Het grote Monitor Audio topic

Gestart door BJF, februari 26, 2012, 07:59:28

Vorige topic - Volgende topic

Exxar

Ik vond de demo NAD (2X150watt aan 8 en 4ohm stereo amp) ook wel wat warmer maar vooral ook minder krachtig en minder gecontroleerd dan de demo Marantz PM15S2 (2x90watt/8ohm en 2x140watt/4ohm), maar zoals gezegd met een nog dikkere bass.
De RX in combinatie met een Arcam integrated vond ik iets te warm klinken, maar met meer controle dan de NAD (wel geen directe vergelijking kunnen maken aangezien het in twee verschillende winkels te doen was)

Maar ik ben dus voor de minst krachtige (op papier toch) van de versterkers gegaan: de PM15S2.

Robino

Hoort iedereen het toch weer anders. Zelf hou ik van een warmere weergave en daarom voor de Marantz Lite gekozen. In vergelijking NAD C356 versterker met C545 cd speler gehoord en die was fraai punchy (pre voor min muziek, veel metal), maar ook veel te bassy en voor mij te helder. Ik miste er een volle klank. Het klonk snel, punchy, te bassy, maar tegelijk koud , steriel.

Zefanja

Op zich niet raar eigenlijk.
Alles heeft ook te maken met de kabel die er tussen zit.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Boontje

de combinatie maakt het geluid.
Heb jarenlang een arcam FMJ set gehad icm met de (nog huidige) GS60 icm Nordost Frey/heimdall kabels en heb nooit het gevoel gehad dat het te warm was. Voor mij was het persoonlijk een geweldige in balans zijnde match.

Maar blijft de combinatie icm smaak. Denon/marantz segment haalde m.i. onvoldoende uit mijn speakers. Gewoon lekker op ontdekkingsreis gaan, er zijn zoveel mogelijkheden. Maar stel eerst duidelijk je budget vast  >:D

Succes!
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

erik s.

Citaat van: Boontje op augustus  8, 2012, 15:09:52
de combinatie maakt het geluid.
Heb jarenlang een arcam FMJ set gehad icm met de (nog huidige) GS60 icm Nordost Frey/heimdall kabels en heb nooit het gevoel gehad dat het te warm was. Voor mij was het persoonlijk een geweldige in balans zijnde match.

Maar blijft de combinatie icm smaak. Denon/marantz segment haalde m.i. onvoldoende uit mijn speakers. Gewoon lekker op ontdekkingsreis gaan, er zijn zoveel mogelijkheden. Maar stel eerst duidelijk je budget vast  >:D

Succes!
de combinatie Arcam/MA zou ik ook nooit als warm typeren, eerder als nogal pittig.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Boontje

ik vond het zeker niet pittig (met welke kabels heb je dit gehoord?). Ik vond het zeer neutraal overkomen. Het enige was ik mis was iets wat meer bas in mijn systeem.
overigens ben ik ook tevreden over de huidige Linn die de speakers aanstuurt.

erik s.

Citaat van: Boontje op augustus  8, 2012, 15:18:40
ik vond het zeker niet pittig (met welke kabels heb je dit gehoord?). Ik vond het zeer neutraal overkomen.
met van alles. nu zijn de GS en PL bv al een stuk minder fel dan de instap modellen van MA.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Boontje

ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Mijn schoonvader heeft de rx8 en kan jouw opmerking - denkend aan zijn set - beter plaatsen dan de set die ik had.

Uiteindelijk draait het om het geheel van versterker, bron, interlink, ls kabel en speaker. Daarin kan je zoveel nog ontdekken/tweaken.
Daarom ook mijn advies naar Exxar om verder te kijken dan bijv. marantz/denon.

Zefanja

Ik ervaar de RX8 ook absoluut niet als fel.
Heb dat wel gehad omdat ik de verkeerde combi had.
Nu met een andere speakerkabel ertussen klinkt het uitstekend.
Heb de GX gehoord op primare met audioquest ertussen en dat vond ik dan weer wel erg fel.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Xstream

Draai hier met Emotiva. Ook erg tevreden over.
Maffe is dat m'n DAC (XDA) heel anders klinkt dan de UMC (surround receiver). Voor beide is wat te zeggen, en verschilt per muziek wat beter klinkt.
De XDA is een stuk muzikaler, warmer en ietwat wolliger. Maar ook een stuk bass heavier.
De UMC heeft geweldige scheiding en meer soundstage, maar klinkt verder wel wat klinisch, wat soms erg mooi kan zijn.

Ik vind 't moeilijk om te zeggen wat beter is. Zal voor iedereen anders zijn en scheelt ook heel erg wat voor muziek je speelt.
Het is sowieso een beetje gedoe om elke keer m'n sub goed af te stellen bij de 1 of ander. Dus ik hou 't voor muziek op de XDA en film op de UMC over 't algemeen.
Nadeel is dat de XDA vaak net wat bass heavy is icm de RX6. Dus dat is nog weleens een beetje worstelen om goed te krijgen. Kan m'n sub zo goed als uit bijna. Is snel teveel.
Daarom komt de UMC me goed uit, dan kan ik bass bijregelen met m'n sub.

