Extreme CD-verbetering: discussie over effect Nespa #1?

Gestart door LittleNinja, januari 21, 2012, 09:48:08

Vorige topic - Volgende topic

LittleNinja

Nu ben ik echt onder de indruk van de Nespa! Je stopt er een cd in en vervolgens past hij het gehoor aan van de gebruiker(s)! :worship:

Geld verkwisting?? Je doet er één cd in en de Nespa beïnvloedt gewoon 4 man die bij de test aanwezig waren!! Het is gewoon fantastisch!! :D

Citaat van: dekkersj op februari 27, 2012, 23:35:17
Maar goed, de voorlopige conclusie is dus dat die Nespa helemaal niets doet aan het geluid en enkel invloed heeft op de gebruiker. De claim van de fabrikant dat het een duidelijke verbetering is wordt in ieder geval niet waargemaakt en een testpanel dat er serieus voor is gaan zitten komt niet verder dan een behoorlijke gokkans.

Pure verkwisting van geld en tijd.

Groet,
Jacco

In ieder geval ben ik blij dat er nog steeds mensen zijn die hun conclusie al weer hebben getrokken terwijl ze nog nooit het product hebben ervaren. Het lijkt ook wel een beetje op angst... angst dat wellicht zij het ook zouden kunnen horen... Ach, in het ergste geval kun je het altijd gewoon stellig ontkennen als je wel verschil zou horen. Of nee... gewoon blijven roepen dat het bewezen is. Net als vroeger toen mensen dachten dat de planeet plat was. We hoeven niet zelf te ontdekken of het misschien anders zou kunnen zijn.

;)

Peerless Monster

Citaat van: LittleNinja op februari 28, 2012, 09:40:39
Nu ben ik echt onder de indruk van de Nespa! Je stopt er een cd in en vervolgens past hij het gehoor aan van de gebruiker(s)! :worship:

Ik denk dat dat nog niet eens zo'n verkeerde gedachte is.
Ik heb ook zo'n CD waarbij ze een aantal keer hetzelfde nummer laten horen, maar waarbij steeds de onderste frequenties wegfiltert. Zodoende lijkt (!) het erop dat je de details beter hoort als je het origineel weer terugluistert...
Wellicht dat de Nespa ook zo'n uitwerking heeft ;).

Hoe beter de set hoe beter te horen denk ik ook.
Niets ten nadele van de set van Philip, maar als je hoger in de boom komt is het mogelijk ook om beter de verschillen te horen (of te ervaren). Met de combinatie Emotiva en B&W lijkt het erop dat je dit soort zaken niet hoort.
Maar op de 1 of andere manier is het zo makkelijk om het af te kraken...
Het blijven subtiele verschillen, maar die zeker waarneembaar zijn.

Als je een CD-speler hebt van 10 mille en je besteedt 300 euro aan zo'n apparaat en je wint 1% in je geluid. Is dat geld dan gerechtvaardigd? Of moet je dan 3% winst halen in je geluid... Moeilijke materie, maar feit blijft dat mensen denken het te horen of weten het te horen en die de aanschaf van zo'n tweak kunnen rechtvaardigen.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

WickedGame

Citaat van: Raphie op februari 28, 2012, 08:48:43
Maar goed, lijkt me duidelijk dat "het verschil" niet "extreem" is  :D (iedereen gokte bij 50% kans nog steeds dik 1/3 fout... en maar volhouden :clapping: :clapping: :D )

hoop geld voor een lampje dat niks doet :D

Ik zeg ook niet dat het verschil duidelijk was. Vond het zelfs erg lastig om verschil te ontdekken. En na 5x achter elkaar hetzelfde te hebben gehoord is je referentie gewoon zoek van het begin. Vandaar dat de de titel: Nespa: Extreme CD-verbetering niet juist is.

Ik ga ook de Nespa niet verdedigen, maar ga het ook niet affikken. Er is verschil te ontdekken, het is subtiel en als je dat het waard is moet je het doen. Zo simpel ligt het.

Raphie

ok, dus je gaat 300 euro neerleggen voor iets dat je 3 van de 10x denkt he horen....  :clapping:
maar aan de andere kant lees wel vreemdere dingen over bijv stroom in het Showcase forum.

Misschien de NESPA eens bij Frank2 laten flitsen, aangesloten op z'n stekkerblok, kan zo maar zijn dat het verschil dan wat "extremer" wordt  :popcorn:
JBL PRX Power!

LittleNinja

Voor de mensen die er op mirakuleuze wijze overheen gelezen hebben...

De invloed op reeds goed klinkende cd's is kleiner dan op slechter klinkende cd's. De meeste cd's die ik ken van de Dire Straits klinken al behoorlijk goed. ( Eerlijk toegegeven, ik heb ze niet allemaal... )

Raphie

wat een gelul, een "goede"  of "slechte"  CD is een waarde oordeel over content. je vind het mooi of niet. heeft niks met slecht aflezen te maken. Wat een kronkels hebben sommige audiofielen toch in hun gedachtengang.
JBL PRX Power!

LittleNinja

Citaat van: Raphie op februari 28, 2012, 09:59:53
Wat een gelul, een "goede"  of "slechte"  CD is een waarde oordeel over content. je vind het mooi of niet. heeft niks met slecht aflezen te maken. Wat een kronkels hebben sommige audiofielen toch in hun gedachtengang.

Let op je bewoordingen Raphie.

Maar vind jij dan iedere cd uit jouw collectie even goed klinken? Het gaat mij niet om de muziek zelf, die kun je goed of slecht vinden inderdaad.

WickedGame

Citaat van: LittleNinja op februari 28, 2012, 10:05:42

Maar vind jij dan iedere cd uit jouw collectie even goed klinken? Het gaat mij niet om de muziek zelf, die kun je goed of slecht vinden inderdaad.

Dat is wel een beetje glad ijs waar je nu op doelt. Mastering van cd's is erg verschillend, om maar te zwijgen over de loudness die erbij gevoegd is door sommige studios.

Kjelt

Citaat van: LittleNinja op februari 28, 2012, 09:40:39
Of nee... gewoon blijven roepen dat het bewezen is. Net als vroeger toen mensen dachten dat de planeet plat was. We hoeven niet zelf te ontdekken of het misschien anders zou kunnen zijn.
Je trekt de juiste conclusie alleen draai je het helemaal om.
Het is juist de wetenschap die dingen proefondervindelijk heeft onderzocht die andere mensen gewoon bleven roepen, zoals dat Wormen spontaan uit afval omgezet werden (17e eeuw) of zoals dat de wereld plat is.

Nu wordt er geroepen dat de Nespa een extreme verbetering teweeg brengt (topic titel) en de eerste poging om dit wetenschappelijk te staven levert als resultaat dat het op zijn best een heel subtiel verschil teweeg kan brengen bij sommigen.
Oftewel je beschuldigt anderen er van dat ze zeggen dat de wereld toch niet zo plat is als de topictitel doet vermoeden  ;)

Raphie

Citaat van: WickedGame op februari 28, 2012, 10:09:37
Dat is wel een beetje glad ijs waar je nu op doelt. Mastering van cd's is erg verschillend, om maar te zwijgen over de loudness die erbij gevoegd is door sommige studios.
Ja, maar daar gaat de NESPA niks aan veranderen....... dat is dus mijn punt, da's smaak.

een CD is "goed" of "slecht" als je kijkt naar de kwaliteit van polycarbonaat, het printwerk ect.... de content heeft daar niks mee van doen. dat is een collectie bitjes in een spectrum tot 0dbFS.
Of gaan we nu beweren dat een CD lampje nu ook content gaat aanpassen (zoals een spellingscontrole automatisch berichtjes verbetert?) dan ben je echt de weg kwijt.  :D
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: LittleNinja op februari 28, 2012, 10:05:42

Nee zeker niet iedere CD klinkt even goed, maar ik heb CD's van hele goede kwaliteit die belabberd klinken (muzikaal niet mijn smaak, maar fantastische dikke CD met mooie afwerking, krasvast, lichtdicht etc etc) andersom ook, CD's die je bijna om je vinger kan rollen, maar die fantastische opnames bevatten..... zoals ik al zei, verwar CONTENT niet met FYSIEKE kwaliteit
JBL PRX Power!

Raphie

Of om wat dichter bij Htips voorbeeld te blijven werden de auto's in GrandTurismo ineens glimmender? gingen ze harder rijden?  want dat soort orde van grootte praten jullie over.....
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op februari 28, 2012, 10:23:26
Of om wat dichter bij Htips voorbeeld te blijven werden de auto's in GrandTurismo ineens glimmender?
Vind je dat extreem? Ik zou zeggen veranderde je Volkswagen Golf in een Porsche 911 dat is redelijk extreem.

Audiofiel

Citaat van: Kjelt op februari 28, 2012, 10:14:00
Het is juist de wetenschap die dingen proefondervindelijk heeft onderzocht die andere mensen gewoon bleven roepen, zoals dat Wormen spontaan uit afval omgezet werden (17e eeuw) of zoals dat de wereld plat is.

Je vergeet hier even dat het ook de 'wetenschappers' waren die in eerste instantie zeiden dat de aarde plat was. We kunnen het niet hebben over DE wetenschap. Er zijn altijd verschillende stromingen geweest. Zo ook nu. En dat is maar goed ook, want met een conservatieve wetenschappelijke instelling komen we ook niet veel verder en waren we nog steeds bang om van de aarde af te vallen. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Citaat van: Audiofiel op februari 28, 2012, 10:35:01
Je vergeet hier even dat het ook de 'wetenschappers' waren die in eerste instantie zeiden dat de aarde plat was. We kunnen het niet hebben over DE wetenschap. Er zijn altijd verschillende stromingen geweest. Zo ook nu. En dat is maar goed ook, want met een conservatieve wetenschappelijke instelling komen we ook niet veel verder en waren we nog steeds bang om van de aarde af te vallen. ::)

BAM
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Raphie

Citaat van: Kjelt op februari 28, 2012, 10:33:15
Vind je dat extreem? Ik zou zeggen veranderde je Volkswagen Golf in een Porsche 911 dat is redelijk extreem.
was even na aanleiding van de titel  :D
JBL PRX Power!

Raphie

Is de CD plat,of rond?  :headbanging:

Dit is zo'n dooddoener, als je het ff niet meer weet dan kom je geschiedenisles geven. jammer dit  :D
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: Peerless Monster op februari 28, 2012, 10:36:34
BAM
nieuwe werkgever? verkeerde topic?  :coffee:
JBL PRX Power!

Peerless Monster

Kjelt

want met een conservatieve wetenschappelijke instelling komen we ook niet veel verder en waren we nog steeds bang om van de aarde af te vallen. ::)
waar ben jij en anderen die nog steeds dit apparaat lopen te verdedigen bang voor?

Audiofiel

Citaat van: Kjelt op februari 28, 2012, 10:45:43
waar ben jij en anderen die nog steeds dit apparaat lopen te verdedigen bang voor?

Ik bang? Geef eens aan in welke post op dit hele forum ik het apparaat verdedig? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Citaat van: Kjelt op februari 28, 2012, 11:17:41
ok dus je reactie was zomaar

Nee, geen flauwigheden. Jij wilt zelf ook steeds linkjes bij uitspraken, dan wil ik dat ook van jou. Waar verdedig ik de Nespa, vertel me. ::)

Kjelt

Citaat van: Audiofiel op februari 28, 2012, 12:01:32
Nee, geen flauwigheden. Jij wilt zelf ook steeds linkjes bij uitspraken, dan wil ik dat ook van jou. Waar verdedig ik de Nespa, vertel me. ::)
Niet, kennelijk was jouw reactie buiten de context van deze discussie daardoor zette je me op het verkeerde been  ;).