Extreme CD-verbetering: discussie over effect Nespa #1?

Gestart door LittleNinja, januari 21, 2012, 09:48:08

Vorige topic - Volgende topic

AbZ

Citaat van: Ejorne op februari 23, 2012, 12:05:11
Ik kan me misschien wel voorstellen waarom dit bestalen met licht kan werken. Misschien heeft het een bepaalde overeenkomst met het topic van onze oude nieuwe vriend dronebone?

Ik hoor namelijk ook verschil in de test die delmember in dat topic uitvoert. Waar het hem precies in zit is me niet duidelijk. volgens hem is het minder de jitter maar dat andere 'effect' dat in de grafieken zichtbaar is.
Goeie verwijzing!  Dit wijst er weer op dat er meer variabelen zijn dan in dit Nespa topic werden genoemd.  Voor mijzelf wijst het ook weer even op de kans dat ik dit soort verschillen ook van praktisch belang of interessant ga vinden als ze überhaupt hoorbaar zijn.  Die kans schat ik namelijk op nul.  Niettemin leuk als zulke claims een keer gecheckt worden, hoe onbeholpen de test ook is.

WimB

Citaat van: LittleNinja op februari 22, 2012, 17:24:40
Ik hoop op believers en non believers tijdens de test.

Een kleine voorspelling van mijn zijde:

Ongeacht de uitkomst van de test, zullen de meeste van de niet aanwezigen bij hun standpunt blijven en de test en diens uitkomsten betwijfelen en allerlei redenen erbij halen waarom wel of niet... :yawnee:

Ik denk dat je hierin zeker gelijk gaat krijgen.
Believers zullen altijd wat horen ook al horen ze niets, non-believers zullen altijd ontkennen wat te horen en als ze t doen dan licht het wel weer aan iets anders.
Ik ben zeker geen believer van iedere hocus spocus, maar ik hoor soms zelf wel degelijk verschillen tussen zaken en heb bij zoiets zelf mogen ervaren dat non-believers erop blijven hameren dat je het niet kan hebben gehoord of dat het aan allerlei andere zaken ligt. Ik begin niet meer aan die vergelijkingsmiddagen want het is gewoon zinloos. Als ik zelf denk dat iets zinvol is dan doe ik t en anders laat ik t.

AbZ

Citaat van: WimB op februari 24, 2012, 20:25:51Believers zullen altijd wat horen ook al horen ze niets, non-believers zullen altijd ontkennen wat te horen en als ze t doen dan licht het wel weer aan iets anders.
het licht aan het ligt  :unsure:  dag ik

WimB

HTip

Test voor morgen is voorbereid. Moet alleen nog een nummer uitzoeken wat in 30 seconden voldoende informatie geeft.
Kjelt heb ik de volgorde van de test gestuurd, dus hij is nu beëdigd als notaris :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Peerless Monster

Bij aankomst vernam ik van de blind test bij htip.
Wij hebben gezamenlijk met zijn drieen de test gedaan. Ongelofelijk vermoeiend en met 10 keer luisteren raak je je referentie kwijt, maar als je kan herpakken.... ;D
Uitslag laat ik aan de geleerden over. Gaaf is natuurlijk als hier weer een enorm xinloze discussie over vormt...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

negotiata

- To be or not to be, thats the question -

LittleNinja

Citaat van: Peerless Monster op februari 26, 2012, 02:51:50
Gaaf is natuurlijk als hier weer een enorm xinloze discussie over vormt...

Die is er al...

AbZ

LittleNinja

AbZ

HTip

Ik zal vandaag hier de uitslag van de test hier posten...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

EJ

WickedGame

Als jullie nog eens een test weten... 10x is zwaar vermoeiend en referentie raak je op den duur kwijt.

HTip

Citaat van: WickedGame op februari 26, 2012, 12:31:17
Als jullie nog eens een test weten... 10x is zwaar vermoeiend en referentie raak je op den duur kwijt.
Ook voor mij was het vermoeiend. De spanning was om te snijden en tijdens de test is geen woord gesproken :D

Citaat van: EJ op februari 26, 2012, 11:44:23
Ja, hou ons maar in spanning!  :popcorn:
Is goed, doe ik! :D
Showcase - Topic

AbZ

Citaat van: WickedGame op februari 26, 2012, 12:31:17
Als jullie nog eens een test weten...
Nou, er zijn nog een heleboel kabels, cable elevators, onderzetters, stekkerblokken, netstekkers, ...

