker eigenwijs blijven doen wat goed voelt  :D
JBL PRX Power!

Joris1971

Dus dan zit er volgens jullie ook GEEN verschil tussen interlinks? Want tja  het is ook wetenschappeliijk bewezen dat er geen verschil zit in koper...