rControl VR Arcam 400/500/600/888

Gestart door jowi, februari 19, 2012, 10:44:07

Vorige topic - Volgende topic

jowi

De rControl Virtual Remote is een universele iPad/iPhone app voor het bedienen van Arcam's AVR400/500/600 en 888 receivers/processors.

Het uitgangspunt van de rControl is niet om zomaar weer een remote te maken, maar om de gebruiker het gevoel te geven dat ie niet een remote in handen heeft, maar daadwerkelijk met het apparaat zelf te maken heeft. Dit wordt bereikt door niet alleen de look & feel van de Arcam receivers/processors na te bouwen, maar ook door het display op de iPad/iPhone te simuleren. Het display op de iPad/iPhone functioneert dan ook synchroon met het display op de AVR's zelf.

De app heeft de mogelijkheid om on the fly te veranderen tussen de zilveren skin en de zwarte skin, al moet ik zeggen dat in een hometheater omgeving de zwarte skin fijner werkt, de zilveren skin geeft in het donker een hoop licht af :)

Daarnaast is het volume niet alleen met de VOLUME +/- knoppen te bedienen maar ook door met de vinger over het display te swipen, van links naar rechts om het volume te verhogen, van rechts naar links om te verlagen. Door van boven naar beneden over het volume te swipen treedt de MUTE in werking.

Ook zit er nog een 'extended info' display in, deze laat meer technische aspecten zien van de status van het apparaat, o.a. video in bron (bijv. S-Video) signaaltypes (576p50, 1080p60 etc) video out, audio in bron & sample rate, Room EQ on/off en direct mode. Ook deze info fade in en uit met een swipe over het display.

Er is echter wel extra hardware nodig om de app werkend te krijgen. Hiervoor is een RS232 naar ethernet converter nodig. Daar zijn verschillende oplossingen voor te krijgen, o.a. van RoLine, Sollae, maar ook Global Caché (van iRule) heeft dergelijke devices.

Roline: http://shop.roline.com/roline_rs_232_over_ethernet_adapter/15.06.0015-10.html
Sollae: http://www.antratek.nl/Sollae.html, http://www.eztcp.com/en/products/cse-h53.php

De app is nog niet helemaal af, ik zit nog te stoeien met wat zaken. Er gaat een hoop tijd in zitten :) maar ik hoop hem wel over een paar weken in de AppStore te hebben.

hoekie

Mooi hoor!
Ik zal m zeker aanschaffen.

Wat heb je ook alweer nog meer nodig buiten deze app?

jowi

Je hebt een RS232 naar ethernet converter nodig. Zelf heb ik nu de RoLine (zie link in de openingspost) waar ik mee werk, en ik kreeg van de week de Sollae binnen, die is wat goedkoper, moet ik nog even proberen, maar dat moet ook geen probleem zijn. Voordeel van de Roline is dat je deze simpel met een gecombineerde nullmodem/gender changer connector, direct achterop de Arcam kunt monteren. De Sollae en de IP2SL van Global Cache bijvoorbeeld, zijn aparte kastje waar je al snel een RS232 nullmodem kabel tussen moet plaatsen.

De Roline achterop de AVR600:

neptune

zet hier iets neer

hoekie

Citaat van: jowi op februari 19, 2012, 10:57:47
Je hebt een RS232 naar ethernet converter nodig. Zelf heb ik nu de RoLine (zie link in de openingspost) waar ik mee werk, en ik kreeg van de week de Sollae binnen, die is wat goedkoper, moet ik nog even proberen, maar dat moet ook geen probleem zijn. Voordeel van de Roline is dat je deze simpel met een gecombineerde nullmodem/gender changer connector, direct achterop de Arcam kunt monteren. De Sollae en de IP2SL van Global Cache bijvoorbeeld, zijn aparte kastje waar je al snel een RS232 nullmodem kabel tussen moet plaatsen.

De Roline achterop de AVR600:

Ok, thx, zal dit ff gaan lezen.
Graag hoor ik je bevindingen van deze 2 kastjes.

jowi

Ik zal tzt hier en op de begeleidende website tot in detail beschijven hoe de kastjes aan te sluiten en in te stellen.

hoekie

LittleNinja

papaleo

Mooi,je zou er zelfs een Arcam voor gaan aanschaffen,mocht je die nog niet hebben  :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

neptune

Citaat van: papaleo op februari 19, 2012, 12:32:32
Mooi,je zou er zelfs een Arcam voor gaan aanschaffen,mocht je die nog niet hebben  :D
idd dat dacht ik dus ook  ;D
zet hier iets neer

jowi

Citaat van: papaleo op februari 19, 2012, 12:32:32
Dat is natuurlijk altijd een goed idee :) dan hoor je in ieder geval wél verschil tussen DTS en DTS-HD Master Audio :D ;)

papaleo

Citaat van: jowi op februari 19, 2012, 12:34:53
Dat is natuurlijk altijd een goed idee :) dan hoor je in ieder geval wél verschil tussen DTS en DTS-HD Master Audio :D ;)

LOL...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

dvlz303

Ziet er erg goed uit Jowi.

Ik vraag me we af of er ook converters zijn die niet zo ver uitsteken aan de achterkant. Of anders misschien doet een verlengkabeltje wonderen.
Ik heb zelf niet zo veel ruimter achter mijn AVR en.. ook nog geen iPad, dus ik ga het nog niet gebruiken.

