Audiofiele netwerkkabels vanuit de praktijk van een voormalig netwerkingenieur

Gestart door FvP, maart 23, 2012, 22:37:58

Vorige topic - Volgende topic

Joris1971

Citaat van: MaxxMark op april  2, 2012, 10:17:42

Het kopen van audiofiele netwerkkabels is dan ook weg gegooid geld

nog even ten overvloede; het gaat hier dus puur om netwerkverkeer over ethernet en niet om andere zaken (ethernet als speakerkabel bijv)

Tja, zo kun je alles wel relativeren, het kopen van netkabels, stekkerblokken, interlinks ... de een hoort duidelijke verschillen, de ander niet...

EJ

Citaat van: Joris1971 op april  2, 2012, 12:50:29

Tja, zo kun je alles wel relativeren, het kopen van netkabels, stekkerblokken, interlinks ... de een hoort duidelijke verschillen, de ander niet...

Heel simpel: als jij verschillen hoort bij gebruik van verschillende goedgekeurde ethernetkabels op, inderdaad, ethernet, dan mankeert er iets aan je oren. Het bestaat simpelweg niet dat dat verschil oplevert.

Kjelt

Citaat van: EJ op april  2, 2012, 13:09:10
Heel simpel: als jij verschillen hoort bij gebruik van verschillende goedgekeurde ethernetkabels op, inderdaad, ethernet, dan mankeert er iets aan je oren. Het bestaat simpelweg niet dat dat verschil oplevert.
Heeft niets met je oren te maken het heeft met psychoakoestiek te maken, daarom heeft het ook geen zin dit met luistertests te checken tenzij je het dubbelblind doet.
Het kan iedereen overkomen, als je iemand een dure blingbling kabel laat zien heeft ie al een andere waarneming dan zonder. Ook met vrouwen trouwens, als je een erg lekker ding tegenover je hebt ga je opeens anders waarnemen dan als het een grijze muis is  ;) .

AbZ

Hoor jij verschil bij een audiofiele ethernetkabel?
Zoja, hoe klinkt dat dan?

AbZ

Citaat van: Kjelt op april  2, 2012, 13:19:23
Heeft niets met je oren te maken het heeft met psychoakoestiek te maken, daarom heeft het ook geen zin dit met luistertests te checken tenzij je het dubbelblind doet.
Het kan iedereen overkomen, als je iemand een dure blingbling kabel laat zien heeft ie al een andere waarneming dan zonder. Ook met vrouwen trouwens, als je een erg lekker ding tegenover je hebt ga je opeens anders waarnemen dan als het een grijze muis is  ;) .
Deze vergelijking gaat imho niet op.  Aandacht voor mooie dames vind ik wel zinvol.  Kan ook wederzijds zijn.  Bij kabeltjes heb je dat niet; hoeft ook niet.  Ik zie het ook niet zitten om dames dubbelblind te testen.

mansm

mag jij ons vertellen hoe er dan verschil in klank kan optreden bij een signaal dat 100% goed overkomt. in tcp word dat namelijk geregeld.

Zoals al eerder ook is genoemd kan je natuurlijk wel een lege buffer krijgen, maar een fout signaal dus niet.

Joris1971

Citaat van: AbZ op april  2, 2012, 13:21:16
Hoor jij verschil bij een audiofiele ethernetkabel?
Zoja, hoe klinkt dat dan?

Heb ik gezegd dat IK dat hoor??

Dirk

enige overeenkomst die ik zie, is dat ik soms idd wel eens een dame B wil uitproberen, om dan later terug te gaan naar dame A en vast te stellen dat die toch niet zo slecht "klonk"  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Joris1971

Citaat van: mansm op april  2, 2012, 13:34:16
mag jij ons vertellen hoe er dan verschil in klank kan optreden bij een signaal dat 100% goed overkomt. in tcp word dat namelijk geregeld.

Bij een stroomkabel of interlink komt het signaal toch ook 100% goed over...