LittleNinja

Citaat van: AbZ op februari 26, 2012, 12:43:44
Nou, er zijn nog een heleboel kabels, cable elevators, onderzetters, stekkerblokken, netstekkers, ...

:D

HTip

Citaat van: AbZ op februari 26, 2012, 12:43:44
:D Dat mogen anderen oppakken :music:
Showcase - Topic

RonG

HTip

Test: Hoor je verschil met een door een Nespa #1 behandelde schijf?

Hoe is getest?
Een reeks van wisselingen (meer dan 10) gekregen van Kjelt. Random nummer gekozen en vanaf dat punt 10 letters achter elkaar genomen. Testpersonen hebben nummer gekozen wat ze kennen (achteraf misschien niet ideaal) en verschillende malen geluisterd met wetenschap welke schijf welke is. Daarna direct gestart met test. Hierbij is elke keer de lade open geweest en de schijf eruit gehaald. Ook al was er geen wisseling nodig. Deelnemers en testbegeleider waren in 1 ruimte, maar voor de deelnemers was het niet te zien welke schijf in de speler werd geplaatst.

Omstandigheden van de test
Sfeer was gemoedelijk. Niet iedereen wist vantevoren dat de test zou plaatsvinden. Sportief om dan toch de test de doen :worship: Extra spanning doordat resultaten op het forum zouden worden geplaatst met als mogelijk gevolg een ... discussie ;)

Wat is getest
Gekozen nummer is de stereoversie van "Dire Straits - Your latest trick" van de SACD "Brothers in Arms". Van deze schijf waren 2 exemplaren aanwezig, waarvan 1 standaard was en de ander 3-voudig behandeld in de Nespa #1.

Resultaat van de test

A = standaard
B = behandeld in Nespa #1

Testnr|A/B?|Peerless Monster|RonG|WickedGame
-------|------|-------------------|-------|--------------
1
|
B
|
B
|
B
|
A
2
|
A
|
B
|
B
|
B
3
|
A
|
A
|
B
|
B
4
|
B
|
B
|
A
|
A
5
|
B
|
B
|
B
|
A
6
|
B
|
A
|
A
|
B
7
|
B
|
B
|
A
|
A
8
|
A
|
B
|
B
|
B
9
|
A
|
A
|
B
|
A
10
|
B
|
B
|
B
|
A

Conclusie
Even los van het feit of de betreffende schijf correct is gekozen is het voor mij duidelijk dat de deelnemers verschil hebben gehoord. Consequent de andere schijf kiezen is voor mij ook goed ;) Daarnaast is een geoefend luisteraar duidelijk in het voordeel vanwege de kennis om te weten waar je op wil letten. Echter dat een ongeoefend luisteraar ook verschil hoort (los van eventueel gokken) maakt het voor mij de test wel duidelijk. Geslaagd en "bewezen"! :D

Brand maar los met de discussie :-X
Showcase - Topic

eddy135

Ideetje om de test te vereenvoudigen: brand de nummers in gewenste volgorde op een CDR, scheelt wisselen....
...maar moet die CDR dan wel of niet behandeld worden? ;D  maakt niet uit m.i....

Noem evt. geen namen, maar vermeld testpersoon 1, 2, etc.
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

erik s.

Citaat van: eddy135 op februari 26, 2012, 14:39:27
Ideetje om de test te vereenvoudigen: brand de nummers in gewenste volgorde op een CDR, scheelt wisselen....
...maar moet die CDR dan wel of niet behandeld worden? ;D  maakt niet uit m.i....

Noem evt. geen namen, maar vermeld testpersoon 1, 2, etc.
jij snap duidelijk de werking van dwe Nespa niet...  :D
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

skoebiedoe

Als je de uitslag bekijkt lijkt het volgens mij dat ze alledrie gegokt hebben.
Bij peerles monster een vast patroon (BBA) en de anderen random en daarom er ook regelmatig naast.

Trouwens als je steeds B had geantwoord had je reeds kans op 60 % juist.

Kunnen de testpersonen uitleggen welk verschil ze waar namen....(hoe wat waar)

trouwens Htip..hoeveel keer had jij het juist?

erik s.

ik zie bij PM veel goed, bij WG juist heel veel fout wat eigenlijk op het zelfde neer komt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B