Maar als ik een iPad had (en een converter) dan zou ik de app aanschaffen. Dus ik heb hem virtueel gekocht. ;-)

jowi

Er is niet zoveel keuze in dit soort apparaten. Vaak zijn het toch 'doosjes' die je ergens kwijt moet. Als je handig bent, dan zie je op de site van Antratek bijv. ook deze:

EZL-70 Ethernet-RS232/RS485 10Base-T module

Die zou je feitelijk IN de AVR kunnen bouwen...

denoontje

als je hem via de rs232 hebt aangesloten, moet je hem dan ook nog direct aan de ethernet hangen ivm streaming van muziek?

Mooi app verder..gaat..als echte hollander; wat gaat ie kosten in de I-store?

jowi

Citaat van: denoontje op februari 19, 2012, 13:16:57
als je hem via de rs232 hebt aangesloten, moet je hem dan ook nog direct aan de ethernet hangen ivm streaming van muziek?

Mooi app verder..gaat..als echte hollander; wat gaat ie kosten in de I-store?
Ja voor streaming gebruik je nog steeds de ethernet poort achterop de AVR. Die poort was ooit ook bedoeld voor IP commando's, maar dat heeft nooit goed gewerkt.  Overigens vind ik de streaming een ramp om mee te werken, maar dat is persoonlijk. De app kan ook niet goed overweg met de streaming omdat er vrijwel geen status commando's zijn waar de app iets mee kan. De display op de app zal dan ook niet datgene tonen wat de AVR wel toont.

Prijs weet ik nog niet helemaal, er is naast de app ook hardware nodig waar je al snel 50 tot 75 euro of meer voor kwijt gaat zijn... maar ik denk aan iets rond de 6 of 7 euro ofzo. Ik ga hier geen honderden van verkopen, het blijft een kleinschalige markt.

Peerless Monster

Damn wat gaaf...
Jammer dat ik geen Arcam heb...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Joris1971

Citaat van: Peerless Monster op februari 19, 2012, 14:11:59
Damn wat gaaf...
Jammer dat ik geen Arcam heb...

Na een bezoekje aan een hifi winkel kan dat zomaar veranderen  :tongue2: ;D ;)

Peerless Monster

Citaat van: Joris1971 op februari 19, 2012, 14:46:47
Na een bezoekje aan een hifi winkel kan dat zomaar veranderen  :tongue2: ;D ;)

;D
Zou zo maar eens kunnen ;)
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

SpeedyAndré

Zou zo'n ding van €3,- werken?

Nadeel is de levertijd maar wel leuk dat hij zo compact is :)
Ik lees dat de rs232 kant als console voor bijv. een router kan werken.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

Peerless Monster

Citaat van: SpeedyAndré op februari 19, 2012, 14:56:24

André  8)

Is toch ronduit belachelijk zelf te maken...

jowi

Citaat van: SpeedyAndré op februari 19, 2012, 14:56:24

André  8)
Nee, gaat absoluut niet werken. Dit is puur hardwarematig een RJ45 stekker aan een RS232 stekker geplakt. Hiermee kun je geen conversie doen van data/netwerkverkeer (tcp/ip) naar RS232 en vice versa. Dat is een actief protocol, er zit dus daadwerkelijk software in de kastjes die de tcp/ip packets oppakken en deze vertalen naar RS232 signalen en andersom.

Met deze stekkers kun je een CAT5 kabel als seriele kabel inzetten, meer niet.

Peerless Monster

Citaat van: jowi op februari 19, 2012, 15:27:20
Nee, gaat absoluut niet werken. Dit is puur hardwarematig een RJ45 stekker aan een RS232 stekker geplakt. Hiermee kun je geen conversie doen van data/netwerkverkeer (tcp/ip) naar RS232 en vice versa. Dat is een actief protocol, er zit dus daadwerkelijk software in de kastjes die de tcp/ip packets oppakken en deze vertalen naar RS232 signalen en andersom.

Met deze stekkers kun je een CAT5 kabel als seriele kabel inzetten, meer niet.

Ik wou net zeggen, het moet wel een actief adaptertje zijn. Zo simpel kan het niet zijn...
Maar volgens mij kan je wel zelf dat soort ICtjes kopen toch? Het moet wel zelf te brouwen zijn...

jowi

Er zit meer software in dan je denkt. Vaak een telnet client en een webbrowser om zowel de netwerkkant (ip adres, poort, protocol) te configureren, als de RS232 kant (baudrate, start stop, flow etc). En dan nog client/config software voor op de mac/windows pc etc. Er zullen vast ic's zijn, maar ik denk dat je niet zelf kunt bouwen voor minder dan de 50 euro waarvoor je ze kunt kopen...

Oh ja ik heb zelf ook nog een aardig voorbeeld van een stekker die je NIET wilt, mijn zojuist zelf verzonnen USB naar 230V stekker :D

Peerless Monster

Citaat van: jowi op februari 19, 2012, 15:35:40
Er zit meer software in dan je denkt. Vaak een telnet client en een webbrowser om zowel de netwerkkant (ip adres, poort, protocol) te configureren, als de RS232 kant (baudrate, start stop, flow etc). En dan nog client/config software voor op de mac/windows pc etc. Er zullen vast ic's zijn, maar ik denk dat je niet zelf kunt bouwen voor minder dan de 50 euro waarvoor je ze kunt kopen...

Oh ja ik heb zelf ook nog een aardig voorbeeld van een stekker die je NIET wilt, mijn zojuist zelf verzonnen USB naar 230V stekker :D

;D

Volgens mij kan je zo'n USB/220V stekker wel zelf makkelijk bouwen.
(zie bijvoorbeeld die ontzettend dunne en kleine stekkers, waar de Iphone of ipad aanhangt om op te laden...).
Dan zet je de adapter in de schuko.