AbZ

Citaat van: Joris1971 op april  2, 2012, 13:35:04
Heb ik gezegd dat IK dat hoor??
Nee, dat viel me juist op, en daarom vroeg ik het.
Misschien verkeerd begrepen, dat jij ook een AQ netwerkkabel had?

Joris1971

Waarom zou bijv. een zaak als art excellence deze kabels (Audioquest) verkopen als ze er zelf niet achter zouden staan?

AbZ

Citaat van: Joris1971 op april  2, 2012, 13:40:03
Waarom zou bijv. een zaak als art excellence deze kabels (Audioquest) verkopen als ze er zelf niet achter zouden staan?
Meeste bedrijven staan er wel achter om winst te maken.
Verkopen en geloven gaan ook goed samen.

mansm

Citaat van: Joris1971 op april  2, 2012, 13:36:08

bij een analoge interlink gaat direct het signaal erover, zonder mogelijke correctie. Bij een ethernet kabel gaan er tcp packets over de lijn die indien ze niet voldoen aan de checksum opnieuw worden verstuurd. Daardoor heb je de garantie dat het dus goed overkomt. Pas wanneer het volledige setje data compleet is, word het door de netwerk stack doorgegeven aan de volgende laag in het OSI model.

MaxxMark

Citaat van: Joris1971 op april  2, 2012, 13:36:08

Nee ik kan alleen de netwerkkabel bewijzen (niks relativeren!).

Interlink, stekkerblok en stroomkabels zijn wezenlijk anders.

Bij stroomkabels/stekkerblokken kan de geleverde stroom  varieren in vele vormen, voltage, amperage, amplitude, frequentie en weet ik wat. Daar wordt door de kabel en de verstuurder niet op gecorrigeerd. Hier kan invloed van buitenaf er zeker een draai aan geven. Een andere kabel/stekkerblok kan hier dus zeker een rol in spelen. Of het daar hoorbaar is betwijfel ik (misschien als de voeding van een apparaat niet al te goed is), al kan ik daar niet met 100% zekerheid zeggen dat het niets uitmaakt.

Bij interlink zit je met timing zaken en jitter. Hier is het resenden van data (zover ik weet) niet mogelijk en is er dus geen 100% garantie te geven.

Bij ethernet daarentegen heb je zoals mansm al zei de garantie dat het 100% identiek overkomt en dat de gebruikte kabel daar gewoonweg geen invloed op kan hebben.

Het heeft niets met "verschil kunnen horen" te maken, het kan gewoon niet. En als je wel verschil hoort ligt het niet aan de kabel en hoor je een probleem ergens anders in de keten.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

MaxxMark

Omdat een Porsche petje van 5 euro niet past bij een Porsche van 2 ton. Het petje zal dan ook met gewoven Porschium vervaardigd van de "porcum chiganticum" plant welke alleen te vinden is om en nabij top van Mount Everest.

edit: porsche
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC NZ7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

B.

Omdat de marge op bijverkoop nu eenmaal véél hoger ligt dan op het kern assortiment.
Waarom denk je dat een BCC Monster kabels van 200,- euro zo aanprijst? Denk je werkelijk dat die verkopers er stuk voor stuk achter staan?

Recentelijk nog een forum sponsor gevraagd of hij achter zijn kabels stond. Was voor hem niet relevant, aangezien zijn klanten achteraf niet kwamen retouren...

mansm

even quoten van de audioquest site

Citeer
Diamond

Over the past several years there's been a revolution in the way people store, distribute, and access digital media (in real time), including photos, movies, and, of course, music. No longer dependent on physical media, our media is often data that's moved from multiple devices to multiple locations.For audio applications and protocols, audio over Ethernet offers the virtues of high-speed, low time delay (latency), significant distance capability (1000 feet without an active booster or repeater), and extremely low-jitter, bit-perfect communication. Who wouldn't want all of these things?