Dus ik zou zelf adviseren vooral een match te vinden die niet direct bass heavy is en gewoon mooi klinkt qua scheiding, soundstage en timing e.d. en 't met een sub verder afstemmen. Moet ook weer niet bass light zijn, maar gewoon middel, of net iets eronder, voor jouw gehoor zegmaar.

Al is dat altijd lastig als je 't niet in je eigen ruimte hoort, want dan kan 't weer heel anders klinken.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Exxar

Citaat van: Boontje op augustus  8, 2012, 15:38:27
Daarom ook mijn advies naar Exxar om verder te kijken dan bijv. marantz/denon.

Heel vriendelijk van je, maar ik heb mijn set toch al een paar maand niet meer veranderd hoor ;)
Ik denk dat je rnlaf82 moest hebben (waarvoor mijn antwoord ook bedoeld was)

rnlaf82

Citaat van: Exxar op augustus  8, 2012, 18:01:57
Heel vriendelijk van je, maar ik heb mijn set toch al een paar maand niet meer veranderd hoor ;)
Ik denk dat je rnlaf82 moest hebben (waarvoor mijn antwoord ook bedoeld was)

:baaa: LOL bedankt voor de tips! eerst maar eens de denon gebruiken.
Argon Audio Solo | NAD C389 | B&W 705 S3.

rnlaf82

:clapping:ze zijn binnen... kan waarschijnlijk pas morgen ophalen :(
wachten duurt lang...

rnlaf82

Ow ja,

Ik heb bij MA eens gevraagd over de plint.
Deze vertelde mij dat hij er voornamelijk voor de stabiliteit bij zit.
Wat geluid betreft is het ook prima als hij op de spikes staat.
Hier doe ik wel onderleggers onder, nog geen tijd voor een nieuwe vloer haha.

Zefanja

Citaat van: rnlaf82 op augustus  9, 2012, 15:18:03
Ow ja,

Ik heb bij MA eens gevraagd over de plint.
Deze vertelde mij dat hij er voornamelijk voor de stabiliteit bij zit.
Wat geluid betreft is het ook prima als hij op de spikes staat.
Hier doe ik wel onderleggers onder, nog geen tijd voor een nieuwe vloer haha.

Zou je aanraden het wel uit te proberen  ;)

Exxar

Jeps, zeker proberen! Ik vond het verschil meteen hoorbaar.

En niet vergeten van de luidsprekers eerst een heel aantal uurtjes te laten inspelen. Dat hebben ze nodig, zo recht uit de doos, want er durft wel een scherp randje aan het hoog zitten en een nogal ingehouden laag en mid.

rnlaf82

Dat wou ik nog vragen ja,

Inspelen betekent rustig laten draaien? en hoelang??

Zefanja

Citaat van: rnlaf82 op augustus 10, 2012, 12:22:13
Dat wou ik nog vragen ja,

Inspelen betekent rustig laten draaien? en hoelang??

Nee niet rustig.
Soms hard, soms zacht, soms er tussen in.
Denk dat je toch al gauw een 150 uur moet spelen voor ze ingespeeld zijn.

rnlaf82

Citaat van: Zefanja op augustus 10, 2012, 13:34:13
Nee niet rustig.
Soms hard, soms zacht, soms er tussen in.
Denk dat je toch al gauw een 150 uur moet spelen voor ze ingespeeld zijn.

thnx

rnlaf82

dan nog een vraag over de kabels, wat is het verschil met bi-wire?? zie dat er dan kabels aanhangen met vier aansluitingen??
Of is de normale kabel goed om mee te beginnen.?

Zefanja

Citaat van: rnlaf82 op augustus 10, 2012, 13:46:17
dan nog een vraag over de kabels, wat is het verschil met bi-wire?? zie dat er dan kabels aanhangen met vier aansluitingen??

Er zit niet echt een verschil tussen single wire en bi wire.
Bi wire zorgt dat je geen verbindingsbrug hoeft te gebruiken.
En die bruggen die er standaard op zitten zijn meestal niet goed. Die zou ik vervangen voor speakerkabel als je voor singe wire kiest.
Bi Amp is daarentegen wel een verbetering. Dan heb je aan beide kanten van de kabel 4 pluggen.

Boontje

Citaat van: rnlaf82 op augustus 10, 2012, 13:46:17

normale kabel is prima om mee te beginnen. laat de speakers rustig inspelen en kijk daarna eens verder. Meeste dealers hebben wel demo kabels welke je kunt gebruiken, ook in bi-wire uitvoering. Kan je gelijk testen welk merk kabel goed in je systeem past.

rnlaf82

Citaat van: Boontje op augustus 10, 2012, 16:17:04
normale kabel is prima om mee te beginnen. laat de speakers rustig inspelen en kijk daarna eens verder. Meeste dealers hebben wel demo kabels welke je kunt gebruiken, ook in bi-wire uitvoering. Kan je gelijk testen welk merk kabel goed in je systeem past.

?? :withstupid:

rnlaf82

:headbanging: Ze klinken wel vet hoor zo int huuske  :headbanging:

Boontje