SOLID 100% PERFECT-SURFACE SILVER CONDUCTORS (PSS): Perfect-Surface Technology applied to extreme-purity silver provides unprecedented clarity and dynamic contrast. Solid conductors prevent strand interaction, a major source of cable distortion. Extremely high-purity Perfect-Surface Silver minimizes distortion caused by the grain boundaries which exist within any metal conductor, nearly eliminating harshness and greatly increasing clarity compared to OFHC, OCC, 8N and other coppers.
Major Source.... right..... komt aan of niet en bij niet word het opnieuw verzonden

Citeer

SOLID HIGH-DENSITY POLYETHYLENE INSULATION: Any solid material adjacent to a conductor is actually part of an imperfect circuit. Wire insulation and circuit board materials all absorb energy (loss). Some of this energy is stored and then later released as distortion. Solid High-Density Polyethylene Insulation ensures critical signal-pair geometry while minimizing insulation-induced phase distortion.

DIELECTRIC-BIAS SYSTEM (DBS, US Pat #s 7,126,055 & 7,872,195 B1): All insulation slows down the signal on the conductor inside. When insulation is unbiased, it slows down parts of the signal differently, a big problem for very time-sensitive multi-octave audio. AudioQuest's DBS creates a strong, stable electrostatic field which saturates and polarizes (organizes) the molecules of the insulation. This minimizes both energy storage in the insulation and the multiple nonlinear time-delays that occur. Sound appears from a surprisingly black background with unexpected detail and dynamic contrast. The DBS battery packs will last for years. A test button and LED allow for the occasional battery check.
Hoe kan het gedeeltes van het signaal anders vertragen? ding gaat er toch rond om heen... dus ze krijgen allemaal dezelfde behandeling.
Batterij in je kabel stoppen.... leuk idee... voor de batterij leveranciers!

Citeer

TERMINATIONS: Precision-made low-loss ultra-wide bandwidth connectors with 100% shield coverage and strain relief.

HIGH-SPEED DATA CAPACITY: The Cat 7 cable standard has been created to allow 10- Gigabit Ethernet over 100 m of copper cabling.

DIRECTIONALITY: All audio cables are directional. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable. Arrows are clearly marked on the connectors to ensure superior sound quality. For best results have the arrow pointing in the direction of the flow of music. For example, NAS to Router, Router to Network Player.

je netwerk verkeer maar 1 kant op? hoe komen dan de ack's en de nacks terug....

Wie bovenstaande onzin gelooft heeft echt teveel vaag poeder door zijn neus gekregen.

EJ

Inderdaad. Ze proberen zich aan te passen aan het digitale tijdperk en strooien daarvoor met sprookjes. Analoog waren het al sprookjes, alleen is het nu nog makkelijker te onzenuwen. Wat een kolder. Zou die marketing afdeling zelf nog begrijpen waar ze het over hebben?

Raphie

die lachen zich waarschijnlijk de ballen uit hun broek, vergeet niet dat de gemiddelde audiofiel het profiel van Frank2 heeft, die laten zich niet zomaar een oor aannaaien, moet wel een goed verhaal achter zitten, want dat soort personen pikken verschillende HDMI kabels er op een oude Pana HD ready nog uit..... en dan is die nog geeneens voormalig netwerk ingenieur.....  :clapping:
JBL PRX Power!

M

Citaat van: Raphie op april  3, 2012, 15:45:24
die lachen zich waarschijnlijk de ballen uit hun broek, vergeet niet dat de gemiddelde audiofiel het profiel van Frank2 heeft, die laten zich niet zomaar een oor aannaaien, moet wel een goed verhaal achter zitten, want dat soort personen pikken verschillende HDMI kabels er op een oude Pana HD ready nog uit..... en dan is die nog geeneens voormalig netwerk ingenieur.....  :clapping:
:clapping:
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

B.

EJ

Ejorne

Wat een lol hebben we weer met het door het slijk halen van een ander...
Doeltreffend ook...
Of toch niet?
Neen, eerder toppunt van sneu.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika